Kolmen ruokalajin vegemenu hakusessa?
Kasvisruokavalioihmiset tulossa lounaalle ja pää lyö tyhjää. Mitä siis tarjolle? Jälkiruoka ja alkuruoka on helppo keksiä, mutta mitä pääruoaksi?
Kommentit (83)
Miettiikö joku tosiaan jälkiruoissakin proteiinia, kun tulee vieraita? Meitä on niin moneksi. Itse mietin vain sitä, että jälkkäri on mahdollisimman hyvää.
Tekisin alkukeitoksi kantarellikeitto, mutta koska kaikki ei pidä sienistä, niin purjo-perunakeitto. Pääruoaksi jotain hyvää perunaa, esim. siikliä, bearnaisekastike, fetasalaatti ja kasvispihvit. Kuulostelisin, mistä he mahtaisivat pitää, itse pidän herne-ja punajuuripihveistä, mutta kaikki eivät niistäkään tykkää. Jos ei vegaanista tarvitse olla, voi paistaa ja maustaa vaikka pakasteesta quorn-fileet, ne uppoavat yleensä kaikille. Jos on tarkoitus keittää päälle vielä kahvit, jälkkäri voi olla jotain kahvin kanssa, omenapiirakka ja vaniljakastike sopii hyvin tähän vuodenaikaan.
Tekisin alkuun kurpitsasosekeiton, päälle vaikka krutonkeja, tofukuutioita tms.
Pääruoaksi jokin sienirisotto, esim. kanttaeeilleista tai herkkutateista.
Jälkkäriksi vaikka omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta.
Alkupaloiksi mezejä eli vaikka paahdettuja leipäsiivuja tomaatti-basilikasilpulla, hummuksella ja tapenadella, viininlehtikääryleitä, oliiveja
Pääruoka melanzane alla parmigiana, sesonkiruokaa parhaimmillaan
Jälkkäriksi marjoja ja hedelmiä
Vierailija kirjoitti:
Alkupaloiksi mezejä eli vaikka paahdettuja leipäsiivuja tomaatti-basilikasilpulla, hummuksella ja tapenadella, viininlehtikääryleitä, oliiveja
Äh, melanzanessa onkin juustoa. No kai sitä on vagaaniverisona mitä voi käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö vegaanit normaaleille ihmisille liharuokaa jos tulevat heille kylään?
Minä en osaa tehdä liharuokaa. Olen ollut teinistä lähtien kasvissyöjä.
Sekasyöjä ei koe vanhinkoa vaikka söisi kerran kasvisruokaa.
Mutta vaadit muiden osaavan tehdä kasvisruokaa, koska sinulle on vahinkoa syödä kerran sekaruokaa?
Aika moni sekasyöjä tekee kasvisruokaa itselleenkin. Minulla ateriasta riippuen edessä vegaania, vegeä, kalaa, kanaa tai punaista lihaa. En jumitu tiukkaan ajatteluun ruokien osalta, vaan tavoitteena syödä hyvää ja maukasta ruokaa vaihtelevista raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä herkullisia kasvisruoka- ja vegaaniohjeita, ja kauppojen hyllyt notkuu hyviä tuotteita.
Miksi tästä pitää tehdä näin vaikeaa?
AP kysyi vinkkejä. Ei tässä ole mitään vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin alkukeitoksi kantarellikeitto, mutta koska kaikki ei pidä sienistä, niin purjo-perunakeitto. Pääruoaksi jotain hyvää perunaa, esim. siikliä, bearnaisekastike, fetasalaatti ja kasvispihvit. Kuulostelisin, mistä he mahtaisivat pitää, itse pidän herne-ja punajuuripihveistä, mutta kaikki eivät niistäkään tykkää. Jos ei vegaanista tarvitse olla, voi paistaa ja maustaa vaikka pakasteesta quorn-fileet, ne uppoavat yleensä kaikille. Jos on tarkoitus keittää päälle vielä kahvit, jälkkäri voi olla jotain kahvin kanssa, omenapiirakka ja vaniljakastike sopii hyvin tähän vuodenaikaan.
Tässä ehdotuksessa kaikki on hyvää paitsi quorn, mutta vegaanisesta kaukana, jos sellaista pitää olla. Todella arkiruokamainen tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tykkäisin, ja varmaan tosiaan jokin vegaanijuusto löytyy, vaikka ei se hyvää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö joku tosiaan jälkiruoissakin proteiinia, kun tulee vieraita? Meitä on niin moneksi. Itse mietin vain sitä, että jälkkäri on mahdollisimman hyvää.
Et tiedä mitä oelt menettänyt, jos et ole kokeillut nakkikorvapuusteja. Pullataikinan sisimmäksi laitetaan rivi nakkeja, minkä ympärille taikina rullataan. Tästä kun leikkaa, niin jokaiseen korvapuustiin tulee nakkisydän. Ai että, kun on protskut kohillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokin risotto, lasagne, keitto, pasta, pizza, hamppari... tms? Yritä nyt itsekin miettiä.
Linssilasagne on meidän suosikki.
Hei, ihan oikeasti. Kunnon päivällisellä alkuruoka ja pääruoka täytyy, siis pitää olla lihaa, kanaa tai kalaa. Jälkiruoka on sitten erikseen.
No jos pitää olla vegeä tai vegaanista, niin sit ei kyllä pidä nirsoilla päälle sienistä. Niistä tulee teema mikä kelpaa sekaanillenin. Keitto yksistä, risotto toisista ja vaikka parsaa ja muita paistettuja kasviksia kylkeen. Villiriisiä vaikka sekaan, niin tulee vähän vaihtelua.
Aasialainen teema on toinen jos vaan osaa ja jengi ei nirsoile. Kookoskermasta saa ruokaisuutta.
Sipsivegaaneille uunijuureksia ja dipit ;)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin alkuun kurpitsasosekeiton, päälle vaikka krutonkeja, tofukuutioita tms.
Pääruoaksi jokin sienirisotto, esim. kanttaeeilleista tai herkkutateista.
Jälkkäriksi vaikka omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta.
Tää kuulostaa ihanalta! Tulisin teille koska vaan syömään.
T: lihansyöjä
Nyhtökaurastroganoff on maistunut aina, myös sekasyöjille. Arlan ohje nettisivuilta. Kerman tilalle tietysti kasviskerma.
Lisäksi tacot ja tortillat hyvällä soijarouhe-papukastikkeella ja guacamolella.
Aasialaisia vegeruokia on sitten loputon määrä, ei kannata tehdä liian tulista jos ei tiedä mistä vieraat pitävät. Oma suosikkini on pad thai tofulla.
Onko pakko tehdä aina kolme aloitusta jokaisesta aiheesta? Eikö voi kysyä samassa useampaa? Tai purkaa tuntojaan samalla kun kysyy jostain asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "normaalit" ihmiset harvemmin syövät ravinnokseen pelkkää lihaa, tarkoitatko sekasyöjiä? Sekasyöjäthän sananmukaisesti syövät kaikkea eli mikä ongelma on muka vegaaniruuassa?
Se maistuu paskalle eikä siitä lähde nälkä.
Olet varmaan maistanut monta erilaista ruokaa?
Olemme vannoutuneita lihansyöjiä mutta omia kasvisherkkujamme ovat tomaattinen linssikeitto ja peruna-kukkakaali curry sekä tietty lukuisat kasvissosekeitot. Kaikki - tadaaaaa - vegaanisiakin😂
Eikä jää nälkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "normaalit" ihmiset harvemmin syövät ravinnokseen pelkkää lihaa, tarkoitatko sekasyöjiä? Sekasyöjäthän sananmukaisesti syövät kaikkea eli mikä ongelma on muka vegaaniruuassa?
Puuttuu liha tai kala ja maitotuotteet. Se.
Syötkö esimerkiksi Marianne-karkit pekoniin käärittynä ettet vaan vahingossakaan syö mitään vegaanista?
En syö ylipäätään tuollaista paskaa.
Vaikutat niin rasittavalta ja tiukkapipoiselta tyypiltä ettei sun tarvitse huolehtia muiden ruokavalioista, kukaan tuskin tahtoo sun luokse kylään eikä varmasti ainakaan kutsu sinua kotiinsa. Win win
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa tehdä liharuokaa. Olen ollut teinistä lähtien kasvissyöjä.
Sekasyöjä ei koe vanhinkoa vaikka söisi kerran kasvisruokaa.
Enkä minä sekasyöjänä osaa tehdä vegaaniruokaa. Riittääkö vegaanille syyksi syödä jotain mitä osaan laittaa?
Kyllä se kuuluu, ainakin päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikkaruokailuissa. Siellä on kautta aikojen tarjoiltu kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, nykyisin on soijatortilloja yms.