Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua miten ekaluokkalainen EI osaa lukea tai uida

Vierailija
05.10.2014 |

Meillä kolme lasta, kaikki normaaleja eivätkä mitään superneroja. Kaikki oppineet uimaan 2-4v iässä ja lukemaan 3-5v iässä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias osaa uida? Oikeesti?

Vierailija
22/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:19"]2-vuotias osaa uida? Oikeesti?
[/quote] Miksei? Uiminen on vauvoille ka pienille lapsille luonnollista. Kyllä linnutkin osaavat poikasena uida. Ihmiset ovat eläimiä, niin vauvatkin osaavat. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:16"]

No, meillä suunnilleen sama tahti. Mä kyllä tajuan , ettei kaikki tee tai opi samoja juttuja samaan aikaan.

mä tajuan, että on erilaiset geenit, erilaiset intressit, erilaiset luonteet, erilaiset mahdollisuudet. Uinti ja lukeminen on tärkeitä perusjuttuja toki ...ja kivoja. 

[/quote]

Enpä tiedä onko uinti nyt niin tärkeä perusjuttu. 

Vierailija
24/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap lapsia enemmän ja katso otantaa sitten. 

Näissä "lapseni osaa sitä ja tätä" jutuissa pitäisi ottaa myös huomioon se, että kuinka paljon vanhemmat lasta opettavat. Minusta ei ole taito eikä mikään jos lapsi oppii lukemaan aikaisin, mikäli vanhemmat systemaattisesti lasta opettavat. Tottakai lapsi oppii, tyhmempikin lapsi oppii vaikka kuinka aikaisin. (jos nyt lukutaitoa voi millään muotoa älykkyyteen mitata). Eräs tuttavanikin opettaa 5 vuotiasta tyttöään niin vimmatusti lukemaan. Päivittäin leikkivät koulua ja harjoittelevat. Aapiset on ostettu ja oppimisesta tulee palkintoja. En ymmärrä mikä hiton kiire sitä on? Jokainen lapsi varmasti oppii lukemaan. Jos haluaa ihmetellä lapsen lukemaan oppimista, niin minusta se on ihme jos lapsi oppii aikaisin TÄYSIN ILMAN mitään opetusta. Minusta ainakin oli kummallista kun yksi viidestä lapsestamme oppi lukemaan ennen eskaria, vaikka hänelle ei oltu ikinä mitään opetettu. Ei edes kirjaimia. Siinä on jo lapsella itselläään lahjoja.

Sama juttu uinnissa. Aikaisin uimaan oppiminen vaatii paljon uimahalli käyntejä. Sekä jonkin asteista opettamistakin kyllä. Entä jos vanhemmat eivät halua käydä lapsensa kanssa uimahalleissa? Ei ainakaan usein. Silloin lapsi tuskin oppii aikaisin uimaan vaikka kaikki edellytykset siihen olisivat. Ja toisinpäin. Huonomminkin uimaan oppiva oppii varmasti aikaisin jos uimassa käydään säännöllisesti ja vanhemmat raivolla opettavat. Meillä esikoista jaksettiin vähä opastaa ja käytiin paljon uimassa. Oppi 5 vuotiaana uimaan (siis sen 200metriä mikä on uimataidon vaatimus). Mutta muut 5 sitten oppivatkin paljon myöhemmin kun uimassa ei käyty säännöllisesti ja kukaan ei opettanut. 

AP hyvä. Lapsesi ovat normaaleja. Niin kuin nekin lapset jotka oppivat sinun lapsiasi aikaisemmin ja nekin lapset jotka oppivat sinun lapsiasi myöhemmin. vertailua voitaisiin tehdä vasta siinä vaiheessa jos kaikki eläisivät täysin samanlaisissa olosuhteissa. 

Vierailija
25/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:19"]2-vuotias osaa uida? Oikeesti? [/quote] Miksei? Uiminen on vauvoille ka pienille lapsille luonnollista. Kyllä linnutkin osaavat poikasena uida. Ihmiset ovat eläimiä, niin vauvatkin osaavat. Ap

[/quote]

Ai 200 metriä ilman taukoja on uinut sun 2 vuotias??? Salli mun nauraa nyt. 

Vierailija
26/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa nyt laskea uimataidoksi sen kun vauvauinnissa ikänsä ollut 2v räpiköi reunalta hypyn jälkeen takaisn reunalle tai äidin syliin. Ap, se EI ole uimataitoa vielä nähnytkään. 

Vierailija
27/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen 4vee ui 200 metriä, josta 50 m selkää yhtäjaksoisesti?? Just... Mun ekaluokkalainen räpiköi pari metriä pinnalla, ja mä oon siitä ylpeä! Uskaltaa myös sukeltaa, joka oli suunnaton juttu! Aattelin, että 10 m voisi mennä ens keväänä. Lukemaan oppi eskarissa niin hyvin, että Aku ankka taittui. Mun 4 vee räpiköi kellukkeilla. 4 vee osaa lukea ja kirjoittaa oman nimensä, joka on mun mielestä hieno homma!

Vierailija
28/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on osannut uida koko elämänsä. Tosin ui tuon 200 metriä ekan kerran 5 vuotiaana. Olisi tosin varmaan osannut aiemminkin. Lukemaan oppi ekalla luokalla.

Vierailija
29/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaalle ei fyysisesti ole edes periaatteessa mahdollista uida, pää painaa liikaa suhteessa vartaloon, ja painuu väistämättä pinnan alle. Sukeltaminen toki voi onnistua. Niin meidän 2-vuotias aikanaan eteni isossa uima-altaassa, sukelsi ja välillä haukkasi pinnalla ilmaa. Uimataitoisena en häntä kuitenkaan silloin pitänyt, vaikka kieltämättä herätti hämmästystä uimahalleissa.
Ei kuitenkaan ole samanlainen ihmelapsi kuin ap:lla, lukemaan oppiminen tuotti koulussa suuria hankaluuksia.

Vierailija
30/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:09"]

Meillä opetin ennen ekaluokkaa lapselle integraalilaskuja ettei kaverit naura luokassa.

[/quote]

Tiedän oikeasti yhden professorin, joka opetti 6-vuotiastaan integroimaan, näin off topic.

Vierailija
31/31 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:35"]Lapseni on osannut uida koko elämänsä. Tosin ui tuon 200 metriä ekan kerran 5 vuotiaana. Olisi tosin varmaan osannut aiemminkin. Lukemaan oppi ekalla luokalla.
[/quote] minusta kuulostaa aika harvinaiselta lahjalta! Ole ylpeä!