Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen lukee aapisen sanat hitaasti tavu tavulta

Vierailija
19.11.2014 |

Ei kuitenkaan lukenut yhtään kouluun mennessä. Onko oppimistahti liian hidas, kun tuntuu, että kaverinsa lukevat kaikki jo pitkiä tekstejä kuten vaikka lastenkirjoja ja sarjakuvia ihan sujuvasti (olen siis kotonakin kuullut, kun lukevat pojalle ääneen)? Voiko tässä olla kyse jostain oppimishäiriöstä vai jos olisi, eikö osaisi vielä sanojakaan lukea? Saanut muutamankerran tukiopetusta koulussa.

Olen myöhemmin opettajaan yhteydessä, mutta haen täältä vertaiskokemuksia. Miten hitaampi oppija päässyt myöhemmin mukaan muiden oppimistahtiin vai onko aina ollut vaikeuksia koulussa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, ei tod kaikki osaa ekalla lukea sujuvasti. Lapsessa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
2/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vasta ekaluokan syksy menossa, ja jos lapsi kerran ei ole lukenut ollenkaan ennen kouluun menoa niin ihan luonnollista että lukee vielä tavu tavulta! Meillä sama homma, mutta vaikka lukeekin tavu tavulta niin mielestäni aika sujuvasti. Olen ollut tyytyväinen oppimistahtiin. Ei ole tukiopetuksessa ollut. Toinen lapsi, nyt kolmasluokkalainen,oli ekaluokan syksyllä tukiopetuksessakin ja lukemisen opettelu oli takkuisempaa kuin tällä nykyisellä ekaluokkalaisella, mutta ekaluokan keväällä ei enää tarvinnut tukiopetusta, ja koulu sujuu todella hyvin tällä hetkellä. Sinuna en olisi huolissani, jos lukeminen sujuu tavuttain ja edistymistä tapahtuu. Turha vertailla sellaisiin jotka osasivat jo valmiiksi lukea kouluun mennessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vain lukuharjoitusta, pieniä tuokioita ettei tuskastu. Ekapeliä suosittelisin pelaamaan kotona. Kyllä se lukeminen siitä vielä sujuvoituu ja hyvällä mallillahan tuo jo on. Älä vertaa lasta muihin, sillä jokaisella on oma tahti. :-)

Vierailija
4/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:07"]Ei kuitenkaan lukenut yhtään kouluun mennessä. Onko oppimistahti liian hidas, kun tuntuu, että kaverinsa lukevat kaikki jo pitkiä tekstejä kuten vaikka lastenkirjoja ja sarjakuvia ihan sujuvasti (olen siis kotonakin kuullut, kun lukevat pojalle ääneen)? Voiko tässä olla kyse jostain oppimishäiriöstä vai jos olisi, eikö osaisi vielä sanojakaan lukea? Saanut muutamankerran tukiopetusta koulussa.

Olen myöhemmin opettajaan yhteydessä, mutta haen täältä vertaiskokemuksia. Miten hitaampi oppija päässyt myöhemmin mukaan muiden oppimistahtiin vai onko aina ollut vaikeuksia koulussa?
[/quote]
Hidas lukija voi kiriä nopeasti niin että vuoden päästä lukee romaaneja. Ekaluokkalaisella joka on loppuvuodesta syntynyt voi olla iso ero varhain kehittyneeseen alkuvuodesta syntyneeseen. Lukutaitovalmius on yksilöllinen juttu kuten vaikka pituuskasvu tsi puberteetin alkaminen tai kuivaksi oppiminen.

Vierailija
5/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisusta. Jotenkin tuo tukiopetus hämmentää, kunoletan sellaista annettavan vain niille, jota eivät pysy opetuksen tahdissa. Muuten iloitaan kotona edistyksestä ja lukuläksytkään eivät enää ole lapselle vastenmielisiä, kun kuitenkin saa suurimman osan sanoista luettua.

ap

Vierailija
6/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osasin eskarissa jo lukea. Ekaluokalla opettaja piti tyhmänä, kun pyysi mua lukemaan tarinan aapisen yhdeltä sivulta ja en lukenut mitään, kun sillä sivulla ei ollut mitään tarinaa vaan laatikko, missä oli random tavuja, joista ei todellakaan saanut edes yhtä sanaa kasattua. -.-

Vierailija
7/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi oppiminen on ihan hyvällä mallilla. Ei tukiopetus ole huono juttu, pitäisin sitä enemminkin hyvänä asiana, että noinkin pitkällä lukemaan oppimisessa oleva lapsi saa tukiopetusta...eli siis koulu pystyy sitä tarjoamaan. Sitten on kuitenkin oma ryhmänsä nämä lapset, jotka eivät vielä tässäkään vaiheessa syksyä edes kirjaimia toisistaan erota...

terveisin ekaluokan opettaja

Vierailija
8/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ja toka luokka on alkuopetusta, jonka aikana satsataan erityisesti siihen, että kaikki pääsevät kolmoselle mennessä samoihin opiskelitaitoihin. Olin niin samoissa huolissa vielä oman kakkoseni kanssa. Opettaja vakuutti, että kolmoseen mennessä tasoerot tasoittuu. Ja kyllä. Oisinpa uskonut. Nyt lapsi vetelee pelkkää kymppiä äikästä vaikka ekalla tuntui, että on valovuosien päässä muista, kärsii lukihäiriöstä eikä ikinä selviä. Olen tuhannesti miettinyt vain, että oisinpa silloin uskonut opea ja lakannut huolehtimasta samantien. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi