Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melanooma!! Mun luomesta löydettiin melanooma!

Vierailija
30.09.2014 |

Lääkärin mukaan Clark Breslow asteikolla 3. Mainitsi sanat hyvin pieni. Lisäleikkaus laajemmalta alalta tulossa.

Muita vastaavassa tilanteessa? Itsellä sekaiset fiilikset... Kuolenko tähän, en varmaankaan, entä jos sittenkin...

Mitä tämä tarkoittaa??

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas hei.

Aina kannattaa näköjään soittaa uudestaan lääkärille tuollaisten uutisten jälkeen. Ensimmäiset kerrotut asiat eivät jää mieleen eikä muistiin. Saati ymmärrykseen.

Sain siis tarkempia lukuja. Breslow 0,5 mm, Clark 3. Tuon Breslow'n luvun kuuleminen toi välitöntä helpotusta. Ei se poista melanoomaa, mutta se ei tee siitä ihan niin pelottavaa.

Lähetteenikin leikkaukseen oli jo otettu käsiteltyyn, joten toivon asioiden etenevän ripeästi eteenpäin ja toivon onnen olevan myötä. Syöpä on kuitenkin syöpä.

ap

Vierailija
2/60 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP,

hyvä, että sait uudelleen tarkempaa tietoa! Tuo Breslow-luku kuulostaa hyvältä, jos nyt näin voi tässä tilanteessa sanoa. Itsellä oli samaa luokkaa.

Nyt tästä sitten selvitään!

Suosittelen hakemaan vertaistukea jossain muodossa, oli se ihan henkilökohtaiset kontaktit, blogien lukeminen, facebook-lista tai mitä tahansa, sillä syöpädiagnoosi on aina tosi pysäyttävä, muuttaa loppuelämän.

Ainakin itse koin, ja monet muutkin ovat kokeneet, että tämän syövän kanssa jää tietyllä tavalla aika yksin eikä lääkärissä välttämättä paljoa kerrota taudista. Muutenkin kun hoito tällaisessa tilanteessa on periaatteessa aika nopeasti ohi, isompi leikkaus, vartijasolmuketutkimus, mahdollisesti imusolmukkeiden poisto + kontrollit, niin tavallaan ei synny sellaista pitempää suhdetta lääkäriin tai hoitajiin.  Mutta itse jää sitä sitten ajattelemaan, ja sen takia se on raskasta.

osasinkohan selittää oikein tai ymmärrettävästi? Sinänsä on siis hienoa, että hoidot ovat varmasti sullakin nopeasti ohi, mutta se musertava tunne syövästä ja mahdollinen kuolemanpelko kannattaa käsitellä jotenkin.

Nyt tsemppiä tulevaan ja kirjoittele taas joskus, laitan itsekin tämän kirjanmerkkeihin.

Nro 2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin ja tuohon Uv-sädevinoilijalle.

Välttämättä kaikki syöpädiagnoosin saaneet eivät ole suinkaan mitenkään huolettomia auringon suhteen. Itse en esimerkiksi ole koskaan käynyt solariumissa, en grillaillut itseäni etelässä, vaan päinvastoin ollut kuuluisa siitä, että olen aina vaatimassa varjopaikkaa esim. terassilla porukassa istuessa.

Mutta perintötekijät on mitä on, eli todella vaalea iho ja vähän pisamia ja ihan lapsena muutaman kerran palamista. ei se välttämättä sen enempää tarvitse. Aurinkosuojatuotteita on aina ollut käytössä ja olen jo ennen sairastumistakin kauhistellut, miten monet suomalaislapset saa olla ihan vapaasti punotukseen asti etelänlomilla monta tuntia pahimpaan aikaan auringosssa ja miten osa ihmisistä on ihan ylpeitä palamisjäljistään (esim. iltapäivälehden kuvakilpailu).

Hyvä puoli tässä diagnoosissa on kyllä se, että olen huomannut, että monet tutut ovat nyt ottaneet tarkemman linjan omaan ja lasten suojaamiseen ja muutamat ovat esimerkiksi käyneet näyttämässä luomiaan lääkärillä.

Vierailija
4/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan. Upea äiti ja uskomaton taistelija. Jos nyt lopulta suostuisi kaiken jälkeen lepooonkin, niin on silti 100 kertaa enemmän ihminen kuin monet palstamammat.

Vierailija
5/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen pahoillani tilanteestasi! Hyvää on se, että saat asian hoidettua! Toivon todella ettei melanooma levittänyt etäispesäkkeitä muualle. Olen hyvin surullinen puolestasi, mutta parilla ystävälläni todettu kaikki ok:ksi, mutta kolmannella ystävällä kaikki ei sujunut kovin hyvin. Eli neuvoksi annan nyt sinne, kun saat tämän leikkauksen pois päiväjärjestyksestä ja saat n. 6kk välein kutsun uusintaan (ultra tms) niin käy siinä välissä vaikka omalla kustannuksella yksityisellä tarkistamassa tilanne, ettei melanooma ole levinnyt. Tai pyydä aina ns. toinen mielipide toiselta lääkäriltä. Hoida myös vakuutusasiat kuntoon, etukäteen, siis jos sattuisi niin käymään että syöpä leviää tai uusiutuu. Jos pystyt, ota henkivakuutus tässä vaiheessa, joka suojelee lapsia ja tai edunsaajia. En halua lisätä kauhua tai paniikkia, mutta valittettavasti hyvin läheltä seuraan tilannetta joka ei pääty hyvin. Pienet lapset ja hyvin sairas äiti:( jälkikäteen on helppo olla viisas, mutta JOS seurantaa olisi ollut 6kk sisällä vaikka yksi siinä välissä, olisi selvitymismahdollisuudet olleet paremmat. Melanooma on syöpä joka valitettavasti tappaa nopeasti ja vain n. 50% on geeni, jossa lääkitys auttaa. Kun saat nyt ennen diagnoosia hoidettua esim. noi vakuutusasiat kuntoon, on se hyvä lapsiasi ajatellen. Toivon matkaasi enkeleitä ja rukouksia ja muista, etten halua tällä pelotella. FB on melanoomaryhmä, mihin kannattaa liittyä jos tilanne huononee. VOIMIA!

Vierailija
6/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti, mun pitää kyllä käydä tarkistuttamassa mun luomet, kun olen riskiryhmässä ihotyypin ja huonon aurinkorasvauksen takia.

Tsemppiä, ap!

Vierailija
7/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tuhlata yhteiskunnan ja omia varoja. Hankit itsellesi pullon vetyperoksidia, ja paukutat sillä, mieluiten 35%:lla, lähtee kyllä melanooma. Sen kun lueskelet netistä miten se tehoaa melanoomaan, kyllä se vaan toimii. Sinun käy huonosti, jos menet leikkaukseen, siinä lähtee tervekin iho, ja kasvain uusii.

Vierailija
8/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:30"]

Kerrotaanko syöpädiagnoosi muka puhelimessa?!

[/quote]

Minulle kerrottiin. Vuonna 2001. Ja kirurgi leikkauksen jälkeen sanoi, että tilanne on vakava. Sieltä on rämmitty ja hengissä ollaan.

Vierailija
9/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap:ole kuuluu, ilmeisesti nuo viimepäivinä tulleet viestit ei ole hänen kirjoittamiaan.

Vierailija
10/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Katja Kotikankaan (1977-2009) tarina

Vierailija
11/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauskuluvakuutusta tai henkivakuutusta ei taida enää siinä vaiheessa saada, kun on syöpätauti jo todettu. Tai ehkä saa mutta poikkeusehdoin tai lisärajoittein. Ja sinä, joka suosittelit ja vaadit tiheämpää seurantaa... Eihän se seuranta mitenkään estä syövän uusiutumista tai leviämistä ja jos tauti uusi tai leviää, se toki hoidetaan mutta kertoo, että että ennuste on huonompi. Eli se ennuste riippuu siitä, uusiiko tai leviääkö tauti ylipäänsä, ei siitä, miten aikaisin se uusiutuma tai leviäminen löytyy. Itse asiassa tutkitustikin syöpäseurannoista valtaosa on aivan turhia ja niillä on lähinnä psyykkinen vaikutus - joka osalle on jopa negatiivinen ja pitkittää sairastumisen kokemusta vuosiksi. Vaikka seuranta olisi kuinka tiheä, ei se estä taudin uusiutumista ja vaikka etäpesäke löydettäisin varhain, se ei yleensä paranna taudin ennustetta verrattuna siihen, että metastasointi löydettäisiin myöhemmin. Hoito toki aloitetaan aikaisemmin mutta ennuste on sama.

Vierailija
12/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:30"]

Kerrotaanko syöpädiagnoosi muka puhelimessa?!

[/quote]

Kyllä. Itse sain tietää yliopiston kirjastossa, että minulla on rintasyöpä.

Vierailija
13/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ehdon tahdoin ruskettaa itseään.

Vierailija
14/60 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, multa leikattiin melonooma n. 20 v sitten ja vielä porskutetaan terveenä. Silloin oli viiden vuoden seuranta-aika, oli verikokeita, keuhkokuvia  luomien tarkkaijua jne. Se oli aika stressaavaa, mutta omaksi hyväksi kaikki. En tiedä miten nykyään. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
15/60 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille jotka ovat melanoomaan sairastuneet! Itse olen 20v nainen ja tänään tuli soitto, että käsivarresta poistetussa luomessa oli melanoomaa, mutta ilmeisesti se on pinnallisesti levinnyt melanooma. Oli kyllä aivan järkyttävää kuulla diagnoosi. Noin viikko sitten kävin tosiaan poistattamassa tammikuussa käsivarteen ilmestyneen luomen, joka oli erinäköinen kuin muut luomeni ja kasvoi nopeasti. Se oli muutoin vaaleanruskea mutta reunoja kiersi tummempi pigmenttinen ns. rengas ja luomen muoto oli hieman neliömäinen. Vastaanotolla lääkäri sanoi että kannattaa poistaa kun on erinäköinen kuin muut luomet mutta hän ei uskonut että luomessa olisi mitään solumuutoksia. Toisin kumminkin kävi ja hyvä, että menin ajoissa lääkäriin. Luomen vieressä on myös muutamia pienempiä luomia, jotka lääkäri sanoi poistavansa vasta, mikäli epäilyttävästi luomesta löytyy jotakin. Joten nyt odottelen lähetettä keskussairaalaan, jossa poistavat lisää ihoa sekä todennäköisesti nuo pienemmät luomet, jotka saattavat olla myös melanoomaa. Ensiviikolla lääkäri tutkii myös kaikki vartalon luomet varmuuden vuoksi. Enpä olis uskonu että tämmöstä tulis omalle kohdalle, stressaa ja jännittää aivan kauheasti ja toivon vaan että pääsen äkkiä jatkohoitoon :/

Vierailija
16/60 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:10"]Hyväksy se tosiasia, että sinulla saattaa olla syöpä.

sen siitä saa, kun ei suojaudu UV-säteiltä kesäisin.

Tsemppiä kuitenkin, sitä tulet tarvitsemaan. Toivottavasti nyt ymmärrät tästä lähin suojautua auringolta.
[/quote]

Tyhmä ja vielä kusipääkin.Onnea sulle.

Vierailija
17/60 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melanooman syntymiseen olevat taustat on tosiaan vielä melko tuntemattomia ja auringon osuudesta väitellään puoliin ja toisiin. Esimerkiksi monet ulkona jatkuvasti töitä tekevät ja auringolle jatkuvasti altistuvat eivät ole suurin riskiryhmä. Tosin kerran vuodessa otettu aurinkoloma ja palaminen lisävät vaaleaihoisten riskiä huomattavast. Uskotaankin että ihmiset jotka viettävät auringossa paljon aikaa saavat tarpeeksi D-vitamiinia, ja tämä vähentää heidän riskiään saada melanooma. Näyttää siltä että potilaat joilla on normaali tai korkeampi D-vitamiinin taso selviytyvät melanoomasta paremmin pitkällä ajanvälillä. 

Hoidot paranevat ja tietoisuus lisääntyy! Positiivinen asenne ja stressin välttäminen myös tärkeitä hoidon aikana. Tsemppiä kaikille diagnosoiduille.

Vierailija
18/60 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, paljon tsemppiä tulevaan!

Ei kannata hätääntyä, jos on puhuttu, että pienellä alueella.

Itseltäni on leikattu melanooma vuonna 2011 ja edelleen hengissä :)! Ei vaiskaan, melanooma on yksi nopeimmin yleistyvistä syövistä ja etenkin nuorilla naisilla. Kamala tauti, mutta jos riittävän varhaisessa vaiheessa päästään operoimaan, on hoidettavissa.

onhan se siis ihan paska juttu...mutta..

Facebookissa on melanoomapotilasverkosto, käy liittymässä, jos kaipaat vertaistukea. Lisäksi on muutamia blogeja, mm. Päivä nolla, Näppylä jota en tilannut jne.

Käypä hoito -suosituksesta saat ehkä parhaiten oikeaa tietoa sairaudesta.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50038

Virtuaalihalaukset sinulle! Missä luomi oli? Ja itsekö löysit?

Vierailija
19/60 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue pitkältä ajalta Sadun blogia. 

http://www.viipaleita.net/blog/satu/

Hän on toistamiseen taistellut saman taudin kanssa.

Vierailija
20/60 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis se Breslow-luokka on tärkein ennusmerkki. Oliko tuossa nro 3:ssa kyse Clarkin luokituksesta vai Breslow-mitasta?

Fiilikset on varmasti sekaiset seuraavien viikkojen ajan, jolloin tukea kaipaisi kaikkein eniten. Toivottavasti saat ajan jatkohoitoon nopeasti, se oli ainakin itselle pahinta aikaa...toki nytkin ei varmaan mene päivääkään, ettei asia oliis jotenkin mielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi