Melanooma!! Mun luomesta löydettiin melanooma!
Lääkärin mukaan Clark Breslow asteikolla 3. Mainitsi sanat hyvin pieni. Lisäleikkaus laajemmalta alalta tulossa.
Muita vastaavassa tilanteessa? Itsellä sekaiset fiilikset... Kuolenko tähän, en varmaankaan, entä jos sittenkin...
Mitä tämä tarkoittaa??
Kommentit (60)
Tai siis näin ymmärsin lääkärin puheista, että Breslow on 3.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:20"]
Luomi oli reidessä. Ja ihan itse löysin. Varmaan puolivuotta sitä katselin ja pähkäilin, että se pitäisi kyllä poistaa. Olin itse sitä mieltä ettei se näytä "normaalille" niin kuin ei sitten ollutkaan.
Onko se niin, että Breslow mittaa syvyyttä ja Clark levinneisyyttä? Breslow'n sanottiin olevan 3.
Nyt siis odottelen lisäleikkausta ja takerrun sanoihin "hyvin pieni".
ap
[/quote]
nähtävästi saatiin ajoissa selville, hyvä! Vaadi seuraavalla lääkäriajalla enemmän tietoa, voit soittaakin ja pyytää puhelinaikaa.
Breslow Thickness
First reported by Alexander Breslow, MD, in 1970, the Breslow thickness is defined as the total vertical height of the melanoma, from the very top (called the "granular layer") to the area of deepest penetration in the skin. An instrument called an "ocular micrometer" is used to measure the thickness of the excised (removed) tumor.
In general, the higher the Breslow thickness, the worse the prognosis (keep in mind that these survival rates are averages and may not reflect your individual case):
less than 1 mm: 5-year survival is 95% to 100%
1 to 2 mm: 5-year survival is 80% to 96%
2.1 to 4 mm: 5-year survival is 60% to 75%
greater than 4 mm: 5-year survival is 37% to 50%
Due to its accuracy in predicting outcomes, the Breslow thickness has been incorporated into the standard TNM staging system for melanoma. In 2001, a large study confirmed the importance of Breslow thickness as one of the three most important prognostic factors in melanoma, along with tumor (T) stage and the existence of ulceration (broken skin, bleeding, swelling).
Clark Level
The Clark level refers to how deep the tumor has penetrated into the layers of the skin. This system was originally developed by W. H. Clark, MD, back in 1966. Clark levels are officially defined as follows:
Level I: confined to the epidermis (top-most layer of skin); called "in situ" melanoma; 100% cure rate at this stage
Level II: invasion of the papillary (upper) dermis
Level III: filling of the papillary dermis, but no extension in to the reticular (lower) dermis
Level IV: invasion of the reticular dermis
Level V: invasion of the deep, subcutaneous tissue
Since 2002, Clark's levels have been used less and less for calculating prognosis, since research has shown them to be less predictive of outcome, less reproducible and more subjective than the Breslow depth. Other disadvantages of this system are that it is often very difficult to differentiate between Clark Level II and Level III, and it can't be used on melanomas of the palms and soles.
There is one instance in which Clark’s levels continue to be used to predict prognosis: in patients with thin (less than 1.0 mm) melanoma, a Clark’s level IV or V lesion portends a worse prognosis. For this reason, pathologists continue to include the Clark’s level along with Breslow thickness and existence of ulceration in their reports.
More on How to Interpret Your Melanoma Pathology Report
The Impact of Mitotic Rate on Melanoma Prognosis
The Stages of Melanoma
Melanoma Image Gallery
http://skincancer.about.com/od/diagnosis/a/clark_breslow.htm
Miten luomi päädyttiin tutkimaan? Aloitko epäillä jotain?
2 jatkaa...ainakin itselle tuli ihan shokkina se lääkärin soitto, ihan tavallinen päivä ja lapset kinastelee taustalla ja yhtäkkiä mulle kerrotaan, että mulla on syöpä (se luomenpoiston piti olla ihan rutiinitoimenpide, itse pyysin, mutta lääkäri piti tarpeettomana). Puhelusta meni puolet ohi, tuntui, että tää tapahtuu jollekin muulle.
Pyysin itse uutta soittoaikaa, jolloin olin varmistanut itselleni etukäteen kysymykseni ja kirjoittelin muistiinpanot. Tee ihmeessä sama! Kysy tarkemmin, mikä oli Breslow-luokitus (Clark-luokituksella ei niin väliä ennusteen kannalta, ilmoitetaan rutiinisti), mikä on jatkohoito ja miten kauan siihen pääsy kestää jne. Varmasti lääkäri selittää uudelleen, kun tosiaan tuo ensitieto voi tulla niin shokkina.
Myös Ihosyöpäpotilaan oppaasta saat hyvää ja asiallista tietoa melanoomasta, sen toteamista, levinneisyysluokista sekä hoidosta. Onko sinulle minkäänlaista kuvantamista suunnitteilla?
Kerrotaanko syöpädiagnoosi muka puhelimessa?!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Kyllä se saatetaan kertoa. Kysehän on kiireellisestä asiasta. Toki parempi keino olisi kutsua lääkärin vo:lle, Mutta kyllä siinä vaiheessa itekin tajuaa että jotain on pielessä. Itse sain kirjeellä vain sen takia, että joku sössi mun puhelinnumeroni ja lääkäri ei saanut muhun yhteyttä
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:30"]
[/quote]
No ainakin kakkoselle kerrottiin...ei varmaan paras tapa, mutta mitäpä muuta kun luomenpoiston (muka)normaalit tulokset on luvattu postittaa kotiin. Musta oli hyvä, että lääkäri soitti ja pahoitteli kovasti, vaikka tieto tuli shokkina. Toinen vaihtoehto kai olisi ollut pyytää vastaanotolle? Ihan yhtä lailla se olisi ahdistanut? Nyt jäi kuitenkin sen syöpätiedon lisäksi myös sanat "pinnallinen, kiireellinen lähete" ja "älä ahdistu liikaa" siitä mieleen. Nro 2 & 4
Breslow mittaa melanoomaluomen paksuutta millimetreissä, Clark mittää sitä miten "syvälle" ihon eri kerroksiin luomi on ulottunut. Vaadi että joku selittää sinulle kunnolla mistä on kyse ja mitä mikäkin tarkoittaa! Ei potilaalle vio vain soittaa ja ilmoittaa että sulla on muuten syöpä, hyvää päivänjatkoa!
Jatkohoidoksi sanottiin kiireellinen lähete kirurgiselle, jossa poistetaan isompi alue ihoa.
Mullehan ei olisi sanottu Clarkista ja Breslowsta mitään ellen itse olisi osannut kysyä luokituksesta. Mutta arvoista ei selitetty mitään. Sanottiin vain hyvin pieni. Esim. tuo tähänkin ketjuun kopsattu selite luokituksista antaa paljon armottomamman kuvan kuin lääkäri antoi puhelimessa.
Mutta soitan huomenna lääkärille ja kysyn lisäselvitystä.
Ap
Hyväksy se tosiasia, että sinulla saattaa olla syöpä.
sen siitä saa, kun ei suojaudu UV-säteiltä kesäisin.
Tsemppiä kuitenkin, sitä tulet tarvitsemaan. Toivottavasti nyt ymmärrät tästä lähin suojautua auringolta.
Vaivauduitko lukemaan aloitusta lainkaan, 19?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:45"]
Jatkohoidoksi sanottiin kiireellinen lähete kirurgiselle, jossa poistetaan isompi alue ihoa. Mullehan ei olisi sanottu Clarkista ja Breslowsta mitään ellen itse olisi osannut kysyä luokituksesta. Mutta arvoista ei selitetty mitään. Sanottiin vain hyvin pieni. Esim. tuo tähänkin ketjuun kopsattu selite luokituksista antaa paljon armottomamman kuvan kuin lääkäri antoi puhelimessa. Mutta soitan huomenna lääkärille ja kysyn lisäselvitystä. Ap
[/quote]
Vähän sama juttu meillä - sairaalan ihotautilääkäri sanoi miehelleni melanooman olevan "hyvin pieni" mutta noiden luokitusten perusteella saimme tilanteesta paljon vakavamman kuvan. Ilmeisesti lääkäri kuitenkin tiesi, mistä puhui, sillä mieheni melanoomaleikkauksesta on jo 14 vuotta ja kaikki hyvin. Tsemppiä sinulle - nykyään ihmiset osaavat jo tarkkailla luomiaan, joten melanoomat yleensä löydetään aikaisin ja ennuste on hyvä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:10"]Hyväksy se tosiasia, että sinulla saattaa olla syöpä.
Tsemppiä kuitenkin, sitä tulet tarvitsemaan. Toivottavasti nyt ymmärrät tästä lähin suojautua auringolta.
[/quote]
Kuvottaa tuo idiotismisi. Toivottavasti tämä helpotti omaa selvästi surkeaa päivääsi ettei sinun tarvitse enää perseillä toisen huonon olon kustannuksella.
Ap:lle tsempit, muuta en valitettavasti osaa sanoa.
Ei Suomessa ole mitenkään tavatonta että syövästä kerrotaan puhelimitse (minullekin kävi niin). Jos lääkäri on luvannut soittaa tuloksista niin sillä tavalla ne saa myös kuulla. Paljon parempikin noin, voi sitten vastaanotolle varautua paremmin kysymyksin jne. kun alkushokki on jo käyty läpi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:10"]
Hyväksy se tosiasia, että sinulla saattaa olla syöpä.
[/quote] Melanooman voi saada ilman Uv-säteitäkin.
Toivottavasti ymmärrät vastaaisuudessa ottaa selvää asioista, ennen kuin suollat syyllistävää paskaa.
Luomi oli reidessä. Ja ihan itse löysin. Varmaan puolivuotta sitä katselin ja pähkäilin, että se pitäisi kyllä poistaa. Olin itse sitä mieltä ettei se näytä "normaalille" niin kuin ei sitten ollutkaan.
Onko se niin, että Breslow mittaa syvyyttä ja Clark levinneisyyttä? Breslow'n sanottiin olevan 3.
Nyt siis odottelen lisäleikkausta ja takerrun sanoihin "hyvin pieni".
ap