Eutanasia ei etene. Valmistelijat ei yksimielisiä. Saattohoitoa yritetään parantaa lakiteitse. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12078040
Minusta tuossa oli hyviä pointteja myös eutanasiaa vastaan.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Eli kyse on siis lopultakin siitä, että omaisille on liian rankkaa seurata kuolevan hidasta poismenoa. Halutaan nopeuttaa sitä armon varjolla, ettei mene oma elämä hukkaan ja ehtii käymään kaikissa riennoissa kaikessa rauhassa ja hyvällä omallatunnolla kun ei tarvitse päivystää sairaan sängyn vierellä.
Omaisille on rankkaa seurata perheenjäsenen kitumista.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian tulee olla jokaisen suomalaisen perusoikeus tilanteessa kuin tilanteessa.
Nimenomaan eutanasian antaminen toisille. Itselleenhän ei kukaan tällä palstalla eutanasiaa halua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyse on siis lopultakin siitä, että omaisille on liian rankkaa seurata kuolevan hidasta poismenoa. Halutaan nopeuttaa sitä armon varjolla, ettei mene oma elämä hukkaan ja ehtii käymään kaikissa riennoissa kaikessa rauhassa ja hyvällä omallatunnolla kun ei tarvitse päivystää sairaan sängyn vierellä.
Omaisille on rankkaa seurata perheenjäsenen kitumista.
Melkoisen itsekästä tappaa toinen jotta itsellä olisi hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian tulee olla jokaisen suomalaisen perusoikeus tilanteessa kuin tilanteessa.
Nimenomaan eutanasian antaminen toisille. Itselleenhän ei kukaan tällä palstalla eutanasiaa halua..
Mistä niin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu ei ole paha asia. Suosittelen jokaista kokeilemaan. Kovaakin kipua kestää. Siihen turtuu. Toki ihminen joka pelkää kipua on syytä lääkitä.
Peloistahan se on enemmän kiinni. Moni pelkää vastaanottaa kipua. Moni pelkää siksi sairastuvansa. Kuolemaa moni pelkää. Mutta onko elämän viimeisen kokemuksen välttäminen ratkaisu? Itse ainakin halan olla edes tajuissani kun lähden täältä ja kokea miten kaikki päättyy.
Meinaat, että vielä kuolinvuoteella on hyödyllistä vastaanottaa jalostavaa kipua. Ja että pitää olla vaan reippaasti valmis kohtaamaan pelkonsa, esim kuoleman muodossa. Onhan se hienoa kun haluat tällaisia elämyksiä. Et taida olla kovin kokenut kuolemansairaan omaisen hoidossa.
Et ole ilmeisesti itse kokenut juuri mitään kipua. Kyllä halua viimeisen kokemukseni tässä maailmassa kohdata selvin päin. Puhun itsestäni. Olen maannut onnettomuuden jälkeen teholla luut murskana. Juuri pahempaa ei voi olla tiedossa. Jos valellaan bensalla ja sytytetään tuleen niin se voisi olla karmea loppu mutta siinäkin kipushokki on niin raju että sydän pyshähtyy ennekuin kipu käy sietämättömäksi. Mutta vähiten haluan että joku muu päättää puolestani miten täältä maailmasta lähden. Et ainakaan sinä.
Heitän tähän väliin että jos eutanasia olisi olemassa niin kaikki saisivat valita oman kuolintapansa. Ei ole pakko kuolla eutanasian kautta jos ei halua. Se olisi vain vaihtoehto. Tällä hetkellä omaa kuolintapaansa ei voi valita.
Minä haluaisin tappaa itseni giljotiinissa. Minua kiinnostaa se tajuanko kun pää irtoaa ja putoaa koriin. Ja minkälaista on katsella irtopäänä sieltä korin pohjalta maailmaa ennekuin fimi lopulta katkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että jokainen eutanasiahullu menee nyt ottamaan itselleen eutanasia-etkot. Tänään on hieno päivä kuolla.
Sillä kun tapatte itsenne pois alta niin teidän ei tarvitse puuhastella enää tässä elämässä muille kuolemantuomioita.
Miksi sinä luulet että minua sinun elämäsi tai kuolemasi kiinnostaa? Omaa tulevaisuuttani minä tässä mietin ja valmistaudun niin hyvin kuin pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelet?
Aika helposti. Kukaan kannattajista ei ole ilmottautunut. Sinäkö haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että jokainen eutanasiahullu menee nyt ottamaan itselleen eutanasia-etkot. Tänään on hieno päivä kuolla.
Sillä kun tapatte itsenne pois alta niin teidän ei tarvitse puuhastella enää tässä elämässä muille kuolemantuomioita.
Miksi sinä luulet että minua sinun elämäsi tai kuolemasi kiinnostaa? Omaa tulevaisuuttani minä tässä mietin ja valmistaudun niin hyvin kuin pystyn.
Ei voi olla sinunkaan elämäsi kovin kiinnostavaa jos sen ainoa kohokohta tulee olemaan oma eutanasia.
Hei eutanasian vastustajat! Katsokaahan vaikka sellainen leffa kuin Meri sisälläni.
Yleltä myös tuli joku aika sitten dokkari eutanasiasta, en vaan millään saa nimeä päähäni.
Meri sisälläni on espanjalainen vuonna 2004 ensi-iltansa saanut Alejandro Amenábarin ohjaama elokuva. Se perustuu tositarinaan galicialaisesta merimiehestä Ramón Sampedrosta, joka vammautuu uimahyppyonnettomuudessa ja taistelee 28 vuotta eutanasian puolesta ja oikeudesta lopettaa oma elämänsä.
Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelet?
Aika helposti. Kukaan kannattajista ei ole ilmottautunut. Sinäkö haluat?
Tietysti haluan, jos sellainen on joskus ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettei etene. Olisikin ihan kaiken sivistyksen ja ihmisarvon vastaista alkaa sallimaan ja jopa mainostamaan eutanasiaa.
Minkä ikäinen olet?
Kun katson nyt mieheni (65v) kärsimyksiä syöpää vastaan, niin ainoa vaihtoehto olisi eutanasia.
Mutta, kun näitä vastustajia on, jotka kuvittelevat kuolevansa kivutta. Sallikaa nimeenomaan heille kivulias kuolema.
Kun oma kuolema tulee ja on tuskissaan, niin elkää valittako. Sanokaa hoitajille, etten tarvitse kipulääkkeitä, koska olen luomukuolemaa tekevä ihminen.
Hoitajana tiedän, että kipulääkkeitä on olemassa ja niitä myös annetaan. Kyllä tässä puolen vuosisadan iässä jo tietää elämästä ja kivuista yhtä jos toista.
Meillä on hyvä saattohoitokulttuuri jos vaan sitä jatketaan ja rahoitusta annetaan.
En todellakaan kannata muutenkin psyykkisesti ja fyysisesti kuormitetun hoitohenkilökunnan päälle vielä armomurhan aiheuttamien huolien kasaamista. Minä en ainakaan suostuisi sellaiseen. Lääkärit ja hoitajat ovat elämän puolella, ei sitä vastaan. Emme me voi ryhtyä teloittajiksi.
Kipulääkkeet ei kaikkeen auta tai jos annetaan niin on huumattuna loppuvaiheen eikä ymmärrä kuusta eikä maasta enää mitään. Ei kai kukaa toisen puolesta mitään voi päättääkään vaan ihminen itse silloin kun on vielä sielun ja ruumiin voimissa. Jos kuormitettu sairaanhoito ei voi vastata laadukkaasta loppuelämän saattohoidossaluten ei voi saattohoidon erikoistuneita yksiköitä on harvassa ja niihin on vaikea päästä. Suurin osa on terveyskeskusten vuodeosastoilla tai pitkäaikaisosastolla vanhusten keskellä.. On armollisempaa kun saa lähteä levollisena eikä kuolinkamppailussa kipujen ja pelon keskellä. Jos ei ketään velvoitetakaan eutanasiaa toimittamaan niin pitää antaa vapaus matkustaa maahan joka on siihen erikoistunut ja eutanasia on laillista.
Toivoisin, että mieheni saisi lähteä levollisella ja rauhallisella mielellä perheen ja lähimmäisillä ystävillä ympäröiden. Lähellä, kädestä pidellen, vielä sanoa kaikille hyvästi ja muistella kivutta kaikkia kivaa. Suudella ja sanoa, että nähdään kultaseni.
Tätä minäkin toivoisin, jos niin parantumaton sairaus olisi, ettei toivoa ole ja lääkärit antavat elinaikaa vähän ja tulee olemaan tuskallinen kuolema. Itsemurha ei ole ratkaisu lähimmäisiä kohtaan, koska he eivät ole saaneet antaa jäähyväisiä.
Kaunis ajatus, mutta äärimmäisen harva ihminen kuolee tällä tavalla luonnollisen kuoleman. Lähes jokainen lähtee kivuliaasti tai/ja yllättäen.
Kaunis haave tietenkin mutta, kun on se pitkälle edennyt parantumaton syöpä, johon kuolee tukehtumalla, niin toivoisimme sitä eutanasiaa Suomessa. Ei tarvitsisi lähteä ulkomaille ja voisimme olla kotona ystävien ympäröimänä. Saisivat lapset ja lapsenlapset sanoa rakkaat hyvästit. Kotona, omassa sängyssä ja nukahtaa ammattiosaajien valvonnassa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettei etene. Olisikin ihan kaiken sivistyksen ja ihmisarvon vastaista alkaa sallimaan ja jopa mainostamaan eutanasiaa.
Minkä ikäinen olet?
Kun katson nyt mieheni (65v) kärsimyksiä syöpää vastaan, niin ainoa vaihtoehto olisi eutanasia.
Mutta, kun näitä vastustajia on, jotka kuvittelevat kuolevansa kivutta. Sallikaa nimeenomaan heille kivulias kuolema.
Kun oma kuolema tulee ja on tuskissaan, niin elkää valittako. Sanokaa hoitajille, etten tarvitse kipulääkkeitä, koska olen luomukuolemaa tekevä ihminen.
Hoitajana tiedän, että kipulääkkeitä on olemassa ja niitä myös annetaan. Kyllä tässä puolen vuosisadan iässä jo tietää elämästä ja kivuista yhtä jos toista.
Meillä on hyvä saattohoitokulttuuri jos vaan sitä jatketaan ja rahoitusta annetaan.
En todellakaan kannata muutenkin psyykkisesti ja fyysisesti kuormitetun hoitohenkilökunnan päälle vielä armomurhan aiheuttamien huolien kasaamista. Minä en ainakaan suostuisi sellaiseen. Lääkärit ja hoitajat ovat elämän puolella, ei sitä vastaan. Emme me voi ryhtyä teloittajiksi.
Miksi sitä kutsuisit, kun kipulääkkeitä ei saa riittävästi tai ei nukuteta? Kiduttamiseksi? Miksi se luonnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia en halua tulevaisuudessa tehdä töitä vanhusten, vammaisten tai saattohoitopotilaiden hoitopaikoissa. Uskoisin että niistä kaikista alkaa paeta henkilökuntaa muihin tehtäviin jos eutanasiasta tulee laillista ja se "annetaan" hoitajien tehtäväksi.
t. lh-opiskelija
Älä huoli, ei niitä mitkään lähärit tule tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain aika mielenvikainen ihminen ajattelee näin.
On normaalia pyrkiä armahtamaan kuolemansairasta, kärsivää ihmistä, joka on muiden armoilla.
On aivan selvä, että jos olen joskus tuossa tilassa, viimeistä tahtoani halutaan kuulla ja kunnioittaa.
Tieto mahdollisuudesta päättää itse antaisi voimia ja rohkeutta jaksaa niin pitkään kuin se on inhimillisesti ottaen mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tajua että miksi eutanasia halutaan laittaa lääkäreiden yms. tehtäväksi, kun ovat kuitenkin vuosikausia käyneet koulua aivan muita asioita varten. Ihan samalla tavalla joku merkonomi tai trukkikuski osaa laittaa myrkyn lasiin tai tähdätä päähän, ei siihen mitään koulutusta tarvita.
Miksi alapeukku? Ei ihmisten tappaminen kuulu terveydenhuollon ammattihenkilöiden koulutukseen millään tavoin, joten miksi eutanasiaa ollaan kaikista ammattikunnista tunkemassa juuri heidän tehtäväkseen?
Lääkäri se on eläinlääkärikin enkä ole koskaan kuullut eläinlääkäristä tai eläintenhoitajasta, joka ei olisi sitä armopiikkiä suostunut laittamaan. Ihan sama hommahan se on kuin nukutuksen antaminen. Tarvitsee kuitenkin osua suoneen ettei vaan pelkkiä reikiä pistele eli ei voi talonmiehelle nakittaa tätä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?
Tietenkin suunnittelen itselleni, itseni takia minua ahdistaa se mahdollisuus ettei sitä ole saatavilla. Ymmärrät kai, ettei eutanasiaa tulla sallimaan kenelle tahansa vanhukselle tai työkyvyttömälle vaan AINOASTAAN niille, jotka kuolevat joka tapauksessa hyvin lyhyen ajan sisällä.
Kuvittele tämä tilanne: sairastat parantumatonta sairautta. Tiedät, että tulet kuolemaan pian. Tälle ei voida tehdä mitään, kivut ovat kovat lääkityksestä huolimatta, hengen vetäminen on vaikeaa. Et kykene keskittymään edes televisioon, katsot tuskissasi kattoa ja lasket tunteja.
Aikaisemmin et tehnyt itsemurhaa, kun halusit nauttia hyvästä voinnistasi niin pitkään kuin mahdollista - käydä viimeisen kerran uimassa, syödä pannukakkua, leikkiä lapsesi kanssa. Nyt kun mikään noista ei onnistu ja voit vain odottaa, olet fyysisesti liian heikko tappamaan itseäsi.
Haluaisitko tässä vaiheessa nopean ja kivuttoman kuoleman? Vai kärsiä viikon, jotta voit kuolla hitaammin ja tuskallisemmin?
Kestän kipua. Minua on kursittu kasaan leikkaussalissa monta kertaa uudestaan. Haluan katsoa itse oman pelini loppuun saakka.
En anna muiden ihmisten puuttua siihen.
Sama mieltä. En anna muille valtuuksia päättää milloin mä muka kärsin liikaa. Kyllä Jumala ottaa pois, sitten kun päivieni määrä on täysi.
Muille? Eli jos eutanasia sallitaan, niin pelkäät että joku tappaa sinut sen nojalla :D :D? Kannattaa varmaan ottaa selvää mistä edes keskustelee. Se on siitä, onko ihmisellä ITSELLÄÄN oikeus päättää OMIEN päiviensä määrästä. Ei eutanasia oikeuta sinua tai minua tappamaan naapurin Markettaa.
En missään nimessä kannata eutanasiaa. Se on portti auki, jolle ei näy loppua. Se ei tulisi pysymään missään syöpäsairaissa vaan laajenisi masentuneisiin, anorektikoihin yms. Kiilusilmäiset säästäjät terveydenhoidossa tietysti haluaisivat eutanasiaa. Yhdenkään ihmisen ei pidä joutua tilanteeseen, että tieten tahtoen tappaa ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä kannata eutanasiaa. Se on portti auki, jolle ei näy loppua. Se ei tulisi pysymään missään syöpäsairaissa vaan laajenisi masentuneisiin, anorektikoihin yms. Kiilusilmäiset säästäjät terveydenhoidossa tietysti haluaisivat eutanasiaa. Yhdenkään ihmisen ei pidä joutua tilanteeseen, että tieten tahtoen tappaa ihmisen.
Levitätkö tahallasi jostain syystä tällaisia täysin valheellisia väittämiä?
Vierailija kirjoitti:
Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?
Nimenomaan itseäni ajattelen, ja läheisiäni.
En minä ole kertaakaan sairaalassa loukkaantunut. Kaukana sieltä. Hyvin kaukana.