Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
1/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä. Ja vastaus on raha. Ahneus.

Vierailija
2/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on jumittunut työttömäksi. Puoli vuotta sohvalla tekee jo pysyviä vaurioita elämänasenteeseen. Hyväpalkkaisiakin töitä on. Esimerkiksi juuri putkimiehille maksetaan ihan ok palkkaa. Vakituisiakin työpaikkoja on.

Vierailija
4/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?

Vierailija
5/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta

Vierailija
6/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien määrää pitäisi vähentää ja kestoa lyhentää siten, että alkaisi kiinnostaa.

Kaiken kaikkiaan tilanteen pitäisi olla sellainen, että jos työtä on tarjolla, sitä itsestäänselvästi kannattaa tehdä.

Vierailija
7/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?

Sairaanhoitaja saa n. 3000/kk eikö sekään ole kunnon palkka?

Vierailija
8/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että kaikki työttömät niputetaan yhteen ryhmään. Koulutettuja työttömiä on  ja ikärasismi on totta. Aika eri viivalla ovat Jeppe 23, joka elää tyytyväisenä tukien varassa, eikä edes hae töitä, Pena 57, joka jäi työttömäksi kun tehdas, jossa hän oli 16-vuotiaasta saakka, lopetti, Maija 43, joka on tehnyt viimeiset 10 vuotta pätkätöitä sieltä mistä sattuu samaan ja on välillä työttömänä tai Jennica 25, joka valmistui hallintotieteiden maisteriksi mutta ei ole saanut töitä valmistuttuaan työskenneltyään opiskeluaikana osa-aikaisena pikaruokapaikassa, johon ei enää ylikoulutettuna pääse. Voisin keksiä tähän 20 hyvin erilaista taustaa, mutta nyt ei aika riitä. 

Itse olen nyt työssä ja itseasiassa toisensuuntaisen  ikärasismin kuin yleensä ansiosta saanut työni, tähän haluttiin ihminen, jolla on lapset aikuisia. Kun olen saanut työpaikan hiljaisen haun kautta, kukaan ei voi puuttua asiaan. Minulla on kuitenkin koulutus ja pätevyys tehtävään. 

Vierailija
9/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien määrää pitäisi vähentää ja kestoa lyhentää siten, että alkaisi kiinnostaa.

Kaiken kaikkiaan tilanteen pitäisi olla sellainen, että jos työtä on tarjolla, sitä itsestäänselvästi kannattaa tehdä.

Mutta eikö tämäkin ole paradoksi - eihän se työ voi olla kannattavaa, jos sillä ei elä?

Vierailija
10/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja saa n. 3000/kk eikö sekään ole kunnon palkka?

Työhön suhteutettuna ei oikeastaan. Mitä nyt on lukenut hoitohenkilökunnan työmäärästä esim. pandemian aikana.

Haluaisin tietää, kuinka montaa paperitehtaan miestä on kannustettu opiskelemaan lähihoitajiksi. Jostain syystä tätä alaa ehdotetaan aina naisille. Miehillehän se sopii paremmin. Pitää jaksaa fyysisesti, olla ronski sillä tavalla, ettei säpsähdä pienistä, kestää fyysisenkin väkivallan uhka, pitkät päivät jne.

Vierailija
11/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perheenäiti saa pelkän työmarkkinatuen, miten tukien pienentämisellä hän voisi saada enemmän töitä? Kun itse olin työttömänä 2010, puolison tulot vielä vaikuttivat - tiedän ettei vaikuta enää, ei tarvitse siitä muistuttaa - työmarkkinatukeen. En saanut siis vastavalmistuneena mitään, kun puolison palkka ylitti rajan. Ei yhtään auttanut työn haussa enkä siitä huolimatta hakenut pikaruokapaikkohin, siivoustöihin hain kyllä, mutta en päässyt. Pääsin omalle alalle  ja muutaman kuukauden kun olin ollut alan töissä, minulle alettiin soitella ja tarjota töitä muualta, tarjouksia tuli useita. Nyt olen ollut jo monta vuotta toisessa työpaikassa, joka minulle on tarjottu, en ole paikkaani lainkaan hakenut. 

Vierailija
12/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain juoni, että maahan voitaisiin tuoda kehitysmaista kouluttamatonta väkeä alipalkattuihin töihin. Valtio maksaa erotuksen.

Vierailija
13/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheenäiti saa pelkän työmarkkinatuen, miten tukien pienentämisellä hän voisi saada enemmän töitä? Kun itse olin työttömänä 2010, puolison tulot vielä vaikuttivat - tiedän ettei vaikuta enää, ei tarvitse siitä muistuttaa - työmarkkinatukeen. En saanut siis vastavalmistuneena mitään, kun puolison palkka ylitti rajan. Ei yhtään auttanut työn haussa enkä siitä huolimatta hakenut pikaruokapaikkohin, siivoustöihin hain kyllä, mutta en päässyt. Pääsin omalle alalle  ja muutaman kuukauden kun olin ollut alan töissä, minulle alettiin soitella ja tarjota töitä muualta, tarjouksia tuli useita. Nyt olen ollut jo monta vuotta toisessa työpaikassa, joka minulle on tarjottu, en ole paikkaani lainkaan hakenut. 

Lisäys: Alunperin sain paikan, kun olin ollut tarpeeksi pitkään työtön, niin minusta sai työllistämistukea tai palkkatukea, en muista kummalla nimellä se siihen aikaan oli. 

Vierailija
14/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tämäkin ole paradoksi - eihän se työ voi olla kannattavaa, jos sillä ei elä?

Tässä maassa on jokaisella mahdollisuus opiskella. Jos haluat saada erityisen hyvää palkkaa, rahkeiden tulee riittää siihen. Muussa tapauksessa opiskelet sitä mihin kykenet ja saat sitä palkkaa mitä siitä maksetaan ja opit pärjäämään sillä. Edelleen, tuet on liian suuria jos niillä eläminen on parempi vaihtoehto kuin työn tekeminen. Työn tekemisen tulisi AINA olla ykkösvaihtoehto, jos työtä tarjolla on. On ihan käsittämätöntä, että näin ei ole.

Vierailija
15/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on jokaisella mahdollisuus opiskella. Jos haluat saada erityisen hyvää palkkaa, rahkeiden tulee riittää siihen. Muussa tapauksessa opiskelet sitä mihin kykenet ja saat sitä palkkaa mitä siitä maksetaan ja opit pärjäämään sillä. Edelleen, tuet on liian suuria jos niillä eläminen on parempi vaihtoehto kuin työn tekeminen. Työn tekemisen tulisi AINA olla ykkösvaihtoehto, jos työtä tarjolla on. On ihan käsittämätöntä, että näin ei ole.

Eihän tässä maassa ole mahdollisuutta opiskella! Ehkä oli vielä 80-luvulla, mutta nykyaikana 1 koulutus ei riitä, eikä 2-3 sekään vielä. Pitää opiskella koko ajan uusia ammatteja. Kun opintorahat on käytetty yhteen koulutukseen, millä rahalla lähdet opiskelemaan välillä sitä uutta?

Kerrohan tähän vastaus.

Vierailija
16/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tämä oikeiston höpötys. Mitään kannustinloukkuja ei ole olemassa jos palkka on riittävän suuri elämiseen.

Vierailija
17/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret tuet? Tiedätkö millaisia ne ovat?

Vierailija
18/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä ei haluta uudelleenkouluttaa, koska on muka niin paljon parempi (ja kivempaa ja halvempaa?) syrjäyttää työttömät yhteiskunnasta, hokea heille, ettei heistä ole koskaan mihinkään ja odottaa heidän nälkäkuolemaansa ja antaa työpaikat halpamaista haettaville. Työttömistä halutaan tehdä valtion ja kuntien orjia. Ja ilmastotavoitekin saadaan täytettyä, kun ihmisten määrää maapallolla on saatu vähennettyä sadoilla tuhansilla. Tulevaisuus on ilmeisesti vain rikkaita varten.

Aiemmin tällä viikollahan uutisoitiin, että sairaanhoitajia on tarpeeksi, jos maksetaan kunnollista palkkaa. Ei kukaan jaksa roikkua nollasopimuskeikkatyössä palkalla, jolla ei tule toimeen ilman tukia (tai jopa ilmaistyöntekijänä!) ja lähettää vielä raskaan työpäivän jälkeen monen tunnin ajan työhakemuksia (muuten ei saa tukia; paitsi että työkeikatkin voivat katkaista tuet kokonaan kuukausiksi).

Yksi ongelma on myös se, että töitä saa vain, jos on riittävästi työkokemusta (usein väh. 10 vuotta). Kouluista valmistuu työttömiä, koska nuoret eivät kelpaa työnantajille. Jos tiedätte, minne työpaikkaan otetaan vastavalmistuneita (ja palkalla tulee toimeen), kertokaa minullekin.

En kyllä keksi, mikä tähän voi olla syynä. Itsekkyys ja ahneus? Jotain muuta?

Vierailija
19/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mikä koulutus tarvitaan mäkkärille tai heselle???

Vierailija
20/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien määrän vähentäminen ei auta, koska jo valmiiksi köyhät työttömät kyllä pärjäävät vähemmälläkin rahalla. Suomessa ketään ei voida jättää täysin rahatta, ei edes työttömiä.

t. Onnellinen työtön