En tajua miten ekaluokkalainen EI osaa lukea tai uida
Meillä kolme lasta, kaikki normaaleja eivätkä mitään superneroja. Kaikki oppineet uimaan 2-4v iässä ja lukemaan 3-5v iässä.
Kommentit (31)
Mä olen 31-vuotias, enkä osaa vieläkään uida.
Osasiko lapsesi prosenttilaskua ennen koulununmenoa? Mun osasi, ja toki kertotaulun yms, vaikkei osannut lukea. Mutra oppi parissa kuukaudessa lukemaan, myös englanniksi. On siis kaksikielnen.
Aikuinen ihminen tääälläkin joka ei osaa uida, kielellisesti ja matemaattisesti lahjakas olen kuitenkin.
Onhan nämä vaikeita asiota ymmärtää juu.
Mun lapsi oppi lukemaan vasta ekan lopussa, nyt hän just aloitti seiskan ka:lla 9,8.
Mä taas en tajua, miten KAIKKIEN lapset on tosta vaan oppineet suunnilleen 3-vuotiaana uimaan ja pyöräilemään. Meidän helmikuussa 7 vuotta täyttävä eskarilainen oppi lopulta lahjonnan avulla viime talvena pyöräilemään, vuosien taistelun jälkeen.
Nyt ollaan uinnin kanssa samassa umpikujassa, paitsi pahemmassa. Ei auta lahjontakaan... Poika tykkää käydä "uimassa", mutta on vaan päättänyt olla opettelematta uimista. Pakottaako pitäis? Siitähän se riemu repeis...
3v siskonsa taitaa oppia noi kaksi taitoa seuraavan vuoden sisään, ei mitään ongelmia opettelemisessa ja on tosi innokas.
Näin meillä.
Minun mieheni oppi lukemaan vasta toisella luokalla. Ei kuulemma kiinnostanut aikaisemmin. Sittemmin hän on mm. väitellyt tohtoriksi, joten ei ihan tyhmimmästä päästä ole. No, uida ei osaa vieläkään. :D
Tiesithän ap. Että virallinen uimataito tarkoittaa 200m yhtäjaksoista uintia josta 50m selkäuintia. En usko hetkeäkään, että 2v. Lapsellasi on ollut kyseinen taito!
4vuotiaalta saattaisi jo onnistua, mutta silloinkin täytyisi harjoitella ahkeraan.
Omat lapseni ovat tuohon kyenneet 5 vuotiaina ja minusta sekin on tosi aikaisin ja ovat käyneet uimassa säännöllisesti vauvasta saakka.
Esikoinen ei osannut lukea kouluun mennesssä. Mutta ainakinkolmosella oli luokkansa kolmanneksi nopein lukija ja nyt viime keväänä nelos luokan todistuksessa äikkä oli 10. Ei se sinänäs mitään meinaa minkäikäisrnä oppii lukemaan. Lukemansa täytyy myös ymmärtää.
Ymmärtämöttömyyden tunnistaminen on mahdollisuus ymmärrykseen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:32"]
Meillä kolme lasta, kaikki normaaleja eivätkä mitään superneroja. Kaikki oppineet uimaan 2-4v iässä ja lukemaan 3-5v iässä.
[/quote]
Jaha. Varo ettet tukehdu omaan erinomaisuuteesi.
Isäni, 82, ei ole uinut eläissään tietääkseni metriäkään. On asunut koko ikänsä lähellä järven rantaa ja oli innokas veneilijä.
Ole sitten tajuamatta, jos se on liian vaikeaa sinulle.
Mä aloin äitini mukaan sanomaan selkeitä sanoja alle vuoden ikäsenä, 1,5vuotiaana puhuin jo lauseita ja eikä ollu enää vaippaa käytössä, 3vuotiaana ajoin ilman apupyöriä ja 4vee osasin uida, 6vuotiaana luin jo kirjoja. No luvut jäikin sitten kesken. Ei tullut neroa eikä älykköä tästä naisesta.
22-vuotias HuK, joka ei osaa vieläkään uida täällä moi.
Meillä opetin ennen ekaluokkaa lapselle integraalilaskuja ettei kaverit naura luokassa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:32"]Meillä kolme lasta, kaikki normaaleja eivätkä mitään superneroja. Kaikki oppineet uimaan 2-4v iässä ja lukemaan 3-5v iässä.
[/quote]En usko. Keksi parempi. Osasivat laskea sataankin varmaan 2-vuotiaina? Meidän 2 luokkalainen ei osaa lukea kovin sujuvasti ja on silti opettajan mukaan normaali. Outoa,eikö?
Mä en osaa lukea vieläkään ja oon jo yli 30!
Tuskin ap:n lapset oppi itse lukemaan. Kaikki vanhemmat ei lapsiansa opeta, sen kun tekee koulussa opettaja...
No, meillä suunnilleen sama tahti. Mä kyllä tajuan , ettei kaikki tee tai opi samoja juttuja samaan aikaan.
mä tajuan, että on erilaiset geenit, erilaiset intressit, erilaiset luonteet, erilaiset mahdollisuudet. Uinti ja lukeminen on tärkeitä perusjuttuja toki ...ja kivoja.
no teillä on jostain syystä sitten huomattavasti älykkäämmät lapset kuin äitinsä