Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: miksi ette hae ulkomaille töihin?

Vierailija
08.10.2014 |

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt IT-alalta työttömäksi puoli vuotta sitten, enkä ole saanut uutta työtä Suomesta. Ja koska alalla jatkuvasti tulee lisää ja lisää irtisanomisuutisia, en usko että saankaan. 

Minä oikeasti HALUAISIN lähteä ulkomaille. Mutta valitettavasti minusta ei siihen ole, mikä hävettää ihan kamalasti. Olen liian ujo, arka ja avuton :( Jännitän kauheasti kaikkia sosiaalisia tilanteita ja menen helposti ihan täysin lukkoon uusien asioiden edessä. Vieraita kieliä en uskalla yrittää puhua ollenkaan, ja jos on ollut pakko yrittää, suusta tulee ulos vaan änkytystä ja sitten itku kun ei onnistu. Ei tällainen ihminen oikein voi sinkkuna lähteä vieraille maille pärjäämään, kun täysi työ on pärjätä kotimaassakin. 

Ja silti haaveilen välillä lähdöstä töihin vaikka Saksaan jossa alan töitä olisi, tai Uuteen-Seelantiin. Vaan tiedän että koskaan en tule uskaltamaan lähteä. Jos olisi puoliso jonka kanssa lähteä yhdessä, ehkä pystyisin, vaan en yksin.

Vierailija
102/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 06:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:38"]

En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla

http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/

Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.

[/quote]

Tai mitä jos tehdään niin, että sinä kun olet noin kyvykäs ja osaat nämä ulkomaa-asiatkin ku oikein neuvoit (=hyvät sosiaaliset taidot)  ja linkkasit (=loistavat ATK-taidot), niin lähde sinä ulkomaille ja joku muu ottaa sinun nykyisen työsi? Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.). Hei tosi kiva, että tää näin helposti järkkäänty! <3 Kiitti sulle tosi paljon, tosi paljon tuulta sun purjeisiin ja paulocoelhoa sun kahviin! Koska voin aloittaa sun duunissa, riemuidiootti?

[/quote]

Miksi joku suuttuu siitä, kun antaa hyviä ideoita? Olen ainakin itse aiemmin työskennellytkin ulkomailla useaan otteeseen, mutta ihmissuhde (=mieheni) toi minut takaisin Suomeen. Tällä hetkellä uneksin jälleen ulkomaille muutosta, mutta mies pitäisi saada myöntymään lähtöön.

T. Ap

[/quote]

En ole tämä "suuttunut", mutta luuletko ihan tosissasi, etteivätkö kynnelle kykenevät ole tätäkin vaihtoehtoa miettineet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:07"]

[/quote]

Miksi joku suuttuu siitä, kun antaa hyviä ideoita? Olen ainakin itse aiemmin työskennellytkin ulkomailla useaan otteeseen, mutta ihmissuhde (=mieheni) toi minut takaisin Suomeen. Tällä hetkellä uneksin jälleen ulkomaille muutosta, mutta mies pitäisi saada myöntymään lähtöön.

T. Ap

[/quote]

Täydennystä vielä: en edes enää olisi pariin vuoteen ollut Suomessa, jos olisin sinkku. Sen takia lähtisin juoksujalkaa ja asap, jos vain välittömästi pääsisin lähtemään. Jos vain ns. kynnelle kykenee, kannattaa lähteä ulkomaille töihin. Itsekin lähden heti, kun saan suostuteltua mieheni. :) Ja jos hän ei suostu, saatamme toimia siten, että muutan itse yksin ainakin pariksi vuodeksi joka tapauksessa.

T. Ap

[/quote]

Onhan sinulla itselläsikin syy olla lähtemättä: se mies, joka pitää saada suostumaan.

Miksi sitten 1960-luvulla väkeä muutti Ruotsiin, perheineen ja pysyvästi? Silloin oli sekä "vetoa" että "työntöä" (näille on hienompikin nimitys yhteiskuntatieteilijöillä, mutta päässyt unohtumaan). Elintaso oli ihan tavallisella duunarilla Ruotissa paljon korkeampi kuin Suomessa. Miksi nyt virolaiset tulevat tänne "ulkomaille" eli Suomeen töihin? Samasta syystä suomalainen ei enää löydä sitä eldoradoa muualta, kun pahimmillaan sekä elintaso että elämisen taso laskisi, toisin kuin viime vuosituhannella.

Ei sellaisia ulkomaita hirveän paljon ole, joihin suomalaiset työntekijät otetaan riemuiten vastaan, ja sekä muuttaja että isäntämaa voittavat. Pitäisi olla ainakin niin kova asiantuntija, että sellaiselle luulisi löytyvän työtä täälläkin. Poikkeuksia ovat tietenkin sellaiset työt, joita syystä tai toisesta on muutenkin enemmän muualla kuin Suomessa.                                                      

Vierailija
104/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta pari sanaa nyt aloituksen puolesta. Tarkoitushan oli muistuttaa tästäkin vaihtoehdosta eikä pakottaa ketään muuttamaan minnekään. Monellekaan suomalaiselle töiden hakeminen ulkomailta ei käy edes mielessä. Suomalaisilla on toistaiseksi niin hyvä sosiaaliturva ettei työttömän todellakaan tarvitse miettiä mukavuusalueen ulkopuolisia vaihtoehtoja. Pidemmän päälle tilanne saattaa muodostua kestämättömäksi. Nyt ei ole tarkoitus, että kaikki muuttavat ja nimenoaan huonoimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon maista (Kiina, Bulgaria, Kreikka ja mitä täällä nyt oli) valmistelematta muuttoa yhtään etukäteen. Ei sitä nyt idiootiksikaan tarvitse heittäytyä. Ap kysyi, miksi monikaan työtön ei hae töitä ulkomailta, minusta oikein hyvä kysymys. Ap ei sanonut, että Suomen pitäisi lähettää kaikki työttömät väkipakolla ulkomaille, kuten jotkut tuntuivat lukeneen. Itse kannustaisin erityisesti sinkkuja kartoittamaan tämänkin vaihtoehdon, työpaikkojen etsiminen ja niihin hakeminen ei nyt ainakaan huononna kenenkään tilannetta.

Vierailija
105/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman typerä aloitus.

Vierailija
106/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin lapsena vaihtamaan ympäristöä useamman kerran enkä halua samaa omille lapsilleni.

Ap voisi myös kertoa mihin maahan ja mille alalle lähdetään noin vain töihin. Muuttaminen ei ole ilmaista, joten aika hyvä palkka tai pitkäaikainen työ saa olla että on kannattavaa nähdä se vaiva Lasten repiminen irti tutuista kuvioista, sukulaisista ja kaverisuhteista ja koulusta on niin iso asia että niin unelmatyötä ei olekaan. Ap ei tietenkään lapsettomana pysty ymmärtämään.

Vierailija
107/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:09"]Uskomattoman typerä aloitus.
[/quote]

Uskomattoman älykäs ja hyvin perusteltu kommentti.

Vierailija
108/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin aikoinani Englantiin töihin kun sopivaa työtä ei löytynyt Suomesta kuin pätkissä. Olin tuolloin parikymppinen sinkku ja olin juuri muuttanut takaisin vanhempieni luo erotttuani silloisesta poikaystävästä. Etsin netistä työpaikaan, parin viikon päästä puhelu työpaikasta ja eikun matkaan.

Nyt yli 10 vuotta myöhemmin monen mutkaan ja matkan kautta olen taas Suomessa ja jälleen työttömänä. Lähtöhalut olisivat nytkin kovat, mutta tällää kertaa jää vain haaveeksi valitettavasti. Mieheni ei suostu lähtemään yhtään mihinkään ja hänellä on hyvä työ Suomessa. Lisäksi meillä on omakotitalo ja koira, talon varmasti saisi suht helpolla myytyä ja koirankin voisi ottaa mukaan. Oma koulutukseni vain on sellainen, ettei sillä kovin helposti töitä löydy ulkomailtkaan vaikka ulkomailla yleensä katsotaankin enemmän henkilön persoonaa ja osaamista kuin papereita. Mitään hanttihommia en enää suostuisi tekemään, tein niitä silloin parikymppisenä aivan tarpeeksi ja pääsin vähitelllen parempiin töihin. Nyt liki 40v en todella haluaisi tarjoilla pubissa kaljaa, nuorena se oli aivan ok.

Itse sanoisin, että nuoren parikymppisen on todella helppo lähteä jos on avoin ja aluksi valmis tekemään vaikka niitä hanttihommia. Jos taas on jo talot ja lapset ja muuta omaisuutta Suomesssa, on lähtö huomattavasti vaikeampaa. Jos jostakin syystä pitää palatakin Suomeen, on talot ja autot ja omaisuus pahimmassa tapauksessa myyty ja taas pitää aloittaa alusta.

Vierailija
109/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat hieman naiivilta. Kerropa mikä on se ulkomaa, jossa niitä töitä on tarjolla suomalaisille? Tämä kriisi vaikuttaa kaikkialla, ja ensimmäisenä työpaikatta jäävät mamut. 

t: nimim. kokemusta on

Vierailija
110/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei selvästikään ymmärrä että jonkin toisen elämäntilanne voi olla erilainen kuin hänen omansa.

Vierailija
111/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:26"]Ap, vaikutat hieman naiivilta. Kerropa mikä on se ulkomaa, jossa niitä töitä on tarjolla suomalaisille? Tämä kriisi vaikuttaa kaikkialla, ja ensimmäisenä työpaikatta jäävät mamut. 

t: nimim. kokemusta on
[/quote]

Eikä vain "hieman" vaan todella naiivilta. Paljonkohan mahtaa olla ikää? Mutta ehkäpä ap:kin vielä joskus myöhemmässä elämässään ymmärtää paremmin.

Vierailija
112/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koettaa huvin vuoksi hakea pariin paikkaan ulkomailla, ennen kuin alkaa ohjeistamaan muita. Sairaanhoitajana ja au pairina on helppo työllistyä, melkein kaikilla muilla aloilla työn hakeminen tai saaminen toisesta maasta on vähintään yhtä vaikeaa kuin Suomessa, paitsi jos on todella oman alansa huippu.

Vierailija
113/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei taida tämä asia jäädä viimeiseksi asiaksi jota ap:n on vaikea ymmärtää. Ei ole näköjään ulkomailla asuminen yhtään laajentanut ap:n ajattelua.

Vierailija
114/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:34"]Kannattaa koettaa huvin vuoksi hakea pariin paikkaan ulkomailla, ennen kuin alkaa ohjeistamaan muita. Sairaanhoitajana ja au pairina on helppo työllistyä, melkein kaikilla muilla aloilla työn hakeminen tai saaminen toisesta maasta on vähintään yhtä vaikeaa kuin Suomessa, paitsi jos on todella oman alansa huippu.
[/quote]

Niin juuri. Ja sairaanhoitajan töitä saa Suomessakin, joten ei ole tarvis lähteä minnekään. Edelleen odotan että ap kertoo mikä maa ja mikä ala on tällainen, että töitä kannattaisi hakea.

Vierailija
115/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:34"]Kannattaa koettaa huvin vuoksi hakea pariin paikkaan ulkomailla, ennen kuin alkaa ohjeistamaan muita. Sairaanhoitajana ja au pairina on helppo työllistyä, melkein kaikilla muilla aloilla työn hakeminen tai saaminen toisesta maasta on vähintään yhtä vaikeaa kuin Suomessa, paitsi jos on todella oman alansa huippu. [/quote] Niin juuri. Ja sairaanhoitajan töitä saa Suomessakin, joten ei ole tarvis lähteä minnekään. Edelleen odotan että ap kertoo mikä maa ja mikä ala on tällainen, että töitä kannattaisi hakea.

[/quote]

En ole ap, mutta esim. IT-alalla löytyy aika hyvin töitä monestakin paikkaa ihan tavis koodareille ulkomailta, esim. Yhdysvalloista, Saksasta, Britanniasta, Sveitsistä, Uudesta-Seelannista...

Vierailija
116/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin oikein mielelläni. Maan vaan pitäs olla semmonen missä enkulla pärjää, muut kielet ei taivu. Ja jostain pitäis löytää rahat, ihan ilmaista kun tuo muutto ei ole. Oliskin varaa muuttaa edes suomen sisällä pidempi matka!

Vierailija
117/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:51"]

Johan nyt sanahirviön keksit, no mutta mistäs sinä tiedät muista ihmisistä yhtään mitään? mitäpä jos joku on ihan aidosti valmis uhrautumaan ja jättämään lapsensa taakseen niin että saa elää iki-ihanaa elämää vaikkapa Etelä-Euroopassa ja ainahan voi palata jos ei tuollaista systeemiä kestä. Tuollaisen asumisen toimivuus riippuu siitä, kuinka erotuskainen ihminen on että itkeekö heti viikon päästä toisten perään vai pystyykö elämään ihan omissa oloissaan ilman kaipuuta joka hetki. Itse tiedän yhden nuoren naisen joka muutti Kreikkaan miehen luo, ihan ilman työtä mutta jotain hänen suomalaisia sukulaisiaan asui siellä jo valmiiksi.  Aina on mahdollista kun yrittää, jos ei kermaperseile kuten sinä sanoisit.

[/quote]

En nyt puhunut mistään sinkkukuviosta ja tarkoittanut perheellä omaa isää ja äitiä, hyvänen aika nyt sentään! Vaan sellaista kuviota, että jos miehellä on täällä työ ja lapsella koulu, niin kannattaako työttömän vaimon lähteä ulkomaille töihin? Saako sitä kuviota mitenkään järkeväksi, jos palkka ei kummoinenkaan ole?

Tiedän yhden perheen, joss tämä kuvio on toisin päin: Isä töissä Sveitsissä, vaimo ja kaksi lasta Suomessa. Näin päin tämä toimii, jos on sellaista osaamista, jonka avulla pystyy tienaamaan todella hyvin. Mutta onko täällä ketään vaimoa/äitiä, jolla olisi kokemusta siitä, että olisi ulkomailla töissä ja mies & lapsi/lapset Suomessa? Tätä minä kyselin. Sinkkujenhan on helppo lähteä minne vaan.

Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea ja korotuksen yhdestä lapsesta. Se ei ole kauhean suuri raha, mutta aika paljon pitäisi ulkomailla (tai edes Suomessa jollain toisella paikkakunnalla) tienata, että asumisen ja kotimatkojen (edes kerran kuussa, eikö tuo ole perheelliselle ihan minimi?) lisäksi jäisi tuon verran käteen.

Vierailija
118/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:58"]

Olen tehnyt töitä ulkomailla kahdessakin eri maassa Suomen lisäksi. En nyt sinänsä ole mikään malliesimerkki itsekään, mutta ei minusta pääse sanomaan, ettenkö olisi tehnyt töitä Suomen ulkopuolellakin. Tälläkin hetkellä haluaisin itse muuttaa ulkomaille, mutta mieheni on esteenä sille. Lähtisin heti, jos vain itse voisin täysin päättää. Joten jos vain olisin vapaa, lähtisin heti. Siksi ihmettelenkin sellaisia, jotka eivät lähde, vaikka mahdollisuudet olisivat olemassa. En ole onneksi ollut koskaan vielä *koputtaa puuta* työttömänä, mutta voisin ihan parempaa palkkaakin ja elämänkokemusta ajatellen muuttaa ulkomaille. Toki kaikki pitäisi suunnitella hyvin ja mieluusti hankkia se työpaikka jo ennen lähtöä.

T. AP (parhaillaan äitiysvapailla)

[/quote]

Millä tavalla miehesi on esteenä? Eikö hän suostu hoitamaan lapsia täällä Suomessa, jos sinä lähdet ulkomaille töihin?

Helppo se on huudella toisia lähtemään ja itse vedota siihen, että mies ei päästä.

Vierailija
119/119 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:25"]

On kokeiltu, ei ole kivaa perhe-elämän kannalta. Kaksi vuotta tuota kesti ja saman verran kului seurauksia paikatessa. Rahallisesti erittäin hyvä keikka mutta oliko lopulta sen arvoinen, en tiedä. Saattaisin lähteä uudelleen nyt tässä taloudellisessa tilanteessa.

[/quote]

Minkä ikäisiä lapset olivat, kun olit ulkomailla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi