Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:16"]

Meillä on perheessä 3 teiniä (jos teini-ikä määritellään iän teen-päätteen avulla eli 13 - 19v) eikä heistä yksikään elä tuollaista elämää. Lasteni koulukavereissa on kaltaisiasi ja etenkin tuon vanhemman ikäluokasta näkee, että väsyneenä ja pienessä krapulassa läpikäyty lukio ei antanutkaan niitä valmiuksia, joita olisi tarvittu mieluisaan opiskelupaikkaan lukiossa. Ne tylsät ja kiltit pääsivät kauppakorkeaan ja oikeustieteelliseen, nuoruudestaan täysillä nauttineet löytyvät välivuotta viettämästä Prisman hyllyjä täyttämästä.

Jos todella keskiarvo oli peruskoulussa 8.2 ja nyt "eka kurssi sujui kympin arvosanoin" niin joku tässä kuviossa ei ihan täsmää. Juoda voit, poltella voit, pilvessä voit olla jne., mutta älä kuvittele, että kaikki nuoret tai edes suurin osa nuorista tekisi noin. Tai että kaikkien vanhemmat laittavat sinun vahmepiesi tapaan silmänsä kiinni lapsensa toilaillessa ja miettivät, että kunpa tuon korjaisi sossu tai kuolema, niin saataisiin olla mekin rauhassa.

[/quote]

En nyt tiedä mikä tässä ei täsmäisi, kun tuo on koko totuus. Enkä kuvittelekkaan, enkä edes oleta että edes suurinosa nuorista olisi "yhtä pahoja" kuin minä (tosin on ihan fakta etten oo todellakaan sieltä pahimmasta pääsät). Enkä sano että se ois huono asia, mulla on kavereita joka suunnasta - myös siitä mainitsemastani villamekkoteinikansasta, kuin sitten siitä pahasta päästä joiden elämä on vierestä katottuna täyttä paskaa. 

En myöskään ole kertaakaan kokenut olevani erityisen väsynyt tai krapulassa kouluaikana, jos pilkkua aletaan viilaamaan. Osaan jättää päihteiden käytön viikonlopuille ja vapaa-ajalle niin että voin myös palautua koulunkäynnistä.

[/quote]

Kerro nyt muillekin juuri ja juuri lukioon päässeille nuorille, miten on mahdollista saada huono peruskoulun päättötodistus, mutta onnistua saamaan ekasta lukion kurssijaksosta kaikista aineista kymppi. Jos pohjalla on numeroita 7-9 niin on todella mahdotonta ilman tukiopetusta onnistua saamaan esim. englannista tai matematiikasta kirkasta kymppiä vieläpä niin, että ei ota opiskelua tosissaan. Omat kympin lapseni tekivät lukion ekalla tosissaan töitä sen numeron vuoksi, vaikka peruskoulusta pääsivät yli 9 keskiarvolla yhteen Suomen parhaista lukioista.

Vierailija
62/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla olen lueskellut tätä  ketjua. Olen itse keski-ikäinen 16vee pojan äiti. Poika aloitti just lukion ja peruskoulun ka. pojalla (laiskalla sellaisella) oli jotain 8. Huippuoppilasta en pojastani odota mutta toivon, että poika osaisi elää nuoruutensa niin, että oman elämän rakentaminen sujuisi ilman suuria kompastuskiviä myös opiskelujen osalta.                                                                                                                             Äitinä tiedän poikani kokeilleen ensimmäisen kerran alkoholia n 14-vuotiaana. Kaikki tapahtui kotona meidän hyväuskoisten vanhempien silmien alla, kuitenkaan meidän sitä huomaamatta. Poika ja kaksi yökylässä olevaa luokkakaveria pelailivat illan  tietokoneillaan pojan huoneessa. Minä löysin pojat klo 23 aikaan jo yöunille nukahtaneina sängyistään ja päivittelinkin pojilla olleen raskas kouluviikko, kun niin aikaisin nukuttaa...Selvisi sitten parin päivän päästä, että oikeastihan poikia nukutti isän kaapista pöllitty, vajaa pullollinen viskiä. Onneksi kukaan ei tukehtunut oksennukseen tms. Kiinni jäätyään poika tunnusti, ja olikin upea "voittaja-fiilis" soitella kavereiden vanhemmille ja kertoa tapahtuneesta.

Muttta aiheeseen. Tiedän poikani tekevän omat kokeilunsa. Meillä on rajoja, mutta lisääntyvästi olen opetellut antamaan nuorelle myös vapautta...sopivasti, ei liikaa. Välillä me vanhemmat mietimme kuumeisesti, milloin vapautta on sopivasti,, milloin liikaa tai liian vähän. Pikkuhiljaa joudumme luottamaan siihen, että nuoremme jalat alkavat tapailla omia askeleita yhä enemmän. Hän tekee omia valintojaan, halusimmepa tai emme. Toivottavasti valintansa olisivat viisaita. Keskustelemme, kuuntelemme, tuemme, luomme yhteisiä pelisääntöjä ja asetamme myös rajoja. Silti pikkuhiljaa olemme tilanteessa, jossa rajoja on aika löysätä ja nuoren vastuuta omista valinnoista kasvattaa. Hyväksymmekö alkoholinkäyttöä-Emme, onko meillä kotiintuloajat-Kyllä...silti tiedän, että nuoremme omat valinnat lopulta määrittelevät, käyttääkö hän päihteitä salaa, harrastaako hän irto- ja/tai suojaamatonta seksiä salaa, tekeekö hän rikoksia salaa jne...Halusin tai en, hän ottaa oman elämänsä haltuunsa pala palalta, vaikkakin virallisesti täysi-ikäisyys koittaakin vasta 1,5 vuoden kuluttua.

Ap, olet siis ajatuksissasi ihan oikeassa. Emme me vanhemmat varmasti näe sitä, mitä meidän ei haluta näkevän, tai mitä emme itse halua nähdä. Petämmekö itseämme? alitajuisesti ehkä...tai sitten vain luotamme niin kovin vahvasti. Oman nuoren ajatteleminen päihtyneenä pippaloissa harrastamassa suojaamatonta seksiä, polttelemassa pilveä tai rattijuoppona, tuntuu liian ahdistavalta ja pelottavalta. Edelleen uskon, että juuri minun nuoreni on se, joka ei aja humalassa, se joka kantaa vastuunsa, se joka tulee kotiin, kun ne on ne muut, jotka tekevät pahojaan  :)   vaikka oikeastihan minä en tiedä...kun omaa teiniään ei voi enää hallita pikkulapsen lailla.

Häpeällistä kyllä, minua järkytti tässä ketjussa eniten joidenkin aikuisten ihmisten epäystävälliset ja ala-arvoiset kommentoinnit. Joku jopa esitti mielikuvituksessaan väitteen, jonka mukaan vanhemmat toivoisivat sossun tai kuoleman korjaavan törttöilevän nuorensa....Mikä saa aikaan tällaista sivistymättömyyttä, että nimettömänä ilkeillään nuorelle, jonka kirjoitus on ihan asiallinen. Hävettää aikuisena aikuisten puolesta. Tällaista malliako me haluamme antaa kasvavalle sukupolvelle??? Tällaistako aikuisuutta esitellä???? Edes nimettömyys keskustelupalstalla ei oikeuta. Olisiko jo aika kasvaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:27"]

No tämähän on sitten juuri täydellinen tilanne, en mä muuta tarkoitakkaan. Mutta toi lukion kahteen vuoteen käyminen särähti korvaan melko pahasti joten siitä vedin johtopäätökseni. 

Nuoria on kuitenkin erilaisia ja erilaisia ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Mä en voisi esim kuvitellakkaan meneväni matikkaleirille tai vapaaehtoiskurssille, mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin että myöskään mun vapaa-ajan viettotavat vois olla ihan utopistisia jollekkin toiselle.

[/quote]

Tuo 2-vuotinen lukio on ihan tytön oma ajatus. Minä en edes villeissä unelmissani ole haaveillut, että a) tyttö haluaisi sellaiseen lukioon, saati b) voisi päästä sinne sisälle. Mutta jotenkin on aika mahtavaa seurata, miten nuorella on rohkeutta ja itseluottamusta asettaa itselleen suuria tavoitteita. Pitkän sulattelun jälkeen ja tytön päättäväisyyden nähtyäni alan pikku hiljaa itsekin uskoa, että ehkä se voisi olla mahdollisuuksien rajoissa.

Vanhemman rooli voi olla vaikea, kun haluaa tukea ja kannustaa, mutta kuitenkin realiteetteja unohtamatta. En suin surminkaan halua olla se äiti, joka sanoo lapselleen, että "ei sinusta ole siihen" tai "ei siitä mitään tule". Mutta joskus joutuu ihan pinnistelemään, että pystyy kuvittelemaan jotain sellaista, mitä ensi alkuun piti mahdottomana. Ja jos se ykköshaave on jotain sellaista, millä alle promille ihmisistä pystyy leipänsä tienaamaan, niin sitten voi miettiä voiko sitä samaa juttua toteuttaa jollain muulla tavalla tai sivutyönä.

Ap:n kohdalla tämä teatterikorkea ehkä on sellainen, joka tuntuu kuun kurottamiselta taivaalta. Melkein mahdoton päästä sisään eikä kaikille valmistuneille taida töitäkään riittää. Mutta jos näytteleminen on intohimo, voisiko sitä toteuttaa pienimuotoisemmin jossain muussa ammatissa - vaikka yhdistämällä siihen psykologiaan? Tällaisia juttuja nuorten pitäisi miettiä eikä sitä, missä vedetään seuraavat kännit :-)

Vierailija
64/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:36"]

Kerro nyt muillekin juuri ja juuri lukioon päässeille nuorille, miten on mahdollista saada huono peruskoulun päättötodistus, mutta onnistua saamaan ekasta lukion kurssijaksosta kaikista aineista kymppi. Jos pohjalla on numeroita 7-9 niin on todella mahdotonta ilman tukiopetusta onnistua saamaan esim. englannista tai matematiikasta kirkasta kymppiä vieläpä niin, että ei ota opiskelua tosissaan. Omat kympin lapseni tekivät lukion ekalla tosissaan töitä sen numeron vuoksi, vaikka peruskoulusta pääsivät yli 9 keskiarvolla yhteen Suomen parhaista lukioista.

[/quote]

En nyt tiedä oliko 8.2 keskiarvo "juuri ja juuri" lukioon pääsemistä, kun keskiarvoraja oli kuitenkin jossain seiskassa? Mikään "Suomen paras lukio" ei tietenkään ole, ei ollut perheellä varaa vaihtaa paikkakuntaa, mutta ihan hyvä ja asiansa toimittava lukio kuitenkin. (Oisin muuten päässyt TYKkiin sisälle, laitoin sen testiksi yhteishakuun koska olin varma että pääsen tähän lukioon.)
Todistuksessa numeroita oli siis yhden seiskan lisäksi pari kymppiä (matikka, atk) kasien ja ysien lisäksi. Ruotsista otin lukioon tukikurssin, jonka läpäisin viimekurssissa juuri ja juuri (tätä ei siis kuitenkaan lasketa varsinaiseksi kurssiksi, oli ainoa josta en saanut kiitettävää). Se on siis ehkä ainoa oikeasti heikko aine, lisäksi oli matikkaa, englantia jne. minulle helppoja aiheita - kokeesta 9,5 ja kurssisuoritusten perusteella se nousi kymppiin. 

Mikä syy mulla ois huijata vauvapalstalla mun koulumenestystä? 

Vierailija
65/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:27"]

No tämähän on sitten juuri täydellinen tilanne, en mä muuta tarkoitakkaan. Mutta toi lukion kahteen vuoteen käyminen särähti korvaan melko pahasti joten siitä vedin johtopäätökseni. 

Nuoria on kuitenkin erilaisia ja erilaisia ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Mä en voisi esim kuvitellakkaan meneväni matikkaleirille tai vapaaehtoiskurssille, mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin että myöskään mun vapaa-ajan viettotavat vois olla ihan utopistisia jollekkin toiselle.

[/quote]

Tuo 2-vuotinen lukio on ihan tytön oma ajatus. Minä en edes villeissä unelmissani ole haaveillut, että a) tyttö haluaisi sellaiseen lukioon, saati b) voisi päästä sinne sisälle. Mutta jotenkin on aika mahtavaa seurata, miten nuorella on rohkeutta ja itseluottamusta asettaa itselleen suuria tavoitteita. Pitkän sulattelun jälkeen ja tytön päättäväisyyden nähtyäni alan pikku hiljaa itsekin uskoa, että ehkä se voisi olla mahdollisuuksien rajoissa.

Vanhemman rooli voi olla vaikea, kun haluaa tukea ja kannustaa, mutta kuitenkin realiteetteja unohtamatta. En suin surminkaan halua olla se äiti, joka sanoo lapselleen, että "ei sinusta ole siihen" tai "ei siitä mitään tule". Mutta joskus joutuu ihan pinnistelemään, että pystyy kuvittelemaan jotain sellaista, mitä ensi alkuun piti mahdottomana. Ja jos se ykköshaave on jotain sellaista, millä alle promille ihmisistä pystyy leipänsä tienaamaan, niin sitten voi miettiä voiko sitä samaa juttua toteuttaa jollain muulla tavalla tai sivutyönä.

Ap:n kohdalla tämä teatterikorkea ehkä on sellainen, joka tuntuu kuun kurottamiselta taivaalta. Melkein mahdoton päästä sisään eikä kaikille valmistuneille taida töitäkään riittää. Mutta jos näytteleminen on intohimo, voisiko sitä toteuttaa pienimuotoisemmin jossain muussa ammatissa - vaikka yhdistämällä siihen psykologiaan? Tällaisia juttuja nuorten pitäisi miettiä eikä sitä, missä vedetään seuraavat kännit :-)

[/quote]

Tälläisiä mä mietinkin. Mua innostais suunnattomasti työ esimerkiks taidekoulun tyyppisissä paikoissa opettajina, ja olen kuullutkin että sinne voi päästä myös ilman teatterikouluopetusta. 
Mutta tämän lisäksi, oon tälläkin viikolla suunnitellut kavereiden kanssa että millon lähdetään kaljalle - viikonloppuna ei nyt voi, kun on isoskoulutusta, eikä muutenkaan viitsi kun viimeviikolla join, mutta ensiviikonviikonloppuna vois, kun lomakin alkaa.

Uskokaa pois, nuori voi kyllä toteuttaa itseään niin tällä "hyväksyttävällä" puolella yhteisöä, kuin myös sillä toisella. 

Vierailija
66/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:05"]

Häpeäisin silmät päästäni, jos omalla lapsellani olisi noin huonot numerot ja kehtaisi vielä kirkkain silmin väittää, että koulu menee hyvin!

Oma lapseni ei ole vielä tuohon känni-ikään päässyt, täyttää vasta neljätoista ensi kuussa. Hänellä on ihan toisenlaiset suunnitelmat kuin että pitäisi päästä kännäämään. Hän panostaa kouluun ja harrastuksiin ja tähtää lukioon, jossa lukio suoritetaan tiukkaan tahtiin kahdessa vuodessa. Ylimääräisen vuoden hän aikoo käyttää kuvaamataidon opintoihin - tämä on hänen tärkein harrastuksensa ja hän toivoo saavansa siitä tulevaisuudessa pieniä sivutuloja leipätyön ohella. 

Kiinnostaisi hieman kuulla, minkälaisia suunnitelmia ap:lla on tulevaisuuden varalle? Onko luvassa abortteja, sukupuolitauteja ja keskeytyneitä opintoja?

[/quote]

Olipa harvinaisen vittumainen kirjoitus. Ei, minunkaan teinini (15 ja 18)  eivät juo/polta/roiku kaupungilla vaan opiskelevat ja harrastavat ja arvosanat ovat pääsääntöisesti erinomaisia ja kiitettäviä. MUTTA: en todellakaan suosittele että käyvät lukion kahdessa vuodessa, saati että häpeäisin "noin huonoja numeroita". Teinin elämään pitää mahtua muutakin kuin puurtamista "uraputkessa" ja vanhemman perfektionismin tyydyttämistä. Mihin täällä on niin kiire että se lukio pitää saada kahdessa vuodessa alta pois? Töitä ei ole jo valmistuneillekaan. Ok, aikuislukion saa kahdessa vuodessa pienemmillä kurssimäärillä kevyesti mutta miksi nuoresi ei saisi käyttää lukioon kolmea vuotta kuten useimmat muut - ystävät, luokkatoverit kenties jo pitkältä ajalta jne. Häneltä jää kokematta monta hienoa hetkeä jotka voi jakaa samassa elämäntilanteessa olevien tuttujen kavereiden kanssa - esim. penkkarit. 

Teinisi on vasta 14 ja opiskelu peruskoulussa on vähän erilaista verrattuna lukio-opiskeluun. Sääli teiniäsi, tuntuu että ole varsinainen niskaanhengittäjä kaikkine vaatimuksinesi. Myöskään se haistapaskalinja jolla suhtaudut ap:n tulevaisuuteen (sukupuolitaudit ym) ei anna kovin fiksua kuvaa sinusta ihmisenä. Paljon ehtii myös tapahtua sitten kun teinisi todella tulee murrosikään.......hän on nyt tosiaan vasta 14, helppo ikä.

Vierailija
67/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin tää av-mamma on ollut itsekin teini ja tietää mitä teininä olo on :)

13v pidimme ekat kotibileet joihin kutsumamme 50hlöä paisui n300 hlön bileiksi.
Juominen alkoi siis jo 13 vuotiaana ja sillon muistan että juotiin aina suomi viinaa, välillä 0,7l pullo itse ja nyt kun ajattelee niin ihan sairastahan se oli, en pysty enää edes koskemaan kirkkaisiin.
Bileitä pidettiin aina kun mahdollista ja usein kävi poliiseja, pilveäkin polteltiin usein.

Kukaan kaveripiiristä ei ollut ns.huonosta perheestä, ei alkoholiongelmia tai muuta vastaavaa.

Minulla oli tiukka äiti joka yritti saada minua kaikenlaisten harrastusten pariin, välillä valehtelin että olin ollut esim.maalauskurssilla vaikka olin hengailemassa poikien kanssa salaa mäkkärillä.

Jo tuolloin n.13v sitten teinit laittoivat itsestään herutuskuvia nettiin, silloin oli ii2.org ennenkun tuli irc-galleria..
Seksiäkin moni harrasti jo yläasteella.

Ihan kelpo aikuinen, vaimo ja äiti minusta on silti tullut vaikka kaikenlaista toilailinkin teininä.

Ennen asioita vaan tehtiin tosi salassa, yksityis tiloissa useimmiten, esim pilven polttelua.
Nykyään tuilla asemallakin nuoret pössyttelee ihan arkenakin sitä peittelemättä.

Vierailija
68/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:54"]

Kyllä ainakin tää av-mamma on ollut itsekin teini ja tietää mitä teininä olo on :) 13v pidimme ekat kotibileet joihin kutsumamme 50hlöä paisui n300 hlön bileiksi. Juominen alkoi siis jo 13 vuotiaana ja sillon muistan että juotiin aina suomi viinaa, välillä 0,7l pullo itse ja nyt kun ajattelee niin ihan sairastahan se oli, en pysty enää edes koskemaan kirkkaisiin. Bileitä pidettiin aina kun mahdollista ja usein kävi poliiseja, pilveäkin polteltiin usein. Kukaan kaveripiiristä ei ollut ns.huonosta perheestä, ei alkoholiongelmia tai muuta vastaavaa. Minulla oli tiukka äiti joka yritti saada minua kaikenlaisten harrastusten pariin, välillä valehtelin että olin ollut esim.maalauskurssilla vaikka olin hengailemassa poikien kanssa salaa mäkkärillä. Jo tuolloin n.13v sitten teinit laittoivat itsestään herutuskuvia nettiin, silloin oli ii2.org ennenkun tuli irc-galleria.. Seksiäkin moni harrasti jo yläasteella. Ihan kelpo aikuinen, vaimo ja äiti minusta on silti tullut vaikka kaikenlaista toilailinkin teininä. Ennen asioita vaan tehtiin tosi salassa, yksityis tiloissa useimmiten, esim pilven polttelua. Nykyään tuilla asemallakin nuoret pössyttelee ihan arkenakin sitä peittelemättä.

[/quote]

Huh 300 henkilön pirkeet kyllä kuulostaa melkosilta, kun meillä oli +50 viimesimmissä ja itse itkin paniikissa saunassa kun pelkäsin talon puolesta :-D 
Kuulostaa mielenkiintoselta ja tapahtumarikkaalta nuoruudelta (tosin en ihan tosissaan sano että tämän erään kirjoittajan matikkakursseilla käyvä nuori ei voisi kokea samoin - omaan mieleen tällänen vois vaan olla enemmän) ja semi rohkaisevaa kuulla että kyllä meistä ""rappioistakin"" voi tulla ihan kunnollisia!

Vierailija
69/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs iso yläaste ja lukio, joka paloi vähän aikaa sitten, oli vanhempien mielestä tavallista parempi lukio, monena vuonna 8,3 keskiarvolla ei olisi päässyt edes sisään. Silti suurin osa teineistä sielläkin avoimesti kokeili huumeita tai dokasi keskellä päivää koulun käytävillä, aikuisilta salassa totta kai. Mutta vanhempien on mukavampi ummistaa silmänsä kuin herätä todellisuuteen.

Vierailija
70/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:44"]

[/quote]

En nyt tiedä oliko 8.2 keskiarvo "juuri ja juuri" lukioon pääsemistä, kun keskiarvoraja oli kuitenkin jossain seiskassa? Mikään "Suomen paras lukio" ei tietenkään ole, ei ollut perheellä varaa vaihtaa paikkakuntaa, mutta ihan hyvä ja asiansa toimittava lukio kuitenkin. (Oisin muuten päässyt TYKkiin sisälle, laitoin sen testiksi yhteishakuun koska olin varma että pääsen tähän lukioon.)
Todistuksessa numeroita oli siis yhden seiskan lisäksi pari kymppiä (matikka, atk) kasien ja ysien lisäksi. Ruotsista otin lukioon tukikurssin, jonka läpäisin viimekurssissa juuri ja juuri (tätä ei siis kuitenkaan lasketa varsinaiseksi kurssiksi, oli ainoa josta en saanut kiitettävää). Se on siis ehkä ainoa oikeasti heikko aine, lisäksi oli matikkaa, englantia jne. minulle helppoja aiheita - kokeesta 9,5 ja kurssisuoritusten perusteella se nousi kymppiin. 

[/quote]

Jos sinusta on normaalis kirjoittaa "lomisin", niin pakko epäillä koko lukiosivistystäsi.

Tuolla jossain ketjun alussa kirjoitit "Ja lukiosta; oon keskitasoa paremmassa lukiossa musiikkilinjalla. Eka kurssi sujui kympin kurssiarvosanoilla." Keskitasoa paremmassa lukiossa se keskiarvoraja tuskin on 7! Yritä nyt hyvä lapsi päättää, että oliko se surkulilukio niille nuorille, joista ei muuhun ole vai sittenkin keskitasoa parempi lukio.

Vierailija
71/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:59"]

Eräs iso yläaste ja lukio, joka paloi vähän aikaa sitten, oli vanhempien mielestä tavallista parempi lukio, monena vuonna 8,3 keskiarvolla ei olisi päässyt edes sisään. Silti suurin osa teineistä sielläkin avoimesti kokeili huumeita tai dokasi keskellä päivää koulun käytävillä, aikuisilta salassa totta kai. Mutta vanhempien on mukavampi ummistaa silmänsä kuin herätä todellisuuteen.

[/quote]

Hei! Sama koulu, lukiovuosiluokka oli 98! Hieno koulu, itestähän se oli kiinni, mitä halus oppia. Opin sekä ryyppäämään että derivoimaan :)

Vierailija
72/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:44"]

[/quote]

[/quote]

Jos sinusta on normaalis kirjoittaa "lomisin", niin pakko epäillä koko lukiosivistystäsi.

Tuolla jossain ketjun alussa kirjoitit "Ja lukiosta; oon keskitasoa paremmassa lukiossa musiikkilinjalla. Eka kurssi sujui kympin kurssiarvosanoilla." Keskitasoa paremmassa lukiossa se keskiarvoraja tuskin on 7! Yritä nyt hyvä lapsi päättää, että oliko se surkulilukio niille nuorille, joista ei muuhun ole vai sittenkin keskitasoa parempi lukio.

[/quote]

Huoh, yksi kirjoitusvirhe ja kyseenalaistat mun koko yleissivistyksen? Musta tuntuu että jossain muussa on se vika, kun mussa jos tollasia johtopäätöksiä vetelet.
Harmi, kun päätin pidättäytyä anonyyminä, koska muuten voisin paljastaa lukionkin jolloin pitäisit suusi kiinni. Ihan pätevä oppilaitos tämä jokatapauksessa on, vähän päälle seiskan oisko ollut ka-raja tänävuonna. 

Vierailija
73/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:22"]

Sääli, etteivät vanhemmat tunnu piittavan hevonkuusta siitä, mitä teet. Juot liikaa ja tupakointi on typerää. Miten sen muka voi peittää perheessä, jossa kukaan muu ei tupakoi? Kulkemisia pitää voida kontrolloida ja kotiintuloaikoja noudattaa, jos haluaa luottamusta. 

Tuo "Kahdeksan on nykyään hyvä" on muuten jännä mantra. Opet ja opot ovat sitä hokeneet jo niin pitkään, että väki alkaa olla aivopestyä. 

[/quote]

Kuten sanoin, niin mun vanhemmat polttaa. Tai siis äiti ja isäpuoli - isä ei polta, mutta kun olen isäni luona niin olen itsekkin polttamatta.
Kasiko on sitten huono numero? Ja muutenvain nuorille niin uskotellaan? Niimpä niin :-)

[/quote]

Kasi ei ole hyvä, kasi on tyydyttävä.

Vierailija
74/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin samanlainen teini kun Ap ja samoin useimmat kaverini. Kirjoitin lukioni parhaat paperit. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja hyvin menee. Vähän tulee nykyisin kauhisteltua yläasteajan meininkiä kyllä, mutta en näe sen oleva mikään minua "luuseriksi" tai "idiootiksi" loppuelämäksi leimaava asia. Olen 21v.

Vierailija
75/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:22"]Minä olin samanlainen teini kun Ap ja samoin useimmat kaverini. Kirjoitin lukioni parhaat paperit. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja hyvin menee. Vähän tulee nykyisin kauhisteltua yläasteajan meininkiä kyllä, mutta en näe sen oleva mikään minua "luuseriksi" tai "idiootiksi" loppuelämäksi leimaava asia. Olen 21v.
[/quote]Ja niin, yläasteella keskiarvo oli siinä 8 pintaan, aloin tekemään läksyjä vasta lukiossa. Tämäkin huvittaa jälkeenpäin- peruskoulun voi läpäistä kohtuullisella keskiarvolla tekemättä ollenkaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Toki olen muuten aina ollut tiedonjanoinen, vaikkei koulukirjat kiinnostaneetkaan. Ylppäreissä jäi muuten moni entinen kympin tyttö taakse;).

Vierailija
76/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Updup

Vierailija
77/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:22"]Minä olin samanlainen teini kun Ap ja samoin useimmat kaverini. Kirjoitin lukioni parhaat paperit. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja hyvin menee. Vähän tulee nykyisin kauhisteltua yläasteajan meininkiä kyllä, mutta en näe sen oleva mikään minua "luuseriksi" tai "idiootiksi" loppuelämäksi leimaava asia. Olen 21v. [/quote]Ja niin, yläasteella keskiarvo oli siinä 8 pintaan, aloin tekemään läksyjä vasta lukiossa. Tämäkin huvittaa jälkeenpäin- peruskoulun voi läpäistä kohtuullisella keskiarvolla tekemättä ollenkaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Toki olen muuten aina ollut tiedonjanoinen, vaikkei koulukirjat kiinnostaneetkaan. Ylppäreissä jäi muuten moni entinen kympin tyttö taakse;).

[/quote]

Kumma juttu, että yo-kirjoituksista tehdyt tutkimukset eivät tue tätä teoriaa. Sieltä kun selviää, että peruskoulussa kiitettävästi menestyy todennäköisesti kiitettävästi myös lukiossa ja on erittäin epätodennäköistä, että keskitasoinen peruskoulumenestys edeltää menestymistä yo-kirjoituksissa. Poikkeuksena ovat ne nuoret, joilla peruskoulun loppupuolella on ollut jokin traumaattinen tapahtuma (vanhempien kuolema, oma onnettomuus jne.) ja siksi todistuksessa numerot ovat heikentyneet.

Ihmeen paljon on näitä yo-kirjoituksissa menestyneitä naisia, joilla on taustalla juopottelua ja muuta hurjaa nuoruutta. Käytännössä heitä ei tosielämässä ihmeemmin tapaa. Ovat vähän samanlaisia poikkeuksia kuin akateemiset teiniäidit.

Vierailija
78/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta koko viestiketjua kuulostaa ap samala kuin oma nuoruuteni. Hieman särähtää korvaan, mutta tuollaista se kyllä itselläkin oli. Hyvin mulla nyt 30 vuotiaana kuitenkin menee. Akateeminen loppututkinto, 2 lasta, vakituinen työpaikka, naimisissa, osakesäästöjä jne.. Jotkut meistä vaan riehuu enemmän nuorena. Ja joo mun keskiarvo yläasteen jälkeen oli 8.7 muistaakseni, että aika samaa tasoa!!
Nyt jos saisin teini-ikäiselle itselleni jonkun neuvon antaa, niin sanoisin, että juo vähän vähemmän ja harrasta ja kehitä itseäsi ihmisenä ja opettele erilaisia taitoja, joita voit elämänvarrella vielä tarvita.
Nykyisin en muuten juo lähes ollenkaan.. Sitä se vanheneminen näköjään teettää :)

Vierailija
79/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukematta.

Olen 15-vuotiaana vetänyt kännit kotona vanhempien ollessa myös kotona! Eivät aavistaneet mitään mitä huoneessani tapahtui illalla, kuinka val voin koko yön humalassa mesettäen.

Alaikäisenä lähes jokainen tietämäni (kaverit, luokkatoverit, kavereiden kaverit..) joi 2-5 kertaa kuukaudessa. Krapulaa ei siihen aikaan tunnettu.

Joten aina huvittaa nämä "lapseni ei juo eikä polta" -kommentit täällä. Ette voi sanoa sitä varmuudella, ette todellakaan.

Vierailija
80/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:07"]

Tässä ei kyllä ollu mtn logiikkaa. Mites minä, täytän 17v loppuvuonna ja olen syntynyt 1997...?

[/quote]

Jaa, mun pojat on syntyny 1997 ja 1998. Eka olisi täyttänyt viime kuussa 17 ja toinen on lukiossa ekalla, täyttää 16 tässä kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi