Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:22"]Minä olin samanlainen teini kun Ap ja samoin useimmat kaverini. Kirjoitin lukioni parhaat paperit. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja hyvin menee. Vähän tulee nykyisin kauhisteltua yläasteajan meininkiä kyllä, mutta en näe sen oleva mikään minua "luuseriksi" tai "idiootiksi" loppuelämäksi leimaava asia. Olen 21v. [/quote]Ja niin, yläasteella keskiarvo oli siinä 8 pintaan, aloin tekemään läksyjä vasta lukiossa. Tämäkin huvittaa jälkeenpäin- peruskoulun voi läpäistä kohtuullisella keskiarvolla tekemättä ollenkaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Toki olen muuten aina ollut tiedonjanoinen, vaikkei koulukirjat kiinnostaneetkaan. Ylppäreissä jäi muuten moni entinen kympin tyttö taakse;).

[/quote]

Kumma juttu, että yo-kirjoituksista tehdyt tutkimukset eivät tue tätä teoriaa. Sieltä kun selviää, että peruskoulussa kiitettävästi menestyy todennäköisesti kiitettävästi myös lukiossa ja on erittäin epätodennäköistä, että keskitasoinen peruskoulumenestys edeltää menestymistä yo-kirjoituksissa. Poikkeuksena ovat ne nuoret, joilla peruskoulun loppupuolella on ollut jokin traumaattinen tapahtuma (vanhempien kuolema, oma onnettomuus jne.) ja siksi todistuksessa numerot ovat heikentyneet.

Ihmeen paljon on näitä yo-kirjoituksissa menestyneitä naisia, joilla on taustalla juopottelua ja muuta hurjaa nuoruutta. Käytännössä heitä ei tosielämässä ihmeemmin tapaa. Ovat vähän samanlaisia poikkeuksia kuin akateemiset teiniäidit.
[/quote]Ja mikset voisi uskoa? Lukematta 8 oppilas saa kyllä lukiessaan 9-10 arvosanoja. Opiskellaanhan siellä oppitunnillakin sitä paitsi, kaikkien ei tarvitse kotona päntätä:).

Vierailija
82/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että teinien alkoholinkäyttö ja kaikkinain en sekoilu on itseasiassa vähentynyt. Tilalle tullut sitten taas muovinen fitness-selfie-duckface-ripsienpidennys-kulttuuri.

90-luvun lopussa minä 16v. dokasin käytännössä joka viikonloppu. Ja kaverit kanssa. Juomisena yleensä salmaripullo tai puolikas Leijona (eli 2,5dl kirkasta per naama) + useita siidereitä ja lonkeroita. Istuttiin jossain leikkikentillä tai hengattiin puistoissa. Joskus kovilla, yli 15C pakkasilla mentiin hetkeksi lämmittelemään jonnekin nuorisotilaan tms, mutta eihän siellä kauaa viihtynyt kun ei siellä saanut juoda. Suurin osa paneskeli vähän kenen kanssa sattuu, siis mentiin johonkin ventovieraiden kämpille tai osa vaikka johonkin pusikkoon tai parkkihalliin. Vanhempien miesten (25-50v) lähestymis/seksinostoyritykset olivat arkipäivää. Tupakkaa poltettiin melkein kaikki. Siellä kadulla pyöriessä tutustui myös ei niin kivaan sakkiin. Skiniporukoita piti vältellä koska hakkasivat myös ihan kantasuomalaisia jos sattui katsomaan liian pitkään. Näissä kylän puolitutuissa oli kaikenlaista narkkaria, puolisyrjäytynyttä ja pillunhimoista vanhaa pappaa. Yleensä haetettiin viinaa ja sitten juostiin karkuun tai jotenkin vaan onnistuttiin poistumana paikalta. Mentiin ties kenen autoon ja kenen kämpille välille aikaa viettämään, ihme kyllä kenellekään ei koskaan käynyt mitään, mitä nyt jälkiehkäisypillereitä jengi söi silloin tällöin kun tuli paneskeltua ilman kortsua. Juotiin pirtua ja kiljua ja ties mitä, ihan mitä vaan nyt sattui saamaan.

No joo. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli mulla 9.4, menin yliopistoon (alkoholinkäyttö jatkui varsin rankkana nekin vuodet), valmistuin, siirryin työelämään, ostin auton ja asunnon, muutamaan matkaankin on ollut varaa. Nykyään käytän alkoholia n. kerran kuussa, max 2, lenkkeilen, joogaan, tanssin, saan ihan hyvää palkkaa...Ja itse asiassa kaikki paitsi 2 raisusta porukastamme ovat yliopistosta valmistuneita ja päässeet työelämään kiinni ongelmitta huolimatta raisuhkosta teni-iästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se että ryyppää viikonloppuisin ei edelleenkään tarkoita jotain totaalista rappiota. Niistä täysrappioteineineistä osa on kyllä nyt syrjäytynyt, mutta en pyörinyt heidän kanssaan samoissa porukoissa. Olin normaali nuori ja harrastin joukkueurheilua. T. Se 21v.

Vierailija
84/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi aikanaan hurjan nuoruuden elänyt, koulun käynnistä piittaamaton luuserinuori. Oli kännäilyt, huumeet, sukupuolitaudit ja koko setti. Lukion kävin vasemmalla kädellä hutaisten ja kirjoitin m:n paperit. Teiniäitikin olin. Nyt olen jo teinin äiti, akateeminen ja hyvässä virassa. Oman teinin en haluaisi ryyppäävän ja sekoilevan, ja toivon että pystyn sen jossain määrin estämään välittämisen, avoimen ilmapiirin ja kotiintuloaikojen avulla.

Vierailija
85/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"]

Jos se ois 15 ja täyttäisi 16, se olisi 8. luokalla peruskoulussa eikä lukiossa.

ensi kerralla parempi yritys with details straight, right?

Kyllä 15-vuotias on jo lukiossa, jos kuitenkin täyttää tämän vuoden aikana 16. Samoin ammattikoulun eka luokalla ollaan 15-vuotiaana, ellei ole täyttänyt jo ennen koulun alkua 16.

Kyllä 15-vuotias

[/quote]

Vierailija
86/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastaa käsitystäni melko normaalin suomalaisteinin elämästä.

Itse olin semmoinen lasikaapissa kasvanut nuori. En ole vielä tähän ikään mennessä kokeillut tupakkaa, toisaalta isä poltti kotona, joten olin passiivinen tupakoija. Viiniä ja alkoholia sain maistaa kotona, kun vanhemmat tarjosivat. En kokenut minkäänlaista yhteyttä muihin ikäisiini teineihin, joten minua ei kutsuttu bileisiinkään. Vietin vapaa-aikani kotona ja yliopistovuodet olivat melkein yhtä tylsiä kuin kouluvuodetkin. Mikään hikipinko en kuitenkaan koulussa ollut, koska sain tehdä aika lailla töitä saadakseni todistukseen yhdeksikköjä.

Oma teinini näyttää seuraavan viitoittamaani tietä. Olisin toivonut hänelle hieman vilkkaampaa sosiaalista elämää, mutta hänkin viihtyy mieluummin kotona kuin ikätoverien parissa missään ryhmässä. Alkoholia ollaan hänelle tarjottu kotona, mutta hänestä se on pahaa eikä hän siitä pidä. Luulen, ettei hän ole kokeillut tupakkaakaan eikä hän tietääkseni ole seurustellutkaan. 

Olisin hyvin hämmästynyt, jos saisin tietää, että hän on onnistunut viettämään kaksoiselämää. Toisaalta se olisi myös aika kiinnostavaa.

Vierailija
87/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan että ryyppäävät teiniäidit ovat kaikki joidenkin alkoholisitien lapsia? Ei helvetti... Itse olin yhdessä Suomen parhaista kouluista yläasteella. Siellä ei tosiaan ollut lasten vanhemmat mitään alkoholisteja vaan usein aika rikkaita ja muutenkin ns. ylempää luokkaa. Silti kasiluokalta alkaen oltiin suunnilleen joka viikonloppu juomassa ja kannabistakin polteltiin ahkerasti. Kaikki meni lukioon yläasteen jälkeen, kellään ei ollut 8 huonompi keskiarvo. Että se siitä teoriasta että kaikkien ryyppävien teinien lapset ovat kasvatuksessa epäonnistuneita jne. Tusinkinpa heilläkään monella oli hirveän hyvää käsitystä mitä todellisuudessa hommailtiin.

Ja tiedoksi vaan, että kyllä yli kasin keskiarvo on hyvä eikä siinä ole mitään hävettävää. Sillä pääsee lukioon hyvin. Lukion "taso" ei vaikuta opiskelutuloksiin läheskään niin paljon kun oma motivaatio ja ahkeruus. Mun mielestä Suomen lukiossa opetus on aika saman tasoista.

Lukiossa sama meno jatkui (itse en enää jatkanut kys. koulussa) ja lähes kaikki nämä vanhat luokkalaiseni ovat joko päässeet tai hyvää vauhtia hakemassa oikkikseen, lääkkiksen, kauppikseen, TKK:n tms. Biletys on entistä ankarampaa.

Peruskoulun päättötodistuksella ei ole paljon mitän väliä kunhan pääsee jonnekkin. Lukiossakaan kurssinumeroilla ei välttämättä vaikuta siihen miten pärjää ylppäreissä, ylppärit on aika pitkälti oma juttunsa.

Yliopistoon ei käsittääkseni mennä millään keskiarvoilla muutenkaan. Esim sinä joka selitit että "psykaan ei kyllä pääse millään ysin papereilla". Psykaan haetaan lähtöpisteillä jotka saadaan ylppäreiden tuloksista ja ennen kaikkea PÄÄSYKOKEELLA johon valmistautumiseen ei lukio paljon auta. Esim sitä matikkaa ei lukiossa opiskella ja loput aineistosta tulee artikkeleista. Vaikka lukio ei olisi mennyt loistokkaasti ja paperit ois ämmää niin kovalla paahtamisella voi pääsä yliopistoon ehdottomasti!

Teidän juttujen perusteella mä oisin jos tässä vaiheessa pilannut kaikki mahdollisuuteni koska AP:n tilanne on parempi kuin minun. Aion silti hakea psykaan ja uskon että pääsen vaikka ei olekkaan mitään "ysin papereita" :) Aika julmaa tekstiä tulee teiltä aikuisilta ihmisiltä teineille. Eikö löydy sympatiaa yhdelle elämän vaikeimmista jaksoista?

Vierailija
88/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä!

<3 eikö tässä huomaakkin kuinka sulkeutuineita monet VANHEMMAT on!!!

Elä ihanaa nuoruutta!!! sekoile mut pidä järki päässä :D noilla kurpilla jotka kirjottelee pashaa, niin ne ei oo vaan koskaa osannu pitää rentoa vaihdetta päällä ;) muista, et ole ikuisesti nuori ja kaikkea tekemää ei saa takaisin.

Nuori kaunis nainen,susta voi tulla mitä vain! paskoillakin numeroilla voi päästä mihin vain!

Itsellä toikkarissa melkein vitosia ja seiskoja. Kukaan ei nykypäivänä uskoisi että olin koulussa '' huono'' Olen arvostetussa työssä. Istun nykyään korkealla penkillä ja työskentelen parhaalla mahdollisella palkalla

T: PaskempiKuSä

Vierailija
89/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, mutta aika "hurjalta" ap:n teinielämä kuulostaa. Meillä teinit eivät todellakaan juo, karkaile, polta tai muutakaan ap:n kuvailemaa. Harrastukset, kavereiden kanssa (selvinpäin) olo, perheaika ja koulu vievät ajan.

Keski-arvot molemmilla 9,4 ja arvot polttamisen ja juomisen osalta hyvinkin kunnossa.

Siisti sinä ap elämäntapojasi, äläkä oleta, että tuo on normaalia teinielämää.

Vierailija
90/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan samanlainen! Tosin tähän bonuksena lintsasin hurjan paljon, en tajua vieläkään miten pääsin kaikista kursseista läpi. Ymmärrän vanhempienkin kannan tässä ketjussa, koska kavereille ei käynyt ihan yhtä hyvin, opiskelupaikat jäi saamatta.

Oma pelastus oli hurja muisti ja hyvä yleistieto. Ylioppilaaksi pääsin parissa vuodessa (ei muuten vaadi mitään suurta älykkyyttä vaan istumalihaksia ja lukion jossa on kuusi jaksoa vuodessa), töitä tein vuoden ja pääsin kauppakorkeaan. En ole huippuälykäs ja paperit on ihan perus M-kauraa, pärjäsin ihan kivasti silti.

Tsemppiä ap, pidä hauskaa! Elämässä on hirveästi muutakin kuin koulu ja numerot.

Vierailija
91/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä sympatiaa tarvitset? Eihän me tiedetä mitään teinien elämästä. Yritäpä nyt aikuistua ja kantaa vastuu omasta elämästä. Vanhempasi eivät selvästi välitä, joten yrität täältä hakea huomiota.

Vierailija
92/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitävät aina vanhempiaan tylsinä ja kunnollisina, koska vanhempien tulee feikata sellaista ollakseen hyviä vanhempia. Mitä siitä tulisi jos lapsille kerrottaisiin, mitä kaikkea sitä on ehditty puuhata ja puuhataan edelleen? Järkyttyisivät kaksinaismoralismista ja rupaisivat aivan estottomasti perseilemään.

Vierailija
93/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:25"]

Mihin sä sympatiaa tarvitset? Eihän me tiedetä mitään teinien elämästä. Yritäpä nyt aikuistua ja kantaa vastuu omasta elämästä. Vanhempasi eivät selvästi välitä, joten yrität täältä hakea huomiota.

[/quote]

En ole teini enää joten en puhunut itsestäni enkä sympatiaa tarvitse. Ihmetyttää vaan miten te aikuiset ihmiset olette niin ilkeitä joillekin 16-vuotiaille lapsille. Kerroin vaan oman mielipiteeni ja kokemukseni, omasta elämästä en oikeastaan paljoakaan tossa viestissä kertonut joten huomiota en hakenut.

Vierailija
94/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen kaveri on Facebookissa ja Instassa, ja lapsen äiti on kuulema Vauva-palstalla usein (lapsi on kertonut meillä ollessa). Lapsen kaverilla on poikakaveri, jonka kanssa käy kesällä uimassa (kertoo menevänsä tyttöjen kanssa). Äitinsä ei tiedä että lapsensa on sosiaalisessa mediassa.

Kerroin nämä kaikki tuon lapsen äidille. Äiti sanoi vaan että ai jaa, en tiennytkään. Nauroi.

Lapsi on 10v.

Vierailija
95/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapset taas haluavat uskoa vanhempien "kunnollisuuteen", koska pelkkä ajatus äklöstä aikuisten välisestä seksistä, omista vanhemmista kovassa kännissä (kovista huumeista puhumattakaan), sivusuhteista, pienistä ja isommista rikoksista yms. tuntuu luonnollisesti vastenmieliseltä. Me kaikki haluamme uskoa joulupukkiin.

Vierailija
96/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on huonot vanhemmat. Kyllä mä tiedän mitä mun teinini tekevät eikä ne tosiaan luuhaa iltaisin missään kännäämässä.

Vierailija
97/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas tänne tullut kivoja viestejä päikkäreiden aikana (-: Tällänen piilouppaus vielä, mielipiteet ja provosoituneet ihmiset + elämänkokemukset on ihan jees iltaluettavaa

ap

Vierailija
98/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas tänne tullut kivoja viestejä päikkäreiden aikana (-: Tällänen piilouppaus vielä, mielipiteet ja provosoituneet ihmiset + elämänkokemukset on ihan jees iltaluettavaa

ap

Vierailija
99/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:09"]Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 
[/quote]Pitäisikö tuon olla oleellisesti poikkeavaa siitä, mitä 50-, 60-, 70- tai 80- (tai 90-luvun alussa) syntyneillä on ollut?

Vierailija
100/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yleistää. Minulla oli aika rankka teini-ikä. Tuli juotua välillä useastikin, poltettua, varasteltua lähes ammattimaisesti (mm. kultakaupoista), vakava masennus, itsemurhayritys, viiltelyä, irtoseksiä.. Kertasin kasiluokan koska lintsasin niin usein. Vanhemmat ei tienneet tästä mitään, koska koululta ei jostain syystä juurikaan otettu yhteyksiä kotipuoleen. Monesti lähdin kesken koulupäivän kun en vaan kestänyt enää jatkuvaa nälvimistä. Voi olla että näin holtittomaan ja itsetuhoiseen käytökseen johti vuosien henkinen väkivalta koulussa. Ihan tasapainoinen ja fiksu aikuinen minusta tuli, kaikesta huolimatta. Usein tuntuu siltä, että ilman tuota kaikkea en olisi välttämättä oppinut itsestäni ja muista niin paljon. Noina vuosina kehittynyt itsetuntemus hurjasti. No, nyt on teini-iän ongelmat takanapäin, luojan kiitos! Piti ensin vaan vähän kapinoida voidakseen kasvaa ja rauhoittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan