Kysy mitä tahansa 18-vuotiaalta lestadiolaisperheen lapselta
En ole tänään koulussa, ja aika alkaa käydä tylsäksi, joten mielelläni vastaisin kysymyksiinne :)
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:43"]Aikuinenhan sä olet etkä mikään lapsi. Ei kysyttävää. Jos on vapaapäivä niin kannattaa käyttää se hyödyksi johonkin järkevämpään eikä palstailla vauva palstallla.
[/quote]
En koe itseäni vielä aikuiseksi. Ja ei ole vapaapäivä
Oletko monilapsisesta perheestä? Koitko että jäit paitsi vanhempiesi huomiosta, kuten usein väitetään lestadiolaisperheissä tapahtuvan?
Oletko koskaan netistä katsonut seksuaalista materiaalia tarkoituksellisesti?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:52"]Oletko monilapsisesta perheestä? Koitko että jäit paitsi vanhempiesi huomiosta, kuten usein väitetään lestadiolaisperheissä tapahtuvan?
[/quote]
Meitä lapsia on yhteensä kymmenen. Kun olin nuorempi, niin sain kyllä kaiken tarvitsemani huomion ja vähän päällekin, mutta nykyään äitiäni ei kiinnosta minä ollenkaan. Isäni kanssa emme ole läheisiä, ja se johtuu todennäköisesti siitä, että hän on tehnyt aina paljon töitä ja reissuhommia, ja olemme olleet äidin kanssa keskenämme.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:53"]Oletko koskaan netistä katsonut seksuaalista materiaalia tarkoituksellisesti?
[/quote]
Kyllä olen.
Aiotko pysyä aikuistuessasi VL-liikkeessä vai lähteä siitä? Jos aiot lähteä, miten luulet perheesi suhtautuvan?
Monesko lapsi olet? Joudutko vahtimaan nuorempia sisarruksiasi? Aiotko pysyä liikkeessä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:00"]Aiotko pysyä aikuistuessasi VL-liikkeessä vai lähteä siitä? Jos aiot lähteä, miten luulet perheesi suhtautuvan?
[/quote]
Erosin liikkeestä muutama kuukausi sitten. Osa perheestäni suhtautui hyvin ja osa vähemmän hyvin. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:03"]Monesko lapsi olet? Joudutko vahtimaan nuorempia sisarruksiasi? Aiotko pysyä liikkeessä?
[/quote]
Olen seitsemäs lapsi. Ainoastaan nuorinta olen vahtinut, mutten koskaan pakotettuna. Olen eronnut liikkeestä. Ap
Miksi erosit liikkeestä? Suurin osahan voi liikkeessä hyvin, lestadiolaisten mukaan. Paljonko ikäluokastasi on eronnut tai suunnittelee eroamista?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:12"]Miksi erosit liikkeestä? Suurin osahan voi liikkeessä hyvin, lestadiolaisten mukaan. Paljonko ikäluokastasi on eronnut tai suunnittelee eroamista?
[/quote]
Ajatusmaailmani poikkeaa vahvasti liikkeen tavoista. En halua olla kymmenen lapsen äiti ja onneton elämäänsä. En koe, että mm. meikkaaminen, musiikin kuuntelu, ehkäisy ja esiaviollinen seksi ajavat minut helvettiin. Veljeni vaimo on varoittava esimerkki siitä, mihin en halunnut, enkä edelleenkän halua, päätyä: 25-vuotias kouluttamaton neljän lapsen äiti, odottaa viidettä lasta. Olemuksesta näkee, että on todella väsynyt. Muut sisarukseni ja heidän puolisonsa voivat hyvin.
Myös se, ettei minulla ollut liikkeen sisällä ystäviä, vaikutti päätökseen.
Monet miettivät eroamista, mutteivat sitä uskalla tehdä, sillä yhteisön painostus on niin suuri. Ap
Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:21"]Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan?
[/quote]
Uhkaillaan helvettiin joutumisella ja hylkäämisellä. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:21"]Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan? [/quote] Uhkaillaan helvettiin joutumisella ja hylkäämisellä. Ap
[/quote]
Ovatko uhkailijat liikkeen puhujia ja johtajia vai rivijäseniä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:21"]Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan? [/quote] Uhkaillaan helvettiin joutumisella ja hylkäämisellä. Ap
[/quote]
Oletko joutunut käsittelemään helvetinpelkoa lähtösi johdosta? Uskotko vielä Jumalaan, vai oletko välinpitämätön asian suhteen?
[/quote]
Oletko joutunut käsittelemään helvetinpelkoa lähtösi johdosta? Uskotko vielä Jumalaan, vai oletko välinpitämätön asian suhteen?
Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi.
Seuraavaa aloitusta varten kannattaa lukea vaikkapa "Nyt vapaa olen"-kirja.
Aikuinenhan sä olet etkä mikään lapsi. Ei kysyttävää. Jos on vapaapäivä niin kannattaa käyttää se hyödyksi johonkin järkevämpään eikä palstailla vauva palstallla.