PIKA-APUA 15v tytölle, voiko tää olla veritulppa??:(
Oon siis syönyt e-pillereitä 1.5v, siitäkin huolimatta ne mulle määrättiin että on migreeniin taipuvaisuutta, verenpaine vastaanotolla oli koholla ja suvussa on aivoveritulppiakin ollut.. Mua nykyään pelottaa syödä noita pillereitä, mut en voi olla ilmankaan! Mulla on nyt toista kertaa kipua vasemmassa pohkeessa, pohje tuntuu kovalta, varpaille nousu sattuu, ikäänkuin suonenvedolta tuntuu, muttei sitten vedäkkään. Viimeksi tää sama tunne samassa pohkeessa oli pari viikkoa sitten ja meni ohi. Venähtää tmv ei ole voinut, eikä myöskään ole ihan perus lihaskipua, ja on vaan toisen puolen jalassa.
Mua pelottaa että suunnilleen kuolen tai halvaannun yön aikana, noi pillerit pilaa mun mielenterveyden:D :(
en vaan uskalla soittaa lääkäriin ja pyytää tutkimaan tota pohjetta/kysymään josko ehkäsymenetelmän voisi muuttaa.. Vai kannattaisiko mun sittenkin?:/
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:34"]Miksi et mene sinne lääkäriin? [/quote] koska kello on kohta 11 yöllä ja jos meen niin se on joku kramppi vaan, jos en mee niin tyyliin varmasti kuolen tän yön aikana
[/quote]
Päivystykseen voi soittaa 24/7 ja tarvittaessa mennä vaikka kolmelta yöllä. Kerro nyt sille äidilles asiasta joka tapauksessa.
Oikeesti kuvittelin että saisin kuulla täältä että tää on perus pohjekipua..:D nyt vaan itken kun pelottaa niin saatanasti mutten voi mitään tehdä.. pitää vaan toivoo ettei oo tulppaa
Huomenna saatte sitten lukea iltalehdistä kuinka tyhmä itsepäinen teini kuoli veritulppaan tai makaa loppuikänsä sängyn omana.. no ei vaan..
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:20"]
Ei. Aivohalvauksessa toinen puoli halvaantuu eli esimerkiksi toisen käden liikuttaminen on hankalaa ja toinen suupieli alkaa roikkua. Tuo.ainakin kuulostaa tavalliselta, vaarattomalta lihaskivulta.
[/quote]
No jalan laskimoveritulpasta ei kyllä aivohalvausta ihan ensimmäisenä tulekaan vaan keuhkoveritulppa, johon voi kyllä kuolla alle minuutissa jos on massiivinen.
AP miltä puoskarilta olet pillerit saanut... :) (provo?)
[/quote]
Nokun ne terkkarit nykyään vain kysyy, että tarvitseeko e-pillerit ja kohta on pilleriresepti. Ei ne siinä kamalasti mieti, vaan tyrkyttää pillereitä niin yläasteella kuin lukiossakin teinitytöille. Ei oikeasti tarvitse kuin valittaa sitä, että on aknea tai kovat kuukautiskivut tai molemmat samalla niin ratkaisuna on monitehoiset e-pillerit, koska se on kätevämpää. Ja vielä siksi, että siinä tulee ehkäisy samassa.
[/quote]
Terkkarilta saa maksimissaan aloituspakkauksen. Jos 13-vuotias tyttö tulee terkkarilta hakemaan e-pillereitä mihin tahansa vaivaan tai ehkäisyyn, ei se niitä saa. Pidätkö sä terveydenhoitajia jotenkin totaalisen vajaina? Niitä aloituspakkauksia saa tosiaankin jakaa vain tietyille ihmisille, tarpeeksi ikää, ei tuollaista sairaustaustaa kuin ap:llä jne.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:34"]Mikset pyytänyt minipillereitä, kun noin monta riskitekijää?? [/quote] Mun mielestä tota vois kysyy ihan terveydenhoitajalta, miks vitussa määrää saman tien pillerit tuosta noin [/quote] No se nyt oli väärin, koska noita ei olisi missään nimessä pitänyt määrätä. Mutta jos ap on itsekin noin tietoinen niin miksei kysynyt aiheesta terkkarilta? Itse ainakin pyysin päästä verikokeeseen tulppariskin selvittämiseksi ennen pillereitä.
[/quote]
Ap on 15-v LAPSI. Miten hän voi tietää kaikki terveydenhuollon koukerot?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:43"]
Ei. Aivohalvauksessa toinen puoli halvaantuu eli esimerkiksi toisen käden liikuttaminen on hankalaa ja toinen suupieli alkaa roikkua. Tuo.ainakin kuulostaa tavalliselta, vaarattomalta lihaskivulta.
[/quote]
No jalan laskimoveritulpasta ei kyllä aivohalvausta ihan ensimmäisenä tulekaan vaan keuhkoveritulppa, johon voi kyllä kuolla alle minuutissa jos on massiivinen.
[/quote]
Nokun ne terkkarit nykyään vain kysyy, että tarvitseeko e-pillerit ja kohta on pilleriresepti. Ei ne siinä kamalasti mieti, vaan tyrkyttää pillereitä niin yläasteella kuin lukiossakin teinitytöille. Ei oikeasti tarvitse kuin valittaa sitä, että on aknea tai kovat kuukautiskivut tai molemmat samalla niin ratkaisuna on monitehoiset e-pillerit, koska se on kätevämpää. Ja vielä siksi, että siinä tulee ehkäisy samassa.
[/quote]
Terkkarilta saa maksimissaan aloituspakkauksen. Jos 13-vuotias tyttö tulee terkkarilta hakemaan e-pillereitä mihin tahansa vaivaan tai ehkäisyyn, ei se niitä saa. Pidätkö sä terveydenhoitajia jotenkin totaalisen vajaina? Niitä aloituspakkauksia saa tosiaankin jakaa vain tietyille ihmisille, tarpeeksi ikää, ei tuollaista sairaustaustaa kuin ap:llä jne.
[/quote]
Jaa, minä kyllä menin hakemaan terkkarilta pillerit "mihin tahansa ehkäsyyn", ja tasan sain. taisi olla 3kk paketti, söin ne ja sopi mulle ei siis tullut haittoja, omalääkäri määräsi 1v reseptin eteenpäin.
Miksi 13-vuotias lapsi harrastaa seksiä?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olin itse muutama vuosi sitten sitten lukiossa ja terkkari suoraan sanottuna TYRKYTTI pillereitä, eikä kysynyt mitään perussairauksista. Jouduin sanomaan useamman kerran, että en halua, eikä ole tarvetta ennen kuin lopetti. En ole itse käyttänyt pillereitä, koska minulla on suvussa verenhyytymistaipumusta, mutta enpä tajunut siinä hetkessä sanoa, etenkään kun en tienyt, että e-pillerit ja tuo ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Tämän lisäksi todettiin migreeni vielä myöhemmin. Sama terkkari tuputti pillereitä jokaiselle kaverilleni ja heistä kaikki ne ottivat. Joten koska en ole käyttänyt pillereitä alaikäisenä, enkä ikinä en tiedä, tarvitseeko tuohon reseptiin sitten vanhemman allekirjotuksen vai minkä, mutta äkkiäkös teini sen voi esim. väärentää.
Miksi niitä e-pillereitä on pakko käyttää?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:52"]Miksi 13-vuotias lapsi harrastaa seksiä?
[/quote]
Haista vaikka v.
Ap kertoi terkkarin määränneen e-pillerit, joten eiköhän tämä ollut provo ja jonkun pointtina vain haukkua hoitohenkilökuntaa taas.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:34"]Mikset pyytänyt minipillereitä, kun noin monta riskitekijää?? [/quote] Mun mielestä tota vois kysyy ihan terveydenhoitajalta, miks vitussa määrää saman tien pillerit tuosta noin [/quote] No se nyt oli väärin, koska noita ei olisi missään nimessä pitänyt määrätä. Mutta jos ap on itsekin noin tietoinen niin miksei kysynyt aiheesta terkkarilta? Itse ainakin pyysin päästä verikokeeseen tulppariskin selvittämiseksi ennen pillereitä.
[/quote]
[/quote]
Hän luetteli ne itse tuossa alussa?
Ja edelliseen lisäten. Minulla oli useita nuorempia kavereita silloin yläasteelta, joille tyrkytettiin myös pillereitä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
Hän luetteli ne itse tuossa alussa?
[/quote]
Joo, on tullut itse tässä 1.5v aikana vähän kasvettua ja esim tän kipuilun takia ottanut asioista selville
Kertoo paljon aika monesta asiasta jos kolmetoistavuotias on jo seksuaalisesti aktiivinen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:54"]Ap kertoi terkkarin määränneen e-pillerit, joten eiköhän tämä ollut provo ja jonkun pointtina vain haukkua hoitohenkilökuntaa taas.
[/quote]
Mikähän vitun ongelma on siinä että terkka määrää pillerit, tasan niinkuin se tekikin. 3kk resepti eli siis se aloituspakkaus, siitä OMALÄÄKÄRI kirjoitti vuoden reseptin, ja itse asiassa vielä uusikin sen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:55"]
Kertoo paljon aika monesta asiasta jos kolmetoistavuotias on jo seksuaalisesti aktiivinen.
[/quote]
Onko sanonut olevansa seksuaalisesti aktiivinen? Terkkarit tuputtaa e-pillereita mm. aknen hoitoon ja koviin kuukautisiin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:55"]Kertoo paljon aika monesta asiasta jos kolmetoistavuotias on jo seksuaalisesti aktiivinen.
[/quote]
Minä painun nyt menemään täältä, kiitos kaikille teille jotka ihan oikeasti yrittivät auttaa, nää muut vois mennä helvettiin täältä aukomastaan päätä ettei tarttis kuunnella tälläsiä ehkä turhankin kärkkäitä vastalauseita
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:55"]
[/quote]
Onko sanonut olevansa seksuaalisesti aktiivinen? Terkkarit tuputtaa e-pillereita mm. aknen hoitoon ja koviin kuukautisiin.
[/quote]
Ja tämän lisäksi epäsäännöllisen kierron tasaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:34"]Miksi et mene sinne lääkäriin? [/quote] koska kello on kohta 11 yöllä ja jos meen niin se on joku kramppi vaan, jos en mee niin tyyliin varmasti kuolen tän yön aikana
[/quote]
Niin, elämä on valintoja, niin kauan kuin sitä piisaa.
[/quote]
älä nyt herranjestas saivartele 15- vuotiaalle.