Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: miksi ette hae ulkomaille töihin?

Vierailija
08.10.2014 |

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:07"]

Missä maassa on vielä sellainen työllisyystilanne, että sinne töihin suorastaan kävellään? Minä kun luulin että massatyöttömyys on lähes kaikissa Euroopan maissa. Tietysti jostain tietystä ammattiryhmästä saattaa jossain maissa olla pulaa, kuten insinööreistä Saksassa. Mutta mitä sitten jos tällaista koulutusta ei ole? Hanttihommissa ulkomailla palkat kun ovat yleensä Suomeakin huonommat. Jos lähtisin esim. Osloon siivoamaan tai Lontooseen tiskaamaan, niin asuisin työmaaparakissa 20 muun ihmisen kanssa ja minulla olisi yksi patja lattialla. Muistan kun näin Daily Mailissa artikkelin Itä-Eurooppalaisista siirtotyöläisistä, jotka asuvat luolissa Manchesterin lähellä sijaitsevassa metsässä. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

[/quote]Mutta olisivat poissa Suomesta. Sehän se taisi olla se tärkein juttu.

[/quote]

Ei, vaan pointtina oli se, että pääsisivät töihin ja ansaitsemaan rahaa sen sijaan, että joutuvat rustailemaan työhakemuksia kuukaudesta toiseen, köyhäilemään ja odottelemaan parempia aikoja. Esimerkiksi lähihoitajille, sairaanhoitajille, insinööreille ja tradenomeillekin löytyy hyviä työpaikkoja Norjasta, Ruotsista, Saksasta ja Iso-Britanniasta. Australiaan voi mennä tekemään hanttihommia työvaihdon kautta - siellä on sentään mukavampi ilmastokin ja ihmiset sosiaalisia.

Vierailija
22/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suunnitelma minulla onkin ja budjettia kasataan kovaa vauhtia. Käytännön asiat vähän arvelluttaa, lisäksi teen sellaisia töitä että olisi hyvä olla Suomesta etätyöpaikka tai joku toiminimi tai vastaava ainakin ensialkuun.

Kaikki on työn alla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin jos olisi rahaa. Työttömyysrahalla ei paljon muuteta.

Vierailija
24/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:12"]

Hyvä huomio ja olen hakenutkin, nimenomaan paikkoihin joissa työkieli on englanti ja joissa työttömyysprosentti alhaalla. Toivottavasti kohta tärppää. Tänne Suomeen en jää loisimaan jos töitä saan ulkomailta. 

Totta, lähteminen on riski, mutta minusta suurempi riski on jäädä vuosiksi työttömäksi joka on nykytilanteessa hyvinkin mahdollista. Siinä jää elämästä pois kokonaan ja voi pidemmän päälle vaikkapa masentua. Rohkeutta kehiin, hyvät naiset!

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä! :) Tosiaan vuosikausien työttömyys ei ole yleensä kenellekään hyväksi. Voihan Suomeen palata sitten takaisin, kun työllisyystilanne jälleen kohonee. Ja tsemppiä sinulle työnhakuun! :)

Vierailija
25/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako maassa ap on ollut töissä? Mieti omalle kohdalle. Jos lapset harrastaa aktiivisesti esim jääkiekko niin on hieman ikävää muuttaa Kreikkaan töiden perässä, kaverit, harrastukset yms rajoittavat kummasti. Sinkkuna tietenkin ihan eri asia. Minä olen ollut töissä perheen kanssa 2 eri maassa, mutta niissäkin tapaukissa ns komennuksilla eli nykyisen työnantajan toimesta.

Vierailija
26/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sinkkuna olen lähtenytkin, mutta nyt perheellisenä ei tulisi mieleenkään lähteä. Lapsille jo muutto oman maan sisälläkin (työn perässä) oli vaikeaa kun oli jätettävä tutut kaverit ja tutut ihmiset. Nyt jos nämä lykkäisi jonnekin thaimaalaiseen päiväkotiin ja kouluun niin varmasti oireilisivat. Samaan aikaan täällä kotimaassa vanhempani jäisivät aivan ilman sitä apua, mitä voin nyt heille antaa. Minulla olisi yhtäkkiä paljon huolta,  ja aika iso uhraus se olisi vaan siitä ilosta, että saisi tehdä töitä.  

Vierailija
27/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä ulkomailla EU:n sisällä. Tekee hallaa perhesuhteille, kun joutuu elämään puolisostaan erillään viikkokausia tai kuukausia kerrallaan. 

Vierailija
28/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:56"]

Yksinäisyys se vasta jojoon saisi. Sinkkuna melko riskiä lähteä.

[/quote]

Suomen ulkopuolella on huomattavasti helpompaa tutustua paikallisiin, sillä ihmiset ovat käytännössä kaikkialla muualla sosiaalisempia, ulospäinsuuntautuneempia ja ihmisrakkaampia kuin suomalaiset.

[/quote]

Eivät ole, ovat vain parempia teeskentelijöitä...

Vierailija
29/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt töissä,mutta jos/kun työttömäksi jään niin en todellakaan ulkomaille muuta työn perässä. Perheettömänä sen vielä voisinkin tehdä,mutta en ryhtyisi lasten elämää pistämään ylösalaisin. Euroopassa tällä hetkellä aivan yhtä heikkoa työnsaanti,sitäpaitsi. Ei sinne vain mennä ja sanota,et hei mä tulen nyt!

Vierailija
30/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:45"]

[/quote]

Suomen ulkopuolella on huomattavasti helpompaa tutustua paikallisiin, sillä ihmiset ovat käytännössä kaikkialla muualla sosiaalisempia, ulospäinsuuntautuneempia ja ihmisrakkaampia kuin suomalaiset.

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Täällä kirjoittelee taas ihmiset, jotka eivät ole kehän ulkopuolella käyneet. Toki naiset kullia saa helpolla, se ei ole sama asia.

Vierailija
31/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdottomasti pistäisin elämän uusiksi nyt perheellisenäkin jos pääsisin töihin. Ehkä lapset oireilisvat alkuun mutta tosiasia on että lapset tottuvat ajan kanssa mihin vaan. Minusta huonompi vaihtoehto on asua onnettomien, köyhien vanhempien kanssa jotka istuvat kotona tyhjänpantteina. 

Vierailija
32/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oli niin tai näin, ainakin siellä saa kavereita helpommin. Minulle ainakin riittää, että ihminen on mukava ja ystävällinen ja hänen kanssaan voi jutella. Ei kaikki ystävällisyys ole teeskentelyä. Pitäisikö kaikkien olla sitten "rehellisesti" naama norsunveellä ja käyttäytyä ilkeän tökerösti muita kohtaan aina, kun joku asia harmittaa. Eivät useimmat suomalaisetkaan nyt niin suoria sentään ole. Maailma muuttuisi aika ikäväksi paikaksi, jos kukaan ei koskaan hieman "teeskentelisi" sosiaalisten tilanteiden vuoksi.

Vierailija
33/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:17"]

No mutta kyllähän töitä saa HETI, kun menee ULKOMAILLE. Ainakin ap:n haaveunissa.

Ap tuskin on koko elämänsä aikana tehnyt päivääkään töitä ulkomailla. Muuttaminen ja uuden elämän rakentaminen on todella kuormittavaa psyykkisesti, kaikista vain ei ole siihen, vaikka olisi nuori sinkkukin. Lisäksi ulkomaillakin on iso riski jäädä työttömäksi, koska ulkomaalaiset työllistyvät yleensä kantaväestöä heikommin.

[/quote]

Olen tehnyt töitä ulkomailla kahdessakin eri maassa Suomen lisäksi. En nyt sinänsä ole mikään malliesimerkki itsekään, mutta ei minusta pääse sanomaan, ettenkö olisi tehnyt töitä Suomen ulkopuolellakin. Tälläkin hetkellä haluaisin itse muuttaa ulkomaille, mutta mieheni on esteenä sille. Lähtisin heti, jos vain itse voisin täysin päättää. Joten jos vain olisin vapaa, lähtisin heti. Siksi ihmettelenkin sellaisia, jotka eivät lähde, vaikka mahdollisuudet olisivat olemassa. En ole onneksi ollut koskaan vielä *koputtaa puuta* työttömänä, mutta voisin ihan parempaa palkkaakin ja elämänkokemusta ajatellen muuttaa ulkomaille. Toki kaikki pitäisi suunnitella hyvin ja mieluusti hankkia se työpaikka jo ennen lähtöä.

T. AP (parhaillaan äitiysvapailla)

Vierailija
34/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena on helpompi lähteä kuin keski-ikäisenä. Vaikka sitä työpaikkaa ei täällä olisikaan niin voi olla paljon muuta mikä pitää kiinni Suomessa tai aiheuttaisi turhan suuria vaikeuksia lähteä. Johan täällä on hyviä perusteluja tullutkin. Eikä joka alan tekijöille ole ulkomaillakaan töitä.

Vierailija
35/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä ei olekaan varmaan 1. asia mitä et ole koskaan ymmärtänyt kun vaikutat melko yksinkertaiselta? "Koko perhe voi lähteä mukaan" - juu todella fiksua että jos muilla perheessä on työ suomessa niin irtisanoutuvat sitten kaikki, jotta tämä yksi työtön voi hakea ulkomailta töitä ja kilpailla sitten näitä paikallisia vastaan puutteellisella kielitaidolla sikäläisillä työmarkkinoilla.

Vierailija
36/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole juuri nyt työtön, mutta menisin ulkomaille töihin paremman palkan perässä. Tällä hetkellä ei ole varaa edes auton 500€ remppaan, joten ei tässä ulkomaille noin vain lähdetä. Kyllä pitäis pari tonnia olla että saisi alun pedattua.

Vierailija
37/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kyllähän töitä saa HETI, kun menee ULKOMAILLE. Ainakin ap:n haaveunissa.

Ap tuskin on koko elämänsä aikana tehnyt päivääkään töitä ulkomailla. Muuttaminen ja uuden elämän rakentaminen on todella kuormittavaa psyykkisesti, kaikista vain ei ole siihen, vaikka olisi nuori sinkkukin. Lisäksi ulkomaillakin on iso riski jäädä työttömäksi, koska ulkomaalaiset työllistyvät yleensä kantaväestöä heikommin.

Vierailija
38/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:36"]

Työttömänä on mukava loisia Suomessa. Ulkomailla ei saa saikuttaa töissä niinkuin Suomessa. Liian rankkaa, ei huvita. 

[/quote]

Parempi, että minä loisin täällä Suomessa, kuin koko perhe loisimassa jossain ulkomailla. Täällä sentään toisella on töitä.

Vierailija
39/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:35"]

Tervetuloa vaan tänne Kiinaan, kaikki työhalukkaat! Tännehän se työ siirtyy joka tapauksessa, että nyt vaan kaikki työttömät tämme jo sankoin joukoin töihin ja sujuvasti hakemaan!

Jos olet lääkäri, osaat englantia ja omaa äidinkieltäsi  ja kiinaa, niin eikun lottovoitto: kuka tahansa ottaa sinut, jos sinulla on tutkinto lääketieteestä. Jos olet hoitaja ja osaat kiinaa, suomea (esim.) ja englantia, eikun töihin hakemaan, saat ihan varmasti paikan jos saat oleskeluluvan. Jos osaat vain englantia ja omaa äidinkieltäsi, mutta englantia sitten tosi sujuvasti, saat varanumeon. Jos et osaa kieliä, pysy siellä Härmässä, sory.

Opettajana vähän sama tilanne, mutta vain niillä paikkakunnilla joissa on kansainvälisiä kouluja. Kielitaitovaatimus edelleen sama:

Pätevyys, hyvä kiina ja englanti - työpaikkka

Pätevyys ja hyvä englanti = ehkä työpaikka

loistava ruotsi, ei maailmalla tarvittavia kieliä = ei jatkoon, sori.

99 % kaikilla muilla aloilla on muutenkin turha lähteä työnhakuun. Et saa töitä täällä, vaikka osaisit ruotsia loistavasti. piste. Tai siis et saa suomalaisittain palkkatöitä. Tai jos sait, sait sen ulkoministeriöstä tai business kounsilista tai kehittämisyhtiöstä ainakin ensin

Lähde töihin ulkomaille idealla "mikset muuta ulkomaille, työtön", tarkoittaa esim. nyt vain Kiinan osalta tätä:

Ensin et saa edes oleskelulupaa, ellei ole osoittaa työpaikkaa (asiakirjat kiinaksi), toisekseen lentoliput maksaa jo pelkkä meno yhdelle 400 € (kerrottuna niillä lukuisillä haastetteluilla, joita tulet saamaan ulkomailla)

Asuminen niissä kaupungeissa, joissa ulkomaalainen, ei loistavan kiinankielentaitoinen voisi töitä kuvitella saavansa, maksaa aivan mansikoita ja hunajaa.

Jos muuttajalla on lapsia? Paikallisiin kouluihin? Salli nauraa! Kansainväliset koulut maksavat helposti tuhansia euroja lukukakudessa per oppilas ja osiin on pääsykoe.

Saadaksesi terveydenhuoltoa, on sinulla oltava yksityinen terveysvakuutus. Eipä lienen halpaa puuhaa, kun paikallisessa sairaalassa laskussa lukee poskiontelontulehduksen hoidosta 230 € arvosta lääkkeitä ja toimenpiteitä.

Kyllä. Hypätkää kaikki lapsiperheelliset, toinen perheestä työtömänä nyt ulkomaille! miksi ette? Miksi mietitte turhaan, miten järjestää lapsille koulu, itselle terveydenhuolto ja asuminen tilanteessa, että sitten sen ekan pätkän jälkeen olet taas työtön? Nyt loisitte yheteiskunnan tuella, te kammotukset! Nyt vaan kaikki levyseppähitsaajat, Nokian inssit ja Rovion pelikoodaajat perheineen joukolla Aasiaan! Ekat muutama vuosi voi tehdä tiukkaa, mutta kaduilta löytyy yllättävän paljon syötävää!

[/quote]

Tuossa on huono esimerkki kyseessä, sillä harvempi varmaankaan juuri Kiinaan olisi muuttamassa ensi sijassa, ellei työpaikkaa olisi jo valmiina. Sen sijaan EU-maat, Norja ja vaikkapa Australia voisivat olla realistisempia vaihtoehtoja suomalaiselle työnhakijalle.

Vierailija
40/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu haen heti. Esim. Kreikassa ja Espanjassa on pilvin pimein työpaikkoja vailla tekijää!

Kiitos ap!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan