Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä tekee ruotsin kielen opiskelusta pakko ruotsi?

Vierailija
03.10.2014 |

Pakkoruotsi vai pelkkä ruotsi? Missä ero?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:30"]Pakkoruotsi= ruotsia on pakko opiskella, ei ole valinnainen kieli. Esimerkiksi ranska ei ole pakkoranskaa, koska sitä saa opiskella niin halutessaan, mutta ei ole pakko. [/quote] Onko sitten pakkoenglanti? Miksi pakkoenglantia ei olla hylkäämässä?

[/quote]

Pakkoenglanti...

On toki olemassa pakkoenglanti mm. Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Islannissa, Ahvenanmaa.... mutta ei manner-Suomessa.

Vierailija
102/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillisen vaikeata on saada näissä keskusteluissa asiaperusteluja pakkoruotsille. Onko todella niin, ettei niitä (asiaperusteluja) oikein ole, kun niitä ei haluta esittää?

Totean edelleen, että ruotsinkielisten oikeus saada palveluja omalla kielellään ei mielestäni ole riittävä peruste sille, että KAIKKIEN suomenkielisten on opiskeltava ruotsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää todella siltä, että pakkoruotsin kannattajilta ei löydy pakkoruotsille asiaperusteluja. Aika erikoista.

Vierailija
104/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosuomi kielenhuoltoineen tekisi hyvää aloittajan kaltaisille kielen raiskaajille. Taivutuksessasi vikaa...

Vierailija
105/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:35"]

Näyttää todella siltä, että pakkoruotsin kannattajilta ei löydy pakkoruotsille asiaperusteluja. Aika erikoista.

[/quote]

Eihän niitä ole koskaan ollutkaan, mistä niitä nyt keksittäisiin, kun ei ole keksitty yli neljäänkymmeneen vuoteen.

Vierailija
106/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:30"]Pakkoruotsi= ruotsia on pakko opiskella, ei ole valinnainen kieli. Esimerkiksi ranska ei ole pakkoranskaa, koska sitä saa opiskella niin halutessaan, mutta ei ole pakko. [/quote] Onko sitten pakkoenglanti? Miksi pakkoenglantia ei olla hylkäämässä?

[/quote]

Suomessa ei ole pakkoenglantia.

Vierailija
107/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:57"]

Lähde tuolle prosenttiluvulle? Minä löysin tutkimuksia, jossa vastaava prosenttiluku pyörii 40 ja 69 välillä.

Minulla ei ole vapaata kielivalintaa vastaan mitään. Olen itse opiskellut kuutta kieltä ja omaksumalla oppinut pari vielä päälle. Ruotsin kielen poistaminen kouluista vaatisi kuitenkin lakimuutoksen. Ja minun mielestäni lakia tulee noudattaa.

[/quote]

Heh, lainmuutostahan tässä haetaan. Sehän koko jutun pointti on.

Vierailija
108/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun oli kyllä pakko opiskella ruotsin lisäksi kuvista, vaikken halunnut. Ja fysiikkaa ja kemiaa ja uskontoa ja kotitaloutta ja...'

"Liikunnan mä vielä jotenkin ymmärrän, mutta ne kuvis ja musiikki. Pelkkää pakkoa. Voitaisiin myös opiskella niiden tilalla mediataitoja ja ohjelmointia. Pitää osata sopeutua nykymaailmaan."

"Meillä muuten aikanaan noista pakollinen oli ainoastaan liikunta. Musiikki ja kuvaamataito olivat toistensa vaihtoehtoja, eli jompikumpi piti valita."

Meilllä yliopistossa opiskellessani ja samaa olen kuullut, myös joiltain yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa ja jopa ammattikoulussa opiskelleilta, että heillä ei ollut mittän noista valittavana. Sen sijaan oli pakko ja vain pakko opiskella ruotsia. Ja ellei opiskelisi ei olisi tai yhä edelleen ei voi saada päästötodistusta/ tutkintotodistusta. -pelkästään ruostin kielisiä on loppuviimein  Suomessa verraten vähän ja osa niistäkin elävät mielestäni kummallisessa kuplassa. - Tai voisiko joku selittää minulle, että millä selitätette sen, ettei ahvenanmaalla asuvuien tarvitse opiskella suomea? Ja esimerkiksi itärajan tuntumassa "pakko ruotsia" ei voi korvata venäjällä, jonka voisin kuvitella olevan sillä suunnalla, verraten tärkeä taito. - Niin ja en halua kuulla, että voihan sitä opiskella molempiakin siellä itärajan tuntumassa. No totta kai voi, mutta kun vuorokaudessa on muutakin tekemistä kuin opiskella (marginaaliin kuuluvia) kieliä. olen joskus höyrypäissänikö sitten pohtinut myös sitä, että jos ja kun ruotsinkielisten vähenee vuosi vuodelta, ellei massiivisia synnytystalkoita aloiteta tai ellei maahanmuuttajista tehdä ruostinkielisä, niin jos täällä, jokin kieliryhmä pääsee lukumäärällisesti lähelle ruotsinkielisten määrää, niin alkavatko he vaatia, että heidän kielensä tulee olla Suomessa, myös ns. virallinen kieli, jota jokaisen suomalaisen on opiskeltava samalla tavalla kuin nyt ruotsia. Vai vedotaanko tällöinkin historiaan vai kenties perustuslakiin, joita pidetään muuttumattomina ja ikuisina. Onneksi perustuslaki on sen verran tuore Suomessa, ettei siihen ole otettu esimerkiksi kuolemanrangaistusta tai oikeutta kivittää huorin tehnyt tai mahd. siitä epäilty vain asettaa julkisesti jalkapuuhun - vaikka tiedän kyllä, että näiden viimeksi mainittujen puuttuminen perustuslaista harmittaa, myös joitain, kun onhan niitä ollut ja osa on vielä tänäkin päivänä voimassa olevaa oikeutta ja lainsäädäntöä.   

Vierailija
109/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:04"]

Mutta muistan vieläkin tuon pakkomatematiikan. Ja ne järjettömät laskut, mitä normaali ihminen ei ikinäkoskaanmilloinkaan tarvitse missään. Tai ne fyssan ja kemian jutut. Puolet niistä vois skipata ihan huoletta pois opetussuunnitelmasta.[/quote]

Noihin ei pakkoruotsia voi rinnastaa, koska koulussa opetettavan matematiikan, fysiikan tai kemian rinnalle ei ole vaihtoehtoisia laskujärjestelmiä tai fysiikan lakeja, joista voisi valita se mistä kokee itselleen olevan eniten hyötyä.

[/quote]

En tarvitse työssäni tippaakaan fysiikkaa tai kemiaa, matematiikkaa sen verran, että selviän ala-asteen matematiikan taidolla.

Vierailija
110/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:49"]

Minusta oleellinen kysymys on: Miksi JOKAISEN suomalaisen on opiskeltava ruotsia, jota puhuu maailmassa äidinkielenään vain noin 10 miljoonaa ihmistä?

Vastaukset tähän kysymykseen ovat ainakin toistaiseksi olleet lähinnä naurettavia, parhaasta/pahimmasta päästä ministeri Kyllösen jutut ruotsalaisesta poikaystävästä.

[/quote]

Koska Suomi on kaksikielinen maa, jonka virallisia kieliä ovat suomi ja ruotsi. Jokaiselle suomalaiselle ihmiselle, oli sitten suomenkielinen tai ruotsinkielinen, on LAISSA taattu oikeus saada palvelua virastoissa omalla kielellään.

[/quote]

Se ei kuitenkaan edellytä, että 95 %:n on pakko opiskella 5 %:n vähemmistön kieltä. 

Vierailija
111/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:46"]

Kotitaloutta ei taatusti opeteta kaikkialla maailmassa. Siis koulun toimesta.

[/quote]

Kyllä pitäisi opettaa, ja molemmille sukupuolille kuten myös käden taitoja.

Minun puolestani perustuslakia sopisi muuttaa siten, että saame ja ruotsi olisivat samanarvoisia. Ei tänäkään päivänä edellytettä utsjokelaiselta virkamieheltä saamenkielentaitoa.

Pohjoismaisista kokouksista en tiedä, mutta ainakin baarissa ja norjalaisessa työpaikassa olen käytttänyt englantia, siis ruotsalaisten ja norjalaisten aloitteesta enkä ruotsia.

Vierailija
112/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei tänäkään päivänä edellytettä utsjokelaiselta virkamieheltä saamenkielentaitoa."

-Oletko ihan varma? Minä olen käsityksessä että kyllä muuten edellytetään, pohjoissaamen ainakin.

Vierailija
113/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen voisi laittaa valinnaiseksi, esim ruotsi, saksa tai joku muu olisi seitsemännellä luokalla valittava. Olisi sitten vaan pakkokieli, ei pakkoruotsi. Kielten opiskelu on parhaita satsauksia tulevaisuuteen.

Vierailija
114/114 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:55"]Ainoa syy, miksi "pakkoruotsia" voidaan vastustaa, on rasistinen viha ruotsinkielisiä kohtaan. "Pakkoruotsi" on väistämätön ja luonnollinen seuraus perustuslain määräyksestä, jonka mukaan ruotsin- ja suomenkielisten kulttuuritarpeet on tasa-arvoisesti tyydytettävä.

Sikäli kuin ruotsinkielisillä on "etuoikeuksia", esim. opetuskiintiöitä, "pakkoruotsi" on ainoa tapa tuoda nämä etuoikeudet suomenkielistenkin ulottuville. Kukaan ei kiellä suomenkielistä opiskelemasta ruotsinkielisessä oppilaitoksessa tai kiintiössä, jos kielitaito riittää. Ruotsinkieliset stipendisäätiötkään eivät muuten kokemukseni mukaan esitä mitään kielikriteerejä  - pakkoruotsin lukenut suomenkielinen Åbo Akademin opiskelija on tasa-arvoisessa asemassa. (Suomenkielisillä kulttuurisäätiöllä sitä vastoin on yleensä täysin kohtuuttomia kotipaikkavaatimuksia: "Kymmenen donaa jaossa lahjakkaalle alavieskalaiselle opiskelijalle. Ylivieskalaiset älkööt vaivautuko.")

"Pakkoruotsi" on yksi tapa pitää suomenruotsalaiset avoimena vähemmistönä. Kuka tahansa voi ruveta hurriksi, jos ruotsia opetetaan kaikille. "Etuoikeuksista" on turha marmattaa, koska suomenkielisille on "pakkoruotsin" kautta järjestetty mahdollisuus mennä kärkkymään omaa palaansa siitä kakusta. Jos "pakkoruotsi" poistetaan, suomenkielisten mahdollisuudet siipeillä ruotsinkielisten kulttuurisäätiöiden rahoilla heikkenevät. Kyynisenä siipiveikkona pitäisin suurena vääryytenä sitä, että savolaissyntyisten kulttuuripummien Jumalan antamaa oikeutta suomenruotsalaisten stipendirahojen tuhlaamiseen yritetään kaventaa viemällä heiltä mahdollisuus opetella pummaamis- ja siipeilykieltä.
[/quote]

Kukaan ei ole tätä paremmin muotoillut. Kiitos tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan