Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä tekee ruotsin kielen opiskelusta pakko ruotsi?

Vierailija
03.10.2014 |

Pakkoruotsi vai pelkkä ruotsi? Missä ero?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän jankuttavani, mutta palataan vielä siihen kuvaamataitoon. Miettikää kuinka paljon verovaroja menee hukkaan, kun niinkin turhaa ainetta opiskellaan pakollisena.

Vierailija
42/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:28"]

Mä tiedän jankuttavani, mutta palataan vielä siihen kuvaamataitoon. Miettikää kuinka paljon verovaroja menee hukkaan, kun niinkin turhaa ainetta opiskellaan pakollisena.

[/quote]

Tai uskontoon, kun siitäkin 90% ajasta keskittyy yhden uskonnon opetukseen. Montako uskontoa maailmassa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:28"]

[/quote]

Tai uskontoon, kun siitäkin 90% ajasta keskittyy yhden uskonnon opetukseen. Montako uskontoa maailmassa on?

[/quote]

Jep, ja turha ottaa sitä elämänkatsomusoppia tähän perusteeksi, ihan turhaa sekin on.

Vierailija
44/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa en menettäisi paljoa jos en lukisi ruotsia KOSKA MINULLA ON JO A2 kieli jota puhuutaan 100 kertaa enemmän kuin ruotsia

t.14v poika

Vierailija
45/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:42"]

Nojaa en menettäisi paljoa jos en lukisi ruotsia KOSKA MINULLA ON JO A2 kieli jota puhuutaan 100 kertaa enemmän kuin ruotsia t.14v poika

[/quote]

Ja just tämän vuoksi 14-vuotiaat eivät päätä itse, mitä opiskelevat. Et mielestäsi varmaan menettäisi paljoa, jos et opiskelisi myöskään äidinkieltä ja verbien taivutusta, Suomen jokia tai värioppia.

Vierailija
46/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikaruotsi olisi parempi nimitys. Ja nyt puhutaan erittäin tärkeästä kouluaineesta, joka opettaa kansalaiselle tervettä nöyryyttä, hieman niin kuin uskontokin tekee. Molemmat ehdottoman välttämättömiä uppiniskaiselle kansalle.

Vierailija
47/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:29"]

[/quote]

jos koulussa sanoisin etten tarvitse ruotsia enkä halua opiskella sitä, NIIN EI KÄY. Minun on PAKKO opiskella ruotsia vaikka en haluaisi 

PAKKO OPISKELLA RUOTSIA => PAKKORUOTSI 

vitun yksinkertaista?  

Vierailija
48/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:44"]

Liikunnan mä vielä jotenkin ymmärrän, mutta ne kuvis ja musiikki. Pelkkää pakkoa. Voitaisiin myös opiskella niiden tilalla mediataitoja ja ohjelmointia. Pitää osata sopeutua nykymaailmaan.

[/quote]

Nimenomaan! Jos kuvaamataito ja musiikki ovat pakollisia, niin miksei myös elokuva, tankotanssi ym. ilmaisu?

Mitä muuten veikkaatte, tuleeko eduskunnan pakkoruotsikäsittelyn jälkeen ruotsi pakolliseksi eläkeläisille?

Vierailija
49/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:30"]Pakkoruotsi= ruotsia on pakko opiskella, ei ole valinnainen kieli. Esimerkiksi ranska ei ole pakkoranskaa, koska sitä saa opiskella niin halutessaan, mutta ei ole pakko.
[/quote]

Onko sitten pakkoenglanti? Miksi pakkoenglantia ei olla hylkäämässä?

Vierailija
50/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]

Pakkomaantieto, pakkohistoria, pakkobiologia, pakkofysiikka jne jne...

[/quote]

Mutta nuo ovatkin kaikki yleissivistyksen kannalta tärkeitä aineita, joita kaikki tarvitsevat. Ruotsi on hyödytön pakkopulla, ei ole mitään järkeä pakottaa  5% vähemmistön takia kaikkia lukemaan toista häviävän pientä kieltä koulussa. Maailmankielet ovat tärkeämpiä.

Vierailija
51/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:37"]

Pakko-etuliitteellä halutaan antaa kielteinen kuva asiasta.

[/quote]

asia on kielteinen.  ajanhukkaa 99% ihmisistä.  

MIKSI EI SAA VALITA LUKEEKO RUOTSIA VAI EI?  SITÄ EI VAIN TARVITA MISSÄÄN!!!!!!!

Vierailija
52/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:30"]Pakkoruotsi= ruotsia on pakko opiskella, ei ole valinnainen kieli. Esimerkiksi ranska ei ole pakkoranskaa, koska sitä saa opiskella niin halutessaan, mutta ei ole pakko. [/quote] Onko sitten pakkoenglanti? Miksi pakkoenglantia ei olla hylkäämässä?

[/quote]

Siksi koska englanti ei Suomen kouluissa ole pakollinen kieli.

Vierailija
53/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:36"]

Jep, ja turha ottaa sitä elämänkatsomusoppia tähän perusteeksi, ihan turhaa sekin on.

[/quote]

Uskonnot ja muu elämänkatsomus tulisi esitellä, ei opettaa, yhteiskuntaopin osana.

Vierailija
54/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset haluavat säilyttää ruotsinkielen aseman mahdollisimman vahvana, jotta se olisi jatkossakin "kovaa valuuttaa". Heillähän tuo taito tulee synnyinlahjana, joten tyypilliseen apartheid-Freudenthalilaiseen tapaansa he haluavat etuoikeuksia syntyperänsä perusteella (mm. pääsy virkoihin ja korkeakouluihin).

Vierailija
55/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:55"]

Pohjoismaisissa kokouksissa puhutaan skandinaviskaa. Siellä on turha inistä englanniksi.

[/quote]

Skandinaviaan kuuluu muitakin maita kuin vain Ruotsi. Ootko kuullut koskaan Norjasta ja Tanskasta? Englanti yhdistää kaikkia, ei Ruotsi.

Vierailija
56/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Minulla oli pakkokäsityö tai pakkoköksä, jossa laitoin kammottavaa ruokaa taskuun ja vein salaa roskiin.

Opiskelin ruotsia ihan innolla ja edelleenkin olen iloinen siitä. Puhun aina ruosia, kun käyn Stokiksessa. Ulkolaisten kollegoiden kanssa puhun joskus svedua ja he ovat ihmeissään taidoistani. Pohjoismaisessa konsernissa on kielitaidosta iso etu. Muut eivät ymmärrä suomea, mutta minä pystyn about seuraamaan, mitä dansket, norskit ja svedut puhuvat. He eivät pysty puhumaan esim. paskaa minusta/kollegoistani/maastani minun läsnäollessani.

Vierailija
57/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:12"]

Hyvä kysymys. Minulla oli pakkokäsityö tai pakkoköksä, jossa laitoin kammottavaa ruokaa taskuun ja vein salaa roskiin.

Opiskelin ruotsia ihan innolla ja edelleenkin olen iloinen siitä. Puhun aina ruosia, kun käyn Stokiksessa. Ulkolaisten kollegoiden kanssa puhun joskus svedua ja he ovat ihmeissään taidoistani. Pohjoismaisessa konsernissa on kielitaidosta iso etu. Muut eivät ymmärrä suomea, mutta minä pystyn about seuraamaan, mitä dansket, norskit ja svedut puhuvat. He eivät pysty puhumaan esim. paskaa minusta/kollegoistani/maastani minun läsnäollessani.

[/quote]

Hienoa! Jollakin toisella taas on samat kokemukset portugalin kielestä. Eli pitäsikö kaikkien suomalaisten opiskella pakko-portugalia?

Vierailija
58/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:54"]Mailmassa on yli 7 miljardia ihmistä ja näistä suurin osa on käynyt jonkinlaista koulua.

Lähes jokainen on opiskellut koulussa:

Äidinkieltään, matematiikkaa, jonkinlaista maantietoa, jonkinlaista biologiaa, jonkilnaista historiaa....

ruotsinkieltä on opiskellut vain alle prosentti tästä 7 miljardista. M40
[/quote]
...ja suomea vielä harvempi.

Vierailija
59/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:55"]

Pohjoismaisissa kokouksissa puhutaan skandinaviskaa. Siellä on turha inistä englanniksi.

[/quote]

Skandinaviaan kuuluu muitakin maita kuin vain Ruotsi. Ootko kuullut koskaan Norjasta ja Tanskasta? Englanti yhdistää kaikkia, ei Ruotsi.

[/quote]

Paitsi että norskit, hurrit ja tanskikset ymmärtävät toisiaan, vaikka kaikki puhuisivat omaa kieltään.

Vierailija
60/114 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:29"]

[/quote]

jos koulussa sanoisin etten tarvitse ruotsia enkä halua opiskella sitä, NIIN EI KÄY. Minun on PAKKO opiskella ruotsia vaikka en haluaisi 

PAKKO OPISKELLA RUOTSIA => PAKKORUOTSI 

vitun yksinkertaista?  

[/quote]

Minun oli kyllä pakko opiskella ruotsin lisäksi kuvista, vaikken halunnut. Ja fysiikkaa ja kemiaa ja uskontoa ja kotitaloutta ja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi