Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä kieltäytyy tapaamasta lapsia jos

Vierailija
01.09.2021 |

äiti hakee elatusmaksuja. Samoin kuulemma myös koko isän suku katkaisee välit lapsiin.

Kaksi lasta, päiväkoti-ikäinen ja pikkukoululainen. Erosta reilu vuosi. Äiti lähi, sovittu tapaamiset jokatoinen viikonloppu mutta käytännössä isä hakee lapset kerran kuussa ja saattaa palauttaa jo parin tunnin päästä, koskaan ei pidä yhtä yötä kauempaa. Isä ei osallistu mihinkään lasten kuluihin. Isän palkka huomattavasti suurempi kuin äidillä.

Kaverin tilanne siis. Mä olen jo sanonut että anna olla tapaamatta sitten, kun noissa tapaamisissa on muutenkin ongelmia. Pari muuta kaveria on taas sitä mieltä että ei kannata pistää rahaa lapsen edelle, varsinkin kun äidillä pieni suku ja isän puolen isovanhemmat ja serkut lapsille tärkeitä.

Periaatteessa äiti pärjäisi ilman elareita kun elää tosi tiukalla budjetilla (lähärin palkka), mutta elarit toisivat helpotusta tilanteeseen.

Onko äidiltä siis väärin tässä tilanteessa hakea niitä elareita?

Kommentit (463)

Vierailija
461/463 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää elareista vinkuvat miehet on varmaan niitä jotka ei suhteen aikana osallistunut millään tavalla lastensa elatukseen. Vaan nainen maksoi kaiken. Nyt sitten onkin kamalaa, kun joutuu omien lasten kuluja maksamaan. Ja näin ollen sille äidille jääkin enemmän rahaa, kun vihdoin isäkin joutuu maksamaan osansa. Näillä rahoilla voi sitten vihdoin itselleenkin ostaa jotain. Mutta katkeran exän mielestä tämä äiti käyttää juuri niitä hänen rahojaan.

Mulla ainakin jää nyt rahaa enemmän, vaikka maksan edelleen kaiken lapsille ja asunnon kulut yksin. Ja asunto on jopa isompi kuin entinen. Nyt kun sentään saan yh korotukset lapsilisiin ja kela maksaa elarit. Kun ei sillä isällä ole varaa, vaikka lähes saman tienaa kuin minäkin. Ennen piti esimerkiksi maksaa puolet ruuista, vaikka ex söi yksin jo puolet niistä. Ja asumiskulut oli isommat.

Juuri tämä! Ostin vuosikausia minun pienemmästä palkasta lapselle ihan kaiken, sekä kaiken ruuan ja pesuaineet, vessapaperit, sisustuksen ym ym meidän koko perheelle. Miehellä meni rahaa harrastuksiin ja kaljaan. Minulle ei tietysti jäänyt mitään säästöön.

Eron jälkeen oli mahtavaa, kun oli yksi aikuinen mies vähemmän syömässä minun kustannuksella, ja sain vielä vähän rahaakin lapsen vaatteisiin ja ruokaan. Pystyin vielä päättämään, miten kallista ruokaa meille ostetaan, ja paljonko alkoon ja erikoisoluisiin menee rahaa (eli ei mene).

Lisäksi ei tarvinnut enää odottaa häneltä lupaa varata edullinen äkkilähtö tai risteily, joten pystyin silti sesongin ulkopuolella viemään lasta jopa vähän lomalle. Aviossa ollessa mies ei koskaan suostunut suunnittelemaan lomia yhtään ennalta, ja kun loma alkoi, oli kaikkein kalleinta, kaikki myyty, eikä päästy minnekään.

Minulle kävi vielä paremmin:

Mies ei juonut rahoja ja matkusti mahdollisimman halvalla, vaan säästi rahansa - ja minunkin ylimääräiset rahani- säästötilille ja osakkeisiin. Koska ei ollut avioehtoa, niin erossa kaikki meni puoliksi.

Kiitos miehen pystyin ostamaan velattoman kämpän Helsingistä.

Eron jälkeen aloin elää paljon leveämmin. No, säästötili ei kasva kasvamistaan, mutta elämänlaatu näkyy muualla. Nautin suunnattomasti enemmän tuoreista ruusuista kuin säästötilistä.

Elareita meillä ei tietenkään maksettu, mies kyllä osallistui muuten jollain tasolla. Hänellä ei todellakaan ollut tajua monestakaan asiasta. Kun lapsi tarvitsi jälleen uuden puhelimen, niin hän otti yhteyttä, maksetaanko puoliksi. Meinasin hermostua: olin itse maksanut kaksi edellistä puhelinta, koska en jaksanut vääntää rahasta. Ja vääntöä se aina oli. Mies oli oikeasti ihmeissään ja sanoi luulleen niiden olevan jonkun vanhoja.

Vierailija
462/463 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin taas mies joutumassa maksajaksi. Ite ainakin heittäytyisin työttömäksi jos joku akka alkaisi vaatimaan muksuista elareita. En maksaisi koska ne vie ihan älyttömän summan kuukaudessa palkkapussista ja tällä 2000 € palkalla en enää tulisi toimeen elareiden maksun jälkeen.

Lapset tulee kalliiksi ihan ydinperheessäkin. Yksinkertainen ratkaisu: älä hanki lapsia. Jos kuitenkin hankit, olet velvollinen niistä huolehtimaan myös erotilanteessa.

Ei ne ydinperheessä lopulta paljoa maksa. Yksi lapsi esim. Päivähoito 150€, lisäksi 150€ niin saa ruan ja jää muutama kymppi vaatteisiin, puhelin ja vakuutus. 300€ kk ei ole kaukana lapsesta ydinperheessä ja erossa äidin osuus puolet... Kohtuullinen elari 200€ ja siitä jää jo 50€ hupiin...

Vau, jopa tämä ääliö pääsi 200 euroon, jos tulot on samat. Exä monen kuukauden kieltäymyksen jälkeen suostui 250 euroon, koska tiesi että jos ei johonkin suostu, vien hänet käräjille. Lakimies totesi, että tuo on aika lähellä minimiä, minkä käräjät hänelle määräisivät, joten tyydyin siihen. Silti hän maksaa minimin lapselleen, ettäs kehtaa. On joskus ostanut lapselle talvikengät parilla kympillä näyttääkseen minulle, miten halpaa on. Niistä irtosi pohja, kun ne ensimmäisen kerran kastuivat, ja minun oli joka tapauksessa pakko käydä ostamassa kunnolliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/463 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde tuohon kiristykseen mukaan. Saat elatustuen kelasta. Tuollaiset kiristäjät eivät ole ansainneet niitä arvokkaita lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi