Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: miksi ette hae ulkomaille töihin?

Vierailija
08.10.2014 |

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opinnot ovat kesken.

Vierailija
62/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:00"]Meillä ei kielitaito riitä, joten se sanelee paljon. ja kovaan kalloon ei kielet mene.
[/quote]Ette osaa englantia???? :D :D :D :D :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:38"]

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

[/quote]

Tai mitä jos tehdään niin, että sinä kun olet noin kyvykäs ja osaat nämä ulkomaa-asiatkin ku oikein neuvoit (=hyvät sosiaaliset taidot)  ja linkkasit (=loistavat ATK-taidot), niin lähde sinä ulkomaille ja joku muu ottaa sinun nykyisen työsi? Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.). Hei tosi kiva, että tää näin helposti järkkäänty! <3 Kiitti sulle tosi paljon, tosi paljon tuulta sun purjeisiin ja paulocoelhoa sun kahviin! Koska voin aloittaa sun duunissa, riemuidiootti?

Vierailija
64/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSNA EBOLA!
**
*
*
*
*
*
*
**
*
*
*

Vierailija
65/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäluokkaa, jonka vanhemmat vakavasti harkitsivat Ruotsiin muuttoa, ja olen ollut itsekin ulkomailla töissä alle 20-vuotiaana.

Nyt en enää lähde, koska

-kielitaitoni on varsin vaatimaton, eli riittäisi vain sellaisiin hommiin, joita nuoret maahanmuuttajat tekevät, nykyään Suomea köyhemmistä maista tulevat. Eikä sitä työtä enää ole, jota minä tein noin 30 vuotta sitten.

- koulutustani vastaavaa työtä olisi aika vaikea löytää ulkomailta, niin Suomen toimintaympäristöön se on sidoksissa.

- Nuorena minulla ei ollut täällä kotia ja perhettä (lapsuudenkotia ei lasketa), nyt on teoriassa olisi ehkä mahdollista mennä vaikka aikuisen lapsen kanssa samaan paikkaan. Mutta niin miehellä kuin lapsilla on vakituiset työpaikat, eli ei heillä ole mitään syytä lähteä.

Vierailija
66/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 05:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:00"]Meillä ei kielitaito riitä, joten se sanelee paljon. ja kovaan kalloon ei kielet mene. [/quote]Ette osaa englantia???? :D :D :D :D :D :D

[/quote]

Emme, mikä ei pitäisi olla kenellekään yllätys. En tiedä, olisiko meille tarjolla työtä englannikielisissä maissa, mutta englannin lisäksi edellytetään lisäksi paikallisen kielen taitoa - eli pelkkä englannin osaaminen ei vielä riittäisi. Me suomalaiset olemme kielitaidottomina kansakoulun käyneinäkin muuttaneet Ruotsiin. Toisinaan Amerikkaan, mutta miten sinne saa viisumin ja työluvan? Ja mikä tärkeintä, työpaikan ja asiallisen asunnon? Ei sinne ihan noin vaan nousta laivaan ja lähdetä piikomaan, lokariksi tai mainariksi niin kuin viime vuosisadan alussa.

Vierailija
67/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan tänne Kiinaan, kaikki työhalukkaat! Tännehän se työ siirtyy joka tapauksessa, että nyt vaan kaikki työttömät tämme jo sankoin joukoin töihin ja sujuvasti hakemaan!

Jos olet lääkäri, osaat englantia ja omaa äidinkieltäsi  ja kiinaa, niin eikun lottovoitto: kuka tahansa ottaa sinut, jos sinulla on tutkinto lääketieteestä. Jos olet hoitaja ja osaat kiinaa, suomea (esim.) ja englantia, eikun töihin hakemaan, saat ihan varmasti paikan jos saat oleskeluluvan. Jos osaat vain englantia ja omaa äidinkieltäsi, mutta englantia sitten tosi sujuvasti, saat varanumeon. Jos et osaa kieliä, pysy siellä Härmässä, sory.

Opettajana vähän sama tilanne, mutta vain niillä paikkakunnilla joissa on kansainvälisiä kouluja. Kielitaitovaatimus edelleen sama:

Pätevyys, hyvä kiina ja englanti - työpaikkka

Pätevyys ja hyvä englanti = ehkä työpaikka

loistava ruotsi, ei maailmalla tarvittavia kieliä = ei jatkoon, sori.

99 % kaikilla muilla aloilla on muutenkin turha lähteä työnhakuun. Et saa töitä täällä, vaikka osaisit ruotsia loistavasti. piste. Tai siis et saa suomalaisittain palkkatöitä. Tai jos sait, sait sen ulkoministeriöstä tai business kounsilista tai kehittämisyhtiöstä ainakin ensin

Lähde töihin ulkomaille idealla "mikset muuta ulkomaille, työtön", tarkoittaa esim. nyt vain Kiinan osalta tätä:

Ensin et saa edes oleskelulupaa, ellei ole osoittaa työpaikkaa (asiakirjat kiinaksi), toisekseen lentoliput maksaa jo pelkkä meno yhdelle 400 € (kerrottuna niillä lukuisillä haastetteluilla, joita tulet saamaan ulkomailla)

Asuminen niissä kaupungeissa, joissa ulkomaalainen, ei loistavan kiinankielentaitoinen voisi töitä kuvitella saavansa, maksaa aivan mansikoita ja hunajaa.

Jos muuttajalla on lapsia? Paikallisiin kouluihin? Salli nauraa! Kansainväliset koulut maksavat helposti tuhansia euroja lukukakudessa per oppilas ja osiin on pääsykoe.

Saadaksesi terveydenhuoltoa, on sinulla oltava yksityinen terveysvakuutus. Eipä lienen halpaa puuhaa, kun paikallisessa sairaalassa laskussa lukee poskiontelontulehduksen hoidosta 230 € arvosta lääkkeitä ja toimenpiteitä.

Kyllä. Hypätkää kaikki lapsiperheelliset, toinen perheestä työtömänä nyt ulkomaille! miksi ette? Miksi mietitte turhaan, miten järjestää lapsille koulu, itselle terveydenhuolto ja asuminen tilanteessa, että sitten sen ekan pätkän jälkeen olet taas työtön? Nyt loisitte yheteiskunnan tuella, te kammotukset! Nyt vaan kaikki levyseppähitsaajat, Nokian inssit ja Rovion pelikoodaajat perheineen joukolla Aasiaan! Ekat muutama vuosi voi tehdä tiukkaa, mutta kaduilta löytyy yllättävän paljon syötävää!

Vierailija
68/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnsaanti ulkomailta on vielä vaikeampaa kuin Suomesta, jos ei satu olemaan jollain tietyllä alalla, jossa on työvoimapulaa jossain muussa maassa. Ja yleensä nää paikat ulkomailla on niitä, joissa on helppo työllistyä Suomessakin (terveydenhuolto- ja sosiaaliala) tai sitten haetaan erittäin korkesti koulutettua väkeä tietylle, erittäin kapealle sektorille. 

Ja suurin osa ihmisistä ei taida soputua asumaan ulkomailla, eikä edes pystyisi siihe kielitaidon tai vaikkapa liian suurten kulttuurierojen vuoksi. Ja kuinka moni haluaa jättää perheensä, ystävänsä, kaiken tutun taakseen? Asuminen ulkomailla on vaikeeta. Menee aikaa oppia, kuin ko. maa toimii, oikeudet, velvollisuudet, lait..

joku perheetön voi helposti lähteä kokeilemaan, mitä se on, mutta perheellisellä pitää olla aika lailla turvallinen olo, että uskaltaa lähteä. Pitää olla se varma työpaikka, mieluusti molemmilla, pitää hommata koti, lapsille hoito tai järjestää kouluasiat ja mites se käy kielen suhteen... Vaikeeksi menee. 

Mä en asu Suomessa ja vaikka mulla on mies auttamassa ja tuntee toki kotimaansa käytännöt, niin siltikään tää ei oo helppoa ollut. Nyt toki on jo tottunut ja osaa, mutta kyllä siihen on vuosia mennyt. 

Vierailija
69/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman satasen työmarkkinatuella ei eletä ulkomailla. Pitää vuokrata kämppä jne.

Vierailija
70/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:47"]

Muutaman satasen työmarkkinatuella ei eletä ulkomailla. Pitää vuokrata kämppä jne.

[/quote]Siksi kannattaakin mennä töihin.

Vierailija
71/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä sukulaisia, ystäviä, perhettä, siskoa ja hänen perhettään tänne työpaikan takia :)

Vierailija
72/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:56"]

Yksinäisyys se vasta jojoon saisi. Sinkkuna melko riskiä lähteä.

[/quote]

Suomen ulkopuolella on huomattavasti helpompaa tutustua paikallisiin, sillä ihmiset ovat käytännössä kaikkialla muualla sosiaalisempia, ulospäinsuuntautuneempia ja ihmisrakkaampia kuin suomalaiset.

[/quote]

Mun serkku on asunut Englannissa isossa kaupungissa 70-luvun lopulta lähtien. Viimeisimmässä asunnossa hän on asunut nyt melkein 15 vuotta. Naapureiden mielestä hän on edelleen "se ulkomaalainen nainen" ja kohtelu on sen mukaista.

Vierailija
73/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitoalalla on haastavaa muuttaa ulkomaille. Myös eu:n sisällä. Paikallinen byrokratia paikallisen "valviran" kanssa ei aina ole niin helppoa. Sitten palkaton harjoittelu, jotta saat oikeuden harjoittaa ammattia. Ja tämä on haastavaa tehdä Suomesta käsin ja ulkomaille muuttaminen ilman sitä työtä ei ole ilmaista.

Itse olen Suomessa töissä, mutta kiinnostus olisi lähteä ulkomaille. Toistaiseksi ei vielä niin paljoa, että alkaisin tähän rumbaan. Ja ei työllistyminenkää aina ihan tuosta noin onnistu ulkomaillakaan.

Vierailija
74/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttku mä tykkään suomen ilmastosta ja juroista suomalaisista. Elämä olis helvettiä jossain aurinkoisessa maassa sosiaalisten ihmisten kanssa.

Eikä tämä ole sarkasmia vaan rehellinen mielipiteeni.

Vierailija
75/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies ei missään nimessä edes harkitse ulkomaille muuttoa. Hänellä on hyväpalkkainen vakityö, meillä on vastarakennettu ok-talo ja 3, 5- ja 7-vuotiaat lapset. Lisäksi naapurissa asuvat miehen vanhemmat, jotka tarvitsevat apua. Mä jouduin työttömäksi yt-neuvottelujen seurauksena vajaa vuosi sitten, eikä uutta työtä ole löytynyt. Meidän tapauksessa ei ulkomaille muutto tulisi kysymykseen. 

Vierailija
76/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jossain Intiassa voisi elääkin. Nykyisinhän ulkomailla oloa ei ole mitenkään rajoitettu, joten vähän pidempi reissu Intiaan tai Thaimaahan voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
77/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen liian vanha ja liian tyhmä oppiakseni mitään vierasta kieltä niin että voisin pärjätä sillä. Minulla on myöskin täällä lapset ja lapsenlapset jotka ovat työelämää tärkeämpiä. En myöskään ymmärrä miksi minun pitäisi lähteä pois Suomesta työn perässä se takia että tänne rehataan porukkaa ulkomailta tekemään hommia jotka kelpaisivat minulle ja monelle muullekin.

Vierailija
78/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta sellaisesta, että asuisi itse ulkomailla ja muu perhe olisi Suomessa? Mahtaako tuossa kuviossa olla mitään järkeä, jos ei saa todella hyvää palkkaa? Onko järkeä lähteä ulkomaille, jos sillä pystyy juuri ja juuri tienaamaan elannon, muttei jää rahaa enää siihen että kävisi perheensä luona edes kerran kuussa?

Vierailija
79/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:18"]

[/quote]Siksi kannattaakin mennä töihin.

[/quote]

Taidat olla ihan vähän yksinkertainen :)

Vierailija
80/119 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ja muuttanut perheineni Norjaan toistakymmentä vuotta sitten. Palkka on yli puolta parempi kuin Suomessa ja työolot paremmat, takaisin en muuttaisi. Syitä on kuitenkin monia jotka pitävät täällä; koti ja ystävät, lasten (jotka jo nuoria nyt) opiskelut ja elämä ovat täällä. Muutto aikoinaan oli näin jälkeenpäin ajateltuna melkoinen ruljanssi. Mahdotonta muuttaminen ei ole mutta vaatii kielitaitoa, avointa mieltä, joustavuutta, positiivisuutta ja jonkunlaista uteliaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme