Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua syödä kasvisruokaa?

Vierailija
01.10.2014 |

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

Kommentit (578)

Vierailija
101/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään kasvisruokaa vastaan, mutta en viitsi tahallaan luoda mitään kiellettyjen ruoka-aineiden listaa ja tehdä näin elämästä vaikeaa.

Yhtä tyhmää kuin että päättäisi alkaa vasenkätiseksi.

Vierailija
102/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu ei tosiaan kiinnosta eettisyys ja ekologisuus asiaan liittyen ---- Maailman suurin ongelma on väestön liikakasvu. Itse en koe olevani vastuussa koko maailmasta, vaan ainoastaan perheestäni ja omasta elämästäni." 

No eikö nämä kaksi asiaa (väestön liikakasvu ja väestön ruokkiminen) kulje aika käsi kädessä? Yksi suurimmista ongelmista onkin se, miten meidät kaikki maapallon miljardit ihmiset ruokitaan. Tällä hetkellä karjantuotantoon käytetään 80 prosenttia kaikesta maatalousmaasta, eli lähes kolmannes maapallon jäättömästä maapinta-alasta (Lähde:FAO 2010). Maapallo yksinkertaisesti käy liian pieneksi, jos lihan mussuttamista jatketaan nykyiseen tahtiin.

Brasilian karjankasvatus on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoutumiseen. Metsäkatoa taas pidetään yhtenä merkittävimpänä ilmastonmuutosta kiihdyttävänä tekijänä. Karjankasvatuksen kasvihuonepäästöt ovat maailmanlaajuisesti liikennettäkin suuremmat. (Lähde: WWF 2007)

Ruokakaupassa tehdyillä valinnoilla - sillä heitätkö ostoskärryyn hunajamarinoituja broilerinsuikaleita vai vaikkapa kesäkurpitsoja - on vaikutuksia muihin ihmisiin, luontoon ja koko maapalloon. Jospa ihmiset jonain päivänä lopettaisivat sen omaan napaan tuijottamisen ja ajattelisivat vaikka, millaisen maapallon haluavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen jättää. Karun betoniviidakkomaailman, jossa eläimiä pystyy ihailemaan ainoastaan kaltereiden takana eläintarhoissa, koska kaikki sademetsät on tuhottu karjankasvatuksen tieltä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:23"]

Mä meinasin nyt lokakuun vetää ilman lihaa kokonaan. Kalaa, munia ja maitotuotteita en meinaa tipputtaa pois.

Tosin syön normaalistikin lihaa ehkä kerran viikossa, joten eipä tämä isoa eroa mun arkeen tuo. :D Kasviruoka on vain niin paljon parempaa kuin liharuoka, että harvemmin tulee se liha valittua. Lisäksi liha on mulle ongelma epäeettisyytensä ja epäekologisuutensa ansiosta... Riistaa syön kyllä mielelläni, mutta muuten en lihaa haluaisi syödä juurikaan.

Mutta nyt siis riistatkin ja harva tlihansyönnit pois ja herkullista kasvisruokaa tilalle! Pähkinöitä, quornia, soijaa, tofua, papuja, linssejä, maitotuotteita, kananmunia ja kalaa voin yhä syödä eli proteiininsaannista ei tarvi huolehtia. Uskon, että mun ruokavalio on tämän kuukauden aikana (ja normaalistikin, jolloin mukana on vielä se liha noin kerran viikkoon) paljon monipuolisempi kuin valtaosan seka-/lihansyöjistä.

[/quote]

Nyt sun ruuat on eettisiä ja ekologisia!

[/quote]

No on eettisempää ja ekologisempaa kuin jos vetäisin sitä lihaa joka päivä 100g (mikä taitaa olla keskimäärinen määrä suomalaisilla nykyään?). Mun mielestä lihan tehotuotanto on jotain ihan kamalaa enkä haluaisi sitä tukea ollenkaan. Ikävä kyllä jonkin verran tulee tietty sitäkin tuettua, kun käytän paljon maitotuotteita ja munia, jotka on lihantuotannon kanssa kuitenkin yhteyksissä. Maitotuotteet ja munat ostan luomuna, mikä vähän helpottaa omaatuntoa.

Tämän kuukauden kokeilun jälkeen varmaan siirryn mun viikon lihansyönneissäkin siihen, että syön vain riistaa tai luomutuotettua lihaa. Tehotuotetut lihat saa jäädä kokonaan pois eikä tuu mun lautaselle edes kerran viikossa. Poikkeuksia voin tehdä tietty kohteliaisuussyistä, mutta tähän haluaisin tähdätä. 

Vierailija
104/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kyllä kasviksiakin, tuovathan ne ihan kivan lisämaun lautaselle lihan lisukkeena. Tärkein syy miksi en kuitenkaan voisi ajatellakaan syöväni pelkkiä kasviksia on se, että olen jo vähän päälle nelikymppinen. Toisin sanoen olen syntynyt maailmaan, jossa nykyistä veganismibuumia ei vielä ollut olemassa, eikä kukaan nähnyt lihansyönnissä mitään pahaa. Silloin kun olin koululainen 1980-luvulla, ei koulussani ollut yhtään vegaania. Tuolloin ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku oppilas ei olisi syönyt lihaa. Kenelläkään ei käynyt mielessäkään että lihan syönti olisi jotenkin tuomittavaa tai epäeettistä. Koko ilmiö sai alkunsa vasta 1990-luvulla, joten jos tämän päivän vegaanit olisivat syntyneet 20 vuotta aikaisemmin, eivät he todellakaan olisi vegaaneja.

Vaikka itse olenkin syntynyt aikana, jolloin Suomessa on ollut jo korkea elintaso, enkä ole koskaan joutunut kokemaan todellista köyhyyttä, enkä näin ollen joutunut olemaan nälässä, olen kuitenkin saanut kasvatuksen ihmisiltä, jotka eivät ole olleet niin onnellisessa asemassa kuin minä. 1900-luvun alussa syntyneet isovanhempani kertoivat aina kauhutarinoita siitä kuinka he nuoruudessaan joutuivat selviämään todella yksipuolisella ruokavaliolla, esim. 6 kk putkeen pelkkää perunaa, sitten 3 kk pelkkää lanttua. Eipä varmaan heillä käynyt mielessäkään ruveta vegaaneiksi, vaan olivat todella kiitollisia jos joskus harvoin saivat lihaa syödäkseen. Jopa 1940-luvulla syntyneet vanhempani joutuivat näkemään nälkää sodan jälkeisenä pula-aikana. Muistan myös tuolloin lapsena kun näin kuvia Etiopian nälkäleireiltä ja tunsin iteni todella kiitolliseksi siitä että olin saanut syntyä hyvinvointi-Suomeen.

Olen siis saanut kasvatuksen, jonka mukaan ruoka ei ole itsestäänselvyys ja se että minulla sitä riittää on todellista luksusta. Olen oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan ruokaa, syömään kaiken mitä eteeni tarjotaan, eikä minun tulisi mieleenikään nirsoilla ruuasta. Kertaakaan eläissäni en ole esim. heittänyt ruokaa pois. Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden. Tätä elintasosairautta esiintyy vain vauraissa teollisuusmaissa. Esim. Somaliassa tai Sudanissa tuskin on yhtään vegaania. Jos minä olisin teini-iässä ruvennut vegaaniksi, olisin saanut isoisältäni raippaa isänkädestä. 

Vierailija
105/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin.

Vierailija
106/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:41"]Soijan tuotanto kuormittaa ympäristöä niin rajusti, etten näe mitään syytä ekologisesti vaihtaa kasvisruokaan. Lähellä tuotettu liha on paljon ekologisempi vaihtoehto. Tietenkin muut kuin soija-valmisteiset kasvisruoat (yms. kaukana tuotettavat) saavat minulta ehdottoman kannatuksen. En vain ole tarpeeksi kekseliäs näitä joka päivä hyödyntämään. [/quote] Soijan, jota tuotetaan yli 90% ja syötetään niille sinun pihveillesi rehuksi. Y'know, ekoteko! Jeesustelut sikseen...

[/quote]

Suomessa yleisin rehu sisältää nurmikasveja. Nurmikasvirehua varten kehitettiin sellainen AIV-liuoskin. Ehkä olet kuullut, sen kehittäjä sai muuten Nobel-palkinnon... En tajua, mistä on tullut tämä sitkeä käsitys, että lihakarjaa ruokittaisiin vain soijalla. Luomulihatilat eivät luonnollisestikaan käytä soijaa ollenkaan.

[/quote]

Aimo Iivari Virtanen keksi happosäilörehun, jota kutsutaan AIV-rehuksi.

Tiesittekö että Aimon poika Heikki Iivari Virtanen on jopa kuuluisampi Afrikan tuliaisistaan?

Vierailija
107/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä? [/quote]   Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia. [/quote]Kyllä ne on AV:lla ihan muut kuin kasvissyöjät, jotka päätä aukoo toisille, jos olet yhtään ketjuja seurannut.. :D

[/quote]

Vegaanit?

[/quote]Onko vegaani joku muu kuin kasvissyöjä? :O

Vierailija
108/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Syön kyllä kasviksiakin, tuovathan ne ihan kivan lisämaun lautaselle lihan lisukkeena. Tärkein syy miksi en kuitenkaan voisi ajatellakaan syöväni pelkkiä kasviksia on se, että olen jo vähän päälle nelikymppinen. Toisin sanoen olen syntynyt maailmaan, jossa nykyistä veganismibuumia ei vielä ollut olemassa, eikä kukaan nähnyt lihansyönnissä mitään pahaa. Silloin kun olin koululainen 1980-luvulla, ei koulussani ollut yhtään vegaania. Tuolloin ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku oppilas ei olisi syönyt lihaa. Kenelläkään ei käynyt mielessäkään että lihan syönti olisi jotenkin tuomittavaa tai epäeettistä. Koko ilmiö sai alkunsa vasta 1990-luvulla, joten jos tämän päivän vegaanit olisivat syntyneet 20 vuotta aikaisemmin, eivät he todellakaan olisi vegaaneja.[/quote]

Jaa. Minä tunnen parikin yli 90v vegaania. Elinvoimaisia ovat, yksi jopa urheilee joka aamu niin etten edes minä parikymppinen sekasyöjä pysy perässä.

Vierailija
109/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]

Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden.  

[/quote]

Paljon kasvisruokaa syövänä en ole koskaan heittänyt ruokaa hukkaan. En vain suostu ostamaan tehotuotettua lihaa eli vaikutan sitä kautta, ettei sitä tuotettaisikaan niin paljoa.

Maailma on kehittynyt paljon tuolta 1970-luvulta. Ihmiset ovat valistuneempia ja empaattisempia muitakin kuin omanlaisiaan kohtaan. Mm. homoseksuaalithan oli tuolloin vielä rikollisia! Myös eläinten oloihin on iham ymmärrettävästi alettu kiinnittää huomiota. Lihaa tuotetaan vain kokoajan suuremmissa tuotantolaitoksissa, joissa eläimillä ei ole mitään mahdollisuutta viettää elämää, jossa pääsisivät toteuttamaan lajille tyypillisiä käytäntömalleja. 70-luvulla ei tätäkään ongelmaa vielä ollut, vaan liha tuotettiin valtaosin pienillä maatiloilla, joissa jokainen eläin pystyttiin hoitamaan yksilöllisesti. 

Ja tietenkin korkea elintaso on yksi niistä syistä, miksi tämä on mahdollista, mutta se ei tarkoita, että kyseessä olisi huono asia. Korkea elintaso antaa myös mahdollisuuden huolehtia huonompiosaisista ihmisistä, enkä näe sitäkään ollenkaan pahana asiana. 

Kasvisyönti EI ole sama asia kuin ruoan heittäminen roskiin vaan valinta tehdään jo siellä kaupassa, kun liha jätetään ostamatta. Enemmän te lihansyöjät heitätte lihaa roskiin kuin kasvissyöjät.

Vierailija
110/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä? [/quote]   Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia. [/quote]Kyllä ne on AV:lla ihan muut kuin kasvissyöjät, jotka päätä aukoo toisille, jos olet yhtään ketjuja seurannut.. :D [/quote]   Vegaanit?     [/quote]Onko vegaani joku muu kuin kasvissyöjä? :O

[/quote]

Itsehän teette keskenänne niitä erotelmia kasvissyönnin tasoista.

Hukkaan aikaani "vegeys on ainoa oikea elämäntapa"-jankkaajan kanssa.

Alan tekemään lihapullia, saatanpa laittaa sekaan pekoniakin. Mitäs siihen sanot?

Ja liha ei ole edes luomua! Syön tehokasvatettua lihaa, veri valuu käsissäni!

Vierailija
111/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin.
[/quote]

Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin.

Vierailija
112/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä? [/quote]   Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia. [/quote]Kyllä ne on AV:lla ihan muut kuin kasvissyöjät, jotka päätä aukoo toisille, jos olet yhtään ketjuja seurannut.. :D [/quote]   Vegaanit?     [/quote]Onko vegaani joku muu kuin kasvissyöjä? :O

[/quote]

Alan tekemään lihapullia, saatanpa laittaa sekaan pekoniakin. Mitäs siihen sanot?

[/quote]

Mikä sinua vaivaa kun luulet että täällä ketään kiinnostaa mitä sinä mässytät?

Vierailija
113/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:39"]

[/quote]

[/quote]

Ei eineshyllyllä myydä pekonilihapullia. :(

Vierailija
114/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju ei ainakaan kannusta sekasyöntiin, en haluaisi että kukaan sekottaa mua vahingossakaan ihmisiin jotka tässäkin ketjussa riehuu. Voipi olla että motivoitte mua jatkamaan lihatonta lokakuuta vähän pidemmällekin :)

Vierailija
115/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:51"]

Tämä ketju ei ainakaan kannusta sekasyöntiin, en haluaisi että kukaan sekottaa mua vahingossakaan ihmisiin jotka tässäkin ketjussa riehuu. Voipi olla että motivoitte mua jatkamaan lihatonta lokakuuta vähän pidemmällekin :)

[/quote]

Mulle tuli päinvastainen fiilis. En halua olla niin outo kuin muutamat kasvissyöjät tässä ketjussa.

Vierailija
116/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:43"]

Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden.  

[/quote]

Paljon kasvisruokaa syövänä en ole koskaan heittänyt ruokaa hukkaan. En vain suostu ostamaan tehotuotettua lihaa eli vaikutan sitä kautta, ettei sitä tuotettaisikaan niin paljoa.

Maailma on kehittynyt paljon tuolta 1970-luvulta. Ihmiset ovat valistuneempia ja empaattisempia muitakin kuin omanlaisiaan kohtaan. Mm. homoseksuaalithan oli tuolloin vielä rikollisia! Myös eläinten oloihin on iham ymmärrettävästi alettu kiinnittää huomiota. Lihaa tuotetaan vain kokoajan suuremmissa tuotantolaitoksissa, joissa eläimillä ei ole mitään mahdollisuutta viettää elämää, jossa pääsisivät toteuttamaan lajille tyypillisiä käytäntömalleja. 70-luvulla ei tätäkään ongelmaa vielä ollut, vaan liha tuotettiin valtaosin pienillä maatiloilla, joissa jokainen eläin pystyttiin hoitamaan yksilöllisesti. 

Ja tietenkin korkea elintaso on yksi niistä syistä, miksi tämä on mahdollista, mutta se ei tarkoita, että kyseessä olisi huono asia. Korkea elintaso antaa myös mahdollisuuden huolehtia huonompiosaisista ihmisistä, enkä näe sitäkään ollenkaan pahana asiana. 

Kasvisyönti EI ole sama asia kuin ruoan heittäminen roskiin vaan valinta tehdään jo siellä kaupassa, kun liha jätetään ostamatta. Enemmän te lihansyöjät heitätte lihaa roskiin kuin kasvissyöjät.

[/quote]

Tilastot ? Linkit?

Vierailija
117/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin.

[/quote]

Lihankulutukseen on laskettu myös lihajalosteet ja makkarat sekä hampurilaiset.

Vierailija
118/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:56"]

Suomessa soijan osuus rehussa on 5% eli....

[/quote]Eli vaihdat puheenaihetta aina kun se sinulle sopii, jätät vastaamatta kysymyksiin, vaadit lähteitä muilta kuin itseltäsi, et lue annettuja läheitä, nimittelet ihmisiä vastauksissasi, pöyristyt aina vähän väliä, että saat mukavasti raivoa teksteihin jne. jne. jne.

[/quote]

Niin, teiltä on monesti jo kysytty pähkinöistä (jopa lapsityövoimaa) tofusta, seitanista ja soijasta,

ne on kiva ohittaa aiheena. Ekologista?

[/quote]

En ole se, jolta tivaat, mutta ruoan kuljetusten tuottamasta ilmastokuormituksesta on kyllä helppo löytää tietoa. Kuljetusten osuus on selkeästi pienempi kuin raaka-aineiden. Kaukaa tuodut kasvikset ovat ekologisempia kuin liha, ainakin jos on puhe naudasta, porsaasta, kanasta. Jos kuljetuksista puhutaan, niin yleensä suurin tekijä on se, miten se ruoka käydään ostamassa kaupasta. Jos kauppaan autoilee, suurin ympäristökuormitus tapahtuu todennäköisesti siinä, ei rahtilaivamatkassa kaukaisesta maasta. 

Olisiko tämä nyt selvä?

Vierailija
119/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Tunnen monta läskiä kasvissyöjää kuten. Kaikki voisivat katsoa ravitsemullista kokonaisuutta.

Vierailija
120/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on maatilojen määrän ja peltopinta-alan kehitys vuodesta 1990 lähtien. Kuten huomaat, niin tilojen määrä on vähentynyt ja viljeltävä pelto kasvanut. Tuotantoeläinten määrätkin on näin ollen pakostakin kasvaneet/tila, sillä lihaa käytetään enemmän kuin tuolloin ja tiloja on niin paljon vähemmän kuin tuolloin. (1990 lukua ennen kehitys oli jo samalainen, mutten jaksanut googletella enempää asiaa).

http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousympaeristot/ma1-maatilojen-maara-ja-peltoala

Lihankulutus Suomessa vuodesta 1997 lähtien:

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/tilastot/lihan_kulutus_suomessa.php