Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:10"]Lapset pitävät aina vanhempiaan tylsinä ja kunnollisina, koska vanhempien tulee feikata sellaista ollakseen hyviä vanhempia. Mitä siitä tulisi jos lapsille kerrottaisiin, mitä kaikkea sitä on ehditty puuhata ja puuhataan edelleen? Järkyttyisivät kaksinaismoralismista ja rupaisivat aivan estottomasti perseilemään.
[/quote]
Lähinnä vanhemmat vahtivat oman maineensa perään. Mitä lapset saavat tietää, ne kyllä kerrotaan kaveripiirille ja äkkiä kavereiden vanhemmat, opettajat, lastensuojelu jne. tietävät liikaa eikä se ole kenenkään etu. Ei niistä paheista ja teineilyistä työpaikallakaan kerrota.

Vierailija
102/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tarina voisi olla omani 80/90-luvun vaihteesta.
Ei ole maailmassa mikään muuttunut. Minäkin luulin että äiti on ihan kalkkis eikä tajua mitään, mutta äiti vain valitsi taistelunsa (ja voitti ne). Nyt olen lueskellut äitini päiväkirjoja teinivuosiltaan ja ihan samat tarinat löytyy sieltäkin, ainoastaan alkoholi ja bilettäminen tuli kuvaan vasta opiskelijaelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:48"]Pitäisikö tuon olla oleellisesti poikkeavaa siitä, mitä 50-, 60-, 70- tai 80- (tai 90-luvun alussa) syntyneillä on ollut?

[/quote]

En usko, enkä voi edes tietää, tosin tässä keskustelussa sitäkin on saatu valotettua (-: Sain vain noista haun kautta löytyneistä teineihin liittyvistä keskustelusta kuvan, että näistä jutuista ollaan melko ulkona, vaikken uskokkaan että oikeasti suurinosa porukasta ois unohtanut teinivuotensa ihan täysin.

Vierailija
104/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:51"]

Ap:n tarina voisi olla omani 80/90-luvun vaihteesta. Ei ole maailmassa mikään muuttunut. Minäkin luulin että äiti on ihan kalkkis eikä tajua mitään, mutta äiti vain valitsi taistelunsa (ja voitti ne). Nyt olen lueskellut äitini päiväkirjoja teinivuosiltaan ja ihan samat tarinat löytyy sieltäkin, ainoastaan alkoholi ja bilettäminen tuli kuvaan vasta opiskelijaelämässä.

[/quote]

Oi vois kyllä olla mielenkiintosta kuulla oman äitin teinivuosista ihan puolueettomasti, mutta kysymällä tuskin selviää kun ei tuo huonoa esimerkkiäkään halua antaa. Onneks on tullut kuukauden välein jtoain omaa päiväkirjaa kirjoteltua niin voi niistä sitten vanhempana huvittua.

Vierailija
105/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:49"]

Teinin elämän ei kuulu olla tuollaista millään vuosiluvulla. Ensinnäkin juot liikaa viinaa. Aivosi kehittyvät vielä, ja tuollainen viinanjuonti tuhoaa kehittyviä aivojasi koko ajan. Et tosiaankaan vaikuta kovinkaan välkyltä, joten ehkä vaikutukset ovat alkaneet jo näkyä. Taitaa vanhemmillesikin maistua, eikö niin? Lisäksi tupakka heikentää elimistöäsi koko ajan ja lopulta jäät koukkuun, ja sinusta tulee niitä tyyppejä, jotka valittavat kertalipun hinnasta, mutta ostavat askin röökiä joka toinen päivä. Todistuksesi keskiarvo ei ole mitenkään kummoinen. Pääset sillä johonkin keskitason lukioon. Sen jälkeen saatkin sormet verillä tapella jatko-opintopaikoista muiden ylioppilaiden ja amiksen suorittaneiden kanssa.

Tuollaisia teinejä on ollut aina ja tulee aina olemaankin. Siksi voinkin 42-vuotiaana äitinä jo kertoa, että tulevaisuutesi ei tule olemaan hääppöinen. Nämä on niin nähty. Sinulla kultapieni, kun ei ole käsitystä elämästä ollenkaan.

[/quote]

Tiedän että juon ehkä vähän liikaa, mutta toistaiseks ei oo mitään haittaa ollu ja nautin puuhasta.
Vanhemmat ei juo, ehkä jonain satunnaisena iltana lasin viiniä saunan jälkeen. Tupakkaa tosin polttavat, mutta siitä johtuukin se, etten polta juin juodessa enkä halua jäädä koukkuun koska en halua olla samanlainen kuin äitini.

Miksen vaikuta "välkyltä"? Sukulaiset kuvaavat fiksuksi ja oivaltavaksi nuoreksi, koulussa sujuu niin käytännön kuin teoriankin jutut. Taitaa olla tuo päihteiden käyttö ainoa asia jonka käännät sitten kuvaamaan mun koko persoonallisuutta.

Ja lukiosta; oon keskitasoa paremmassa lukiossa musiikkilinjalla. Eka kurssi sujui kympin kurssiarvosanoilla.

Ei ehkä oo vielä käsitystä elämästä, mutta on mullakin kunnianhimoa ja itsetuntoa ja tiedän, että maailmassa on tuomitsevia ihmisiä joita löytyy joka ikäluokasta. 

[/quote]

"Eka kurssi kympin arvosanoilla", saitko siis kympit kaikista ekan jakson kursseista? Vau, huikea parannus 8,2 keskiarvoon, hienoa. Vai saitko jostain aineesta kympin arvosanan?

Vierailija
106/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, täällä on tämän vuoden puolella 18 vuotta täyttävä naissukupuolen edustaja, ja voisin kertoa vähän erilaisen näkökulman teinin elämään kuin ap. Sivuseikkana mainittakoot, että en viitsiny lukea koko ketjua läpi, jos kertomukseni kaltaiset tapaukset on jo loppuunkäsitelty.

En ole eläissäni maistanut alkoholia tai tupakkaa, mutta tottakai aion tuon maagisen 18 ikävuoden saavutettuani käydä ostamassa kaupasta sen siiderin, koska yksinkertaisesti voin tehdä niin. Kännääminen ja alkoholin yltiöpäinen käyttö ei ole koskaan kiinnostanut, muun muassa siksi että tunnen suurta myötähäpeää kun kuuntelen tuttavieni kännitoilailuista, enkä halua olla itse samanlainen. 

Koulussa menee suhteellisen hyvin, aloitin tänä syksynä ylioppilaaksi kirjoittamisen. Jos kurssiarvosanojen rivistöä katsotaan, on keskiarvo toki tippunut jonkin verran peruskoulusta päästyäni, jolloin päättötodistukseni keskiarvo oli hieman yli 9. 

Vapaa-ajallani teen kaikkea itselleni mielekästä. Minulla on liikuntaharrastus,  jota harrastan useampana kertana viikossa. Kotona ollessani lueskelen kirjoja, pelaan paljon videopelejä ja soitan erinäisiä instrumentteja. Pidän myös syömisestä, ja syönkin paljon mutta erittäin monipuolisesti. Roskaruokaa syön ehkä pari kertaa kuussa, vaikka se onkin syntisen hyvää. 

Kaveripiirini ei ole järin laaja, mutta en ole yksinäinen. Ystäväni ovat samanhenkisiä, samoista asioista kiinnostuneita ja pääsääntöisesti hyvin tasapainoisia ihmisiä, joiden kanssa on miellyttävä olla. Tässä tapauksessa voisi sanoa, että laatu korvaa suuren määrän. 

En tuomitse muiden nuorten elämäntyyliä ja vapaa-ajan aktiviteetteja niin kauan, kuin he eivät tuomitse minua. Jostain syystä olen joutunut useamman ihmisen silmätikuksi mahdollisesti maskuliinisten harrastusteni ja ujouteni takia. Pidän ihmisistä ja ihmisten seurasta, mutta en usein saa mahdollisuutta tutustua ihmisiin tiettyjen ennakkokäsitysten takia. Vaikutan varmaan ensisilmäykseltä hissukalta. En pidä huomion keskipisteenä olemisesta. Ystävieni kanssa olen kuitenkin iloinen ja rempseä persoona. Pidän elämästäni melko pitkälti tällaisenaan. 

TL;DR Olen teini joka luulee olevansa muiden mielestä outo. 

PS Terkkuja äitille jos tunnistit

Vierailija
107/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viestiketjun ja haluisin vaan kysyä, että satutko olemaan Kuopiosta? :)

Pisti silmään, kun joku aikuinen ihminen -olisiko ollut peräti opettaja- sanoi tuolla, ettei ole mahdollista 8,2 peruskoulun keskiarvolla saada lukion ensimmäisetä jaksosta kymppejä niin tässä olen teille elävänä esimerkkinä! Minulla oli sama keskiarvo yläasteelta päästyäni ja ensimmäisessä jaksossa tuli mm. maantiedon kokeesta kymppi vaikka yläasteella numero oli ollut kuutonen. Se johtui varmaan siitä, ettei aine kiinostanut vielä silloin.

Muutenkin ap:n elämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin omani ja itsekin harrastan musiikkia ja teatteria ja minulla on suuret haaveet tulevaisuuden suhteen. Vaikka juonkin toisinaan ja elän spontaanisti, pystyn silti ottamaan vastuun omasta elämästäni ja tiedän mitä teen.

Jos te aikuiset kommentoijat olette niin "kypsiä ja viisaita", niin luulisi teidän myös keksivän parempia argumentaatioita. Idiootiksi haukkuminen ja nuo teiniraskaus jutut eivät anna kovin vakuuttavaa ja kypsää kuvaa.

T. 17 vuotias lukiolainen

Vierailija
108/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännää, että jostain syystä käsitetään niin, että "hurja nykynuoriso" senkun ryyppää ja rikostelee. Viimeaikaisista tutkimuksista (mm. kouluterveyskysely, jonka täyttää melkein kaikki 14-18-vuotiaat suomalaiset) käy ilmi, että nuorison alkoholinkäyttö ja tupakointi on vähentynyt aivan huomattavasti viime vuosina. Jopa 50% nuorista on täysi raittiita ja runsas päihteidenkäyttö on vähentynyt merkittävästi kaikkien keskuudessa.

Eli pyytäisin luopumaan ihmeellisestä "paska nuoriso"-ajatusmaailmasta ja huomioimaan, että meillä kasvaa kuin kasvaakin täällä edeltäviä sukupolvia ainakin päihdeasioissa huomattavasti viisaampaa porukkaa.

Sori, tiedän että tutkimustulokseen viittaaminen ilman linkkiä on peffasta, kännykällä ei vaan jaksa lähteä ettimään.

-Nuorisotyöntekijä

Vierailija
109/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:24"]

Luin viestiketjun ja haluisin vaan kysyä, että satutko olemaan Kuopiosta? :) Pisti silmään, kun joku aikuinen ihminen -olisiko ollut peräti opettaja- sanoi tuolla, ettei ole mahdollista 8,2 peruskoulun keskiarvolla saada lukion ensimmäisetä jaksosta kymppejä niin tässä olen teille elävänä esimerkkinä! Minulla oli sama keskiarvo yläasteelta päästyäni ja ensimmäisessä jaksossa tuli mm. maantiedon kokeesta kymppi vaikka yläasteella numero oli ollut kuutonen. Se johtui varmaan siitä, ettei aine kiinostanut vielä silloin. Muutenkin ap:n elämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin omani ja itsekin harrastan musiikkia ja teatteria ja minulla on suuret haaveet tulevaisuuden suhteen. Vaikka juonkin toisinaan ja elän spontaanisti, pystyn silti ottamaan vastuun omasta elämästäni ja tiedän mitä teen. Jos te aikuiset kommentoijat olette niin "kypsiä ja viisaita", niin luulisi teidän myös keksivän parempia argumentaatioita. Idiootiksi haukkuminen ja nuo teiniraskaus jutut eivät anna kovin vakuuttavaa ja kypsää kuvaa. T. 17 vuotias lukiolainen

[/quote]

Sinäkin saattaisit antaa itsestäsi kypsemmän kuvan, jos osaisit käyttää noita kypsyyttä ja paremmuutta osoittavia sivistyssanoja oikein.

Vierailija
110/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:24"]

Luin viestiketjun ja haluisin vaan kysyä, että satutko olemaan Kuopiosta? :) Pisti silmään, kun joku aikuinen ihminen -olisiko ollut peräti opettaja- sanoi tuolla, ettei ole mahdollista 8,2 peruskoulun keskiarvolla saada lukion ensimmäisetä jaksosta kymppejä niin tässä olen teille elävänä esimerkkinä! Minulla oli sama keskiarvo yläasteelta päästyäni ja ensimmäisessä jaksossa tuli mm. maantiedon kokeesta kymppi vaikka yläasteella numero oli ollut kuutonen. Se johtui varmaan siitä, ettei aine kiinostanut vielä silloin. Muutenkin ap:n elämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin omani ja itsekin harrastan musiikkia ja teatteria ja minulla on suuret haaveet tulevaisuuden suhteen. Vaikka juonkin toisinaan ja elän spontaanisti, pystyn silti ottamaan vastuun omasta elämästäni ja tiedän mitä teen. Jos te aikuiset kommentoijat olette niin "kypsiä ja viisaita", niin luulisi teidän myös keksivän parempia argumentaatioita. Idiootiksi haukkuminen ja nuo teiniraskaus jutut eivät anna kovin vakuuttavaa ja kypsää kuvaa. T. 17 vuotias lukiolainen

[/quote]

Sinäkin saattaisit antaa itsestäsi kypsemmän kuvan, jos osaisit käyttää noita kypsyyttä ja paremmuutta osoittavia sivistyssanoja oikein.
[/quote]

Hmm.. tosiaan argumentteja*. Kiitos huomautuksesta, mutta etkö tosiaan mitään muuta tekstistä osannut poimia?

Vierailija
111/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. Alkoholia ei pitäisi käyttää alaikäisenä.

Mutta toisaalta aika paljon mekin käytettiin, ehkä kerran kuussa vedin kännit 14-18-vuotiaana ja kyllä meiän porukasta suurin osa on nyt korkeakouluopiskelijoita. Osa on lääkiksessä ympäri Suomea, pari amkissa ja me muut valtsikassa ja humanistisessa Helsingissä.

Ja uskallan väittää, ettei meidän vanhemmilla ollut mitään tietoa meidän dokailuista ja hyvät paperit saatiin lukiosta.

Jälkikäteen tajuan tietysti, että meillä olisi pitänyt olla enemmän harrastuksia. Lukioajat oikeasti meni vain kavereiden kanssa hengaillessa, mikä oli tosi kivaa, mutta ehkä ois ollu kehittävämpää esim. urheilla vähän enemmän. Osa meidän porukasta kyllä urheilikin ja ne joi varmaan eniten.

Vierailija
112/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:24"] Luin viestiketjun ja haluisin vaan kysyä, että satutko olemaan Kuopiosta? :) Pisti silmään, kun joku aikuinen ihminen -olisiko ollut peräti opettaja- sanoi tuolla, ettei ole mahdollista 8,2 peruskoulun keskiarvolla saada lukion ensimmäisetä jaksosta kymppejä niin tässä olen teille elävänä esimerkkinä! Minulla oli sama keskiarvo yläasteelta päästyäni ja ensimmäisessä jaksossa tuli mm. maantiedon kokeesta kymppi vaikka yläasteella numero oli ollut kuutonen. Se johtui varmaan siitä, ettei aine kiinostanut vielä silloin. Muutenkin ap:n elämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin omani ja itsekin harrastan musiikkia ja teatteria ja minulla on suuret haaveet tulevaisuuden suhteen. Vaikka juonkin toisinaan ja elän spontaanisti, pystyn silti ottamaan vastuun omasta elämästäni ja tiedän mitä teen. Jos te aikuiset kommentoijat olette niin "kypsiä ja viisaita", niin luulisi teidän myös keksivän parempia argumentaatioita. Idiootiksi haukkuminen ja nuo teiniraskaus jutut eivät anna kovin vakuuttavaa ja kypsää kuvaa. T. 17 vuotias lukiolainen [/quote] Sinäkin saattaisit antaa itsestäsi kypsemmän kuvan, jos osaisit käyttää noita kypsyyttä ja paremmuutta osoittavia sivistyssanoja oikein. [/quote] Hmm.. tosiaan argumentteja*. Kiitos huomautuksesta, mutta etkö tosiaan mitään muuta tekstistä osannut poimia?

[/quote]

Ihan lukutaitoinen olen eikä luetunymmärtämisessäkään mitään vikaa ole, en vain kokenut tarvetta kommentoida  muuta sisältöä. 

-89

Vierailija
113/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:27"] [quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:22"]Minä olin samanlainen teini kun Ap ja samoin useimmat kaverini. Kirjoitin lukioni parhaat paperit. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja hyvin menee. Vähän tulee nykyisin kauhisteltua yläasteajan meininkiä kyllä, mutta en näe sen oleva mikään minua "luuseriksi" tai "idiootiksi" loppuelämäksi leimaava asia. Olen 21v. [/quote]Ja niin, yläasteella keskiarvo oli siinä 8 pintaan, aloin tekemään läksyjä vasta lukiossa. Tämäkin huvittaa jälkeenpäin- peruskoulun voi läpäistä kohtuullisella keskiarvolla tekemättä ollenkaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Toki olen muuten aina ollut tiedonjanoinen, vaikkei koulukirjat kiinnostaneetkaan. Ylppäreissä jäi muuten moni entinen kympin tyttö taakse;). [/quote] Kumma juttu, että yo-kirjoituksista tehdyt tutkimukset eivät tue tätä teoriaa. Sieltä kun selviää, että peruskoulussa kiitettävästi menestyy todennäköisesti kiitettävästi myös lukiossa ja on erittäin epätodennäköistä, että keskitasoinen peruskoulumenestys edeltää menestymistä yo-kirjoituksissa. Poikkeuksena ovat ne nuoret, joilla peruskoulun loppupuolella on ollut jokin traumaattinen tapahtuma (vanhempien kuolema, oma onnettomuus jne.) ja siksi todistuksessa numerot ovat heikentyneet. Ihmeen paljon on näitä yo-kirjoituksissa menestyneitä naisia, joilla on taustalla juopottelua ja muuta hurjaa nuoruutta. Käytännössä heitä ei tosielämässä ihmeemmin tapaa. Ovat vähän samanlaisia poikkeuksia kuin akateemiset teiniäidit. [/quote]Ja mikset voisi uskoa? Lukematta 8 oppilas saa kyllä lukiessaan 9-10 arvosanoja. Opiskellaanhan siellä oppitunnillakin sitä paitsi, kaikkien ei tarvitse kotona päntätä:).

[/quote]

Harva lapsi muuttuu yhdessä kesässä mitääntekemättömästä peruskoululaisesta hikariksi. Tietty ihmeitä tapahtuu, mutta jo on 9 vuotta käynyt koulua tekemättä mitään, niin oikeastiko sitä oppii hetkessä kympin oppilaaksi? Vailla mitään kokemusta?

Vierailija
114/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:41"]

En lukenut ketjua, liikaa lainauksia ja pilkunnussintaa... Ap, tässä kirjoitelmassa näen joten kuten pikkusiskoni neljä kuukautta sitten. Pelkkää ryyppäämistä ja rellestämistä. 3 kertaa kuukaudessa keskimäärin? Sehän tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että juot miltei joka viikonloppu. Niin kuin siskonikin teki. Häpesin siskoani ja hänen typerää humalahakuista juomistaan jota jatkui varmaan kaksi vuotta niin, ettei vanhemmilla ollut OIKEASTI aavistustakaan siitä, mitä tapahtuu kun siskoni menee "leffailtaan" tai "kaverille yöksi". Se tarkoitti sitä, että 15 kesäinen tyttö menee bileisiin, missä vetää järkyttävät kännit, ottaa suihin ja paneskelee ties kuinka monen kanssa, oksentaa ja sammuu, eikä seuraavana päivänä muistanut oliko edes ehkäisyä. Lopuksi minulla meni hermot ja kerroin vanhemmilleni kaiken, mitä tiesin. Siihen loppui siskon rellestys ja on oikeastaan aika kiitollinen minulle, ja jos juo, juo sopivasti. Olen itse nyt 20. Minulla on myös ollut rajua aikaa, mutta kasvoin sen yli parissa kuukaudessa. Silloin ryypiskelin joka viikonloppu kaksi päivää, oksentelin ja siitä huolimatta ei koskaan tullut vedettyä viinaa niin paljoa, että muisti olisi mennyt. Ja seksiä en koskaan harrastanut, hoidin sen selvinpäin. Nyt juon ehkä kerran kuukaudessa itseni pikku hiprakkaan ja yleensä silloin on oikeasti juhlan aihetta, tupareita, synttärijuhlia, läksiäisiä, polttareita... Onko ap sulla vanhempia sisaruksia? Tietävätkö he siitä, että vedät "perseet" useammin kuin kerran kuussa? Ovatko he kertoneet mitä mieltä ovat tästä? Kuka sinulle hankkii juotavat? Ja kaikkein tärkeintä, oletko ajatellut koskaan, mitä muut kuin kaverisi sinusta ajattelevat? Minusta hiprakka on parempaa kuin kaatokänni. Just saying.

[/quote]

En mäkään nyt ihan muistinmenetys/oksennus/sammumiskännejä vedä, kerran ehkä olen oksentanut kännissä (ja no pari kertaa kännissä mutta tahallaan, kun on tuntunut siltä että oon juonut liikaa ja pitäs saada pois).
Vanhempia sisaruksia on, mutta eivät tosiaan asu kotona eli eivät tiedä mitään. Juomat saan tutuntuttujen tms. kautta tai vanhemmilta kavereilta, joskus joltain pulilta on hommattu kun muuta ei olla keksitty. 
En nyt tiedä, itä "tuntemattomat" ikätoverit tms. ajattelevat, kun jo ennen kuin aloin juomaan opin ajattelemaan, että tuntemattomien mielipiteellä ei ole merkitystä (koulukiusaaminen ja itsetunnon vahvistuminen sitä kautta ja sen jälkeen). On mulle ask.fm-palveluun tullut pari anonyymiä kommenttia että taasko sä meet juomaan, ja jokunen kaveri on ihmetellyt samaa, mutta ei mitenkään erityisen huolissaan tai niin, että se vaikuttais mun omaan mielipiteeseen.

Vierailija
115/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa tullut taas kivoja pohdintoja :-) Pitäisköhän melkeen psykologian essee kirjottaa johonkin kurssiin tästä aiheesta, kun joku graduunkin tätä jo ehdotteli :D

105, ihanan kattava kommentti! Näistä töykeyksistä vielä, että eiköhän niitä ajattelemattomia typeryksiä, jotka antavat huonon kuvan itsestään mutta samalla myös ikäluokastaan, löydy jokaisesta ikäryhmästä.

108, en oleta että tälläinen tai tän tyylinen elämä ois jokaisen teinin tapa elää - sanon vaan, että tää on oikeesti melko yleistä. 

113, ei, mulla ei ole huonot vanhemmat. Mulla on luottavat vanhemmat. Ehkä vähän liian luottavat, voi olla, mutta huonoksi en sanois mun porukoita vaikka joskus vituttaakin.

Vierailija
116/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, että pitääpä tosiaan kirjoitella päiväkirjaan näistä ajatuksista ja verrata niitä sitten vanhempana jos mahdollisesti lapsia saan (olettaen tietysti ettei musta tuu mitään ojanpohjanarkkaria jolla on taudit aasta ööhön niinkun osa ihmisistä tuntuu povaavan) ! :D

Vierailija
117/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki nuo viestit siis multa, ap'lta:-D

ap 

Vierailija
118/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:42"]

Sinulla on huonot vanhemmat. Piste.

Eikä 8,2 ole mikään erityisen hyvä todistus.

[/quote]

8,2 nimenomaan on erityisen hyvä! Nimittäin entisen kympin saaminen on tehty nykyisten arvostelukriteereiden takia melkein mahdottomaksi, joten nykyinen ysi vastaa entistä kymppiä. Tämän vuoksi kasin paperit on keskivertoa paremmat, koska ne vastaavat ysin papereita. Hajotkaa siihen, nulkit.

Vierailija
119/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:42"]

Sinulla on huonot vanhemmat. Piste.

Eikä 8,2 ole mikään erityisen hyvä todistus.

[/quote]

8,2 nimenomaan on erityisen hyvä! Nimittäin entisen kympin saaminen on tehty nykyisten arvostelukriteereiden takia melkein mahdottomaksi, joten nykyinen ysi vastaa entistä kymppiä. Tämän vuoksi kasin paperit on keskivertoa paremmat, koska ne vastaavat ysin papereita. Hajotkaa siihen, nulkit.

[/quote]

Ei vittu mikä idiootti.... :D

Vierailija
120/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettet yleistä ja samalla puhut omasta elämästäsi kuin se olisi totuus kaikista teineistä.

Omat teinit eivät ole ryypänneet, sammunert,pitäneet pirkeitä. Toinen testasi tupakan kuusi vuotta sitten 8 vuotiaana.
Meillä lähinnä kokoontuvat kavereineen, ei mitään asiaa kylille ilta kuuden jälkeen ilman aikuista viikonloppuisin. Arkenakin kotiintuloaika 21.00.

Lapset siis 16, 14 ja lisäksi 12 vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi