IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?
Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?
Kommentit (697)
Mielestäni Tiede-lehti tulee väliviivalla, kun lehden nimi on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Tiede-lehti tulee väliviivalla, kun lehden nimi on tuo.
Väliviivalla mutta ei se Tiede -lehti ole vaan Tiede-lehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä peruskoulussa ei vaadita oppilailta tarpeeksi. Siellä on mahdollista olla päivähoidossa 9 vuotta oppimatta kunnolla lukemaan ja laskemaan ja tämä on se ongelma, johon tulee puuttua. Omat ehdotukseni alla:
- Vähennetään alakoulussa digioppimista ja palautetaan käsin kirjoittaminen kunniaan. On tutkittu tosiasia, että asiat opitaan paremmin, jos ne kirjoitetaan käsin paperille. Digitaidot ehtii oppia myöhemmin.
- Palautetaan tarkkailuluokat ja apukoulut. Nykymalliin toteutettuna integraatio ei ole hyväksi kenellekään. Se saattaa toimia teoriassa ja juhlapuheissa, mutta tosiasiassa kunnilla ei ole niin paljon rahaa, että se saataisiin toimimaan käytännössä.
- Otetaan uudelleen käyttöön tasokurssit ainakin äidinkielessä ja matematiikassa. Silloin opettaja voi keskittyä opettamaan kunkin ryhmän tasolle sopivalla tavalla. Samalla voitaisiin tukea myös niitä nopeammin oppivia, jotka tällä hetkellä jäävät peruskoulussa pitkälti oman onnensa nojaan.
- Laaditaan kansalliset vähimmäisedellytykset, jotka täytyy osata ennen kuin oppilas voidaan siirtää alkuopetuksesta eteenpäin (2. luokalta 3. luokalle) ja alakoulusta yläkouluun (6. luokalta 7. luokalle). Lisäksi peruskoulun loppuun on saatava valtakunnalliset tasokokeet, jotka on läpäistävä hyväksytysti ennen kuin voi saada peruskoulun päättötodistuksen.
Uskon, että peruskoulun päättökoe motivoisi poikia erityiseesti poikia opiskelemaan nykyistä enemmän. Se olisi helposti ymmärrettävä ja konkreettinen tavoite opiskelulle ja vetoaisi kilpailuviettiin, joka on pojilla keskimäärin korkeampi kuin tytöillä. Valtakunnallinen tasokoe olisi myös oikeudenmukaisempi toisen asteen koulupaikkojen jakoperuste kuin nykyinen kunkin opettajan omiin fiiliksiin perustuva arviointi.
Muuten hyvä, mutta tasokursseja en kannata.
Laiska oppilas saattaa joutua alimmalle tasolle ja siellä on kyllä niin naurettavan helppoa, ettei esim lukioon ole mitään asiaa.
Meillä oli kaikki tasot näkyvissä esim matikan kirjassa. Itse olin ylimmällä tasolla mutta mietin, että selviääpä joku erittäin vähällä.
Hyvä, ettei tule kastijako liian aikaisin. Itse olin ahkera, mutta laiska tyttäreni olsi ehkä pistetty alimmalle tasolle ja ei olisi päässyt lukioon.
Tässähän tulee kodin ohjaus kuvaan mukaan. Lahjakkaan alisuoriutujan ei anneta lusmuilla. Oikeasti lahjakas nousee kyllä amis-amk- reittiä yliopistoon, joten se lukio ei ole mikään autuaaksi tekevä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt saavat onnistumisistaan parempia kouluarvosanoja kuin pojat, mutta sukupuolten väliset erot supistuvat, mikäli kokeet arvioidaan nimettömästi.
https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8279.2...
Tutkimus: Tytöille parempi koulutodistus samoilla tiedoilla
https://yle.fi/uutiset/3-5807803
"Sama ilmiö havaittiin myös ulko maa laistaustaisilla oppilailla, jotka saivat samoilla koetuloksilla syntyperäisiä lapsia paremmat numerot ruotsissa ja matematiikassa."
Vihervassarifeministit TUHOTTU! BOOM!
Mutta joo, miten saataisiin enemmän miehiä opettajiksi? Auttaisiko esim. jos palautettaisiin vähän vanhan mallin kuria?
Kokeiden anonyymi arviointi voisi parantaa tasa-arvoa. Tämä edellyttäisi myös kokeiden tekemistä koneellisesti, ei käsialalla. Entisaikaanhan tytöt saivat parempia arvosanoja pelkästään miellyttävämmän käsialan vuoksi (historiassa tytöille kasit, pojille seiskat...kollegan tytölle tietysti kymppi).
Ei tarvii ihmetellä miksi nuoret voi pahoin ja stressaantuvat kun valtakunnan ykkösuutinen ja kansallinen hätätila on suhteellinen pudotus jossain kansainvälisessä vertailussa. Kun mittariksi otetaan Pisa-menestys niin ei silloin olla kiinnostuneita puuttumaan juurisyihin tai tietämään miten lapset itse suhtautuvat asiaan. Asenne on sellainen että tämä on häpeä jolle pitää löytää syylliset.
Tämä yhteiskunta on sairas.
Toivon, että KOULUSSA mietittäisiin, mikä on mennyt vikaan ja mitä voitaisiin tehdä paremmin. Olen itse kurkkuani myöten täynnä tätä, että vika on aina kodissa ja vanhemmissa. Ei ennenkään kaikissa perheissä vietetty iltoja yhdessä lukien, mutta koulu opetti lapset lukemaan. Koulussa opittiin peruslaskutoimitukset, minkä näköinen on varis ja missä on Italia. Nykyisin asiantuntijat kehittelevät mitä kummallisempia opetustapoja, koska siitähän heille maksetaan, ei voida pitäytyä vanhoissa hyviksi havaituissa tavoissa. Pitäisi oikeasti vetää vastuuseen nämä, jotka ovat opseja suunnitelleet, eikä haukkua vanhempia ja lapsia ja kaikkia muita kuin asioista oikeasti päättäviä. Onko näillä propellipäisillä visioijilla mitään tulosvastuuta? (En väitä, etteikö kodeillakin olisi merkitystä, mutta olen tosi kyllästynyt tähän, että jos koulussa on ongelma, vika on aina kodissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS: Viro pyyhkäisi Suomen ohi koulumenestyksessä - Suomen käyrä laskee kuin lehmän häntä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008208639.html
Jokainen tolkun ihminen ymmärtää perimmäisen syyn, mistä tämä ilmiö johtuu. Ääneen sitä syytä ei kuitenkaan voida Suomessa sanoa, koska sen lausuminen olisi vihapuhetta ja siitä seuraisi ongelmia. Virossa syyn voisi ihan luontevasti täräyttää ilmoille, eikä kukaan paheksuisi.Muuta sinne ihailemaasi Viroon, jos täällä noin ahdistaa. Niinhän moni hengenheimolaisesi on tehnytkin, kuten vaikkapa Anu S. jo vuosia sitten.
Muuta itse Afrikkaan
onneksi hallitus on pistänyt koulupakon 18vuoteen sti. näin tämä äärivasemmistohallitus kostaa lapsille sen, ettei heillä ole ollut riittävää tukiopetusta ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuotiset koulumuutokset ja leikkaukset varmasti näkyvät tuloksissa, mutta veikkaan lasten huonon lukutaidon syyksi myös ihan vain sitä, että enää ei lueta kirjoja entiseen malliin. Taito ei kehity jos sitä ei harjoita, ja jos ainoa paikka missä lapsi lukee on koulu, niin eihän se riitä. Lukutaito jää helposti näennäiseksi, kirjaimet kyllä osataan, mutta tekstin sisällön hahmoittaminen on hankalaa ja sanavarasto jää heikoksi.
Meinaatko, ettei leikkauksilla ole mitään merkitystä, vaan nykyihminen vaan on niin laiska?
Minä en usko sitä.
Monikohan 2000-> syntyneistä on lukenut esim. Tolkienin tuotannon läpi, eikä pelkästään katsonut leffoja? Turunen, Lehväslaiho, Tikkanen, Lustbader, williams, Eddins ja Jordan näin alkajaisiksi. Ennen somea oli aikaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että KOULUSSA mietittäisiin, mikä on mennyt vikaan ja mitä voitaisiin tehdä paremmin. Olen itse kurkkuani myöten täynnä tätä, että vika on aina kodissa ja vanhemmissa. Ei ennenkään kaikissa perheissä vietetty iltoja yhdessä lukien, mutta koulu opetti lapset lukemaan. Koulussa opittiin peruslaskutoimitukset, minkä näköinen on varis ja missä on Italia. Nykyisin asiantuntijat kehittelevät mitä kummallisempia opetustapoja, koska siitähän heille maksetaan, ei voida pitäytyä vanhoissa hyviksi havaituissa tavoissa. Pitäisi oikeasti vetää vastuuseen nämä, jotka ovat opseja suunnitelleet, eikä haukkua vanhempia ja lapsia ja kaikkia muita kuin asioista oikeasti päättäviä. Onko näillä propellipäisillä visioijilla mitään tulosvastuuta? (En väitä, etteikö kodeillakin olisi merkitystä, mutta olen tosi kyllästynyt tähän, että jos koulussa on ongelma, vika on aina kodissa.)
No tosiasia on se että koulu ei pysty paikkaamaan jos sinä et hoida hommaasi.
Virossa ei ole m.muja. Suomessa ma.ujen määrä on kasvanut mikä alentaa oppimistuloksia. Ja tätähän ei saisi sanoa.
Virossa ei ole m.muja. Suomessa ma.ujen määrä on kasvanut mikä alentaa oppimistuloksia. Ja tätähän ei saisi sanoa.
Ei tulevaisuudessa mitään lukutaitoa edes välttämättä tarvita, kun asiat voi hoitaa videoviestein. Palaamme leirinuotioiden tarinankertojien aikaan, jossa tärkeintä on rohkeus ja kyky ilmaista itseään sanallisesti. Tähän suuntaan kehittymistä on ennustanut mm. Mikael Jungner.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ämmälllä. Se syy.
Ja kouluthan on surkeita, varisnkin pk-seudulla ja varsinkin m-valtaiset.
No ei se kyllä noin yksinkertainen selitys ole. Uutisessa sanotaan, että "Huolestuttavaa oli, että todella heikkoa osaamista osoittavien oppilaiden joukossa oli täysin suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä oppilaita, joista kaikki eivät saaneet erityistä tai tehostettua tukea." Laskevat oppimistulokset koskevat ihan kantasuomalaisiakin.
Ne m-valtaiset on huonoja myös suomalaisille. Koulurauha mennyttä.
KANTAsuomalaisten poikien lukutaito heikkenee koko ajan ja Suomessa on Euroopan suurin poikien ja tyttöjen välillä. Tämä sanotaan uutisessa selvästi teidän jauhannasta huolimatta!
En lukenut tuota juttua vielä kunnolla, mutta koitin etsiä CTRL+F haulla sanan "KANTA" - ei löytynyt yhtäkään sanaa. Viime aikoin on ollut myös puhetta, että onko tätä kantasuomalaisuutta edes kuulemma olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ämmälllä. Se syy.
No ei se kyllä noin yksinkertainen selitys ole. Uutisessa sanotaan, että "Huolestuttavaa oli, että todella heikkoa osaamista osoittavien oppilaiden joukossa oli täysin suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä oppilaita, joista kaikki eivät saaneet erityistä tai tehostettua tukea." Laskevat oppimistulokset koskevat ihan kantasuomalaisiakin.
Mikä on "täysin suomenkielinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä peruskoulussa ei vaadita oppilailta tarpeeksi. Siellä on mahdollista olla päivähoidossa 9 vuotta oppimatta kunnolla lukemaan ja laskemaan ja tämä on se ongelma, johon tulee puuttua. Omat ehdotukseni alla:
- Vähennetään alakoulussa digioppimista ja palautetaan käsin kirjoittaminen kunniaan. On tutkittu tosiasia, että asiat opitaan paremmin, jos ne kirjoitetaan käsin paperille. Digitaidot ehtii oppia myöhemmin.
- Palautetaan tarkkailuluokat ja apukoulut. Nykymalliin toteutettuna integraatio ei ole hyväksi kenellekään. Se saattaa toimia teoriassa ja juhlapuheissa, mutta tosiasiassa kunnilla ei ole niin paljon rahaa, että se saataisiin toimimaan käytännössä.
- Otetaan uudelleen käyttöön tasokurssit ainakin äidinkielessä ja matematiikassa. Silloin opettaja voi keskittyä opettamaan kunkin ryhmän tasolle sopivalla tavalla. Samalla voitaisiin tukea myös niitä nopeammin oppivia, jotka tällä hetkellä jäävät peruskoulussa pitkälti oman onnensa nojaan.
- Laaditaan kansalliset vähimmäisedellytykset, jotka täytyy osata ennen kuin oppilas voidaan siirtää alkuopetuksesta eteenpäin (2. luokalta 3. luokalle) ja alakoulusta yläkouluun (6. luokalta 7. luokalle). Lisäksi peruskoulun loppuun on saatava valtakunnalliset tasokokeet, jotka on läpäistävä hyväksytysti ennen kuin voi saada peruskoulun päättötodistuksen.
Uskon, että peruskoulun päättökoe motivoisi poikia erityiseesti poikia opiskelemaan nykyistä enemmän. Se olisi helposti ymmärrettävä ja konkreettinen tavoite opiskelulle ja vetoaisi kilpailuviettiin, joka on pojilla keskimäärin korkeampi kuin tytöillä. Valtakunnallinen tasokoe olisi myös oikeudenmukaisempi toisen asteen koulupaikkojen jakoperuste kuin nykyinen kunkin opettajan omiin fiiliksiin perustuva arviointi.
Muuten hyvä, mutta tasokursseja en kannata.
Laiska oppilas saattaa joutua alimmalle tasolle ja siellä on kyllä niin naurettavan helppoa, ettei esim lukioon ole mitään asiaa.
Meillä oli kaikki tasot näkyvissä esim matikan kirjassa. Itse olin ylimmällä tasolla mutta mietin, että selviääpä joku erittäin vähällä.
Hyvä, ettei tule kastijako liian aikaisin. Itse olin ahkera, mutta laiska tyttäreni olsi ehkä pistetty alimmalle tasolle ja ei olisi päässyt lukioon.
Miksi laiskan oppilaan pitäisi päästä lukioon automaattisesti?
Niinpä. Tasokurssien ei pitäisi olla tiukasti rajattuja eli jo motivaatio ja taitotaso nousevat, pitäisi olla mahdollisuus nousta korkeammalle tasokurssille ja tietenkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tosiasia on se että koulu ei pysty paikkaamaan jos sinä et hoida hommaasi.
Kiitos, omat lapseni ovat pärjänneet hyvin, en puhunut omasta perheestäni vaan yleisesti. Itse olen kotoisin duunariperheestä, vanhemmat töissä kansakoulupohjalta. Oli ihan vakaa perhe, mutta jos kodin opeista olisi kiinni, en todellakaan olisi opiskellut yliopistotasolle asti. Olen oikeasti kiitollinen 80-luvun peruskoulusta. Mutta ilmeisesti tämä ei enää passaa av-mammoille, että koulu tasoittaa kotitaustasta johtuvia eroja vaan vika on aina ja maailman tappiin asti vanhempien. Lapsethan siinä eniten kärsivät, eivät nämä osaamattomat/laiskat vanhemmat. Ne propellipäiset visioijat saavat rauhassa jatkaa todellisuudesta vieraantunutta puuhailuaan, kun mammat syyttelevät toisiaan. Virallinen totuus on, että vika ei ikinä ole koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ämmälllä. Se syy.
Ne m-valtaiset on huonoja myös suomalaisille. Koulurauha mennyttä.
Olet väärässä. Heikoiten pärjäävät pohjoisen ja idän pojat. Ihan kotimaiset.
LÄHDE SILLE ETTÄ OVAT KOTIMAISIA!!!???????
Tai ehkäpä kannattais unohtaa koko mittari jos se ei ole edes vertailukelpoinen?