Työttömät: miksi ette hae ulkomaille töihin?
En ole koskaan käsittänyt sitä, miksi työttömät eivät voi hakea myös ulkomailta töitä tai harjoittelupaikkoja. Koko perhekin voi lähteä mukaan. EU:n sisällä varsinkin muuttaminen on helppoa. Toisaalta joissakin maissa eläminen on todella halpaa pienelläkin rahalla (esim. Thaimaa jne.).
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/toihin_ulkomaille/index.html
http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/palkkatyo_ulkomailla
http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/
Tämä vain tuli mieleeni tuosta itsensä jojoon vetämistä (työttömyyden takia) koskevasta ketjusta, toisin sanoen ei kannata lannistua, vaan syksyisen harmaan ja sateisen Suomen ulkopuolellakin on elämää. Tsemppiä, ihmiset! Kyllä kaikki järjestyy.
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:05"]
Ap, tämä ei olekaan varmaan 1. asia mitä et ole koskaan ymmärtänyt kun vaikutat melko yksinkertaiselta? "Koko perhe voi lähteä mukaan" - juu todella fiksua että jos muilla perheessä on työ suomessa niin irtisanoutuvat sitten kaikki, jotta tämä yksi työtön voi hakea ulkomailta töitä ja kilpailla sitten näitä paikallisia vastaan puutteellisella kielitaidolla sikäläisillä työmarkkinoilla.
[/quote]
Toki pariskunta suunnittelee asian yhdessä. Kuitenkin sellaisessa tapauksessa, jossa toinen vanhemmista/pariskunnasta on työtön, voisi myös se toinen hieman joustaa ja harkita työpaikan hakua sellaisesta paikasta, josta se työtönkin puoliso voisi löytää töitä. Kyseeseen voisi siis tulla ulkomaat tai toinen paikkakunta Suomessakin. Harvempi myöskään hakeutuu töihin sellaiseen maahan, jossa kielitaito ei riitä tai jossa se muodostaa esteen työnhaulle. En nyt tarkoita mitään "hinnalla millä hyvänsä ulkomaille" -ajattelua, vaan viisasta harkintaa ja pohdintaa, jotta molemmat vanhemmat työllistyisivät. Itse olisin valmis muuttamaan (jälleen) hyvinkin herkästi, jos sille olisi tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:24"]
Onko kellään kokemusta sellaisesta, että asuisi itse ulkomailla ja muu perhe olisi Suomessa? Mahtaako tuossa kuviossa olla mitään järkeä, jos ei saa todella hyvää palkkaa? Onko järkeä lähteä ulkomaille, jos sillä pystyy juuri ja juuri tienaamaan elannon, muttei jää rahaa enää siihen että kävisi perheensä luona edes kerran kuussa?
[/quote]
On kokeiltu, ei ole kivaa perhe-elämän kannalta. Kaksi vuotta tuota kesti ja saman verran kului seurauksia paikatessa. Rahallisesti erittäin hyvä keikka mutta oliko lopulta sen arvoinen, en tiedä. Saattaisin lähteä uudelleen nyt tässä taloudellisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:20"]
Juu haen heti. Esim. Kreikassa ja Espanjassa on pilvin pimein työpaikkoja vailla tekijää!
Kiitos ap!!!
[/quote]
Selityksen makua. On sellaisiakin maita, joissa työttömyysprosentti on huomattavasti Suomea pienempi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:38"]
Käytännössä on usein kuitenkin niin, että monet työantajat ottavat tosissaan vain jo paikan päällä olevat hakijat, joilla on jo ainakin paikallinen osoite ja puhelinnumero sekä mielellään vielä veronumero ja pankkitilikin. Ei ulkomailla aina luoteta työnhakijan sanaan siitä, että paikalle tullaan, moni on jo nähnyt niin monta oharia, ettei pelkkään sanaan enää luoteta. Paikan päälle lähteminen edellyttää pesämunaa ja uskallusta, joita ei kaikilla ole.
[/quote]
Tuon takia mekin saimme töitä. Olimme paikan päällä valmiina.
Mutta ei ulkomailta työnhakua voi ratkaisuksi suurimmalle osalle perheellisistä suositella kuitenkaan. Käytännössä pitää joko olla valmis työpaikka, tai asua maassa jo valmiiksi, tai hakea sitten vain EU-alueelta (ja paras olisi, jos lapset osaisivat kieltä valmiiksi). Jo tässä on niin paljon reunaehtoja, ettei suurin osa voi edes harkita, ja lisää reunaehtojahan ketjussa lueteltu vaikka kuinka paljon. Esim. toisella vakityö. Vain harvojen tilanne sattuu olemaan sopiva, ja heilläkin yleensä vain tietyn ajan. Mutta jos sellainen tilaisuus on, silloin siihen on tartuttava, jos sen joskus aikoo toteuttaa. EU-alue on helppo, jos on suunnitelma B valmiina siltä varalta, ettei onnistukaan. Suomalainen ei yleensä suostu asumaan kun romanialaiset, vaan hankkii asunnon itselleen. Suomessahan on sosiaaliturva omastakin takaa, joten ei mitään järkeä mennä asumaan alle sen.
Nykyään voi hyvin hakea töitä ulkomailta Suomestakin käsin. Eipä ole tärpännyt.
Koska Suomessa saat heti hoitoa yksityiseltä jolloin vakuutus on tosi kiva juttu olla olemassa. Kiina ei mikään inhimillinen valtio kuka sinne edes kuvittelee menevänsä.
Ehkäpä olisi tärkeämpää äänestää Suomeen päättäjiä jotka ajavat Suomen etuja.
Kerran kuukaudessa laitan kenkälankkia naamaan ja käyn hakeen sossusta rahaa nii paljon ku vaan haluan..kyllä elämä on ihanaa!!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:57"]Miehellä on työ täällä suomessa. Lisäksi minulla on lemmikki jonka muuttaminen ei ole helppoa maiden rajojen yli karanteenien yms asioiden vuoksi. Perheeni, harrastukseni, elämäni... Kaikki on täällä suomessa.
Ei se kaiken taakse jättäminen vain ole vaihtoehto kaikille.
[/quote]
EU-maissa voi matkustaa ainakin koiran ja kissan kanssa ihan niillä samoilla rokotuksilla, jotka Suomessakin pitäisi olla voimassa. Itse muutin koirani kanssa ulkomaille eikä se vaikeuttanut asiaa sen enempää kuin muutossa Suomen sisälläkään. Karanteeni on lähinnä rokottamattomia ja mahdollisesti eksoottisempia eläimiä varten. Tietysti, jos suunnittelit esimerkiksi Ukrainaan tai Ukrainasta muuttoa, tilanne saattaa olla mutkikkaampi kun siellä on ilmeisesti vielä jonkin verran rabiesta.
Työttömänä on mukava loisia Suomessa. Ulkomailla ei saa saikuttaa töissä niinkuin Suomessa. Liian rankkaa, ei huvita.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:28"]
Nykyään voi hyvin hakea töitä ulkomailta Suomestakin käsin. Eipä ole tärpännyt.
[/quote]
Käytännössä on usein kuitenkin niin, että monet työantajat ottavat tosissaan vain jo paikan päällä olevat hakijat, joilla on jo ainakin paikallinen osoite ja puhelinnumero sekä mielellään vielä veronumero ja pankkitilikin. Ei ulkomailla aina luoteta työnhakijan sanaan siitä, että paikalle tullaan, moni on jo nähnyt niin monta oharia, ettei pelkkään sanaan enää luoteta. Paikan päälle lähteminen edellyttää pesämunaa ja uskallusta, joita ei kaikilla ole.
Tanskaan kerran ajattelin mennä. Syynä helppous (esim. työlupaa tms. ei tarvitse jos tulet Suomesta), pohjoismainen terveydenhuolto ja se kuuluisa Tanskan malli.
Mutta työttömyyttä on sielläkin, ja Tanskan kieltä pitäisi osata.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:36"]
Työttömänä on mukava loisia Suomessa. Ulkomailla ei saa saikuttaa töissä niinkuin Suomessa. Liian rankkaa, ei huvita.
[/quote]
SAATANAN PUMMI IHMISSAASTA, OLET TYYPILLINEN TYÖTÖN. ÄÄNESTÄN ENSI VAALEISSAKIN KOKOOMUSTA!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:26"]
Juu haen heti. Esim. Kreikassa ja Espanjassa on pilvin pimein työpaikkoja vailla tekijää!
Kiitos ap!!!
Missä?
[/quote]
Selityksen makua. On sellaisiakin maita, joissa työttömyysprosentti on huomattavasti Suomea pienempi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:26"]
Kiitos ap!!!
Missä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis tänne piti kirjoittaa tuo Missä?
EI ole rahaa muuttaa. Ei siihen muuta syytä ole.
Itse olen muuttanut Suomessa niin usein, ettei ulkomaille muuttaminen tuntunut juuri sen kummemmalta. En ole lapsuuteni jälkeen asunut kaikkien kaverieni kanssa samalla paikkakunnalla ja minua ei muutenkaan stressaa hirveästi uusien kaverien etsiminen vaikken hirveän sosiaalinen olekaan. Kelalta saa muuten avustuksen kai puoleksi vuodeksi jos lähtee toiseen eu-maahan työnhakuun. Itse en tarvinnut, mutta moni tuttu on tätä hyödyntänyt.
Norjassa ainakin on töitä halukkaille. Olen itse ajatellut lähteä, luulen että parin vuoden sisään olen saanut asiat hyvälle mallille täällä Suomessa ja voin tosissani hakea töitä muualta. Norja on mulle ykkösvaihtoehto.
Saisinkin töitä ulkomailta niin lähtisin! Mutta ette te ihmiset näytä tajuavan ettei se lama ole vain Suomessa!
ap:lla ei selvästikään ole perhettä, lapsia tms. joka mahdollisesti sitoo ihmisen tiettyyn paikkaan. Oletus siitä, että työttömät voivat tuosta vaan pakata laukkunsa ja lähteä töihin ulkomaille on melko naiivi.
On nitä laiskoja suomalaisiakin ja tosi ahkeria mamuja ja kaikkea siltä väliltä.
katselin just duuneja pohjoismaista miten ottaisit perheenkin mukaan?
No ni lapset lähdetään tästä islantiin ja isi jää tänne hyvä palkkaisen duuniinsa.
THAIMAA oletko tosissas? Villikoirat puree siellä pitkin katuja, rannalta saat hietakärpäsen ja no, juu ei.... terveydenhuolto on kuitenkin oltava toimiva maassa jossa asut lastesi kanssa. Suomessakin alkaa mennä jo päin prinkkalaa sillä saralla.