Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: miksi ette hae ulkomaille töihin?

Vierailija
08.10.2014 |

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa niin hyvin, että hänen työnsä määrää perheen sijainnin. Olemme hiljattain ostaneet unelmiemme asunnon, josta miehellä on kävelymatka töihin ja tytöllä kouluun. Elämä on hyvin mallillaan, vaikka itselläni ei ole töitä.

Vierailija
2/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä ulkomailla. Tulin tänne töihin ja jäin täällä hetki sitten työttömäksi. En jaksa jatkuvasti muuttaa maasta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:47"]

Tämähän olisikin loistavaa - kaikki suomalaiset lähtisivät muihin maihin töihin ja lopulta Suomessa olisi vain mamuja ja mamujengejä ja sitten nää sosiaalitantat ja kelatädit joutuis niiden panttivangeiksi. Ja syttyis sota ja ne kaikki tappais toisensa. Luultavasti kävisi kuitenkin niin, että mamut lähtisi pakolaisiksi Suomesta ja tulisivat niihin maihin joihin suomalaiset lähtivät töihin - ja sit oltaisiin taas lähtöpisteessä.

[/quote]

Voihan osa mamuistakin lähteä ulkomaille töihin, jos työllistyminen on helpompaa jossain muualla ja jos he haluavat. Aloituksessa ei vain eritelty maahanmuuttajia mitenkään, vaan puhuttiin kaikista suomalaisista (uussuomalaiset mukaanlukien). Sitäpaitsi suurin osa mamuistahan on ihan asiallisia kunnon kansalaisia, niinkuin suurin osa "kantasuomalaisistakin". Toki väkivaltaiset jengit pitää pysäyttää ja rankaista rikollisia tarpeeksi kovalla kädellä. Mutta sama koskee suomalaistenkin jengejä ja rikoksia, eikä sinänsä liity aloitukseen mitenkään.

Vierailija
4/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vaan uskalla ja muuttaminen vaatii rahaa. Joillakin on kynnys lähteä jo viikon lomamatkalle saati sitten töiden perässä. Lisäksi ulkomaillakin voi päätyä työttömäksi ja ulkomailla työttömänä olo ei ole niin herkkua, olen sen kokenut omissa nahoissani. Moni jaksaa kysellä, että miten uskallan mennä ulkomaille asumaan jne. joten siitä voi päätellä, ettei kaikki todellakaan uskalla.

Vierailija
5/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe ei voi lähteä mukaan, jos toisen puolison työ on täällä. Minusta ei esimerkiksi koskaan, ei koskaan, saisi miehen perässä muuttelevaa työtöntä kotivaimoa.

Vierailija
6/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys se vasta jojoon saisi. Sinkkuna melko riskiä lähteä.

Vierailija
7/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on työ täällä suomessa. Lisäksi minulla on lemmikki jonka muuttaminen ei ole helppoa maiden rajojen yli karanteenien yms asioiden vuoksi. Perheeni, harrastukseni, elämäni... Kaikki on täällä suomessa.
Ei se kaiken taakse jättäminen vain ole vaihtoehto kaikille.

Vierailija
8/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kielitaito riitä, joten se sanelee paljon. ja kovaan kalloon ei kielet mene.

Vierailija
9/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sinä saisit päteä palstalla.

Vierailija
10/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa on vielä sellainen työllisyystilanne, että sinne töihin suorastaan kävellään? Minä kun luulin että massatyöttömyys on lähes kaikissa Euroopan maissa. Tietysti jostain tietystä ammattiryhmästä saattaa jossain maissa olla pulaa, kuten insinööreistä Saksassa. Mutta mitä sitten jos tällaista koulutusta ei ole? Hanttihommissa ulkomailla palkat kun ovat yleensä Suomeakin huonommat. Jos lähtisin esim. Osloon siivoamaan tai Lontooseen tiskaamaan, niin asuisin työmaaparakissa 20 muun ihmisen kanssa ja minulla olisi yksi patja lattialla. Muistan kun näin Daily Mailissa artikkelin Itä-Eurooppalaisista siirtotyöläisistä, jotka asuvat luolissa Manchesterin lähellä sijaitsevassa metsässä. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

Vierailija
11/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:07"]

Missä maassa on vielä sellainen työllisyystilanne, että sinne töihin suorastaan kävellään? Minä kun luulin että massatyöttömyys on lähes kaikissa Euroopan maissa. Tietysti jostain tietystä ammattiryhmästä saattaa jossain maissa olla pulaa, kuten insinööreistä Saksassa. Mutta mitä sitten jos tällaista koulutusta ei ole? Hanttihommissa ulkomailla palkat kun ovat yleensä Suomeakin huonommat. Jos lähtisin esim. Osloon siivoamaan tai Lontooseen tiskaamaan, niin asuisin työmaaparakissa 20 muun ihmisen kanssa ja minulla olisi yksi patja lattialla. Muistan kun näin Daily Mailissa artikkelin Itä-Eurooppalaisista siirtotyöläisistä, jotka asuvat luolissa Manchesterin lähellä sijaitsevassa metsässä. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

[/quote]Mutta olisivat poissa Suomesta. Sehän se taisi olla se tärkein juttu.

Vierailija
12/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio ja olen hakenutkin, nimenomaan paikkoihin joissa työkieli on englanti ja joissa työttömyysprosentti alhaalla. Toivottavasti kohta tärppää. Tänne Suomeen en jää loisimaan jos töitä saan ulkomailta. 

Totta, lähteminen on riski, mutta minusta suurempi riski on jäädä vuosiksi työttömäksi joka on nykytilanteessa hyvinkin mahdollista. Siinä jää elämästä pois kokonaan ja voi pidemmän päälle vaikkapa masentua. Rohkeutta kehiin, hyvät naiset!

Vierailija
13/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä lähdenkin. Mutta huom. sehän vaatii aika paljon järjestelyjä ja itse ainakin muuttaisin yksin, sosiaalisten verkostojen luomisessa kestää aikaa. Tietenkään se ei ole helppoa. Eli ymmärrän jos joku ei halua muuttaa. Itseä kyllä houkuttelee noistakin huolimatta mutta silti se on iso muutos.

Vierailija
14/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut vakavasti vuosia jatkuneen epävarmuuden ja työttömyyden uhan vuoksi. En saisi riittävää hoitoa ulkomailla (tosin en oikein nyt saa Suomessakaan). Ulkomaille voi lähteä, jos on terve, nuori ja "haluttua työvoimaa" kohdemaasssa. Minä en ole. Sitä paitsi olen jo kerran aiemmin asunut lyhyen aikaa ulkomailla, en halua elää kiertolaiselämää. En välttämättä kestäisi ympäristön rajua vaihdosta tässä psyykkisessä tilassa.

Vierailija
15/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:45"]

Olen työttömänä ulkomailla. Tulin tänne töihin ja jäin täällä hetki sitten työttömäksi. En jaksa jatkuvasti muuttaa maasta toiseen.

[/quote]

Missä maassa olet? Itsellä sama tilanne, Ranskassa. 

Vierailija
16/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pitää nyt saada niitä ulkomaalaisia yrittäjiä suomeen! Kiire jopa olis! 

Vierailija
17/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin sinkkuna 8 vuotta sitten ulkomaille. Löysin kivan työpaikan, miehen ja olen saanut paljon kavereitakin. Elämä on kohdillaan, olen sopeutunut paikalliseen elämänmenoon ja olen onnellinen. Jos jäisin työttömäksi en muuttaisi takaisin Suomeen ja jättäisi elämääni täällä. Ajatuskin on ihan mahdoton joten ymmärrän Suomessa asuvia työttömiä oikein hyvin.

Ulkomaille muutto ei ole niin helppoa kuin luulisi. Suomessa kaikki asiat toimii ja virastoista saa apua. Muualla ei ole niin helppoa ja kielitaitoakin vaaditaan jotta saa asiat hoidettua. Ja muuttaminen maksaa, pitää olla puskurirahaa jos vaikka töitä ei heti löydykään.

Pitää myös olla aika peloton ja seikkailunhaluinen luonne sillä ulkomaille muutto ilman työtä ja asuntoa on aikamoinen hyppy tuntemattomaan.

Vierailija
18/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:45"]

[/quote]

Sama tilanne itsellä, nyt ollut pari viikkoa tyttömänä. Suomeen en ole lähdössä takaisin, täällä on kuitenkin verkostot ja työpaikkoja ylipäätään tarjolla. Saksassa ollaan, miehellä etätyö Suomesta.

Vierailija
19/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:56"]

Yksinäisyys se vasta jojoon saisi. Sinkkuna melko riskiä lähteä.

[/quote]

Suomen ulkopuolella on huomattavasti helpompaa tutustua paikallisiin, sillä ihmiset ovat käytännössä kaikkialla muualla sosiaalisempia, ulospäinsuuntautuneempia ja ihmisrakkaampia kuin suomalaiset.

Vierailija
20/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut työpaikkoja ulkomailta, mutta saisi olla aika unelmapaikka, että jättäisin kaikki verkostoni ja ystäväni ja muuttaisin jonnekin vieraaseen ympäristöön vieraaksi ulkomaalaiseksi. Lisäksi takaisin paluu voisi olla vaikea, koska ei enää olisi suomalaisen sosialiturvan ja terveydenhuollon piirissä: säästöjä pitäisi kertyä paljon, jotta niillä pärjäisi tarvittaessa vaikka sairastuisi tmv. Ulkomainen työkokemus ei Suomessa ole hirveän haluttua, joten siltäkin kannalta pitäisi sen työpaikan olla sellainen, että kokemusta arvostettaisiin varmasti kun palaisin, etten palaisi vain samaan vanhaan tilanteeseen uudestaan? Ehkä sellainen yritys, jolla olisi toimintaa niin Suomessa kuin muuallakin?

Ja itsekkäästi sanottuna en ymmärrä, että miksi juuri minun pitäisi luopua ystävistä, perheestä, äidinkielestä ja kotimaastani. Olen jo tehnyt hirveästi kompromisseja asuinpaikan ja koulutuksen suhteen, mutta sitten pitäisi olla valmis luopumaan juuristaan ihan kokonaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä