Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:06"]

News flash teinille: vanhempasi tietävät. He eivät vain välitä.

[/quote]

Oisko tästä nyt tarkotus masentua ja surustua kun vanhemmat ei välitä? Uskon että ne välittäis jos tietäis.

[/quote]

Ei ne välitä, eikä niitä kiinnosta, suurin osa teineistä on niin tylsämielisiä ettei niiden vanhemmat välitä niin paljon, että jaksaisivat alkaa oikeasti huolehtimaan.

Huomaat, jos saat omia lapsia ettet sinäkään jaksa kiinnostua.

Vierailija
42/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:16"]

Meillä on perheessä 3 teiniä (jos teini-ikä määritellään iän teen-päätteen avulla eli 13 - 19v) eikä heistä yksikään elä tuollaista elämää. Lasteni koulukavereissa on kaltaisiasi ja etenkin tuon vanhemman ikäluokasta näkee, että väsyneenä ja pienessä krapulassa läpikäyty lukio ei antanutkaan niitä valmiuksia, joita olisi tarvittu mieluisaan opiskelupaikkaan lukiossa. Ne tylsät ja kiltit pääsivät kauppakorkeaan ja oikeustieteelliseen, nuoruudestaan täysillä nauttineet löytyvät välivuotta viettämästä Prisman hyllyjä täyttämästä.

Jos todella keskiarvo oli peruskoulussa 8.2 ja nyt "eka kurssi sujui kympin arvosanoin" niin joku tässä kuviossa ei ihan täsmää. Juoda voit, poltella voit, pilvessä voit olla jne., mutta älä kuvittele, että kaikki nuoret tai edes suurin osa nuorista tekisi noin. Tai että kaikkien vanhemmat laittavat sinun vahmepiesi tapaan silmänsä kiinni lapsensa toilaillessa ja miettivät, että kunpa tuon korjaisi sossu tai kuolema, niin saataisiin olla mekin rauhassa.

[/quote]

Korjaus: mieluisaan opiskelupaikkaan lukion jälkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:14"]

Olet ap idiootti, vaikka toisin luulet ja väität. Itse en juo, polta tai käytä muitalaan päihteitä. Olen siis ikäisesi ja juhlin kyllä, mutten käytä päihteitä.

[/quote]

Voisin sanoa tähän että oletpas sinä harvinaisen uniikki lumihiutale, kun kerran idiootiks lähetään haukkumaan päihteiden käytön takia. 
Harvemmin tulee omaa "fiksuutta" todisteltua, mutta mä oon ihan oikeasti maailmasta ja oppimisesta kiinnostunut teini, vaikka päihteitä käytänkin.

Vierailija
44/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.  Minun nuoruudessani kaikki teinit leipoivat pullaa, lukivat Kodin Kuvalehteä ja katsoivat lauantaisin naapurilähiötä telkkarista. 

Vierailija
45/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai että kaikkien vanhemmat laittavat sinun vahmepiesi tapaan silmänsä kiinni lapsensa toilaillessa ja miettivät, että kunpa tuon korjaisi sossu tai kuolema, niin saataisiin olla mekin rauhassa.

[/quote]

Joo, näin ajattelee niiden teinien vanhemmat, jotka eivät jaksa puuttua niiden tekemisiin.

Monet vanhemmat myös laskevat päiviä siihen, että lähdette pois kotoa.

Vierailija
46/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lukiossa petrata IHAN HELVETISTI, jos meinaa psykkaa päästä lukemaan yliopistolle. Alle ysin papereilla ei ole pääsääntöisesti mitään asiaan psykalle.

Vierailija
47/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä 3 teiniä (jos teini-ikä määritellään iän teen-päätteen avulla eli 13 - 19v) eikä heistä yksikään elä tuollaista elämää. Lasteni koulukavereissa on kaltaisiasi ja etenkin tuon vanhemman ikäluokasta näkee, että väsyneenä ja pienessä krapulassa läpikäyty lukio ei antanutkaan niitä valmiuksia, joita olisi tarvittu mieluisaan opiskelupaikkaan lukiossa. Ne tylsät ja kiltit pääsivät kauppakorkeaan ja oikeustieteelliseen, nuoruudestaan täysillä nauttineet löytyvät välivuotta viettämästä Prisman hyllyjä täyttämästä.

Jos todella keskiarvo oli peruskoulussa 8.2 ja nyt "eka kurssi sujui kympin arvosanoin" niin joku tässä kuviossa ei ihan täsmää. Juoda voit, poltella voit, pilvessä voit olla jne., mutta älä kuvittele, että kaikki nuoret tai edes suurin osa nuorista tekisi noin. Tai että kaikkien vanhemmat laittavat sinun vahmepiesi tapaan silmänsä kiinni lapsensa toilaillessa ja miettivät, että kunpa tuon korjaisi sossu tai kuolema, niin saataisiin olla mekin rauhassa.

[/quote]

En nyt tiedä mikä tässä ei täsmäisi, kun tuo on koko totuus. Enkä kuvittelekkaan, enkä edes oleta että edes suurinosa nuorista olisi "yhtä pahoja" kuin minä (tosin on ihan fakta etten oo todellakaan sieltä pahimmasta pääsät). Enkä sano että se ois huono asia, mulla on kavereita joka suunnasta - myös siitä mainitsemastani villamekkoteinikansasta, kuin sitten siitä pahasta päästä joiden elämä on vierestä katottuna täyttä paskaa. 

En myöskään ole kertaakaan kokenut olevani erityisen väsynyt tai krapulassa kouluaikana, jos pilkkua aletaan viilaamaan. Osaan jättää päihteiden käytön viikonlopuille ja vapaa-ajalle niin että voin myös palautua koulunkäynnistä.

Vierailija
48/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:18"]

Pitää lukiossa petrata IHAN HELVETISTI, jos meinaa psykkaa päästä lukemaan yliopistolle. Alle ysin papereilla ei ole pääsääntöisesti mitään asiaan psykalle.

[/quote]

No tää on kyllä suunnitelmissa ja oon ottanu hyvät opiskelurutiinit käyttöön ja opiskelen ihan tosissaan yläasteeseen verrattuna. Teatterikorkea oli haaveena myös yhdessä vaiheessa, mutta se on jo sen verran kaukasta tavoittelua että psykologia vois olla parempi.

Vierailija
49/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:58"]

Ja tosiaan ois hyvä saada vanhempia ajattelemaan vielä uudestaan nuoren kannalta jos niitä teini-ikäisiä perheessä on. Kavereiden "kusipäävanhempia" on kyllä tullut puitua ja on ihan totta, että sääntöjen ja kurin tarpeesta huolimatta kohtelu on joissain perheissä tosi tiukkaa ja ilkeetä eikä nää nuoret saa nuoruudestaan kaikkea irti (tällä en sit tarkota tätä ryyppäämistä).

[/quote]

Kerrotko, mitä nuorten pitää saada nuoruudesta "irti"? Mitä se on, jos ei tuo kännääminen?

Minäkin haluan, että oma nuoreni saa nuoruudesta mahdollisimman paljon irti. Minulle se tarkoittaa sitä, että pyrin tukemaan häntä ja mahdollistamaan hänelle sen, että hän pääsee kokeilemaan erilaisia asioita, joista on kiinnostunut. Pitkään hän toivoi, että pääsisi soittamaan pianoa. Piano hankittiin ja tyttö on soittanut sitä aivan vimmatusti ja kehittyi ensimmäisen vuoden aikana hurjasti. Muitakin harrastuksia on tuettu ja annettu mahdollisuus kokeilla. Piirtämiseen on hankittu jos jonkinlaista härpäkettä. Kun hankittiin uusi piirtolevy, meni tietokonekin vaihtoon. On ostettu värikyniä ja lasihelmiä ja mitä milloinkin. Partiossa on saanut käydä ja ties sun vaikka millä kesäleireillä. Nyt on innostunut matematiikasta ja mielelläni kuskaan häntä sitäkin harrastamaan, vaikka pidemmän matkan päähän. Tässä vaiheessa pitää minusta saada kokeilla erilaisia juttuja, että näkee mikä itseä kiinnostaa ja voi miettiä, mitä haluaa tehdä isona. Harrastamisen ei tarvitse olla haudanvakavaa ja jotain juttuja voi kokeilla vaikka vähänkin aikaa. Ei ole mitään velvollisuutta jatkaa loputtomiin, jos tuntuu siltä, ettei ollutkaan oma juttu.

Etukäteen kuvittelin, että tässä yläasteen aikana voisi olla tilaisuus käydä ulkomailla kielikurssilla tai jotain vastaavaa. Mutta ei tyttö ole sellaisesta kiinnostunut, osaa englantia jo muutenkin niin hyvin. Sen sijaan halusi kesällä viikoksi matikkaleirille.

Aina jos mitä toiveita tai hankintoja on ollut, niin tyttö on osannut ne hyvin perustella. Eikä koskaan ole pyytänyt mitään kohtuutonta. Viikkorahaa hän ei saa, koska hänelle aina jotain kautta siunaantuu rahaa muutenkin eikä sille ole ollut tarvetta. Ei ole rahaakaan siis pyytänyt, kun hänellä sitä omiksi tarpeiksi on ja hän on muutenkin tarkka ja harkitseva rahankäyttäjä.

En käyttänyt itse alkoholia koskaan nuorena. Ensimmäisen kerran olin humalassa 23-vuotiaana. Enkä edelleenkään suostu uskomaan, että olisin jäänyt jostain tärkeästä paitsi, kun kännisekoilut jäivät minulta väliin. Osasin pitää hauskaa ihan selvin päin. 

Vierailija
50/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, etteivät vanhemmat tunnu piittavan hevonkuusta siitä, mitä teet. Juot liikaa ja tupakointi on typerää. Miten sen muka voi peittää perheessä, jossa kukaan muu ei tupakoi? Kulkemisia pitää voida kontrolloida ja kotiintuloaikoja noudattaa, jos haluaa luottamusta. 

Tuo "Kahdeksan on nykyään hyvä" on muuten jännä mantra. Opet ja opot ovat sitä hokeneet jo niin pitkään, että väki alkaa olla aivopestyä. 

Vierailija
51/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlainen nuoruus. Viina ja tupakkaa. Nyt opiskelen yliopistossa luokanopeks. Ei siinä, kyllä sitä viinaa tulee edelleenki juotua. 

Mitä nyt tiiän nykyisten 15-vuotiaiden ryyppäämisestä, niin meidän ryyppääminen oli "rehellisempää". Mentiin kolmen aikaan yöllä kotiin räkäkännissä, kiinni jos jäätiin niin seuraukset kestettiin. Nykynuoret taas juo keskellä päivää, että ehtii selvitä ennen kotiin menoa ja voi jo 9 mennä kotiin nukkumaan.

Vierailija
52/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:22"]

Kerrotko, mitä nuorten pitää saada nuoruudesta "irti"? Mitä se on, jos ei tuo kännääminen?

Minäkin haluan, että oma nuoreni saa nuoruudesta mahdollisimman paljon irti. Minulle se tarkoittaa sitä, että pyrin tukemaan häntä ja mahdollistamaan hänelle sen, että hän pääsee kokeilemaan erilaisia asioita, joista on kiinnostunut. Pitkään hän toivoi, että pääsisi soittamaan pianoa. Piano hankittiin ja tyttö on soittanut sitä aivan vimmatusti ja kehittyi ensimmäisen vuoden aikana hurjasti. Muitakin harrastuksia on tuettu ja annettu mahdollisuus kokeilla. Piirtämiseen on hankittu jos jonkinlaista härpäkettä. Kun hankittiin uusi piirtolevy, meni tietokonekin vaihtoon. On ostettu värikyniä ja lasihelmiä ja mitä milloinkin. Partiossa on saanut käydä ja ties sun vaikka millä kesäleireillä. Nyt on innostunut matematiikasta ja mielelläni kuskaan häntä sitäkin harrastamaan, vaikka pidemmän matkan päähän. Tässä vaiheessa pitää minusta saada kokeilla erilaisia juttuja, että näkee mikä itseä kiinnostaa ja voi miettiä, mitä haluaa tehdä isona. Harrastamisen ei tarvitse olla haudanvakavaa ja jotain juttuja voi kokeilla vaikka vähänkin aikaa. Ei ole mitään velvollisuutta jatkaa loputtomiin, jos tuntuu siltä, ettei ollutkaan oma juttu.

Etukäteen kuvittelin, että tässä yläasteen aikana voisi olla tilaisuus käydä ulkomailla kielikurssilla tai jotain vastaavaa. Mutta ei tyttö ole sellaisesta kiinnostunut, osaa englantia jo muutenkin niin hyvin. Sen sijaan halusi kesällä viikoksi matikkaleirille.

Aina jos mitä toiveita tai hankintoja on ollut, niin tyttö on osannut ne hyvin perustella. Eikä koskaan ole pyytänyt mitään kohtuutonta. Viikkorahaa hän ei saa, koska hänelle aina jotain kautta siunaantuu rahaa muutenkin eikä sille ole ollut tarvetta. Ei ole rahaakaan siis pyytänyt, kun hänellä sitä omiksi tarpeiksi on ja hän on muutenkin tarkka ja harkitseva rahankäyttäjä.

En käyttänyt itse alkoholia koskaan nuorena. Ensimmäisen kerran olin humalassa 23-vuotiaana. Enkä edelleenkään suostu uskomaan, että olisin jäänyt jostain tärkeästä paitsi, kun kännisekoilut jäivät minulta väliin. Osasin pitää hauskaa ihan selvin päin. 

[/quote]

No tämähän on sitten juuri täydellinen tilanne, en mä muuta tarkoitakkaan. Mutta toi lukion kahteen vuoteen käyminen särähti korvaan melko pahasti joten siitä vedin johtopäätökseni. 
Nuoria on kuitenkin erilaisia ja erilaisia ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Mä en voisi esim kuvitellakkaan meneväni matikkaleirille tai vapaaehtoiskurssille, mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin että myöskään mun vapaa-ajan viettotavat vois olla ihan utopistisia jollekkin toiselle.

Vierailija
53/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:22"]

Sääli, etteivät vanhemmat tunnu piittavan hevonkuusta siitä, mitä teet. Juot liikaa ja tupakointi on typerää. Miten sen muka voi peittää perheessä, jossa kukaan muu ei tupakoi? Kulkemisia pitää voida kontrolloida ja kotiintuloaikoja noudattaa, jos haluaa luottamusta. 

Tuo "Kahdeksan on nykyään hyvä" on muuten jännä mantra. Opet ja opot ovat sitä hokeneet jo niin pitkään, että väki alkaa olla aivopestyä. 

[/quote]

Kuten sanoin, niin mun vanhemmat polttaa. Tai siis äiti ja isäpuoli - isä ei polta, mutta kun olen isäni luona niin olen itsekkin polttamatta.
Kasiko on sitten huono numero? Ja muutenvain nuorille niin uskotellaan? Niimpä niin :-)

Vierailija
54/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:03"]

Jaa, minä olen 16v, enkä ole maistanut ensimmäistäkään oluttani. Tai polttanut ensimmäistäkään tuopakkaani. En ole koskaan ollut bileissä, tai ongelmissa poliisin kanssa. Silti pyörin mun kaupungin narkkien, ehkä niiden pahimpien, kanssa. En tiedä miten mua vajaa 4-15-vuotta vanhemmat ex-narkit ja nykyiset käyttäjät jaksaa mua, mutta vähän me kaikki ollaan sekaisin. Tavalla tai toisella. Mihinkään aineisiin en myöskään ole koskenut, vaikka nää mun kaverit hommaisivatkin mulle ilmasiks mitä ikinä haluaisinkaan, koska olen porukan "pentu". Olen silti tajunut pysyä erossa. Pystyn vaan olemaan näitten ihmisten seurassa oma itteni, ei tarvii esittää mtn ja siks vetää röökiä posket lommolla. Ne vetää aineita ja nukkuu jonnekkin kolmeen, minä herään kuudelta aamulla vetää aamutreenit ennen kouluun lähtöä. Koulussa menestyn keskitasoa hieman paremmin, ainuttakaan poissaoloa tai myöhästymistä ei taida olla viimeiseen 2-3-vuoteen. Mikäs tässä.

[/quote]

aw kuulostaa oikein kivalta! Enkä todellakaan väittäis että päihteet kuuluiskaan nuoren elämään, vaan tässäkin tarkotan just sitä että esim. sun porukat ei kiellä liikkumasta porukassa jossa viihdyt jnejne.
[/quote]

Porukat ei tiä missä liikun :) En edes muista, milloin olisin ollut poissa kotoa yhdentoista jälkeen. Kympin bussilla viimestään oon aina läkseny takasin, että tää mun pyöriminen porukassa painottuu pääasiassa klo.16-21 väliseen aikaan, usein oon kotona jo puolkymmeneen mennessä.

Vierailija
55/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:26"]

Mulla oli ihan samanlainen nuoruus. Viina ja tupakkaa. Nyt opiskelen yliopistossa luokanopeks. Ei siinä, kyllä sitä viinaa tulee edelleenki juotua. 

Mitä nyt tiiän nykyisten 15-vuotiaiden ryyppäämisestä, niin meidän ryyppääminen oli "rehellisempää". Mentiin kolmen aikaan yöllä kotiin räkäkännissä, kiinni jos jäätiin niin seuraukset kestettiin. Nykynuoret taas juo keskellä päivää, että ehtii selvitä ennen kotiin menoa ja voi jo 9 mennä kotiin nukkumaan.

[/quote]

Tätä mä just hainkin, että on tästäkin esimerkkejä - "villistä ja vapaasta" nuoruudesta "selvinneitäkin" on, eikä kaikki päädy katuojaan örveltämään lantteja uutta leijonapulloa varten. 
En sitten tiedä päiväkännäämisestä, mä meen kotiin kans aina öisin kännissä kuin käki, mutta porukat nukkuu ja pääsen omaan sänkyyn vaivatta - niin perseitä en juo että oksentelisin ympäri lattioita tms vastaavaa.

Vierailija
56/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:03"] Jaa, minä olen 16v, enkä ole maistanut ensimmäistäkään oluttani. Tai polttanut ensimmäistäkään tuopakkaani. En ole koskaan ollut bileissä, tai ongelmissa poliisin kanssa. Silti pyörin mun kaupungin narkkien, ehkä niiden pahimpien, kanssa. En tiedä miten mua vajaa 4-15-vuotta vanhemmat ex-narkit ja nykyiset käyttäjät jaksaa mua, mutta vähän me kaikki ollaan sekaisin. Tavalla tai toisella. Mihinkään aineisiin en myöskään ole koskenut, vaikka nää mun kaverit hommaisivatkin mulle ilmasiks mitä ikinä haluaisinkaan, koska olen porukan "pentu". Olen silti tajunut pysyä erossa. Pystyn vaan olemaan näitten ihmisten seurassa oma itteni, ei tarvii esittää mtn ja siks vetää röökiä posket lommolla. Ne vetää aineita ja nukkuu jonnekkin kolmeen, minä herään kuudelta aamulla vetää aamutreenit ennen kouluun lähtöä. Koulussa menestyn keskitasoa hieman paremmin, ainuttakaan poissaoloa tai myöhästymistä ei taida olla viimeiseen 2-3-vuoteen. Mikäs tässä. [/quote] aw kuulostaa oikein kivalta! Enkä todellakaan väittäis että päihteet kuuluiskaan nuoren elämään, vaan tässäkin tarkotan just sitä että esim. sun porukat ei kiellä liikkumasta porukassa jossa viihdyt jnejne. [/quote] Porukat ei tiä missä liikun :) En edes muista, milloin olisin ollut poissa kotoa yhdentoista jälkeen. Kympin bussilla viimestään oon aina läkseny takasin, että tää mun pyöriminen porukassa painottuu pääasiassa klo.16-21 väliseen aikaan, usein oon kotona jo puolkymmeneen mennessä.

[/quote]

Aa okei! No mutta, koet kuitenkin elämäs hyväksi ja seura miellyttävää - kaikki on siis oikein, vaikka se ei esim näiden palstamammojen mielestä sitä olisikaan koska ihmisen voi näköjään tuomita niin seuran, päihteiden käytön kuin arvosanojenkin perusteella. 

Vierailija
57/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:20"]

[/quote]

En nyt tiedä mikä tässä ei täsmäisi, kun tuo on koko totuus. Enkä kuvittelekkaan, enkä edes oleta että edes suurinosa nuorista olisi "yhtä pahoja" kuin minä (tosin on ihan fakta etten oo todellakaan sieltä pahimmasta pääsät). Enkä sano että se ois huono asia, mulla on kavereita joka suunnasta - myös siitä mainitsemastani villamekkoteinikansasta, kuin sitten siitä pahasta päästä joiden elämä on vierestä katottuna täyttä paskaa. 

En myöskään ole kertaakaan kokenut olevani erityisen väsynyt tai krapulassa kouluaikana, jos pilkkua aletaan viilaamaan. Osaan jättää päihteiden käytön viikonlopuille ja vapaa-ajalle niin että voin myös palautua koulunkäynnistä.

[/quote]

Tyypillistä teinimeininkiä: se lakoholi vaikuttaa sinussa solutasolla vielä 3-4 päivää juomisen jälkeen aiheuttaen mm. aineenvaihdunnan hidastumista ja epämääräistä väsymystä. Et jaksanut kuunnella terveystiedon tunnilla?

Vierailija
58/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Ihan normaalia tuo oli, kun 80-luvulla vietin nuoruuttani. Normaalista työläisperheestä olen lähtöisin.

Viinaa ja tupakkaa tuli kokeiltua/käytettyä, mutta huumeita ei meidän pienellä paikkakunnalla silloin pyörinyt.

Viikonloput ryypättiin molempina iltoina, joskus jopa keskellä viikkoakin. Kotiin mentiin sitten, kun nuppi oli melko selvä. Joskus menin aamuvuoroonkin suoraan "baarista."

Kaikkea mukavaa tuli koettua ja koskaan ei tiennyt mistä herää...

T. nykyisin raitis (ei vaan maistu)

Vierailija
59/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:32"]

Voi, voi. Ihan normaalia tuo oli, kun 80-luvulla vietin nuoruuttani. Normaalista työläisperheestä olen lähtöisin.

Viinaa ja tupakkaa tuli kokeiltua/käytettyä, mutta huumeita ei meidän pienellä paikkakunnalla silloin pyörinyt.

Viikonloput ryypättiin molempina iltoina, joskus jopa keskellä viikkoakin. Kotiin mentiin sitten, kun nuppi oli melko selvä. Joskus menin aamuvuoroonkin suoraan "baarista."

Kaikkea mukavaa tuli koettua ja koskaan ei tiennyt mistä herää...

T. nykyisin raitis (ei vaan maistu)

[/quote]

Luultavasti alleviivatuilla kohdilla on yhteys toisiinsa.

Vierailija
60/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:03"]

Jaa, minä olen 16v, enkä ole maistanut ensimmäistäkään oluttani. Tai polttanut ensimmäistäkään tuopakkaani. En ole koskaan ollut bileissä, tai ongelmissa poliisin kanssa. Silti pyörin mun kaupungin narkkien, ehkä niiden pahimpien, kanssa. En tiedä miten mua vajaa 4-15-vuotta vanhemmat ex-narkit ja nykyiset käyttäjät jaksaa mua, mutta vähän me kaikki ollaan sekaisin. Tavalla tai toisella. Mihinkään aineisiin en myöskään ole koskenut, vaikka nää mun kaverit hommaisivatkin mulle ilmasiks mitä ikinä haluaisinkaan, koska olen porukan "pentu". Olen silti tajunut pysyä erossa. Pystyn vaan olemaan näitten ihmisten seurassa oma itteni, ei tarvii esittää mtn ja siks vetää röökiä posket lommolla. Ne vetää aineita ja nukkuu jonnekkin kolmeen, minä herään kuudelta aamulla vetää aamutreenit ennen kouluun lähtöä. Koulussa menestyn keskitasoa hieman paremmin, ainuttakaan poissaoloa tai myöhästymistä ei taida olla viimeiseen 2-3-vuoteen. Mikäs tässä.

[/quote]

aw kuulostaa oikein kivalta! Enkä todellakaan väittäis että päihteet kuuluiskaan nuoren elämään, vaan tässäkin tarkotan just sitä että esim. sun porukat ei kiellä liikkumasta porukassa jossa viihdyt jnejne.
[/quote]

Porukat ei tiä missä liikun :) En edes muista, milloin olisin ollut poissa kotoa yhdentoista jälkeen. Kympin bussilla viimestään oon aina läkseny takasin, että tää mun pyöriminen porukassa painottuu pääasiassa klo.16-21 väliseen aikaan, usein oon kotona jo puolkymmeneen mennessä.
[/quote]

On mun äiti tietty nähny osan näistä ihmisistä, keiden kanssa pyörin, muttei tiedä kaikkien taustoja. Kaikkea ei tarvitse tietää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän