Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä kieltäytyy tapaamasta lapsia jos

Vierailija
01.09.2021 |

äiti hakee elatusmaksuja. Samoin kuulemma myös koko isän suku katkaisee välit lapsiin.

Kaksi lasta, päiväkoti-ikäinen ja pikkukoululainen. Erosta reilu vuosi. Äiti lähi, sovittu tapaamiset jokatoinen viikonloppu mutta käytännössä isä hakee lapset kerran kuussa ja saattaa palauttaa jo parin tunnin päästä, koskaan ei pidä yhtä yötä kauempaa. Isä ei osallistu mihinkään lasten kuluihin. Isän palkka huomattavasti suurempi kuin äidillä.

Kaverin tilanne siis. Mä olen jo sanonut että anna olla tapaamatta sitten, kun noissa tapaamisissa on muutenkin ongelmia. Pari muuta kaveria on taas sitä mieltä että ei kannata pistää rahaa lapsen edelle, varsinkin kun äidillä pieni suku ja isän puolen isovanhemmat ja serkut lapsille tärkeitä.

Periaatteessa äiti pärjäisi ilman elareita kun elää tosi tiukalla budjetilla (lähärin palkka), mutta elarit toisivat helpotusta tilanteeseen.

Onko äidiltä siis väärin tässä tilanteessa hakea niitä elareita?

Kommentit (463)

Vierailija
101/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö koko elari systeemiä muuttaa siihen suuntaa että elarit maksetaan kuittien eli todellisten maksujen mukaan eikä pelkkien puheiden mukaan? Itse maksaisin mielelläni jos ne rahat menisi lapsen elämän rahoittamiseen eikä näin eksän elättämiseen lapsen varjolla

Yhteiskuntako maksaa kalliin kuitti-/todistusrumban, jotta uskot, että esim. päiväkoti- ja harrastusmaksut menee joka kuukausi ja lapsi syö, pukeutuu ja asuu joka päivä?

Joutuuhan kululaskutkin tekemään yritykselle kuukausittain jos meinaa omat saada pois. Miten tämä poikkeaisi siitä? Joku sähköinen järjestelmä johon lähivanhempi skannaa kuitit ja kirjaa summat ylös. Isä sitten kuittaa ja maksaa samassa järjestelmässä. Jos tulee erimielisyyksiä niin sitten erilliseen käsittelyyn riidanalaiset summat.

Vierailija
102/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä joutuu maksamaan enemmän tai uhkailee? Mitä mä just luin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö koko elari systeemiä muuttaa siihen suuntaa että elarit maksetaan kuittien eli todellisten maksujen mukaan eikä pelkkien puheiden mukaan? Itse maksaisin mielelläni jos ne rahat menisi lapsen elämän rahoittamiseen eikä näin eksän elättämiseen lapsen varjolla

Yhteiskuntako maksaa kalliin kuitti-/todistusrumban, jotta uskot, että esim. päiväkoti- ja harrastusmaksut menee joka kuukausi ja lapsi syö, pukeutuu ja asuu joka päivä?

Pitäisikö jokainen sukkapari ostaa eri kuitille? Pitäisikö ruokapöydässä laskea jokainen lapsen syömä peruna?

Kyllä ne elarit ihan varmasti menee lapsen hyväksi, eikä riitäkään!

Ps. Itse olen naimisissa lasteni isän kanssa, ei ole oma lehmä ojassa.

Siinä punakynä heiluu, kun etä närkästyneenä vetää kuitista yli lapselle ostetun lohenpalan ja kirjoittaa viestiin, että lapselle riittää halvimmat kalapuikot.

Vierailija
104/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas kinkkinen tilanne! 

Lapsilla on oikeus isäänsä ja isän puolen sukuunsa, vaikka vanhemmat itse olisi miten riidoissa. Toisaalta ei lapsiperhe-elämä ole vain rusinoiden keräämistä pullasta saati ilmaista touhua.

Onko isä itse sanonut, että suku laittaa välit poikki, eli voisiko vain uhkailla elareiden peloissaan vai onko suku ilmaissut saman tahdon? Jos näin on, äiti sukuineen ja isä sukunoineen voisi keskustella lasten kuullen asiasta. Harvempi mummo tai vaari kehtaa sanoa lasten kuullen, että isi ei maksa teistä joten me ei enää nähdä koskaan. Toisaalta lasten pitäminen pelinappulana on väärin, mutta mielestäni silloin isän puolen täytyy kantaa vastuunsa ja itse kertoa päätöksensä lapsen ikä huomioiden ymmärrettävästi, jos elarit menee omien sukulaisten edelle.

Voisiko isä maksaa sitten puolet kuluista esim. kuittia vastaan? Vai eikö haluaisi maksaa lapsista mitään?

Sehän on isän ihan oma päätös jos ei halua nähdä lapsia ja katkaista välit😂 oikeus on mutta eri asia jos uhkailee ettei sit halua nähdä jos äiti perii elareita joka kuuluu lapselle. Voit hakea niitä myös Kelasta mutta jokainen lapsi niihin oikeutettu on. Ihan tiedoksi! Et ole itsekäs äiti vaan päin vastoin.

Kelasta voi hakea elatustukea vasta kun on vahvistettu elatuspäätös eikä elatusvelvollinen maksa päätöksestä huolimatta.

Vierailija
105/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas kinkkinen tilanne! 

Lapsilla on oikeus isäänsä ja isän puolen sukuunsa, vaikka vanhemmat itse olisi miten riidoissa. Toisaalta ei lapsiperhe-elämä ole vain rusinoiden keräämistä pullasta saati ilmaista touhua.

Onko isä itse sanonut, että suku laittaa välit poikki, eli voisiko vain uhkailla elareiden peloissaan vai onko suku ilmaissut saman tahdon? Jos näin on, äiti sukuineen ja isä sukunoineen voisi keskustella lasten kuullen asiasta. Harvempi mummo tai vaari kehtaa sanoa lasten kuullen, että isi ei maksa teistä joten me ei enää nähdä koskaan. Toisaalta lasten pitäminen pelinappulana on väärin, mutta mielestäni silloin isän puolen täytyy kantaa vastuunsa ja itse kertoa päätöksensä lapsen ikä huomioiden ymmärrettävästi, jos elarit menee omien sukulaisten edelle.

Voisiko isä maksaa sitten puolet kuluista esim. kuittia vastaan? Vai eikö haluaisi maksaa lapsista mitään?

Sehän on isän ihan oma päätös jos ei halua nähdä lapsia ja katkaista välit😂 oikeus on mutta eri asia jos uhkailee ettei sit halua nähdä jos äiti perii elareita joka kuuluu lapselle. Voit hakea niitä myös Kelasta mutta jokainen lapsi niihin oikeutettu on. Ihan tiedoksi! Et ole itsekäs äiti vaan päin vastoin.

Toki, ja kuten sanoin, mun mielestä ei voi sysätä äidille kuitenkaan vastuuta kertoa, miksei isä enää lapsia halua nähdä. Se pitää isän ja isän suvun tehdä ihan itse, jos sellaiseen ratkaisuun isä päätyy. Ei elareiden vaatiminen ole kuin oikeus ja kohtuus, mutta tiedän sellaisiakin joissa etäisä maksaa lapsien kuluja puoliksi, eikä elatusmaksuista ole sovittu. 

Vierailija
106/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille tulisi miehen kanssa ero ja jäisin etävanhemmaksi, niin en minä mitään kuitteja alkaisi nuuskimaan. Jokainen penni minkä maksaisin menisi tavalla tai toisella lapseni hyväksi. Ja muuten voittehan te katkerat etäisät avata lapsillenne vaikka sijoitusrahastot, jonne maksatte hänelle tulevaisuuden varalle pottia. 

Se on helppo sanoa, että enhän minä kun tietää ettei ole näköpiirissä tilannetta jossa joutuisi oikeasti kyseisenlaiseen tilanteeseen.

Tilanne voi äkkiä olla erinäköinen jos mies päättää häipyä, ryhtyä lähivanhemmaksi ja kuppaa sinulta muhkeat elarit uuden naisen kanssa käytettäväksi.

Vierailija
107/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompas kinkkinen tilanne! 

Se hetki kun lapsi isompana kysyy miksei isää koskaan näkynyt... OKSENNAN tällaisiä tyyppejä ajatellessani. Lapsen merkitys tälle "isälle" = 0.

Vierailija
108/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mitään kuitteja tarvita. Jokainen osaa laskea ihan itse mitä menee ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, pyöriin, kännyköihin, bussikortteihin yms. Tyhmempikin tajuaa että eroisä loisii exän kustannuksella.

Ps.toisaaltahan kuitit ois hyvä. Joutuisi mieskin maksamaan todelliset kustannukset, jotka on monta kertaa enemmän kuin se 150e.

Vierailija
109/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi selitellä ja pitää kirjaa kuinka monta vaippa pakettia, pilttiä ja vaate kappaletta oot ellei rahalla ostanu. Sun pussista menee kuitnekin suurin osa siltikin enemmän ja joudut kitumaan. Elatusmaksut puolittavat lapsen asioiden kuluja joten miksi et sitä isältä lapselle vaatisi? Sähän ajattelet vaan lasta et hän saa paremmat vaatteet, leluja ym? Isä on kyllä nyt itse itsekäs kun ajattelee säästää et antaa oman maun mukaan kustannuksiin rahaa. Tietääkö paljon sulla menee kuussa lapsiin omasta pussista eli tuskin ihan tasan menee.

Vierailija
110/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kuitin saa pyytämällä joka maksusta minkä teet niin ei se kalliiksi tule. Ainoa missä tulisi ongelma on keksityt ja perusteettomat maksut. Jos te tiedätte tarkalleen paljon tarvitsette elatusmaksuja niin miten se voi olla vaikeata todistaa ne maksut?

Vierailija
111/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mitään kuitteja tarvita. Jokainen osaa laskea ihan itse mitä menee ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, pyöriin, kännyköihin, bussikortteihin yms. Tyhmempikin tajuaa että eroisä loisii exän kustannuksella.

Ps.toisaaltahan kuitit ois hyvä. Joutuisi mieskin maksamaan todelliset kustannukset, jotka on monta kertaa enemmän kuin se 150e.

Tämä😂 ei tuo minimi elarit edes riitä jos katsotaan mitä mulla menee lapseen yh lähi vanhempana. Naurettavaa!

Vierailija
112/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö jokainen sukkapari ostaa eri kuitille? Pitäisikö ruokapöydässä laskea jokainen lapsen syömä peruna?

Siinä punakynä heiluu, kun etä närkästyneenä vetää kuitista yli lapselle ostetun lohenpalan ja kirjoittaa viestiin, että lapselle riittää halvimmat kalapuikot.

Nii-in. Se on helppo tuhlata kun on toisen rahat kyseessä. Vähän niin kuin demareilla on aina käsi toisten taskulla. Silloin on helppo luvata vappusatasia.

Vierailija
113/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille tulisi miehen kanssa ero ja jäisin etävanhemmaksi, niin en minä mitään kuitteja alkaisi nuuskimaan. Jokainen penni minkä maksaisin menisi tavalla tai toisella lapseni hyväksi. Ja muuten voittehan te katkerat etäisät avata lapsillenne vaikka sijoitusrahastot, jonne maksatte hänelle tulevaisuuden varalle pottia. 

Se on helppo sanoa, että enhän minä kun tietää ettei ole näköpiirissä tilannetta jossa joutuisi oikeasti kyseisenlaiseen tilanteeseen.

Tilanne voi äkkiä olla erinäköinen jos mies päättää häipyä, ryhtyä lähivanhemmaksi ja kuppaa sinulta muhkeat elarit uuden naisen kanssa käytettäväksi.

Kukaan ei kuppaa elatusmaksuja. Ne määrätään ihan lain mukaan.

Vierailija
114/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas kinkkinen tilanne! 

Se hetki kun lapsi isompana kysyy miksei isää koskaan näkynyt... OKSENNAN tällaisiä tyyppejä ajatellessani. Lapsen merkitys tälle "isälle" = 0.

Nää on nää rakastavat isät. Kermat kakun päältä mutta ajatellaan vain itseään. Lapsi tulee vasta tois sijaisena. Aina voi sanoa välittävänsä mut teot todistaa.

Vierailija
115/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan kululaskutkin tekemään yritykselle kuukausittain jos meinaa omat saada pois. Miten tämä poikkeaisi siitä? Joku sähköinen järjestelmä johon lähivanhempi skannaa kuitit ja kirjaa summat ylös. Isä sitten kuittaa ja maksaa samassa järjestelmässä. Jos tulee erimielisyyksiä niin sitten erilliseen käsittelyyn riidanalaiset summat.

Etävanhemmalle pitä laittaa isot sanktiot, jos hän ei hoida maksuja sovitussa ajassa. Kiusaa se on sekin, että vitkuttelee maksujen kanssa ja ilkeyttään ilmoittaa kaikki riidanalaisiksi. Kuka tuon systeemin tekee, järjestää ja maksaa? Miehiltä varmaan onnistuu tosi hyvin, siis yhtä hyvin kuin vaikka lapsen Wilma-viestien lukeminen.

Vierailija
116/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii-in. Se on helppo tuhlata kun on toisen rahat kyseessä. Vähän niin kuin demareilla on aina käsi toisten taskulla. Silloin on helppo luvata vappusatasia.

Niin miehet on loisia. Naiset tekevät, hoitavat, kasvattavat ja elättävät lapset.

Vierailija
117/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kehno isä että aloitus tuntuu provolta, keksitty juttu, sori vaan. Yksikään täysjärkinen äiti ei tuohon lähtisi eikä kirjoittaisi tuollaista av:lle.

Vierailija
118/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen isä ehdotti tätä samaa oikeudessa. Olin huvikseni ottanut kuitit kuuden edellisen kuukauden menoista mukaan. Lapsi oli aika pieni eikä edes harrastanut mitään eikä tietenkään ollut laskettuna puhelimia ym tuossa vielä silloin.

Mukana oli kuitit ja kirjallinen erittely pelkästään lapselle tuona aikana hankituista välikausi- ja talvivaatteista (en edes valikoi kalliita merkkejä mutta kaiken täytyy kestää läpi kauden hajoamatta ja olla vedenpitävää, hankin kaikkea vain yhden kappaleen eli vain yhdet vk-kengät ja talvikengät, yksi haalari ja yksi pipo jne) sekä lääkekulut, kulut jotka syntyneet kun lasta pitänyt käyttää toisessa kaupungissa sairaalassa, sekä tavanomaista ostosta tyyliin pulkka, uusi kypärä, luistimet, vitamiinit, neuvolalääkärin määräämät rasvat ja muutama muu tuote juuri lapsen käyttöön mutta ei mitään höpöhöpöä nekään, junaliput (4v maksaa kaukojunassa) sekä lapsen osuus asunnon sähköstä, vedestä (24e/kk vain vesi) ja asumisesta eli huomioin sen että yksin asuisin yksiössä, lapsen kanssa asun kaksiossa.

Mies katseli erittelyä aikansa ja sanoi että hyvä on, hän maksaa pyydetyt elarit. Pakkohan se oli, tuomari huomautti että jos ei maksa, aletaan laskea tuloja tarkemmin ja summa luultavasti kasvaisi reilusti jos se laskettaisiin elatuskyvyn suhteessa enkä olisi pyytänyt sitä ns minimiä.

Reiluja peräreikiä te miehet.

Vierailija
119/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ruoka menee suoraan lapsen terveyteen ja kasvuun. Kumpi sinulle on tärkeämpää, se että lapsi saa terveellistä syötävää vai se, että vanhemmat pääsevät mahdollisimman halvalla?

Vierailija
120/463 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaisin mielelläni enemmänkin jos rahat menisi puhtaasti lapseen, eksää elätin jo tarpeeksi monta vuotta että sitä en enään tee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän