Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua syödä kasvisruokaa?

Vierailija
01.10.2014 |

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

Kommentit (578)

Vierailija
141/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:19"]

Meillä on kyllä niin että jos jotain perheenjäsentä ei huvita syödä mitä ruokaa laitan, niin vaihtoehdot on olla syömättä tai laittaa/hakea itse muunlaista ruokaa. En todellakaan ala kuunnella mitään miehen narinoita siitä mitä syödään saati ala laittaa eri ruokia eri ihmisille. Niin kauan kuin minä olen se joka tässä talossa ruoan laitan, minä myös päätän mitää syödään. Ja meillä syödään paljon kasvisruokia, lihaa ehkä parina-kolmena päivänä viikossa vaan. Tänäänkin syötän niille munakoiso-mozzarellavuokaa ja veikkaisin että maistuu mainiosti :)

[/quote]

heh, jos olisit oma vaimoni, alkaisin lasten kanssa syömään eri aikaan. Naiset eivät osaa syödä yksin, joten rouva olisi ruodussa noin yhden kerran jälkeen.

[/quote]

Jos olisit mun mieheni, huomaisit olevasi irtaimistosi kanssa pihalla ennekuin ehtisit kissaa sanoa :)

Vierailija
142/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:28"]

Ei minulla ole mitään kasvisruokaa vastaan, mutta en viitsi tahallaan luoda mitään kiellettyjen ruoka-aineiden listaa ja tehdä näin elämästä vaikeaa.

Yhtä tyhmää kuin että päättäisi alkaa vasenkätiseksi.

[/quote]Niin, ikävää jos elämästä tulee vaikeaa, kun ei saa syödä tuskalllisissa oloissa ikänsä viettäviä eläimiä.

[/quote]

Luomu ja lähiruoka. Vieraita käsitteitä "puunhalaajalle", jonka pähkinät, soijat, kasvikset ja tofut tuodaan "ekologisesti" toiselta puolelta maapalloa?

[/quote]Kerro taas luomulehmänlannasta jotain sivistävää hei! Se B12-juttu on kans aina yhtä kova kortti pöytään lyötäväksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:41"]

"Juu ei tosiaan kiinnosta eettisyys ja ekologisuus asiaan liittyen ---- Maailman suurin ongelma on väestön liikakasvu. Itse en koe olevani vastuussa koko maailmasta, vaan ainoastaan perheestäni ja omasta elämästäni." 

No eikö nämä kaksi asiaa (väestön liikakasvu ja väestön ruokkiminen) kulje aika käsi kädessä? Yksi suurimmista ongelmista onkin se, miten meidät kaikki maapallon miljardit ihmiset ruokitaan. Tällä hetkellä karjantuotantoon käytetään 80 prosenttia kaikesta maatalousmaasta, eli lähes kolmannes maapallon jäättömästä maapinta-alasta (Lähde:FAO 2010). Maapallo yksinkertaisesti käy liian pieneksi, jos lihan mussuttamista jatketaan nykyiseen tahtiin.

Brasilian karjankasvatus on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoutumiseen. Metsäkatoa taas pidetään yhtenä merkittävimpänä ilmastonmuutosta kiihdyttävänä tekijänä. Karjankasvatuksen kasvihuonepäästöt ovat maailmanlaajuisesti liikennettäkin suuremmat. (Lähde: WWF 2007)

Ruokakaupassa tehdyillä valinnoilla - sillä heitätkö ostoskärryyn hunajamarinoituja broilerinsuikaleita vai vaikkapa kesäkurpitsoja - on vaikutuksia muihin ihmisiin, luontoon ja koko maapalloon. Jospa ihmiset jonain päivänä lopettaisivat sen omaan napaan tuijottamisen ja ajattelisivat vaikka, millaisen maapallon haluavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen jättää. Karun betoniviidakkomaailman, jossa eläimiä pystyy ihailemaan ainoastaan kaltereiden takana eläintarhoissa, koska kaikki sademetsät on tuhottu karjankasvatuksen tieltä? 

[/quote]

Jos lihan syöminen lopetettaisiin globaalisti tähän päivään JA keksittäisiin jokin mullistava geenimuunneltu lajike, jonka tuotto olisi maagiset 50% parempi kuin nykyisten, mitä hyötyä siitä olisi? Maapallon väkiluku kasvaisi taas tuon uudenkin kestävyysrajan ylitse parissa vuosikymmenessä. 

Sen sijaan on parempi todeta, että maapallon resurssit ovat rajalliset ja ainoa keino selviytyä on väestönkasvu pysähtyminen ja myöhemmin lasku. Se, että jossain päin maailmaan erinäisistä syistä synnytetään 10 lasta jo nälkäänäkevään talouteen, ei parane sillä, että se 10 lasta ruokitaan. Ongelma vain siirtyy sukupolvella, kun ne 10 tekevät taas 10 lasta jne. 

Maapallon kantokyky on saavutettu. Ihmisiä tulee kuolemaan nälkään ja tauteihin. Sitä ei tule mikään ruokavaliovalinta muuttamaan. Olen ennemmin onnellinen siitä, että itse olen "turvassa" tältä ilmiöltä. Karua, mutta niin se vaan on. Luontaisessa kiertokulussa vahvin selviää. Asian puolesta yöunensa menettävät ja ruokavaliohössötystä harrastavat ovat henkisesti liian heikkoja selviämään pitkässä juoksussa.

[/quote]

"Ei ole hyötyä lopettaa lihansyöntiä, kun joka tapauksessa ihmiset maapallolla kärsii." ???  :D

Nää on näitä: "Ei ole järkeä kierrättää, koska kuitenkin jossain Kiinassa nousee uusia saastuttavia tehtaita." ja "Miksi pyöräilisin töihin, koska kuitenkin joku jossain lentää lentokoneella ja saastuttaa maapalloa." 

Vierailija
144/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjät täällä uhmakkaana... Kuin lapset, jotka kapinoivat äitiään vastaan.

Vierailija
145/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:14"]

[/quote]

Hirvee itku ja parku tosiaan :D Huvittavia. 

Vierailija
146/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:15"]

[/quote]

[/quote]

Luulette voittavanne tällä "älykkäällä keskustelullanne" lihansyöjiä puolellenne?

Kuka olikaan lapsellinen? Mistäs kaukaa tofu, soija , pähkinät ja seitan teidän pöytiinne "ekologisesti" toimitetaankaan?

Vierailija
147/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tosiasiahan on, että yleensä kasvissyöjät saavat lihansyöjät tuntemaan huonoa omaatuntoa. Vähintäänkin siitä, miten tehotuotettuja eläimiä kohdellaan. Ja sen vuoksi lihansyöjät joutuvat kaikin tavoin puolustamaan omaa tehotuotantoa tukevaa käyttäytymistään. Siitä tuo lihansyöjien hyökkäävyys ja kasvisruuan vastustaminen kumpuaa: omasta syyllisyydestä.

Vierailija
148/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:15"]

[/quote]

[/quote]

Luulette voittavanne tällä "älykkäällä keskustelullanne" lihansyöjiä puolellenne?

Kuka olikaan lapsellinen? Mistäs kaukaa tofu, soija , pähkinät ja seitan teidän pöytiinne "ekologisesti" toimitetaankaan?

[/quote]

Ei mun tarvitse "voittaa lihansyöjiä puolelleni". Miksi ihmeessä pitäisi? Jos joku haluaa syödä vainajia, niin siitä vaan. 

Vierailija
149/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajansyöjiä, raatoja, mädäntyneitä sisuskaluja, hakattuja eläimiä....

Kyllä , syön lihaa, kanaa ja kalaa mielelläni, jo ihan maun takia.

Miksi minun pitäisi sitä kenellekkään perustella? Mikä instanssi näin vaatii? =)

Vierailija
150/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:22"]

Vainajansyöjiä, raatoja, mädäntyneitä sisuskaluja, hakattuja eläimiä....

Miksi minun pitäisi sitä kenellekkään perustella? Mikä instanssi näin vaatii? =)

[/quote]

Se sama instanssi, joka vaatii kasvissyöjiä perustelemaan valintansa. 

Vierailija
151/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen lipsunut ruokavalioni suhteen aivan paskoille teille. Olin kymmenen vuotta kasvissyöjä ja sen jälkeen kun pari vuotta sitten rupesin syömään taas lihaa, oon ollut aivan ihastunut jauhelihan moniin mahdollisuuksiin, makkaroihin ja leikkeleisiin ym. Mikäs sen helpompaa, kun kaivaa paketista kinkku leivän päälle kurkun ja paprikan viipaloinnin sijaan. Liharuoissa on vielä minulle jokin uutuudenviehätys, koska en ollut niitä niin pitkiin aikoihin syönyt. Ja verisuonet paukkuu. Aion kyllä palata vielä kasvissyöjäksi, kunhan into liharuokiin taas laantuu. Tällä hetkellä lihattoman lokakuun viettäminen tuntuu vaikealta, mutta ehkä pidän vaikka lihattoman tammikuun tai jonkun muun kuukauden.

Vierailija
152/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lihanpurijat, yrittäkää jo ymmärtää että suurin osa maailman soijasta menee eläinten rehuksi. Niin, sinun pihviesi, lihapulliesi ja kanankoipien valmistamiseen. Kasvissyöjät käyttävät niistä muutaman prosentin. Miettikää nyt vähän kuinka paljon rehua monisatakiloinen elukka tarvii tai ne satojen ja tuhansien siivekkäiden kanalat, vähän enemmän kuin ihminen. Ja miettikää kuinka hitosti se kuluttaa vettä. 

Ja on muuten noi aasialaiset soijaa käyttävät ihmiset tosi sairaita. Aini, mutta nykyään sairaudet siellä ovat lisääntyneet, mm diabetes, kun länsimainen  liha- ja maitopainotteinen ruokakulttuuri lon levinnyt sinne. 

Tässä vähän asiaa kuinka liha- ja maitotalous tuhlaa luonnonvaroja:

"Globally, we're raising and slaughtering about 56 billion animals animal agriculture each year. If you do the math, that means we're killing 1,776 animals for food every second of every day. That doesn't even include fish and other seafood.

animal agriculture is responsible for producing more climate change gases than every car, boat, bus, truck, motorcycle and airplane on the planet. Combined. 

We have a livestock problem. Feeding food to animals and then eating the animals is kind of like heating your house during the winter by burning wood outside.

As Californians, we've been asked to take shorter showers and use less water on our lawns. Both are good ideas. But let's put it in perspective: a long shower uses around 40 gallons of water. Whereas it takes 4,000 to 18,000 gallons of water to create a 1/3 lb hamburger.

More than 90 percent of the water in California goes to agriculture. Each pound of chicken requires about 468 gallons of water, and pork requires about 576 gallons of water.
these billions of animals also make waste. The really disgusting waste, not just invisible climate warming gases. 

Let's put this in perspective: the good people of Philadelphia create roughly 1,000,000 tons of urine and feces per year. And one, only one, large pig farm will produce roughly 1,600,000 tons of urine and feces per year.

We don't have a global health epidemic; we have a global livestock epidemic. Too much of the western world health care budgets go to curing people of diseases caused by the consumption of animal products.

Yllä oleva teksti kopioitu Mobyn kirjoituksesta, joka kokonaisuudessaan löytyy täältä: 

http://www.huffingtonpost.com/moby/moby-meat_b_5889850.html?1412009893

Vierailija
153/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:22"]Vainajansyöjiä, raatoja, mädäntyneitä sisuskaluja, hakattuja eläimiä....

[/quote]

Varmaan omatuntosi, kun avaat keskustelun, luet(?) ja vaivaudut vielä kommentoimaankin. Kai siinä joku hätä puolustella itseään.

Vierailija
154/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mistä minä saan soijani, tofuni ja papuni? Lähiruokana. :)
t: ulkosuomalainen

Vierailija
155/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tää ketju on hauska. :D Huomaa taas, miten lihansyönnin kyseenalaistaminen on Suomessa varmaan yksi niistä asioista, jotka herättää kaikista eniten vihaisia tunteita. Olen samaa mieltä yhden kommentoijan kanssa, joka sanoi, että on vaikeaa ymmärtää miten joku voi olla omasta mielestään ekologinen ja maailmaa ja ympäristöä kunnioittava ja syödä samalla lihaa. Sitä nyt vaan ei voi kieltää, että lihansyönti on eniten ympäristöä kuormittava teko. Joo, tottakai voidaan sanoa, että "no entäs se soija, sehän tulee tosi kaukaa!!!11", kun soijan tuottamisen ja tuonnin ympäristöhaitat eivät koskaan yltäisi samaan mitä lihan. Lisäksi on turha sanoa, että kasvisruoasta ei saa tarpeeksi proteiinia, kun esimerkiksi juuri soija ja pähkinät ja pavut sisältävät enemmän tai saman verran proteiinia kuin liha (http://www.vegaaniliitto.fi/proteiini.html, vertailun vuoksi liha sisältää 22 g proteiinia/100 g). Lisäksi erityisesti punaisessa lihassa on paljon huonoa rasvaa, kun taas vaikkapa pähkinät sisältävät hyvää rasvaa. Lihansyöntihän (punainen liha eritoten) on monissa tutkimuksissa todettu yhdeksi epäterveellisimmistä asioista, mitä keholleen voi tehdä.

On totta, että kana ja kala ovat terveellisempiä kuin punainen liha, mutta ne ovat silti epäeettisempiä valintoja kuin kasvisperäinen ruoka. Tottakai vaikkapa itse kalastettu kala on ihan ok, mutta kuinka moni näin tekee? Tai kuinka monella on mahdollisuus hakea broilerinsa lähikanalasta?

Lisäksi kasvisruoka on usein halvempaa kuin liharuoka. Pavut, linssit ja soijarouhe ei maksa paljon mitään ja maustamattoman tofunkin hinta on tullut alaspäin viime vuosina. Tottakai tuoreet kasvikset saattaa kausien mukaan maksaa paljonkin, mutta niitähän lihansyöjätkin ilmeisesti ostaa joka tapauksessa?

Ja nyt seuraa paljastus: syön itsekin joskus kanaa ja kalaa, tosi harvoin punaista lihaa. :o Mulle ei ole ongelma, jos joku syö lihaa, mutta se mua haittaa, että yritetään jotenkin kääntää lihan syönti terveelliseksi ja ekologiseksi valinnaksi, kun se sitä hyvällä tahdollakaan ei ole. Mutta tällaista tämä on, suomalaiset nyt on sellaista kansaa, että "koska ihminen on ollut jo aikojen alusta lihansyöjä" (oletko samaa mieltä muistakin ikiaikaisista arvoista?) ja "koska raavas suomalainen mies syö kunnon lihaa eikä ole mikään ituhippi" (onko tosissaan sun miehisyys kiinni siitä, mitä syöt), on suositeltavaa ja lähes välttämätöntä tunkea naamaansa possua ja lehmää.

Vierailija
156/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli uutisissa, että 70-luvun jälkeen 50% villieläimistä hävinnyt maapallolta ja mm Etelä-Amerikasta kadonnut paljon lajeja. Tämä johtuu mm siitä, että metsät on hakattu alas, että ollaan saatu laiduntilaa lihakarjalle ja erityisesti siksi, että metsät hakataan alas, että voidaan viljellä tuottavaa soijaa, joka siis melkein 90% menee eläinten käyttöön. 

Kyllä, syön enemmän kuin mielläni kasvisruokaa. Mieheni syö myös. Sen lisäksi, että se on eläinystävällinen teko se on ennenkaikkea ympäristöteko. Isoin ympäristöteko mitä yksittäinen kuluttaja voi tehdä. 

Vierailija
157/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtu edellisestä, että ehkä paras perustelu koskaan lihansyönnille on "ärsyttää kasvissyöjät kun ne tuputtaa kasvissyöntiä joten en varmaan koskaan ala kasvissyöjäksi :´((". Ihan tosissaan, what are you, five? :D

t. 119

Vierailija
158/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvä aloitus on punaisen lihan pois jättäminen kokonaan:). Pelkkää kalaa, kanaa ja kasviruokaa, myös munat ja maito ok. Jos kykenee niin sitten jättää pois kanan. Siitä Se lähtee.

Vierailija
159/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sinun kiusaksi.

Vierailija
160/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan sinun kiusaksi." - Tämän on varmaan kirjoittanut joku 40-v peppukipeä läski ÄIÄ kalja kädessä. :D