Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua syödä kasvisruokaa?

Vierailija
01.10.2014 |

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

Kommentit (578)

Vierailija
121/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:09"]

Ihan sama. Tunnen monta läskiä kasvissyöjää kuten. Kaikki voisivat katsoa ravitsemullista kokonaisuutta.

[/quote]

Ja trämä ohi aloituksen. Haluan siis syödä kasviksia ja protskua.

Vierailija
122/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:56"]

Suomessa soijan osuus rehussa on 5% eli....

[/quote]Eli vaihdat puheenaihetta aina kun se sinulle sopii, jätät vastaamatta kysymyksiin, vaadit lähteitä muilta kuin itseltäsi, et lue annettuja läheitä, nimittelet ihmisiä vastauksissasi, pöyristyt aina vähän väliä, että saat mukavasti raivoa teksteihin jne. jne. jne.

[/quote]

Niin, teiltä on monesti jo kysytty pähkinöistä (jopa lapsityövoimaa) tofusta, seitanista ja soijasta,

ne on kiva ohittaa aiheena. Ekologista?

[/quote]

En ole se, jolta tivaat, mutta ruoan kuljetusten tuottamasta ilmastokuormituksesta on kyllä helppo löytää tietoa. Kuljetusten osuus on selkeästi pienempi kuin raaka-aineiden. Kaukaa tuodut kasvikset ovat ekologisempia kuin liha, ainakin jos on puhe naudasta, porsaasta, kanasta. Jos kuljetuksista puhutaan, niin yleensä suurin tekijä on se, miten se ruoka käydään ostamassa kaupasta. Jos kauppaan autoilee, suurin ympäristökuormitus tapahtuu todennäköisesti siinä, ei rahtilaivamatkassa kaukaisesta maasta. 

Olisiko tämä nyt selvä?

[/quote]

Siis suomessa heinää syövä lehmä on saatanan kätyri, mutta sun pähkinöitä saa rahdata toiselta puoleta maapalloa? Logiikka taas hienosti hallussa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:41"]

"Juu ei tosiaan kiinnosta eettisyys ja ekologisuus asiaan liittyen ---- Maailman suurin ongelma on väestön liikakasvu. Itse en koe olevani vastuussa koko maailmasta, vaan ainoastaan perheestäni ja omasta elämästäni." 

No eikö nämä kaksi asiaa (väestön liikakasvu ja väestön ruokkiminen) kulje aika käsi kädessä? Yksi suurimmista ongelmista onkin se, miten meidät kaikki maapallon miljardit ihmiset ruokitaan. Tällä hetkellä karjantuotantoon käytetään 80 prosenttia kaikesta maatalousmaasta, eli lähes kolmannes maapallon jäättömästä maapinta-alasta (Lähde:FAO 2010). Maapallo yksinkertaisesti käy liian pieneksi, jos lihan mussuttamista jatketaan nykyiseen tahtiin.

Brasilian karjankasvatus on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoutumiseen. Metsäkatoa taas pidetään yhtenä merkittävimpänä ilmastonmuutosta kiihdyttävänä tekijänä. Karjankasvatuksen kasvihuonepäästöt ovat maailmanlaajuisesti liikennettäkin suuremmat. (Lähde: WWF 2007)

Ruokakaupassa tehdyillä valinnoilla - sillä heitätkö ostoskärryyn hunajamarinoituja broilerinsuikaleita vai vaikkapa kesäkurpitsoja - on vaikutuksia muihin ihmisiin, luontoon ja koko maapalloon. Jospa ihmiset jonain päivänä lopettaisivat sen omaan napaan tuijottamisen ja ajattelisivat vaikka, millaisen maapallon haluavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen jättää. Karun betoniviidakkomaailman, jossa eläimiä pystyy ihailemaan ainoastaan kaltereiden takana eläintarhoissa, koska kaikki sademetsät on tuhottu karjankasvatuksen tieltä? 

[/quote]

Jos lihan syöminen lopetettaisiin globaalisti tähän päivään JA keksittäisiin jokin mullistava geenimuunneltu lajike, jonka tuotto olisi maagiset 50% parempi kuin nykyisten, mitä hyötyä siitä olisi? Maapallon väkiluku kasvaisi taas tuon uudenkin kestävyysrajan ylitse parissa vuosikymmenessä. 

Sen sijaan on parempi todeta, että maapallon resurssit ovat rajalliset ja ainoa keino selviytyä on väestönkasvu pysähtyminen ja myöhemmin lasku. Se, että jossain päin maailmaan erinäisistä syistä synnytetään 10 lasta jo nälkäänäkevään talouteen, ei parane sillä, että se 10 lasta ruokitaan. Ongelma vain siirtyy sukupolvella, kun ne 10 tekevät taas 10 lasta jne. 

Maapallon kantokyky on saavutettu. Ihmisiä tulee kuolemaan nälkään ja tauteihin. Sitä ei tule mikään ruokavaliovalinta muuttamaan. Olen ennemmin onnellinen siitä, että itse olen "turvassa" tältä ilmiöltä. Karua, mutta niin se vaan on. Luontaisessa kiertokulussa vahvin selviää. Asian puolesta yöunensa menettävät ja ruokavaliohössötystä harrastavat ovat henkisesti liian heikkoja selviämään pitkässä juoksussa.

Vierailija
124/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:41"]Soijan tuotanto kuormittaa ympäristöä niin rajusti, etten näe mitään syytä ekologisesti vaihtaa kasvisruokaan. Lähellä tuotettu liha on paljon ekologisempi vaihtoehto. Tietenkin muut kuin soija-valmisteiset kasvisruoat (yms. kaukana tuotettavat) saavat minulta ehdottoman kannatuksen. En vain ole tarpeeksi kekseliäs näitä joka päivä hyödyntämään. [/quote] Soijan, jota tuotetaan yli 90% ja syötetään niille sinun pihveillesi rehuksi. Y'know, ekoteko! Jeesustelut sikseen...

[/quote]

Suomessa yleisin rehu sisältää nurmikasveja. Nurmikasvirehua varten kehitettiin sellainen AIV-liuoskin. Ehkä olet kuullut, sen kehittäjä sai muuten Nobel-palkinnon... En tajua, mistä on tullut tämä sitkeä käsitys, että lihakarjaa ruokittaisiin vain soijalla. Luomulihatilat eivät luonnollisestikaan käytä soijaa ollenkaan.

[/quote]

Aimo Iivari Virtanen keksi happosäilörehun, jota kutsutaan AIV-rehuksi.

Tiesittekö että Aimon poika Heikki Iivari Virtanen on jopa kuuluisampi Afrikan tuliaisistaan?

[/quote]

Kyseessä on AIV-liuos, jota laittamalla rehuun saadaan AIV-rehua. En tunne hänen poikansa tarinaa.

Vierailija
125/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on maatilojen määrän ja peltopinta-alan kehitys vuodesta 1990 lähtien. Kuten huomaat, niin tilojen määrä on vähentynyt ja viljeltävä pelto kasvanut. Tuotantoeläinten määrätkin on näin ollen pakostakin kasvaneet/tila, sillä lihaa käytetään enemmän kuin tuolloin ja tiloja on niin paljon vähemmän kuin tuolloin. (1990 lukua ennen kehitys oli jo samalainen, mutten jaksanut googletella enempää asiaa).

http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousympaeristot/ma1-maatilojen-maara-ja-peltoala

Lihankulutus Suomessa vuodesta 1997 lähtien:

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/tilastot/lihan_kulutus_suomessa.php

[/quote]

Et vastannut siihen, miten lihansyöjät ( kyllä, syön vain lihaa, en muuta) heittävät enemmän ruokaa roskiin kuin kasvissyöjät?

Vierailija
126/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:18"]

Tässä on maatilojen määrän ja peltopinta-alan kehitys vuodesta 1990 lähtien. Kuten huomaat, niin tilojen määrä on vähentynyt ja viljeltävä pelto kasvanut. Tuotantoeläinten määrätkin on näin ollen pakostakin kasvaneet/tila, sillä lihaa käytetään enemmän kuin tuolloin ja tiloja on niin paljon vähemmän kuin tuolloin. (1990 lukua ennen kehitys oli jo samalainen, mutten jaksanut googletella enempää asiaa).

http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousympaeristot/ma1-maatilojen-maara-ja-peltoala

[/quote]

Et vastannut siihen, miten lihansyöjät ( kyllä, syön vain lihaa, en muuta) heittävät enemmän ruokaa roskiin kuin kasvissyöjät?

[/quote]

Sanoin, että lihansyöjät heittävät enemän LIHAA roskiin. Ihan looginen johtopäätös, kun ei se kasvissyöjä osta lihaa, jota heittäisi roskiin. 

Vierailija
127/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:20"]

[/quote]

[/quote]

Sanoin, että lihansyöjät heittävät enemän LIHAA roskiin. Ihan looginen johtopäätös, kun ei se kasvissyöjä osta lihaa, jota heittäisi roskiin. 

[/quote]

Jaa. En itse käytä siteitä enkä tamponeja, enkä kuukuppiakaan, koska olen mies.

Olen siis huomattavasti ekologisempi ihminen kuin naiset. Näin? ; )

Vierailija
128/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:21"]

[/quote]

No tuolta osin olet ekologisempi siteitä ja tamppooneja käyttävään naiseen verrattuna.

En tuota ruoan hukkaanheittoa edes mitenkään ekologisuuteen liittänyt viestissäni. Alkuperäisen kirjoittajan viestistä sai vain sellaisen kuvan, että kasvissyöjät nirsoilullan heittäisivät jotenkin keskivertoa enemmän ruokaa roskiin ja erityisesti sitä lihaa, joka ei heille kelpaa. Korjasin tämän toteamalla, että eivät kasvissyöjät ainakaan sitä lihaa heitä enemmän roskiin (kun eivät he sitä tosiaan ostakaan).

Vierailija
129/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:28"]

Ei minulla ole mitään kasvisruokaa vastaan, mutta en viitsi tahallaan luoda mitään kiellettyjen ruoka-aineiden listaa ja tehdä näin elämästä vaikeaa.

Yhtä tyhmää kuin että päättäisi alkaa vasenkätiseksi.

[/quote]Niin, ikävää jos elämästä tulee vaikeaa, kun ei saa syödä tuskalllisissa oloissa ikänsä viettäviä eläimiä.

Vierailija
130/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut menevät aina ihme jankuttamiseksi ja "kato, syön lihapullia mitäs siihen sanot" -lapsellisuuksiin...

Onko noin kamalaa kun joku on tehnyt elämässä toisenlaisia valintoja? 

Terv. Vegaani ja vapaaehtoisesti lapseton, mitäs siihen sanot.

Vierailija
131/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten kohtelu ja kärsimykset eivät kiinnosta. Tehkää eläimille ihan mitä haluatte, kunhan mun marketissa ja lähikaupoissa on halpaa lihaa ja paljon vaihtoehtoja. Minua ei kiinnosta vaikka eläimiä hakattaisiin kaikki päivät, kunhan saa pöytään mureampa lihaa, enemmän maitoa ja minua. Sama juttu aasialaisen lapsityövoiman kanssa: tehkää niille ihan mitä haluatte, kunhan saan mieleiset muotivaatteeni halvalla. Minua eivät kiinnosta mitkään nyyhkyuutiset näistä aiheista vaan vaihdan kanavaa. Suosittelen samaa kaikille, jotka oikeasti pitävät lihasta.

Vierailija
132/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:28"]

Ei minulla ole mitään kasvisruokaa vastaan, mutta en viitsi tahallaan luoda mitään kiellettyjen ruoka-aineiden listaa ja tehdä näin elämästä vaikeaa.

Yhtä tyhmää kuin että päättäisi alkaa vasenkätiseksi.

[/quote]Niin, ikävää jos elämästä tulee vaikeaa, kun ei saa syödä tuskalllisissa oloissa ikänsä viettäviä eläimiä.

[/quote]

Luomu ja lähiruoka. Vieraita käsitteitä "puunhalaajalle", jonka pähkinät, soijat, kasvikset ja tofut tuodaan "ekologisesti" toiselta puolelta maapalloa?

Vierailija
133/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta tyhmempi olet. 

Olet takuulla saanut trikiinitartunnan kaikesta huonolaatuisesta lihasta, jota ahmit jo entuudestaan mädäntyneisiin sisuskaluihisi.

Vierailija
134/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se.

Vierailija
135/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:16"]

Hei ap, minä olen ratkaissut tuon ongelman siten, että teen pääruoan kasvispohjaisena, ja mieheni saa halutessaan lisätä omaan annokseensa lihaa. :) Kätevin tapa: ei tarvitse kuunnella nurinaa siitä ettei miehelle ole "mitään syömäkelpoista", mutta ei toisaalta tarvitse nähdä ylettömästi vaivaa sen yhteisen ruoan eteen. Esim. salaattipohjaiset ateriat ovat melkolailla muunneltavissa kasvissalaatista vaikkapa kanasalaatiksi, tai salaatti + pihvi -ateriaksi. Ja muutenkin olen päivän ateriat yrittänyt säädellä siten, että eri osasia on helppo yhdistää itselleen mieluisimmaksi ruokavalion mukaan. 

... Ja jos siitä vielä kehtaa urputtaa, niin sitten saa kyllä itse tehdä sapuskansa. ;) 

[/quote]

Jos olisit mun vaimo, niin molemmat oltaisiin tyytyväisiä. Tämä ei tosin liene mitenkään koskaan saavutettavissa oleva olotila meidän perheessä.

Vierailija
136/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:44"]

Eläinten kohtelu ja kärsimykset eivät kiinnosta. Tehkää eläimille ihan mitä haluatte, kunhan mun marketissa ja lähikaupoissa on halpaa lihaa ja paljon vaihtoehtoja. Minua ei kiinnosta vaikka eläimiä hakattaisiin kaikki päivät, kunhan saa pöytään mureampa lihaa, enemmän maitoa ja minua. Sama juttu aasialaisen lapsityövoiman kanssa: tehkää niille ihan mitä haluatte, kunhan saan mieleiset muotivaatteeni halvalla. Minua eivät kiinnosta mitkään nyyhkyuutiset näistä aiheista vaan vaihdan kanavaa. Suosittelen samaa kaikille, jotka oikeasti pitävät lihasta.

[/quote]

Mikä sua kiinnostaa? Paskominen ja bb?

Vierailija
137/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:44"]

[/quote]

Paskinta propagandaa taas ikinä =)

Eläimiä hakataan, että saadaan mureampaa lihaa? =DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
138/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luomulla ei todellakaan ole mitään tekemistä matkojen kanssa, eräs ketjumyymälämme myy luomulihaa joka tuodaan Eteläamerikasta...

Vierailija
139/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]

Syön kyllä kasviksiakin, tuovathan ne ihan kivan lisämaun lautaselle lihan lisukkeena. Tärkein syy miksi en kuitenkaan voisi ajatellakaan syöväni pelkkiä kasviksia on se, että olen jo vähän päälle nelikymppinen. Toisin sanoen olen syntynyt maailmaan, jossa nykyistä veganismibuumia ei vielä ollut olemassa, eikä kukaan nähnyt lihansyönnissä mitään pahaa. Silloin kun olin koululainen 1980-luvulla, ei koulussani ollut yhtään vegaania. Tuolloin ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku oppilas ei olisi syönyt lihaa. Kenelläkään ei käynyt mielessäkään että lihan syönti olisi jotenkin tuomittavaa tai epäeettistä. Koko ilmiö sai alkunsa vasta 1990-luvulla, joten jos tämän päivän vegaanit olisivat syntyneet 20 vuotta aikaisemmin, eivät he todellakaan olisi vegaaneja.

Vaikka itse olenkin syntynyt aikana, jolloin Suomessa on ollut jo korkea elintaso, enkä ole koskaan joutunut kokemaan todellista köyhyyttä, enkä näin ollen joutunut olemaan nälässä, olen kuitenkin saanut kasvatuksen ihmisiltä, jotka eivät ole olleet niin onnellisessa asemassa kuin minä. 1900-luvun alussa syntyneet isovanhempani kertoivat aina kauhutarinoita siitä kuinka he nuoruudessaan joutuivat selviämään todella yksipuolisella ruokavaliolla, esim. 6 kk putkeen pelkkää perunaa, sitten 3 kk pelkkää lanttua. Eipä varmaan heillä käynyt mielessäkään ruveta vegaaneiksi, vaan olivat todella kiitollisia jos joskus harvoin saivat lihaa syödäkseen. Jopa 1940-luvulla syntyneet vanhempani joutuivat näkemään nälkää sodan jälkeisenä pula-aikana. Muistan myös tuolloin lapsena kun näin kuvia Etiopian nälkäleireiltä ja tunsin iteni todella kiitolliseksi siitä että olin saanut syntyä hyvinvointi-Suomeen.

Olen siis saanut kasvatuksen, jonka mukaan ruoka ei ole itsestäänselvyys ja se että minulla sitä riittää on todellista luksusta. Olen oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan ruokaa, syömään kaiken mitä eteeni tarjotaan, eikä minun tulisi mieleenikään nirsoilla ruuasta. Kertaakaan eläissäni en ole esim. heittänyt ruokaa pois. Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden. Tätä elintasosairautta esiintyy vain vauraissa teollisuusmaissa. Esim. Somaliassa tai Sudanissa tuskin on yhtään vegaania. Jos minä olisin teini-iässä ruvennut vegaaniksi, olisin saanut isoisältäni raippaa isänkädestä. 

[/quote]Kauheaa sössötystä jonkun raippapelkoisen lapsuudesta. Kanntaisko hakea apua? Miten nämä sinun älyttömyydet liittyvät ihmisten eettisiin ja ekologisiin valintoihin?

Minkä tautiluokituksen mukaan veganismi on sairaus? Se on yhtä paljon sairaus kuin sinun perusteluissa on asiaa. 

Onko somaliassa feminismiä? Jos joku alkaisi teini-iässä feministikis, niin isoäiti ja äiti ja isä ja isoisä olisivat anteet raippaa.

Vierailija
140/578 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:43"]

Alan tekemään lihapullia, saatanpa laittaa sekaan pekoniakin. Mitäs siihen sanot?

Ja liha ei ole edes luomua! Syön tehokasvatettua lihaa, veri valuu käsissäni!

[/quote]Lihansyöjä taantui lällätyksineen lapsen tasollle. :D

Äiti äiti, jos et tee niin kuin minä haluan, niin minä syön omat kakkani!