Vaihdatko lomarahat vapaaksi? Plussat ja miinukset?
Aloin nyt ekaa kertaa pohtia tätä. Vaihtamalla lomarahat vapaaksi saisi 8 lomapäivää lisää nykyisen 30 päivän lisäksi. Eli kuukauden kesäloman ja joululoman lisäksi voisi pitää pitkiä viikonloppuja ym lyhyempiä lomia.
Onko tässä jotain mitä pitäisi osata huomioida?
Kommentit (19)
Onhan se vähemmän rahaa tilille, mikä kannattaa ottaa huomioon. Sillä voi olla vaikutusta esimerkiksi veroprosenttiin. Itse olen vaihtanut lomarahoja vapaiksi. Etenkin lasten ollessa pieniä, ne ylimääräiset vapaat ovat olleet tarpeen, kun päiväkodit on suljettuna viikkoja.
Samaa mietin! Vapaata ei ole koskaan liikaa.
Aika kalliita lomapäiviä ne on. Keskituloisella yksi lomapäivä maksaa pitkälle yli toistasataa euroa.
Itse laitan päinvastoin osan vuosilomasta säästövapaiksi - jos joskus yyteissä jää mustapekka käteen, niin kaiken muun päälle saa reilun 4kk palkan lisäpuskuriksi / "korvaukseksi" siksi aikaa kun etsii uutta työtä.
Vaihda vapaaksi vain, jos koet tarvitsevasi vapaata taloudellisen korvauksen sijaan, etkä joudu pelkäämään työkuorman kohtuutonta kasvua ylimääräistä vapaista.
En todellakaan. Ylityöt vaihdan kyllä vapaisiin mutta lomarahoja ei ole järkeä. Katsoin juuri että menneinä vuosina lomarahat pyörineet 4 tonnin molemmin puolin ja niistä ei saisi kuin 2vk vapaata. Huono diili kun kokonaispalkka kuitenkin alle 8k/kk
Meillä ei kai nykyisin onnistu. Pitää ottaa palkatonta vapaata sen sijaan.
Ja ennen kuin tämä tuli mahdottomaksi, oli muistaakseni niin, että olisi saatu kymmenen päivää vapaata kesälomarahaa vastaan, kun taas lomarahan saa 12 päivästä, siis kun ne lauantait lasketaan lomapäiviksi, vaikka eivät ole työpäiviä. Joskus otinkin, koska vapaa oli tarpeen.
Mutta tämähän on työnantaja- tai alakohtaista. Meillä ei ole mitään työehtosopimusta mutta lomarahasta on silti joskus muinoin sovittu eikä siitä pääse työnantaja helposti irti, joten työnantaja määrittelee ehdotkin vaihtoon, jos se olisi vielä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan päinvastoin osan vuosilomasta säästövapaiksi - jos joskus yyteissä jää mustapekka käteen, niin kaiken muun päälle saa reilun 4kk palkan lisäpuskuriksi / "korvaukseksi" siksi aikaa kun etsii uutta työtä.
Toimiiko tuo varmasti noin? Siis voi hyvin toimia, jos niin on sovittu. Omalla työnantajallani ei ole mitään säästövapaita, mutta yleensä ilmeisesti lomat ja ylityöt sun sellaiset kuluu irtisanomisajan aikana, koska ei ole työvelvoitetta ja jos irtisanominen tapahtuu niin, että on muutenkin kesäloma-aika tms.
Vierailija kirjoitti:
Otapa asiasta selvää ettet ylläty...
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliita lomapäiviä ne on. Keskituloisella yksi lomapäivä maksaa pitkälle yli toistasataa euroa.
Siksi sitä kannattaakin verrata palkattomaan vapaaseen, että kumpi tulee kalliimmaksi pitää.
Lomarahasta menee 50 % tai ylikin VEROA.
Loman saat VEROVAPAANA.
Ei ole vaikea päätös minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olethan lukenut tämän artikkelin? https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/1c13ad8c-fa78-4ec7-b347-ddf68493181e
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin! Vapaata ei ole koskaan liikaa.
Ei ole yleensä liikaa rahaakaan, mutta vapaa on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Loman saat VEROVAPAANA.
Miksi ihmeessä menisi noin paljon veroa? Miksi ihmeessä veroprosenttisi on 50%?
Otin kyllä aikoinani lomarahat aina vapaina perhesyistä, mutta valitettavasti työt eivät hoituneet itsekseen minun poissaoloni aikaan. Tekemättömien töiden pino vain kasvoi.
Jos on aikaa pitää ylimääräisiä lomapäiviä, niin olisin huolissani työpaikan pysyvyydestä.
Ei taida paljo kiirettä olla?
Teen lyhyillä sopimuksialla &
keikkaluontoisesti töitä, joten lomarahaa tulee joka palkassa, mikä on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loman saat VEROVAPAANA.
Miksi ihmeessä menisi noin paljon veroa? Miksi ihmeessä veroprosenttisi on 50%?
Koska tuon tulon verovaikutus lasketaan marginaaliveroprosentilla, joka on helposti 50 jo keskitulosta lähtien. Ajattele lomarahaa palkankorotuksena jos helpottaa hahmottamista.
Riippuu siitä, tarvitsetko enemmän rahaa vai vapaata. Jos ottaa rahana, niistä menee vielä veroakin, joten hyöty pienenee vapaaseen verrattuna.