Mä haluan entisen Suomen takaisin
Kommentit (45)
Olitko jo syntynyt ”entisen” Suomen aikaan? Tiedätkö millaista silloin oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen Suomi ei voi koskaan tulla takaisin. Aika menee eteenpäin.
Mutta ihmiset eivät. Ikävä kyllä.
80-lukua kaipaavat eivät kestäisi viikkoakaan 80-luvun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kestäisin. Lankapuhelin voisi olla suorastaan helpotus ja postin kulkukin oli nykyistä nopeampaa!
Oikea Suomi Puolue on olemassa.
Kaikki yhtymään, olkaa hyvä.
Korona on tullut jäädäkseen eikä mikään ole ennallaan enää.
Muistan sen kultasen 1940-1950-luvun kun lapset siitettiin heinäladossa. Ja tansseissa kuunneltiin Tapsa Rautavaaran Isoisän aasinhattua.
M104
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa on jo vallattu Suomea myöden I-uskonto on valtauzkonto vuosisadan loppuun mennessä. Orjentoitukaa siihen vaan.
No, näin kävi jo jokunen aika sitten. K-uskonto tuotiin miekoin jokaisen suomalaisen elämään pakotettuna. Sitä et kuitenkaan kritisoi? Minun Suomeni katosi jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Korona on tullut jäädäkseen eikä mikään ole ennallaan enää.
Ai samalla tavalla kuin espanjantauti tai musta surma?
Miksi viestini poistettiin kun kerroin hyvistä muistoistani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kestäisin. Lankapuhelin voisi olla suorastaan helpotus ja postin kulkukin oli nykyistä nopeampaa!
Pakottaako joku sinut kantamaan puhelinta mukanasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen elänyt 10 vuotta 80-lukua. Vaihtaisin heti. Tämä nettipaska, instapelleily, tukiaiseläminen ja sokea suvaitsevaisuus ja hyvesignalointi ja i.lamin riemuvoitto ei oikein nappaa.
Vierailija kirjoitti:
1987 oli hyvä vuosi. Perustelut: Töitä sai helposti, ihmiset olivat mukavampia. Kouluruoka ei ollut enää niin kallista kuin joskus 1983, koska siihen kai noihin aikoihin tuli joku kelan tuki luulen. 1983 maksoi joka leipäpala ja maitolasikin erikseen. Mutta tuona vuonna elettiin toisaalta sellaista kasvukautta, että ei maapallolla moiseen ole varaa kovin usein.
Jep, lapsia sai piiskata, ei ollut mielenterveysongelmia ja puolison oli pakko suostua seksiin.
Oli työpaikkoja, joihin naiset eivät edes saaneet hakea. Lisäksi oli pakko ottaa miehen sukunimi.
Eläimiäkin sai rääkätä vapaammin.
Minä haluan taas enteenpäin katsovan suomen takaisin suomenkielellä.
Miksi? Johan se on kerran koettu, en osaa jotenkin edes ajatella noin, että haluaisin jonkun entisen takaisin, en halua, eikä se olisi mahdollista vaikka haluaisinkin, elämme tässä ja nyt, entisen haikailu passivoittaa ja ihminen unohtaa vaikuttaa nykyisyyteen, haaveillessaan sellaisesta mitä ei voi saada.
Olisko mukavempi jos palattais vaikka 500 luvulle.
70 luvulla inflaatio maksoi asuntovelan.
80 luvulla palkalla pystyi ostamaan sijoitusasunnon pääkaupungista.
90 luvulla kaikki alkoi mennä pieleen koska parempi keskiluokka kasvoi liian suureksi ja rikkaat huolestuivat.
Vierailija kirjoitti:
Ennen Suomessa asui suomalaisia, nykyisin yhä vähenevässä määrin. Surullista.
Ahaa, maastamuuttokin on pahasta. Rajat kiinni, eikä kukaan saa lähteä! Öyrgh Öyrgh!
Minä haluan takaisin aikaan ennen digitalisaatiota ja internettiä. Lankapuhelin! Lennätinkin riittäisi tai kirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Älä haikaile entistä Suomea vaan keskity uuden, nykyistä paremman rakentamiseen.
Ei niin saa tehdä, silloin on persufasistinatsiäärioikeistolaisnationalisti. Vain huonontaminen on sallittua.
Niin minäkin!
Ja tarkennan vielä, että nimenomaan haluan lapsuuteni Helsingin takaisin! Jos lapsuus on liikaa pyydetty niin nuoruus sitten edes kuitenkin. Se kun oli muutenkin hyvää 80-lukua.