Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:37"]

Sanot, ettet yleistä ja samalla puhut omasta elämästäsi kuin se olisi totuus kaikista teineistä. Omat teinit eivät ole ryypänneet, sammunert,pitäneet pirkeitä. Toinen testasi tupakan kuusi vuotta sitten 8 vuotiaana. Meillä lähinnä kokoontuvat kavereineen, ei mitään asiaa kylille ilta kuuden jälkeen ilman aikuista viikonloppuisin. Arkenakin kotiintuloaika 21.00. Lapset siis 16, 14 ja lisäksi 12 vuotias.

[/quote]

En ole näin kyllä sanonut. Mulla on ihan läheisessä ystäväpiirissäkin ihmisiä, jotka eivät ole koskaan juoneet tai polttaneet. Sanoin vain, että omien kokemuksien mukaan suurinosa tai edes tasavertainen osa nuorista elää suurinpiirtein samanlaista elämää.

Mielipiteenä sanoisin että melko natsimenolta kuulostaa jos kuuden jälkeen ei saa 16 vuotias lähteä kylille.. 

Vierailija
122/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua shittiä 80-l lopulta, kun itse olin teini, mutta huom en ole t koskaan ollut humalassa! Ei kiinnostanut! Tiesin riskit! Kaverien puolesta pelotti ja muutenkin kiinnosti nähdä miten tyhmiä osa oli! Laumasieluja!

Menin kotibileisiin, joissa osa joi ja osa käytti huumeita. Meinasi syntyä paha tapaturma, mutta onneksi meitä oli muutama selvä, jotka pelastivat tilanteen! Sekä pari tyttöä raiskauksilta! Saimme tarpeeksemme ja kehotimme naapuria kutsumaan poliisin, kun tulivat kyseemään menosta! Mikä valta onkaan nuorella, joka karjaisee, naapuri kävi, kohta tulee poliisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:49"]

Tuollaisia teinejä on ollut aina ja tulee aina olemaankin. Siksi voinkin 42-vuotiaana äitinä jo kertoa, että tulevaisuutesi ei tule olemaan hääppöinen. Nämä on niin nähty. Sinulla kultapieni, kun ei ole käsitystä elämästä ollenkaan.

[/quote]

No höpö höpö, mullakin oli aika villi teini-ikä vanhempine miehineen, jättibileineen ja alkoholeineen ja ihan kunnollinen vastuullinen aikuinen minustakin kasvoi. Hyvällä ammatilla ja ihanalla perheellä. Kyllä sitä aikuistuu... :)

Vierailija
124/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eight is the new nine? *huutonaurua*

Vierailija
125/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:05"]

Ap, kysyit että eikö teillä mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä.

No, minulla on 3 teini-ikäistä lasta ja yksi nuorempi ja kyllä minulla on hyvinkin tarkka "haju" omien teinieni elämästä. Se nyt vaan on sillä lailla, että vaikka sinä ap ja sun kaikki kaverit käyttäisi alkoholia, tupakkaa yms. ja riekkusi kaupungilla ja tulisi kotiin kaula purtuna niin on olemassa myös teinejä, jotka eivät näin tee.

Luulen, että ymmärrys siitä, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia kuin itse, on sellaista, joka ap:lle ja muillekin nuorille valkenee varmaan vasta kun ikää vähän karttuu.

Omat teinini ovat kilpaurheilijoita, jotka elävät melko kurinalaista urheilijan elämää, mutta tuntuvat pitävän siitä. Alkoholia ja tupakkaa tms eivät käytä. Tällaisiakin nuoria on olemassa. Ihan oikeasti.

[/quote]

Ja tämän minä uskon, ihan oikeasti. Kuten olen tässä ketjussa monesti joutunut toistamaan, niin myös mun omista parhaista ystävistä löytyy täysin päihteettömiä nuoria ja tuen heidän päätöstään enkä edes koita saada heitä mukaan kännäysreissuille (paitsi tietenkin jos haluavat selvinä tulla).
Tiedän, että on erilaisia nuoria, mutta kuten olen sanonut, lähinnä sanon että suuri osa nuorista elää juurikin tälläistä elämää kuin minä (parempaan tai huonompaan suuntaan) ja että useimmilla vanhemmista ei ole aavistustakaan.

(Äitini löysi laukustani tänään muuten askin tupakkaa ja kyllä siitä vähän huutoja tuli, mutta vähän huonolla kannalla oli kun tuo on itsekkin polttanut monet vuodet. Tämä siis niille, jotka sanoo että mulla on paskat vanhemmat tai että ne ei välitä - olette väärässä :-))

ap

Vierailija
126/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:10"]

Lapset pitävät aina vanhempiaan tylsinä ja kunnollisina, koska vanhempien tulee feikata sellaista ollakseen hyviä vanhempia. Mitä siitä tulisi jos lapsille kerrottaisiin, mitä kaikkea sitä on ehditty puuhata ja puuhataan edelleen? Järkyttyisivät kaksinaismoralismista ja rupaisivat aivan estottomasti perseilemään.

[/quote]

En sanoisi ihan noinkaan. Osa vähän hurjempaa elämää nuorena viettäneistä vanhemmista varmaan tajuaa vasta ajan kanssa, millaisia vaaroja siihen elämäntapaan liittyi ja tahtoo aidosti ohjata omaa lastaan välttämään ne samat virheet. Pahimmillaan ne ovat esim. epämääräisten aineiden käyttöä (koskaan ei voi tietää, mitä joku pilleri tosiasiassa sisältää) tai autovarkauksia ja kännissä ajoa, jotka kaikki voivat päättyä vakavaan vammautumiseen tai kuolemaan. Nuorena on niin paljon helpompi vaan naureskella "läpällä" tehdyille kohelluksille ja uskoa näitä tässäkin ketjussa toisteltuja "ihan hyvin mulle silti kävi"-tarinoita. Harvempihan niistä, joille *ei* käynyt hyvin, on täällä mitään kertomassa. Vanhempana näkee myös selvemmin, miten paljon se seura ohjaa elämän suuntaa, nuorena tuntee olevansa niin itsenäinen, vaikka kaveripaine lähteä dokailemaan vaikka päästötodistuksen numeroiden kannalta ratkaisevien kokeiden alla voi olla ylipääsemätön.

Vierailija
127/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysyit että eikö teillä mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä.

No, minulla on 3 teini-ikäistä lasta ja yksi nuorempi ja kyllä minulla on hyvinkin tarkka "haju" omien teinieni elämästä. Se nyt vaan on sillä lailla, että vaikka sinä ap ja sun kaikki kaverit käyttäisi alkoholia, tupakkaa yms. ja riekkusi kaupungilla ja tulisi kotiin kaula purtuna niin on olemassa myös teinejä, jotka eivät näin tee.

Luulen, että ymmärrys siitä, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia kuin itse, on sellaista, joka ap:lle ja muillekin nuorille valkenee varmaan vasta kun ikää vähän karttuu.

Omat teinini ovat kilpaurheilijoita, jotka elävät melko kurinalaista urheilijan elämää, mutta tuntuvat pitävän siitä. Alkoholia ja tupakkaa tms eivät käytä. Tällaisiakin nuoria on olemassa. Ihan oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi