Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä teillä av-mammoilla ole hajuakaan teinien elämästä

Vierailija
08.10.2014 |

Lueskelin tossa muutaman kuukauden ajalta keskusteluja, jotka liittyivät teini-ikäisiin lapsiin - juomiseen, kotiintulo- ja nukkumaanmenoaikoihin, kavereihin jnejne. Tulin tulokseen, että varmaan 40% mammoista on ihan väärä käsitys 2010-luvun teinin elämästä.

Tietenkään en voi yleistää tätä kaikkien kohdalle mutta näin tää on mun kotikaupungissa, entisessä asuinkaupungissa vielä rajumpaa meno.

Oon siis 15, vielä tänä vuonna 16 vuotta täyttävä ja käytän alkoholia n. 3 kertaa kuussa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Useimmiten tulee vedettyä melkein "perseet" eli annoksina menee 5-7. Viimeviikonloppuna olin naapurikaupungssa juhlimassa ja kotiin tulin kaula syötynä kännisäädön jäljiltä (tätä en tietenkänä anna ädiin huomata..). Tupakkaa poltan satuinnaisesti ja pyrin olemaan jäämättä koukkuun. 
Käyn myös lukiota, koulu sujuu hyvin vaikka paljon väsyttääkin. Peruskoulun keskiarvoksi jäi 8.2 joka on mielestäni oikein hyvä opiskelupanokseeni nähden. Tykkään oppimisesta enkä ole lintsannut viimeisen kolmen aikana kertaakaan. 
Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, mutta arkipäivinä äiti alkaa soitella kymmenen aikaan, että kotiinpäin. Viikonloppuisin ja lomisin saan kulkea melkolailla miten haluan, mutta jos tulen puolenyön jälkeen useampana yönä niin ei sitä hyvällä katsota. Lomisin tulinkni usein yhden-kahden aikaan, jos olin juomassa niin saattoi venyä kolmeen-neljään. (Silloin kun kotiintuloajat oli tiukemmat, saatoin karata kun vanhemmat olivat menneet nukkumaan ja tullut sen jälkeen milloin huvittaa.)
Päihteistä vielä; kuten edellä mainitsin, naapurikaupungissa meno on hurjempaa ja sieltä olis saatavilta alkoholin lisäks myös pilveä (ja jopa vahvempia, en ole kysellyt koska ei kiinnosta). Tottakai se houkuttaa ja kiinnostaa, mutta toistaseks oon pysynyt erossa. 
Saan jäädä kerran tai pari puolessa vuodessa yksin kotiin viikonlopuksi tai joskus jopa pitemmäksi aikaa. Oon pitänyt muutamat "bileet" (teinikielessä pirkeet) ja viimeksi, kun itse olin sammunut, naapurin pilallehemmoteltu kusipääjätkä ajoi kevarillaan eteiseemme. Sain kuitenkin siivottua ja luikerreltua syytöksistä ulos enkä jäänyt kiinni :-)

Aiheen pointti on ehkä herättää keskustelua, kertomuksia omista teini-ikäisistä tai teini-iästä! Yritin kirjoittaa mahdollisimman epäprovosoivasti ja totuudenmukaisesti ja olen valmis vastaamaan kysymyksiin - haluan vain valottaa nykymaailman menoa, varsinkin kun miellän itseni melko normaaliksi teini-ikäiseksi enkä miksikään elämänsä menettäneeksi rappionuoreksi. 

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"]

Kukas täällä nyt olikaan teini? Älkää viitsikö aikuiset(?) ihmiset(?)!

Musta tuo oli kivasti kirjotettu, muistutti eritäinkin paljon omaa nuoruuttani, joskin mulla oli kotiintuloajat, mutta eihän se kiljukännejä estänyt. Itse tulin aina kotiin silloin kun oli sovittu, ja yleensä isä oli eteisessä vastassa. Nuhteita ja puhutteluja tuli toisinaan, mutta suurin osa jäi vanhemmiltani huomaamatta.

Hyvä jokaisen vanhemman pitää mielessä, että ei ne omatkaan lapset ihan herranterttuja ole, vaikka kaikki olisikin hyvin. Mutta toisaalta myös, että teini-ikään kuuluu kokeilu ja kaiken kielletyn tekeminen. Musta ois tärkeetä antaa lapselle rajat, ja kun "älä sitten ryyppää ja nai" ei kuitenkaan tehoa, niin kotiintuloajat ja niistä kiinnipitäminen on erittäin simppeli keino osoittaa, kuka lopulta määrää ja että aikuinen välitää ja on kiinnostunut lapsen tekemisistä. Välinpitämättömyys on kamalaa.

Vähän ehkä tuo otsikko provosoi, koska kyllä me mammatkin muistamme vielä teini-ikämme. Ei siitä niin kauaa oo, eikä kotibileet, viina, pojat tai internetti ihan uusia keksintöjä oo. Ymmärrystä tarvitaan puolin ja toisin, mutta vanhemman on otettava roolinsa, ja suojeltava lastaan kaikelta tältä, vaikka tämä on toki mahdotonta.

Turha varmaan kysyä, mutta yritän silti; oisko kellään mitään rakentavaa sanottavaa?

PS: Tuli ihan hirveen mummo-olo tätä kirjottaessa :o

[/quote]

Oi ihana, kirjoitukses ei kyllä ollenkaan mummomaista ollut! :-) Tällästä ymmärrystä tulin tavallaan hakemaankin, ja otsikko oli tarkotuksella (päinvastoin kuin teksti) hieman provosoiva että jonkun saisi kommentoimaan. 

Ja tosiaan ois hyvä saada vanhempia ajattelemaan vielä uudestaan nuoren kannalta jos niitä teini-ikäisiä perheessä on. Kavereiden "kusipäävanhempia" on kyllä tullut puitua ja on ihan totta, että sääntöjen ja kurin tarpeesta huolimatta kohtelu on joissain perheissä tosi tiukkaa ja ilkeetä eikä nää nuoret saa nuoruudestaan kaikkea irti (tällä en sit tarkota tätä ryyppäämistä).

Vierailija
22/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakas ap ja muut nuoret juhlijat. Vielä tekin tulette jonain kauniina päivänä sanomaan tai ajattelemaan omien lastenne ollessa teinejä että

a) kauheaa kun nykyajan nuoret xxx

b) ei minun lapseni ainakaan.

Tulkaas sitten laittamaan rasti seinälle tänne. Siinä koulussa jossa minä olin, 300 oppilasta ryyppäsi 2-5 kertaa kuukaudessa perseet olalle ja ainoastaan 3 oli sellaisia jotka eivät koskaan tätä halunneet tehdä. Jostain kumman syystä meistä kolmestasadasta ainakin kaikki äideiksi tulleet, eli ehkä 100 on ajatellut nuo mitä ylemmä kirjoitin. Varmaankin osaat älykkäänä lukiolaisena päätellä, että yhtälö on epätosi, 3 ei ole yhtä kuin 100. Paitsi sitten kun itse päädyt ajattelemaan noin, huomaat että yhtälö on tosi.

Jos joku menee sitä psykologiaa opiskelemaan niin tuossa voisi olla pohjaa gradullekin, kuinka vanhemmat laittavat menneisyytensä päiväkirjan tietyt sivut visusti lukkojen taa ja alkavat yhdessä tuumin näyttelemään "ei meidän lapsi vaan" näytelmää entisten ryyppy- ja panokavereiden kanssa, mehän olemme olleet aina kunnon kansalaisia, me opettajat, nuorisotyöntekijät, yrittäjät, poliisit, bussikuskit, lääkärit jne. 

ps. Äitini vain totesi kerran että ihan samaa oli hänenkin nuoruudessaan. Kultapienet, ette te tee yhtään mitään pahempaa kuin omat äitinne ja isänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ois 15 ja täyttäisi 16, se olisi 8. luokalla peruskoulussa eikä lukiossa.

ensi kerralla parempi yritys with details straight, right?

[/quote]

1996 eli tänä vuonna 18 täyttävät ovat nyt lukion viimeisellä.
1995 täyttävät 17 ja lukion toisella.
1998 (oma ikäluokkani) täyttävät 16 ja ovat lukion ensimmäisellä.

"pitää tosiaan harjotella tota trollaamista vähän paremmin"
ap

Vierailija
24/127 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap,

Aika tutulta kuulostaa, vaikka noista ajoista on omalla kohdallani päälle 20v. Keskiarvoni oli päättärissä 8,5, lukiosta kirjoitin ällän, mutta yliopistoon ei sitten enää päässytkään heittämällä. Vanhemmilta ei irronnut rahaa valmennuskursseihin ja yliopistotutkinto jäi lopulta haaveeksi. Hyvin on onneksi töitä riittänyt vaatimattomammallakin tutkinnolla.

Tunnut juovan tiuhempaan kuin itse silloin, en tiedä olisinko itsekään ollut fiksumpi, jos raja ja juomien hakijan löytämisen hankaluus eivät olisi olleet esteenä. Tiuha juominen muistinmenetys- tai sammumispisteeseen asti ei tosiaan tee hyvää aivoille, vaikka niin moni sitä näennäisen huoletta harrastaakin.

Juomien kanssa tuli siis yleensä juhlittua kerran tai max kahdesti kuussa. Joskus myös kuokkavieraana kotibileissä, jos sana lähti koulussa leviämään. Vain muutama tuntemani ihminen oli kokeillut hasaa tms., ne eivät liikkuneet mitenkään normipiireissä, vaan piti tuntea joku alamaailmaan linkkautuva kontakti. Asuin pks:n itälähiössä, jossa toki oli sellaista hämärääkin jengiä. Muutama hengailukaveri sekoili rikkomalla kännipäissään ikkunoita tai tappelemalla, osa noista pääsi sen vaiheen yli, mutta tiedän myös niitä, joista tuli lopulta alkoholisteja tai muuten kelkasta pudonneita. Kolme sellaista tuttua, joiden kotonakin tuli joskus käytyä, päätyi nuoruusvuosinaan erinäisistä syistä itsariin. Itse en mokaillut laittomuuksien suhteen, joskus pelastin kavereitakin tekemästä tyhmyyksiä tai joutumasta putkaan. Osin kävi tuurikin, sillä kännipäissä olisi yhtä hyvin esim. voinut pudota katolta keikkumasta kuin selvitä moisesta typeryydestä humalaisen onnella. Jälkikäteen on hirvittänyt tuo oman riskinarviointikyvyn kehittymättömyys, nuorena sitä on niin kuolematon. 

Suosittelen, että pidät kiinni jostain harrastuksesta, jos sinulla sellainen on, että viikonloput eivät ala mennä vain ja ainoastaan päihteidenkäyttöön. Saat enemmän vaihtelevia kokemuksia ja kaveripiirikään ei mene liian yksipuoliseksi ja samanmieliseksi, erilaiset näkökulmat elämään tekevät siitä kiinnostavamman. Loppujen lopuksi bilettäminenkin on hauskempaa, kun se ei ole rutiinia, vaan vähän harvinaisempaa herkkua.

Vierailija
25/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:42"]

Sinulla on huonot vanhemmat. Piste.

Eikä 8,2 ole mikään erityisen hyvä todistus.

[/quote]

8.2 on hyvä todistus niin yläasteen kuin lukion opojenkin mielestä. 
Huonot vanhemmat? Haluaisin perusteluja enkä pisteitä.

[/quote]

Ei se ole erityisen hyvä. Olen ammattikorkeassa opettajana, ja meille tulee lähinnä ysin opiskelijoita. Ehkä jos käyt amiksen puolella hankkimassa tutkintotodistuksen kiitettävillä arvosanoilla, niin pääset jatko-opintoihin paremmin.

Huonot vanhemmat antavat alaikäisen juoda, tupakoida ja olla noin myöhään ulkona. Eipä siihen muita perusteluita tarvita. Elämä opettaa tässäkin, eli tajuat sitten, kun itse olet vanhempi.

Vierailija
26/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen 16v, enkä ole maistanut ensimmäistäkään oluttani. Tai polttanut ensimmäistäkään tuopakkaani. En ole koskaan ollut bileissä, tai ongelmissa poliisin kanssa. Silti pyörin mun kaupungin narkkien, ehkä niiden pahimpien, kanssa. En tiedä miten mua vajaa 4-15-vuotta vanhemmat ex-narkit ja nykyiset käyttäjät jaksaa mua, mutta vähän me kaikki ollaan sekaisin. Tavalla tai toisella. Mihinkään aineisiin en myöskään ole koskenut, vaikka nää mun kaverit hommaisivatkin mulle ilmasiks mitä ikinä haluaisinkaan, koska olen porukan "pentu". Olen silti tajunut pysyä erossa. Pystyn vaan olemaan näitten ihmisten seurassa oma itteni, ei tarvii esittää mtn ja siks vetää röökiä posket lommolla. Ne vetää aineita ja nukkuu jonnekkin kolmeen, minä herään kuudelta aamulla vetää aamutreenit ennen kouluun lähtöä. Koulussa menestyn keskitasoa hieman paremmin, ainuttakaan poissaoloa tai myöhästymistä ei taida olla viimeiseen 2-3-vuoteen. Mikäs tässä.

Vierailija
27/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:49"]

Teinin elämän ei kuulu olla tuollaista millään vuosiluvulla. Ensinnäkin juot liikaa viinaa. Aivosi kehittyvät vielä, ja tuollainen viinanjuonti tuhoaa kehittyviä aivojasi koko ajan. Et tosiaankaan vaikuta kovinkaan välkyltä, joten ehkä vaikutukset ovat alkaneet jo näkyä. Taitaa vanhemmillesikin maistua, eikö niin? Lisäksi tupakka heikentää elimistöäsi koko ajan ja lopulta jäät koukkuun, ja sinusta tulee niitä tyyppejä, jotka valittavat kertalipun hinnasta, mutta ostavat askin röökiä joka toinen päivä. Todistuksesi keskiarvo ei ole mitenkään kummoinen. Pääset sillä johonkin keskitason lukioon. Sen jälkeen saatkin sormet verillä tapella jatko-opintopaikoista muiden ylioppilaiden ja amiksen suorittaneiden kanssa.

Tuollaisia teinejä on ollut aina ja tulee aina olemaankin. Siksi voinkin 42-vuotiaana äitinä jo kertoa, että tulevaisuutesi ei tule olemaan hääppöinen. Nämä on niin nähty. Sinulla kultapieni, kun ei ole käsitystä elämästä ollenkaan.

[/quote]

Tiedän että juon ehkä vähän liikaa, mutta toistaiseks ei oo mitään haittaa ollu ja nautin puuhasta.
Vanhemmat ei juo, ehkä jonain satunnaisena iltana lasin viiniä saunan jälkeen. Tupakkaa tosin polttavat, mutta siitä johtuukin se, etten polta juin juodessa enkä halua jäädä koukkuun koska en halua olla samanlainen kuin äitini.

Miksen vaikuta "välkyltä"? Sukulaiset kuvaavat fiksuksi ja oivaltavaksi nuoreksi, koulussa sujuu niin käytännön kuin teoriankin jutut. Taitaa olla tuo päihteiden käyttö ainoa asia jonka käännät sitten kuvaamaan mun koko persoonallisuutta.

Ja lukiosta; oon keskitasoa paremmassa lukiossa musiikkilinjalla. Eka kurssi sujui kympin kurssiarvosanoilla.

Ei ehkä oo vielä käsitystä elämästä, mutta on mullakin kunnianhimoa ja itsetuntoa ja tiedän, että maailmassa on tuomitsevia ihmisiä joita löytyy joka ikäluokasta. 

[/quote]

Fiksut nuoret eivät polta eivätkä juo viinaa. Kokeiluja toki on, etenkin viinasta, mutta kolmesti kuussa tapahtuva rankka juominen ei kerro fiksuudesta, vaan tyhmyydestä. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä enemmän päihteiden käyttö alkaa hallita ja määritellä elämääsi ja sitä myötä persoonallisuuttasi.

Vierailija
28/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisin silmät päästäni, jos omalla lapsellani olisi noin huonot numerot ja kehtaisi vielä kirkkain silmin väittää, että koulu menee hyvin!

Oma lapseni ei ole vielä tuohon känni-ikään päässyt, täyttää vasta neljätoista ensi kuussa. Hänellä on ihan toisenlaiset suunnitelmat kuin että pitäisi päästä kännäämään. Hän panostaa kouluun ja harrastuksiin ja tähtää lukioon, jossa lukio suoritetaan tiukkaan tahtiin kahdessa vuodessa. Ylimääräisen vuoden hän aikoo käyttää kuvaamataidon opintoihin - tämä on hänen tärkein harrastuksensa ja hän toivoo saavansa siitä tulevaisuudessa pieniä sivutuloja leipätyön ohella. 

Kiinnostaisi hieman kuulla, minkälaisia suunnitelmia ap:lla on tulevaisuuden varalle? Onko luvassa abortteja, sukupuolitauteja ja keskeytyneitä opintoja?

Vierailija
29/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

News flash teinille: vanhempasi tietävät. He eivät vain välitä.

Vierailija
30/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ois 15 ja täyttäisi 16, se olisi 8. luokalla peruskoulussa eikä lukiossa.

[/quote]

13 v. = 7 lk., 14 v. = 8 lk ja 15 v. = 9 lk.  Ja jos on keväällä syntynyt, niin täyttää ennen 9 lk:n loppua 16, mutta, jos syksyllä, niin lukion ekalla täyttää 16 vuotta.

Ensi kerralla parempi yritys, jooko?

Vierailija
31/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"]

[/quote]

1996 eli tänä vuonna 18 täyttävät ovat nyt lukion viimeisellä.

ap
[/quote]

Tässä ei kyllä ollu mtn logiikkaa. Mites minä, täytän 17v loppuvuonna ja olen syntynyt 1997...?

Vierailija
32/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:05"]

Häpeäisin silmät päästäni, jos omalla lapsellani olisi noin huonot numerot ja kehtaisi vielä kirkkain silmin väittää, että koulu menee hyvin!

Oma lapseni ei ole vielä tuohon känni-ikään päässyt, täyttää vasta neljätoista ensi kuussa. Hänellä on ihan toisenlaiset suunnitelmat kuin että pitäisi päästä kännäämään. Hän panostaa kouluun ja harrastuksiin ja tähtää lukioon, jossa lukio suoritetaan tiukkaan tahtiin kahdessa vuodessa. Ylimääräisen vuoden hän aikoo käyttää kuvaamataidon opintoihin - tämä on hänen tärkein harrastuksensa ja hän toivoo saavansa siitä tulevaisuudessa pieniä sivutuloja leipätyön ohella. 

Kiinnostaisi hieman kuulla, minkälaisia suunnitelmia ap:lla on tulevaisuuden varalle? Onko luvassa abortteja, sukupuolitauteja ja keskeytyneitä opintoja?

[/quote]

Huonot numerot, mitä vittua? Kahdeksan on hyvä arvosana, ja keskiarvoa laski heikommat aineet, kun todistuksessa oli ysejäkin ja kymppejä. 
Toivottavasti asiat ovat niinkuin kerrot, etkä itse suorita elämää nuoresi kautta vaan annat hänen tehdä omat päätöksensä etkä panosta ylisuorittamiseen. Tunnen kaltaisiasi vanhempia ja käy ihan oikeasti lapsensa sääliksi. Villamekoissa kouluun ja sitten lenkille äidin ja koiran kanssa, kahdeksalta nukkumaan.
Kiitos vain, tulevaisuudelle oon suunnitellut yliopistoa ja sinne menisin lukemaan pääosin psykologiaa. Osaan hoitaa ehkäisyn ja tulevaisuudensuunnitelmien takia aion myös käydä lukion kunniakkaasti loppuun :-)

Vierailija
33/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:03"]

Jaa, minä olen 16v, enkä ole maistanut ensimmäistäkään oluttani. Tai polttanut ensimmäistäkään tuopakkaani. En ole koskaan ollut bileissä, tai ongelmissa poliisin kanssa. Silti pyörin mun kaupungin narkkien, ehkä niiden pahimpien, kanssa. En tiedä miten mua vajaa 4-15-vuotta vanhemmat ex-narkit ja nykyiset käyttäjät jaksaa mua, mutta vähän me kaikki ollaan sekaisin. Tavalla tai toisella. Mihinkään aineisiin en myöskään ole koskenut, vaikka nää mun kaverit hommaisivatkin mulle ilmasiks mitä ikinä haluaisinkaan, koska olen porukan "pentu". Olen silti tajunut pysyä erossa. Pystyn vaan olemaan näitten ihmisten seurassa oma itteni, ei tarvii esittää mtn ja siks vetää röökiä posket lommolla. Ne vetää aineita ja nukkuu jonnekkin kolmeen, minä herään kuudelta aamulla vetää aamutreenit ennen kouluun lähtöä. Koulussa menestyn keskitasoa hieman paremmin, ainuttakaan poissaoloa tai myöhästymistä ei taida olla viimeiseen 2-3-vuoteen. Mikäs tässä.

[/quote]

aw kuulostaa oikein kivalta! Enkä todellakaan väittäis että päihteet kuuluiskaan nuoren elämään, vaan tässäkin tarkotan just sitä että esim. sun porukat ei kiellä liikkumasta porukassa jossa viihdyt jnejne.

Vierailija
34/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että toi "tajuat sitten kun oot vanhempi" on yksi rasittavimmista kommenteista, mitä voi teinille sanoa. Jotain vähän perustellumpaa ja hieman keskustelevampaa otetta käytän teinieni kanssa, vaikka se pinnaa kiristääkin. Joka viikko ei jaksaisi käydä samaa keskustelua/riitaa samoista asioista, mutta en alennu tuollaiseen toisen väheksymiseen. Itse vihasin suuresti tuota "sitten kun oot vanhempi ja viisaampi"-litaniaa, ja vältän sen ääneenlausumista, vaikka sinänsä ihan oikeessahan se onkin. Sen tilalta sanon sitten lopulta, että EI, ja piste. Asia on näin, koska minä vanhempanasi sanon näin. Jos asia on moneen kertaan vatvottu, pitäisi se ymmärtää, ja myös totella. Kunnioitusta toisiaan kohtaan sekä teiniltä että vanhemmilta!

8

Vierailija
35/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"] Jos se ois 15 ja täyttäisi 16, se olisi 8. luokalla peruskoulussa eikä lukiossa.   ensi kerralla parempi yritys with details straight, right? [/quote] 1996 eli tänä vuonna 18 täyttävät ovat nyt lukion viimeisellä.

ap [/quote] Tässä ei kyllä ollu mtn logiikkaa. Mites minä, täytän 17v loppuvuonna ja olen syntynyt 1997...?

[/quote]

oho vittu :-D oli tarkotus tohon väliin siis 1997, oli vaan nini paljo tekemistä tässä samalla että ajatukset meni ristiin

Vierailija
36/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"] Jos se ois 15 ja täyttäisi 16, se olisi 8. luokalla peruskoulussa eikä lukiossa.   ensi kerralla parempi yritys with details straight, right? [/quote] 1996 eli tänä vuonna 18 täyttävät ovat nyt lukion viimeisellä.

ap [/quote] Tässä ei kyllä ollu mtn logiikkaa. Mites minä, täytän 17v loppuvuonna ja olen syntynyt 1997...?

[/quote]

Varmaan tullut Ap:lle näppäilyvirhe tai ajatuskatkos, ei sen kummempaa. (ohis)

Vierailija
37/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:06"]

News flash teinille: vanhempasi tietävät. He eivät vain välitä.

[/quote]

Oisko tästä nyt tarkotus masentua ja surustua kun vanhemmat ei välitä? Uskon että ne välittäis jos tietäis.

Vierailija
38/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap idiootti, vaikka toisin luulet ja väität. Itse en juo, polta tai käytä muitalaan päihteitä. Olen siis ikäisesi ja juhlin kyllä, mutten käytä päihteitä.

Vierailija
39/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli teinin elämää myös 1970-luvulla. Ei ne asiat muutu. ;)

Vierailija
40/127 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä 3 teiniä (jos teini-ikä määritellään iän teen-päätteen avulla eli 13 - 19v) eikä heistä yksikään elä tuollaista elämää. Lasteni koulukavereissa on kaltaisiasi ja etenkin tuon vanhemman ikäluokasta näkee, että väsyneenä ja pienessä krapulassa läpikäyty lukio ei antanutkaan niitä valmiuksia, joita olisi tarvittu mieluisaan opiskelupaikkaan lukiossa. Ne tylsät ja kiltit pääsivät kauppakorkeaan ja oikeustieteelliseen, nuoruudestaan täysillä nauttineet löytyvät välivuotta viettämästä Prisman hyllyjä täyttämästä.

Jos todella keskiarvo oli peruskoulussa 8.2 ja nyt "eka kurssi sujui kympin arvosanoin" niin joku tässä kuviossa ei ihan täsmää. Juoda voit, poltella voit, pilvessä voit olla jne., mutta älä kuvittele, että kaikki nuoret tai edes suurin osa nuorista tekisi noin. Tai että kaikkien vanhemmat laittavat sinun vahmepiesi tapaan silmänsä kiinni lapsensa toilaillessa ja miettivät, että kunpa tuon korjaisi sossu tai kuolema, niin saataisiin olla mekin rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi