Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua syödä kasvisruokaa?

Vierailija
01.10.2014 |

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

Kommentit (578)

Vierailija
81/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mielelläni kasvisruokaa, mutta lihansyöntiä en jättäsi. Ihminen on syntyään sekasyöjä. Lihaa syön kohtuudella.

Vierailija
82/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:18"] Täällä taas huomaa miten jengi ei tiedä kasvisruuista yhtään mitään.  [/quote] Ja kasvissyöjät ei tiedä oikeasta ruuasta mitään. [/quote]Määrittele "oikea".

[/quote]

Lajin mukainen ruoka
[/quote]:D :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:41"]Soijan tuotanto kuormittaa ympäristöä niin rajusti, etten näe mitään syytä ekologisesti vaihtaa kasvisruokaan. Lähellä tuotettu liha on paljon ekologisempi vaihtoehto. Tietenkin muut kuin soija-valmisteiset kasvisruoat (yms. kaukana tuotettavat) saavat minulta ehdottoman kannatuksen. En vain ole tarpeeksi kekseliäs näitä joka päivä hyödyntämään. [/quote] Soijan, jota tuotetaan yli 90% ja syötetään niille sinun pihveillesi rehuksi. Y'know, ekoteko! Jeesustelut sikseen...

[/quote]

Kaikki tuotantoeläimet syö pelkkää soijaa????

Yritä edes keksiä parempia perusteluita ;)

Vierailija
84/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:19"]

Meillä on kyllä niin että jos jotain perheenjäsentä ei huvita syödä mitä ruokaa laitan, niin vaihtoehdot on olla syömättä tai laittaa/hakea itse muunlaista ruokaa. En todellakaan ala kuunnella mitään miehen narinoita siitä mitä syödään saati ala laittaa eri ruokia eri ihmisille. Niin kauan kuin minä olen se joka tässä talossa ruoan laitan, minä myös päätän mitää syödään. Ja meillä syödään paljon kasvisruokia, lihaa ehkä parina-kolmena päivänä viikossa vaan. Tänäänkin syötän niille munakoiso-mozzarellavuokaa ja veikkaisin että maistuu mainiosti :)

[/quote]

heh, jos olisit oma vaimoni, alkaisin lasten kanssa syömään eri aikaan. Naiset eivät osaa syödä yksin, joten rouva olisi ruodussa noin yhden kerran jälkeen.

Vierailija
85/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä?

[/quote]

Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia.
[/quote]Kyllä ne on AV:lla ihan muut kuin kasvissyöjät, jotka päätä aukoo toisille, jos olet yhtään ketjuja seurannut.. :D

Vierailija
86/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta voisin periaatteessa olla veganisti. Pidän kasvisruuista paljon. Toisaalta vaatisi niin paljon opettelua että kaikki tarpeellinen tulisi pelkästään kasvisperäisestä ruuasta, etten ehkä jaksa. Luulen, että veganisteilla on helposti joitain puutostiloja. Yksi veganistiystäväni on tosi usein kipeänä, ja pelkään että johtuu ravinnosta.

Vierailija
87/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä?

[/quote]

Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia.
[/quote]

Kinostaa?

Vierailija
88/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:41"]Soijan tuotanto kuormittaa ympäristöä niin rajusti, etten näe mitään syytä ekologisesti vaihtaa kasvisruokaan. Lähellä tuotettu liha on paljon ekologisempi vaihtoehto. Tietenkin muut kuin soija-valmisteiset kasvisruoat (yms. kaukana tuotettavat) saavat minulta ehdottoman kannatuksen. En vain ole tarpeeksi kekseliäs näitä joka päivä hyödyntämään. [/quote] Soijan, jota tuotetaan yli 90% ja syötetään niille sinun pihveillesi rehuksi. Y'know, ekoteko! Jeesustelut sikseen...

[/quote]

Kaikki tuotantoeläimet syö pelkkää soijaa????

Yritä edes keksiä parempia perusteluita ;)
[/quote]Miten on lannotteiden ja B12-vitamiinin ekologisuuden laita. Kerrotko meille taas,

Vierailija
89/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ja syön! Nämä "kuukaudet" on aika mediahömppää. Miksi miehesi päättää?

Meillä kyllä syödään JATKUVASTI molempia ja myös kalaa ja paljon, lihasta possu,nauta,lammas,poro,hirvi jne., kanaa. Vähintään puolet lautasesta on kasviksia tai juureksia. Näin jo minun ja mieheni lapsuuskodissa. Omat muksut seuraa joukkoja:).

Vierailija
90/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:19"]

Meillä on kyllä niin että jos jotain perheenjäsentä ei huvita syödä mitä ruokaa laitan, niin vaihtoehdot on olla syömättä tai laittaa/hakea itse muunlaista ruokaa. En todellakaan ala kuunnella mitään miehen narinoita siitä mitä syödään saati ala laittaa eri ruokia eri ihmisille. Niin kauan kuin minä olen se joka tässä talossa ruoan laitan, minä myös päätän mitää syödään. Ja meillä syödään paljon kasvisruokia, lihaa ehkä parina-kolmena päivänä viikossa vaan. Tänäänkin syötän niille munakoiso-mozzarellavuokaa ja veikkaisin että maistuu mainiosti :)

[/quote]

heh, jos olisit oma vaimoni, alkaisin lasten kanssa syömään eri aikaan. Naiset eivät osaa syödä yksin, joten rouva olisi ruodussa noin yhden kerran jälkeen.
[/quote]On sulla kans rouva. Minkähänlaisia teidän lapset onkaan?

Vierailija
91/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka aiheuttaa aivoissa muutoksia, joka saa ihmisen kyselemään palstoilla viattomilta ihmisiltä "Miksi et halua" -tyyppisiä kysymyksiä.

MOT.

Vierailija
92/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:33"]Tämmöiset veetuiluketjut ei ainakaan lisää kasvissyöntiä ;) [/quote] No lisääkö se sitten lihansyöntiä? [/quote]   Toi asenteellisuus ja muille pään aukominen saa kyllä aikamoisia antipatioita kasvissyöntiä kohtaan, joten niinkin voi sanoa. Syön tänään muuten itsetehtyjä lihapullia. [/quote]Kyllä ne on AV:lla ihan muut kuin kasvissyöjät, jotka päätä aukoo toisille, jos olet yhtään ketjuja seurannut.. :D

[/quote]

Vegaanit?

Vierailija
93/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minä olen ratkaissut tuon ongelman siten, että teen pääruoan kasvispohjaisena, ja mieheni saa halutessaan lisätä omaan annokseensa lihaa. :) Kätevin tapa: ei tarvitse kuunnella nurinaa siitä ettei miehelle ole "mitään syömäkelpoista", mutta ei toisaalta tarvitse nähdä ylettömästi vaivaa sen yhteisen ruoan eteen. Esim. salaattipohjaiset ateriat ovat melkolailla muunneltavissa kasvissalaatista vaikkapa kanasalaatiksi, tai salaatti + pihvi -ateriaksi. Ja muutenkin olen päivän ateriat yrittänyt säädellä siten, että eri osasia on helppo yhdistää itselleen mieluisimmaksi ruokavalion mukaan. 

... Ja jos siitä vielä kehtaa urputtaa, niin sitten saa kyllä itse tehdä sapuskansa. ;) 

Vierailija
94/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:16"]

Hei ap, minä olen ratkaissut tuon ongelman siten, että teen pääruoan kasvispohjaisena, ja mieheni saa halutessaan lisätä omaan annokseensa lihaa. :) Kätevin tapa: ei tarvitse kuunnella nurinaa siitä ettei miehelle ole "mitään syömäkelpoista", mutta ei toisaalta tarvitse nähdä ylettömästi vaivaa sen yhteisen ruoan eteen. Esim. salaattipohjaiset ateriat ovat melkolailla muunneltavissa kasvissalaatista vaikkapa kanasalaatiksi, tai salaatti + pihvi -ateriaksi. Ja muutenkin olen päivän ateriat yrittänyt säädellä siten, että eri osasia on helppo yhdistää itselleen mieluisimmaksi ruokavalion mukaan. 

... Ja jos siitä vielä kehtaa urputtaa, niin sitten saa kyllä itse tehdä sapuskansa. ;) 

[/quote]

Juuri näin =)

Suurin osa kasvissyöjistä ei vain tajua tätä vaihtoehtoa ;)

Vierailija
95/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]

Syön kyllä kasviksiakin, tuovathan ne ihan kivan lisämaun lautaselle lihan lisukkeena. Tärkein syy miksi en kuitenkaan voisi ajatellakaan syöväni pelkkiä kasviksia on se, että olen jo vähän päälle nelikymppinen. Toisin sanoen olen syntynyt maailmaan, jossa nykyistä veganismibuumia ei vielä ollut olemassa, eikä kukaan nähnyt lihansyönnissä mitään pahaa. Silloin kun olin koululainen 1980-luvulla, ei koulussani ollut yhtään vegaania. Tuolloin ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku oppilas ei olisi syönyt lihaa. Kenelläkään ei käynyt mielessäkään että lihan syönti olisi jotenkin tuomittavaa tai epäeettistä. Koko ilmiö sai alkunsa vasta 1990-luvulla, joten jos tämän päivän vegaanit olisivat syntyneet 20 vuotta aikaisemmin, eivät he todellakaan olisi vegaaneja.

Vaikka itse olenkin syntynyt aikana, jolloin Suomessa on ollut jo korkea elintaso, enkä ole koskaan joutunut kokemaan todellista köyhyyttä, enkä näin ollen joutunut olemaan nälässä, olen kuitenkin saanut kasvatuksen ihmisiltä, jotka eivät ole olleet niin onnellisessa asemassa kuin minä. 1900-luvun alussa syntyneet isovanhempani kertoivat aina kauhutarinoita siitä kuinka he nuoruudessaan joutuivat selviämään todella yksipuolisella ruokavaliolla, esim. 6 kk putkeen pelkkää perunaa, sitten 3 kk pelkkää lanttua. Eipä varmaan heillä käynyt mielessäkään ruveta vegaaneiksi, vaan olivat todella kiitollisia jos joskus harvoin saivat lihaa syödäkseen. Jopa 1940-luvulla syntyneet vanhempani joutuivat näkemään nälkää sodan jälkeisenä pula-aikana. Muistan myös tuolloin lapsena kun näin kuvia Etiopian nälkäleireiltä ja tunsin iteni todella kiitolliseksi siitä että olin saanut syntyä hyvinvointi-Suomeen.

Olen siis saanut kasvatuksen, jonka mukaan ruoka ei ole itsestäänselvyys ja se että minulla sitä riittää on todellista luksusta. Olen oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan ruokaa, syömään kaiken mitä eteeni tarjotaan, eikä minun tulisi mieleenikään nirsoilla ruuasta. Kertaakaan eläissäni en ole esim. heittänyt ruokaa pois. Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden. Tätä elintasosairautta esiintyy vain vauraissa teollisuusmaissa. Esim. Somaliassa tai Sudanissa tuskin on yhtään vegaania. Jos minä olisin teini-iässä ruvennut vegaaniksi, olisin saanut isoisältäni raippaa isänkädestä. 

[/quote]

Jaaha. Mitenkäs kun minäkin olen yli nelikymppinen enkä jaa ajatuksiasi ollenkaan. En syö lihaa juuri koskaan ja voisin nähdä itseni vegaaninakin. Tunnen monia muitakin ikäisiäni, jotka ajattelevat näin. Osa ihmisistä seuraa aikaansa, ottaa vastaan uutta tietoa ja on tietoinen esim.tämän hetken ekologisista ongelmista. Olisi koko yhteiskunnan ja tulevien sukupolvien kannalta epänormaalista olla ottamatta näitä asioita huomioon. Se, että minä syön lihaa, ei auta millinkään vertaa kehitysmaiden nälkäänäkeviä, vaan aivan päinvastoin vaikeuttaa heidän elämäänsä lisää lisääntyvän ilmastonmuutoksen myötä. Oletko kaikissa muissakin asioissa jämähtänyt johonkin 50-ajatteluun?

No, ehkä tämä on epäreilua. Minun on varmaan helpompi ajatella näin, koska minut on kasvatettu toisin kuin sinut. Minua ei ole koskaan lyöty eikä uhattu lyödä, sen sijaan meillä on opetettu ajattelemaan ja keskustelemaan .

Vierailija
96/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni meistä sekasyöjistä (tai ehkä ne onkin vaan niitä "lihan"syöjiä) ei voi vain myöntää rehellisesti sitä faktaa että voisi näin maailman hyväosaisena tehdä parempia valintoja, mutta kun laiskottaa. Ei tarttis keksiä mitään kuivia tekosyitä täälläkään.

Vierailija
97/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin nyt lokakuun vetää ilman lihaa kokonaan. Kalaa, munia ja maitotuotteita en meinaa tipputtaa pois.

Tosin syön normaalistikin lihaa ehkä kerran viikossa, joten eipä tämä isoa eroa mun arkeen tuo. :D Kasviruoka on vain niin paljon parempaa kuin liharuoka, että harvemmin tulee se liha valittua. Lisäksi liha on mulle ongelma epäeettisyytensä ja epäekologisuutensa ansiosta... Riistaa syön kyllä mielelläni, mutta muuten en lihaa haluaisi syödä juurikaan.

Mutta nyt siis riistatkin ja harva tlihansyönnit pois ja herkullista kasvisruokaa tilalle! Pähkinöitä, quornia, soijaa, tofua, papuja, linssejä, maitotuotteita, kananmunia ja kalaa voin yhä syödä eli proteiininsaannista ei tarvi huolehtia. Uskon, että mun ruokavalio on tämän kuukauden aikana (ja normaalistikin, jolloin mukana on vielä se liha noin kerran viikkoon) paljon monipuolisempi kuin valtaosan seka-/lihansyöjistä.

Vierailija
98/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:50"]

[/quote]

Suomessa yleisin rehu sisältää nurmikasveja. Nurmikasvirehua varten kehitettiin sellainen AIV-liuoskin. Ehkä olet kuullut, sen kehittäjä sai muuten Nobel-palkinnon... En tajua, mistä on tullut tämä sitkeä käsitys, että lihakarjaa ruokittaisiin vain soijalla. Luomulihatilat eivät luonnollisestikaan käytä soijaa ollenkaan.

Vierailija
99/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:19"]

[/quote]

[/quote]

? Olen monesti syönyt yksin. Älä yleistä omaa lapasen kaltaista akkaasi muihin naisiin.

Vierailija
100/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:23"]

Mä meinasin nyt lokakuun vetää ilman lihaa kokonaan. Kalaa, munia ja maitotuotteita en meinaa tipputtaa pois.

Tosin syön normaalistikin lihaa ehkä kerran viikossa, joten eipä tämä isoa eroa mun arkeen tuo. :D Kasviruoka on vain niin paljon parempaa kuin liharuoka, että harvemmin tulee se liha valittua. Lisäksi liha on mulle ongelma epäeettisyytensä ja epäekologisuutensa ansiosta... Riistaa syön kyllä mielelläni, mutta muuten en lihaa haluaisi syödä juurikaan.

Mutta nyt siis riistatkin ja harva tlihansyönnit pois ja herkullista kasvisruokaa tilalle! Pähkinöitä, quornia, soijaa, tofua, papuja, linssejä, maitotuotteita, kananmunia ja kalaa voin yhä syödä eli proteiininsaannista ei tarvi huolehtia. Uskon, että mun ruokavalio on tämän kuukauden aikana (ja normaalistikin, jolloin mukana on vielä se liha noin kerran viikkoon) paljon monipuolisempi kuin valtaosan seka-/lihansyöjistä.

[/quote]

Nyt sun ruuat on eettisiä ja ekologisia!