mikä tekee ruotsin kielen opiskelusta pakko ruotsi?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:29"]
Pakkoruotsi vai pelkkä ruotsi? Missä ero?
[/quote]
jos koulussa sanoisin etten tarvitse ruotsia enkä halua opiskella sitä, NIIN EI KÄY. Minun on PAKKO opiskella ruotsia vaikka en haluaisi
PAKKO OPISKELLA RUOTSIA => PAKKORUOTSI
vitun yksinkertaista?
[/quote]
Minun oli kyllä pakko opiskella ruotsin lisäksi kuvista, vaikken halunnut. Ja fysiikkaa ja kemiaa ja uskontoa ja kotitaloutta ja...
[/quote]
Vain idiootti rinnastaa fysiikan kääpiökieleen nimeltä ruotsi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:55"]
Pohjoismaisissa kokouksissa puhutaan skandinaviskaa. Siellä on turha inistä englanniksi.
[/quote]
Skandinaviaan kuuluu muitakin maita kuin vain Ruotsi. Ootko kuullut koskaan Norjasta ja Tanskasta? Englanti yhdistää kaikkia, ei Ruotsi.
[/quote]
Paitsi että norskit, hurrit ja tanskikset ymmärtävät toisiaan, vaikka kaikki puhuisivat omaa kieltään.
[/quote]
Eikä ymmärrä, hyvä kun värmlantilaiset ymmärtää skonelaisia. Englantia kyllä ymmärretään.
[/quote]
Huoh. Asun Ruotsissa ja just tänään oli meillä palaveri, jossa oli ruotsalaisia ja tanskalaisia ihmisiä (ja minä). Ihan hyvin ymmärsivät toisiaan, vaikka kaikki puhuivat äidinkieltään, minua lukuunottamatta. Ja ei, kaikki eivät olleet toisilleen ennestään tuttuja, ja kyseessä oli eri alojen ihmiset. Ainut, jolla oli ongelmia ymmärtämisen kanssa olin minä. Kun en vaan saa selvää siitä tanskanmolkotuksesta. Mut se on mun oma ongelma.
Joka vuosi meillä järjestetään myös messut, joihin kerääntyy ruotsalaisia kuningaskunnan joka kolkasta, myös Värmlannista ja Skånesta/Skoonesta. Ei siinä kyllä ole koskaan tulkkia tarvittu, kun skoonelainen solkottaa muualta tulevan kanssa tai päinvastoin. Jos minä ymmärrän skoonelaista, niin eiköhän tuo oikea ruottalainenkin ymmärrä.
Ota selvää, ennenkuin tuut pätemään.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]
Mulle enemmän pakkoa oli kuvataiteen ja musiikin opiskelu, kummastakaan ei ole ollut yhtään mitään hyötyä.
[/quote] Ehkä tässä koetaan pakoksi se, että ruotsille olisi vaihtoehto, eli muut kielet. Jos sinä olisit saanut kuvaamataidolla tehdä vain lyijykynätöitä, vaikka olisi vaihtoehtona myös muita tekniikoita, olisi se pakkokuvaamataitoa
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:30"]
[/quote]
jos koulussa sanoisin etten tarvitse ruotsia enkä halua opiskella sitä, NIIN EI KÄY. Minun on PAKKO opiskella ruotsia vaikka en haluaisi
vitun yksinkertaista?
[/quote]
Minun oli kyllä pakko opiskella ruotsin lisäksi kuvista, vaikken halunnut. Ja fysiikkaa ja kemiaa ja uskontoa ja kotitaloutta ja...
[/quote]
[/quote]
Entäs kuviksen? Uskonnon? Kotitalouden? Ehkäisyvalistuksen, sekin oli pakollista meillä koulussa.
t. en idiot
P.S. Joka toisia haukkuu, on ite.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:28"]
Pohjoismaisissa kokouksissa puhutaan skandinaviskaa. Siellä on turha inistä englanniksi.
[/quote]
Skandinaviaan kuuluu muitakin maita kuin vain Ruotsi. Ootko kuullut koskaan Norjasta ja Tanskasta? Englanti yhdistää kaikkia, ei Ruotsi.
[/quote]
Paitsi että norskit, hurrit ja tanskikset ymmärtävät toisiaan, vaikka kaikki puhuisivat omaa kieltään.
[/quote]
Eikä ymmärrä, hyvä kun värmlantilaiset ymmärtää skonelaisia. Englantia kyllä ymmärretään.
[/quote]
En svensk läsare förstår direkt ungefär 75 procent av orden i en dansk eller norsk text.
Ja käännös, kun et kuitenkaan ymmärrä: "Ruotsalainen lukija ymmärtää suoraan noin 75% tanskan- tai norjankielisestä tekstistä."
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:39"]
[/quote]
vitun yksinkertaista?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Entäs kuviksen? Uskonnon? Kotitalouden? Ehkäisyvalistuksen, sekin oli pakollista meillä koulussa.
t. en idiot
[/quote]
Haluat luopua kotitaloudesta ja ehkäisyvalistuksesta, mutta kannatat pakkoruotsia? Selvä...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:41"]
[/quote]
vitun yksinkertaista?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
t. en idiot
[/quote]
Haluat luopua kotitaloudesta ja ehkäisyvalistuksesta, mutta kannatat pakkoruotsia? Selvä...
[/quote]
Jep, ja näin meillä ymmärretään taas mitä halutaan.
Ei, en halua luopua ehkäisyvalistuksesta enkä kotitaloudesta, en myöskään fysiikasta, kemiasta, uskonnosta, musiikista, liikunnasta. Enkä ruotsista. Pointti on se, että Suomessa opiskellaan monia aineita, joiden "hyödyllisyydestä" voidaan olla montaa mieltä. Kukaan ruotsin vastustaja ei osaa perustella mitään kunnolla. Sinäkään et halua perustella, miksi kuvis on tärkeää, tai uskonto tai puukäsityö, mutta ruotsi ei. Sinä vaan huudat ja huudat ja huudat, että ruotsi on paskaa, ruotsi on paskaa. Mitään et kuitenkaan et perustele.
Minusta oleellinen kysymys on: Miksi JOKAISEN suomalaisen on opiskeltava ruotsia, jota puhuu maailmassa äidinkielenään vain noin 10 miljoonaa ihmistä?
Vastaukset tähän kysymykseen ovat ainakin toistaiseksi olleet lähinnä naurettavia, parhaasta/pahimmasta päästä ministeri Kyllösen jutut ruotsalaisesta poikaystävästä.
tästä keskustelusta huomaa, että "pakkoruotsin" vastustajat (ja ylipäänsä ihmiset jotka käyttävät sanaa "pakkoruotsi") ovat sivistymätöntä ja kouluja käymätöntä porukkaa, joiden mielestä oikeassa on se, joka huutaa kovimpaa ja haukkuu muita eniten. ihan ku ois takasin ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:45"]
[/quote]
vitun yksinkertaista?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
t. en idiot
[/quote]
[/quote]
Ei, en halua luopua ehkäisyvalistuksesta enkä kotitaloudesta, en myöskään fysiikasta, kemiasta, uskonnosta, musiikista, liikunnasta. Enkä ruotsista. Pointti on se, että Suomessa opiskellaan monia aineita, joiden "hyödyllisyydestä" voidaan olla montaa mieltä. Kukaan ruotsin vastustaja ei osaa perustella mitään kunnolla. Sinäkään et halua perustella, miksi kuvis on tärkeää, tai uskonto tai puukäsityö, mutta ruotsi ei. Sinä vaan huudat ja huudat ja huudat, että ruotsi on paskaa, ruotsi on paskaa. Mitään et kuitenkaan et perustele.
[/quote]
Yli 80% suomalaisista kannattaa ruotsin kielen muuttamista vapaaehtoiseksi. Kuulut atteesi kanssa pieneen vähemmistöön. Mitä sulla on vapaata kielivalintaa vastaan?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:49"]
Minusta oleellinen kysymys on: Miksi JOKAISEN suomalaisen on opiskeltava ruotsia, jota puhuu maailmassa äidinkielenään vain noin 10 miljoonaa ihmistä?
Vastaukset tähän kysymykseen ovat ainakin toistaiseksi olleet lähinnä naurettavia, parhaasta/pahimmasta päästä ministeri Kyllösen jutut ruotsalaisesta poikaystävästä.
[/quote]
Koska Suomi on kaksikielinen maa, jonka virallisia kieliä ovat suomi ja ruotsi. Jokaiselle suomalaiselle ihmiselle, oli sitten suomenkielinen tai ruotsinkielinen, on LAISSA taattu oikeus saada palvelua virastoissa omalla kielellään.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:51"]
tästä keskustelusta huomaa, että "pakkoruotsin" vastustajat (ja ylipäänsä ihmiset jotka käyttävät sanaa "pakkoruotsi") ovat sivistymätöntä ja kouluja käymätöntä porukkaa, joiden mielestä oikeassa on se, joka huutaa kovimpaa ja haukkuu muita eniten. ihan ku ois takasin ala-asteella.
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288358930831.html
Yli 80% suomalaisista on sun mielestä sivistymätöntä ja kouluja käymätöntä porukkaa?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:45"]
[/quote]
vitun yksinkertaista?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
t. en idiot
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yli 80% suomalaisista kannattaa ruotsin kielen muuttamista vapaaehtoiseksi. Kuulut atteesi kanssa pieneen vähemmistöön. Mitä sulla on vapaata kielivalintaa vastaan?
[/quote]
Lähde tuolle prosenttiluvulle? Minä löysin tutkimuksia, jossa vastaava prosenttiluku pyörii 40 ja 69 välillä.
Minulla ei ole vapaata kielivalintaa vastaan mitään. Olen itse opiskellut kuutta kieltä ja omaksumalla oppinut pari vielä päälle. Ruotsin kielen poistaminen kouluista vaatisi kuitenkin lakimuutoksen. Ja minun mielestäni lakia tulee noudattaa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:44"]
Liikunnan mä vielä jotenkin ymmärrän, mutta ne kuvis ja musiikki. Pelkkää pakkoa. Voitaisiin myös opiskella niiden tilalla mediataitoja ja ohjelmointia. Pitää osata sopeutua nykymaailmaan.
[/quote]
Meillä muuten aikanaan noista pakollinen oli ainoastaan liikunta. Musiikki ja kuvaamataito olivat toistensa vaihtoehtoja, eli jompikumpi piti valita.
[/quote]
Oma näkemykseni on, että asia tahtoo mennä ihan toisinpäin. Pakkoruotsiin ei ole olemassa järkeviä perusteita, joten kannattajat usein vain koppavana toteavat vastustajien olevan sivistymättömiä juntteja. Jos luette tätä keskustelua (ja useita muita, joita tällä palstalla on ollut) niin huomaatte, että vastustajat osaavat perustella järkevästi oman kantansa ja onnistuvat kumoaan puolustajien jokaisen argumentin.
Don’t argue with idiots. They’ll drag you down to their level then beat you with experience.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:05"]
Don’t argue with idiots. They’ll drag you down to their level then beat you with experience.
[/quote]
De där e så sant... Kanske bättre att låta vara.
Ehdotan, että perustamme tyhmien lasten koulun, professorin aatteiden mukaisesti!
Kaikki ketkä allekirjoittavat, tämän kampanjan aloittajan, professorin väitteen ja perustelun koko kampanjalle, siitä että Suomalaiset lapset ovat yksinkertaisesti liian TYHMIÄ oppiakseen kolmea tai neljää kieltä, voivat saada jatkossa opiskella tyhmien koulussa, joista poistetaan kaikki turha PAKOLLINEN.
Samalla voisi sitten tyhmien koulusta poistaa monia muita, jokapäiväisessä elämässänne, näitten tiettyjen lasten (vanhempiensa toiveesta), siellä tuppukylässä asuvina olevat turhat aineet. Kuka sitä nyt jokapäiväisessä elämässään tarvitsee kemiaa, fysiikkaa tai tietoa siitä miten eri geenit hiirillä periyttävät eri värejä turkeissa. Tai historiaa, kuka nyt menneitä jaksaa muistella?!!
TURHAA PAKOLLISTA tietoa kuormittamassa HaniPetterin aivoja!
Samalla, kun tietenkään näitten tiettyjen vanhempien lapset eivät tietenkään ikinä sieltä Tuppukylästä muuta minnekkään, voi miettiä tarviiko sitä englantiakaan osata muuta kuin ne muutamat fraasit, joita satunnaisille turisteille tarvitsee osata luetella sieltä kaupan kassasta.
Samalla saisimme sitä toivottua SÄÄSTÖÄ kun ei yhteiskunnan varoja käytetä TURHAAN yleissivistykseen.
Paskat sillä on väliä, että suomi on kaksikielinen maa, paskat sillä on väliä kenen kanssa teemme bisnestä tai paskat sillä on väliä missä maamme sijaitsee.
Vihataan ja ollaan niin katkeria, että omakin lapsi voidaan nimetä TYHMÄKSI tällaisen aatteen vuoksi!
Oikeasti, kuinka aivopestyjä voi tietty pieni ihmisryhmä olla?
Tulin äskön kotiin Köpiksestä työmatkalta ja KYLLÄ siellä ihan Skandia puhutaan, jos vain on koulussa jaksanut ruotsia tankata. Sillä pärjää kaikkialla pohjoismaissa ja EI jos et osaa ruotsia, et välttämättä pääse pohjoismaalaiseen yritykseen töihin.
Työpaikka ja urakehitys muuallakin kuin vain suomessa tai pelkästään suomessa toimivassa yrityksessä on ihan HYVÄ juttu tämän päivän lama suomessa.
Turhempiakin "PAKOLLISIA" aineita löytyy yllinkyllin, jolla ei tee enää mitään tänä päivänä! Kutominen..jne
Meillä olisi Suomessa tärkeämpiäkin keskustelun aiheita kuin se, onko se turhaa oppia kielia. EI OLE TURHAA. Moni muu asia voi olla turhaa kouluissa, mutta ei kansalliskielten perusteiden osaaminen..come on.
[/quote]
[/quote]
[/quote]