Miksi leffojen naiset ovat AINA niin epäaitoja?
Katsoin juuri leffan, jossa kuljettiin pyhiinvaellusreittiä. Leffalla varmaan oli joku sanomakin mut jätin kesken kun alkoi niin ärsyttämään tän elokuvan, ja ylipäänsä lähes kaikkien elokuvien naiskuvaus. Kaikki miehet olivat aivan tavallisia, vähän vatsaa, tukka sekaisin, parta ajamatta, aivan kuten reissussa rähjääntyneet tuppaavat olemaan. Ja sitten tää joukon ainoa nainen, superhoikka silikonitissiblondi tepsuttaa siellä tukka niin laitettuna, että hyvä jos tuuli saa sen liikumaan yhtään mihinkään, huulet nätisti punattuina. Että hei, olen yön viettänyt makuupussissa luostarin lattialla ja heräsin neljältä aamulla meikkaamaan ja pistämään vähän otsista kondikseen.
Ois niin kiva samaistua joskus leffojen naisnäyttelijöihinkin. Sellaisiin joissa näkyisi elämisen merkkejä, tai joilla edes liikkuisivat kasvolihakset koska niitä ei olisi leikelty ja halvaannutettu.
Kommentit (112)
Jos uskotte ne kaikki meikki-, vaate- , ulkonäkö- jne paskatmainokset on se omaa vikaanne.
Mies on aina mies , ja nainen on aina nainen, ne parit kyllä löytyy. Vai miten luulette että maapallo on ylikansoitettu ilman meikkejä ja tekotissejä tähän pisteeseen?
se rakennusmies joka on homppeli
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:26"]
Miten niin ei tapahdu? Elätkö jossain pimennossa?[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:52"]
Tässäkin naiset olivat koko ajan kauniita mutta luonnetta löytyi: Paistetut vihreät tomaatit. Mitä ootte mieltä?
[/quote]
No siinä oli naiskärikirjoittajat ja sekin on jo lähes 25 vuotta vanha leffa.Ja jotenkin muistaisin että alkuperäisessä kirjassa olisi ollut lesborakkaudesta kyse, mutta filmiin -vuonna 1991- ei sellaista voitu ottaa...
Jossakin oli muuten listattu (jenkkileffojen) mieleenpainuvimmat naisroolit, siis top 50 rooliahahmoa. Selasin nopeasti läpi mutten löytänyt yhtään tällä vuosituhannella valmistunutta leffaa... kertoo paljon tilanteesta.
Komppaan osittain tuota vastaajaa nro 9, roolihahmot ovat nykyisin pintaa, eivät esitä jotain trainan elävää henkilöä vaan enemmänkin ovat nykyajan miehen toivenaisen representaatio, malli naisille kuinka tulla hyväksytyksi.
[/quote]
Naisillahan on palstan mukaan parempi palkka ja parempi koulutus kuin miehillä?
Miksi siis ei läpilyöntejä tapahdu, millään alalla?
[/quote]
[/quote]
Kerro ne läpimurrot? muutenkin kuin se, että et osannut lainata ketjua?
Olin aikeissa kysyä raksahomolta, onko naistenvihaaja ensimmäisen hänen viestinsä nähtyään. Raksoilla homotkin nimittäin yleensä ovat. No, ei tarvitse kysyä enää.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:26"]
Miten niin ei tapahdu? Elätkö jossain pimennossa?[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:52"]
Tässäkin naiset olivat koko ajan kauniita mutta luonnetta löytyi: Paistetut vihreät tomaatit. Mitä ootte mieltä?
[/quote]
No siinä oli naiskärikirjoittajat ja sekin on jo lähes 25 vuotta vanha leffa.Ja jotenkin muistaisin että alkuperäisessä kirjassa olisi ollut lesborakkaudesta kyse, mutta filmiin -vuonna 1991- ei sellaista voitu ottaa...
Jossakin oli muuten listattu (jenkkileffojen) mieleenpainuvimmat naisroolit, siis top 50 rooliahahmoa. Selasin nopeasti läpi mutten löytänyt yhtään tällä vuosituhannella valmistunutta leffaa... kertoo paljon tilanteesta.
Komppaan osittain tuota vastaajaa nro 9, roolihahmot ovat nykyisin pintaa, eivät esitä jotain trainan elävää henkilöä vaan enemmänkin ovat nykyajan miehen toivenaisen representaatio, malli naisille kuinka tulla hyväksytyksi.
[/quote]
Naisillahan on palstan mukaan parempi palkka ja parempi koulutus kuin miehillä?
Miksi siis ei läpilyöntejä tapahdu, millään alalla?
[/quote]
[/quote]
Kerro ne läpimurrot? muutenkin kuin se, että et osannut lainata ketjua?
[/quote]
En aio lähteä mukaan tuollaiseen inttämiseen. Nykyisin yksi ihminen ei tee läpimurtoja helposti merkityksellisien innovaatioiden osalta, sillä kehitys tapahtuu ryhmissä. Nainen sai 2014 lääketieteen nobelin, esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:22"]
Miehenä samaa mieltä. Mutta se ripset avaruuteen taivuttava uutta teknologiaa sisältävä mascara pitää ostaa, vaikka tukka olisi viikon pesemättä?
Älkää ymmärtäkö väärin, en ole sovinisti, vaan te olette mainosten ja median uhreja.
[/quote]
No nyt säkin puhut meistä naista (jota et edes näe, olemme täällä ruudun takana) stereotyyppisesti, ja vielä yleistäen TE sitä ja TE tätä.
Täällä on takuulla monta naista, jotka eivät täytä noita jenkkileffojen ja yleisten stereotypioiden ominaisuuksia ollenkaan. Me ollaan eläviä naisia, joita sinäkään et miehenä tahdo stereotypioiltasi nähdä.
Kopauta itseäsi päähän ja herää!Olet stereotypioiden uhri itse!
terveisin
nainen, jolla ei ole teleskooppiripsaria saati geelikynsiä
[/quote]
en ole edelleenkään kinnostunut naisista seksin suhteen. olen vihollisesi nro 1 ?
Mietin näitä ihan samoja ihan hiljan. Helvetti kun ärsyttää, kun "realistisessa" tai jopa "inhorealistisessa" leffassa porukan nainen/naiset selviytyvät maailmanlopusta/vaelluksesta/alkeellisista oloista tukka laitettuna, meikit naamassa ja vailla karvan karvaa. Vaikka oltaisi muuten niin rujoa, niin sit viimeistään seksikohtauksessa törähtää (ks. game of thrones, jossa vaatteet päällä ruokkoamattoman näköiset wildlingitkin ovat posliineja).
Mut onneksi löytyy jokunen poikkeus. Kävin muuten viikko sitten katsomassa leffan Tracks, joka avaa finnkinolla perjantaina ja olin hurrata ääneen, koska se jätti väliin ihan jokaikisen "nainen erämaassa" -kliseen. Mia Wasikowskan esittämä päähenkilö käveli erämaan halki välillä viikkojakin kerrallaan peseytymättä ja MUUTTUI LIKAISEKSI! ihan hiuksia myöten. Ahavoituikin ja vähän paloikin auringossa vielä siihen päälle. Hysteerisenä naisena olin itkeä ilosta, kun leffassa vilahtivat kainalokarvat ja yhdestä kohtauksesta kävi ilmi, että päähenkilöllä oli kuukautiset. Vakavasti ottaen suosittelen muuten lämpimästi tuota elokuvaa nimenomaan leffateatterissa katsottuna. Se pääsee oikeuksiinsa isolta kankaalta ja ilman häiriöitä. Olin vähän skeptinen sen suhteen, että juoni kantaisi kaksi tuntia, mutta onneksi olin väärässä.
Televisiosarjoista myöskään esimerkiksi Mad Men (aivan loistavia rooleja naisille ja miehille), Battlestar Galactica, Mullan alla, Enlightened ja Terapiassa eivät ota päähän. The Walking Dead on menossa ihan lupaavaan suuntaan ja ainakin siinä naiset(kin) ovat asiaankuuluvan ruokkoamattoman näköisiä.
Leffojen suhteen olen ottanut tavaksi seurata kiinnostavien naisnäyttelijöiden edesottamuksia - se on ollut yleensä toimiva tapa törmätä leffoihin, joissa on myös asiallisia naisrooleja. Meryl Streep, Helen Mirren, Glenn Close ja Tilda Swinton ovat hyväksi havaittuja klassikkoja ja nuoremmista Mia Wasikovska, Greta Gerwig, Ellen Page, Jessica Chastain, Shailene Woodley ja Jennifer Lawrence ovat hyviä seurattavia.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:59"]Mutta täysiä feikkejähän naiset ovat normaalielämässäkin. On tekotissiä, -ripsiä, täytettyjä rintsikoita , huulia, hiuslisäkkeitä , meikkejä enemmän kuin tikkurilan värikartassa, kiristäviä sukkiksia , korsetteja jnejne. Lista on loputon. Ja sitten itketään kun mies on taas niin sika , kun pieruverkkareissa sohvalla makaava synnytyskone ei ollutkaan elämän suuri rakkaus, vaan vaihtoi toiseen, samanlaiseen feikkaajaan... [/quote]No ettei tulisi se tarve käyttää kaikkia noita juttuja vähän juuri siitä että mediassa kaikki naiset on aina laitettuja ja täydellisiä, televisiossa, lehdissä, joka paikassa, ja kukaan ei ole ainakaan yli 40v, ja kaikki lehdet ja netti ja joka paikka sanoo, näin hoikistut! Näin olet vähemmän nääkähtäneen näköinen! Tyylisi on hirveä, muuta se! Kuka tässä uskaltaa olla oma itsensä.
[/quote]
Itsetunto ja itsekunnioitus.
Omaan ulkonäköön sopiva tyyli ja pukeutuminen.
Vieraita käsitteitä ?
Ja olen muuten mies. Vastustan nollakoon malleja ja tissien , huulien jne täyttämistä.
Itse menette siihen halpaan, mitä media tarjoaa.
[/quote]Tajusin kyllä että olet mies, se paistoi tuosta tekstistä erittäin selvästi läpi.
Itsetuntoon voi vaikuttaa myös yhteiskunta ja media ellei ole täysin järkkymättömällä itsetunnolle varustettu. Itsekunnioitukseen taas voi niin ikään vaikuttaa ympäristön paineet ja se kuinka kamalaksi ne saavat olisi tuntemaan.
"Omaan ulkonäköön sopiva tyyli" taas on ihme huttulause, jokainen pukeutukoon kuten haluaa.
"Olen mies ja vastustan nollakoon malleja ja kauneusleikkauksia", no totta kai kun ethän sä edes ymmärrä että nollakokoisiakin nollataan jatkuvasti, etkä ymmärrä syitä kauneusleikkauksiin/täyteaineisiin, KOSKA olet mies.
Olisit hiljaa ennemmin kun puhut vailla oikeaa perspektiiviä ja ymmärrystä naisten asioihin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:44"]
Miehenä samaa mieltä. Mutta se ripset avaruuteen taivuttava uutta teknologiaa sisältävä mascara pitää ostaa, vaikka tukka olisi viikon pesemättä?
Älkää ymmärtäkö väärin, en ole sovinisti, vaan te olette mainosten ja median uhreja.
[/quote]
No nyt säkin puhut meistä naista (jota et edes näe, olemme täällä ruudun takana) stereotyyppisesti, ja vielä yleistäen TE sitä ja TE tätä.
Täällä on takuulla monta naista, jotka eivät täytä noita jenkkileffojen ja yleisten stereotypioiden ominaisuuksia ollenkaan. Me ollaan eläviä naisia, joita sinäkään et miehenä tahdo stereotypioiltasi nähdä.
terveisin
[/quote]
en ole edelleenkään kinnostunut naisista seksin suhteen. olen vihollisesi nro 1 ?
[/quote]
Häh? Mitä ihmettä höpötät? Minä sanoin että et näe naisia henkilöinä vaan stereotypioiden kautta, etkö tajunnut? Eikö mielestäsi naisia ole olemassa jos SINÄ et satu näkemään heitä seksuaalisena objekteina?
Oliskos sulla "pikkuisen" subjektiivinen ja misogyyninen maailmankuva...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:06"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:59"]Mutta täysiä feikkejähän naiset ovat normaalielämässäkin. On tekotissiä, -ripsiä, täytettyjä rintsikoita , huulia, hiuslisäkkeitä , meikkejä enemmän kuin tikkurilan värikartassa, kiristäviä sukkiksia , korsetteja jnejne. Lista on loputon. Ja sitten itketään kun mies on taas niin sika , kun pieruverkkareissa sohvalla makaava synnytyskone ei ollutkaan elämän suuri rakkaus, vaan vaihtoi toiseen, samanlaiseen feikkaajaan... [/quote]No ettei tulisi se tarve käyttää kaikkia noita juttuja vähän juuri siitä että mediassa kaikki naiset on aina laitettuja ja täydellisiä, televisiossa, lehdissä, joka paikassa, ja kukaan ei ole ainakaan yli 40v, ja kaikki lehdet ja netti ja joka paikka sanoo, näin hoikistut! Näin olet vähemmän nääkähtäneen näköinen! Tyylisi on hirveä, muuta se! Kuka tässä uskaltaa olla oma itsensä. [/quote] Itsetunto ja itsekunnioitus. Omaan ulkonäköön sopiva tyyli ja pukeutuminen. Vieraita käsitteitä ? Ja olen muuten mies. Vastustan nollakoon malleja ja tissien , huulien jne täyttämistä. Itse menette siihen halpaan, mitä media tarjoaa. [/quote]Tajusin kyllä että olet mies, se paistoi tuosta tekstistä erittäin selvästi läpi. Itsetuntoon voi vaikuttaa myös yhteiskunta ja media ellei ole täysin järkkymättömällä itsetunnolle varustettu. Itsekunnioitukseen taas voi niin ikään vaikuttaa ympäristön paineet ja se kuinka kamalaksi ne saavat olisi tuntemaan. "Omaan ulkonäköön sopiva tyyli" taas on ihme huttulause, jokainen pukeutukoon kuten haluaa. "Olen mies ja vastustan nollakoon malleja ja kauneusleikkauksia", no totta kai kun ethän sä edes ymmärrä että nollakokoisiakin nollataan jatkuvasti, etkä ymmärrä syitä kauneusleikkauksiin/täyteaineisiin, KOSKA olet mies. Olisit hiljaa ennemmin kun puhut vailla oikeaa perspektiiviä ja ymmärrystä naisten asioihin.
[/quote]
"naisten asioihin". eli et ole itse millään tapaa sukupuolierottelua kannattava?
[/quote]
terveisin
[/quote]
Olen edelleenkin homo, enkä kauppaa sinullekaan geelikynsiä. Mistä johtuu asenneellisuutesi ?
Koska naishahmojen tehtävänä on usein vain näyttää hyvältä ja vilauttaa tissit seksikohtauksessa tai muuten vaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:44"]
[/quote]
terveisin
[/quote]
[/quote]
Häh? Mitä ihmettä höpötät? Minä sanoin että et näe naisia henkilöinä vaan stereotypioiden kautta, etkö tajunnut? Eikö mielestäsi naisia ole olemassa jos SINÄ et satu näkemään heitä seksuaalisena objekteina?
Oliskos sulla "pikkuisen" subjektiivinen ja misogyyninen maailmankuva...
[/quote]
En todellakaan näe naisia seksiobjekteina, koska olen homo.
Ja miehet eivät päätä markkinataloudessa, miten "naisia alistetaan", suurin osa naisia vaatettavista miehistä on homoja. Naiset itse määrittävät ne markkinansa.
Miksi muuten luulet että ne hikiset ja haisevat palomiehet , poliisit , vartijat ja tullimiehet vetoaa naisiin (ja homomiehiin) ????????
Bridesmaidskin oli niin kova juttu, kun pääosissa oli pelkästään naisia ja huumorikin oli "miesmäistä." Tosi harvinaislaatuista (kuten onkin). Pelottavaa..
Homotko eivät voi ajatella stereotypisesti naisista? Eihän siinä seksuaalisesta suuntautumisesta ole kyse. Stereotyyppinen ajattelu voi kohdistua vammaisiin, johonkin puolueeseen, punahiuksisiin, oraviin, ulkomaalaisiin, aivan mihin tahansa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:42"]
Olin aikeissa kysyä raksahomolta, onko naistenvihaaja ensimmäisen hänen viestinsä nähtyään. Raksoilla homotkin nimittäin yleensä ovat. No, ei tarvitse kysyä enää.
[/quote]
booooring
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:25"]
Homotko eivät voi ajatella stereotypisesti naisista? Eihän siinä seksuaalisesta suuntautumisesta ole kyse. Stereotyyppinen ajattelu voi kohdistua vammaisiin, johonkin puolueeseen, punahiuksisiin, oraviin, ulkomaalaisiin, aivan mihin tahansa.
[/quote]
mitä ajat takaa? en ajattele ikinä tuntemistani naisista , kuinka he ovat meikanneet, pukeutuneet, tai kujerrelleet miehille?
Sinulla on jotain antipatioita kaikkia miehiä kohtaan , luulisin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:25"]
[/quote]
mitä ajat takaa? en ajattele ikinä tuntemistani naisista , kuinka he ovat meikanneet, pukeutuneet, tai kujerrelleet miehille?
Sinulla on jotain antipatioita kaikkia miehiä kohtaan , luulisin.
[/quote]Kun sun kommenteista saa käsityksen että sun mielestä kaikki naiset on niitä silikoni/supermascara/geelikynsiorjia. Mistään muusta ei ole kyse. Kova olet ainakin yleistämään, mistä päättelet että minulla olisi antipatioita kaikkia miehiä kohtaan tai edes yhtä miestä kohtaan?
Kommentti 47 oli ensimmäinen millä tähän keskusteluun osallistuin, tämä toinen ja viimeinen.
Kun täällä nyt tunteet kuumenee, olis varmaan syytä muistaa, että nyt puhutaan siis leffoista, jotka yrittävät olla uskottavia. Jos leffa kertoo kaupungissa arkeaan viettävästä urbaanista naisesta, on useimmiten aivan uskottavaa ja ok, että hahmolla on meikkiä ja tukka hyvin ja kainalot visusti ajellut. Sama taas ei ole uskottavaa, jos ryvetään jossain autiolla saarella viikko- tai edes päivätolkulla.
Haluan hieman turhamaisenakin, myönnetään, naisena laittautua kaupungille ja vaikka käyttää sitä raksamiehen kammoksumaa, ripset tähtiin taivuttavaa mascaraa, niin syntinen olen. Saa näkyä, että on meikkiä, en yritä kenellekään uskotella, että mulla on oikasti siniset silmäluomet ja tällaiset ripset.
Ja kyllä silti tuo leffojen naiskuva rassaa. Jos menen lapinvaellukselle, en meikkaa tai laita tukkaani vaan näytän paskaiselta. Siksi leffojen epärealistisuus tässä asiassa ärsyttää suunnattomasti, se on luokkaa nainen ei käy vessassa eikä vuoda verta. En siltikään tahdo olla vaelluspaskainen arjessa kaupungilla ollessani tai lähmiä vessajutuilla ympäriinsä. Tässä on nyt kaksi eri asiaa. Nainen voi meikata ja huolehtia normiarjessa ulkonäöstään, ei naisia silti tarvitse realistista esittävissä leffoissa kuvata täysin yksiulotteisina muovinukkeina, joihin ei vaikuta mitkään normaalit luonnonlait.
Ja miesasiamiesten lohduksi, häiristi mua myös leffassa Kaunis mieli, miten tutkijankammiossaan hautuvaa matemaatikkoa näyttelevä Russel Crowlla oli kunnon lihaksikas gladiaattorikroppa. Samalla tavalla se söi muuten "realistisen" leffan uskottavuutta, siis omasta mielestäni.
[/quote]
terveisin