Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lasagne työläs ruoka?

Vierailija
28.09.2014 |

Usein kuulee puhuttavan sen työläydestä mutta onko se todella?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein Hesarissa vähän aikaa sitten olleella ohjeella kasvislasagnea. Tuli tosi hyvää, mutta oli kyllä pirun työläs. Kasvikset piti paahtaa uunissa ennen kasaamista. Tomaattikastiketta hauduteltiin tunnin verran js valkokastikkeen sijasta oli ricotta-sitruuna-basilika -soosi jota ei keitelty.

Vierailija
22/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän työläs, mutta niin sen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin teen lasagnea kuin makaronnilaatikkoa eli ei ole työläs. Ja paljon parempaa kuin vaikka tuo makaronilaatikko.

Levyt ostan valmiina ja tomaattikastikkeen. Juustokastiketta en edes tee vaan valkokastikkeen. Emmentalraastetta laitan sitten kerrosten väliin sellaisenaan. Päälle tietenkin myös. Joskus laitan koko hoidon vielä jääkaappiin makustumaan ja uuniin heitan myöhemmin.

Vierailija
24/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen eka jauhelihakastikkeen. Eli jauheliha, tomaattimurskaa pari prk, selleriä, pala pekonia jos sattuu olemaan, suolaa, mustapippuria, sokeria, sipulia, valkosipulia ja haudutan tunnin tai pari. Lopuksi lisään basilikaa, mieluiten kuivattua. Siirrän sen kippoon ja teen bechamel-kastikkeen, johon lisään juustoa eli voita ja jauhoja, maitoa, rippunen suolaa ja muskottipähkinää ja sekottelen joukkoon juustoraasteen. Sitten kasaan vuokaan kerroksittain valmiista levyistä. Ei tunnu työläältä kun jauhelihakastike tulee niin helposti ja muhii kauan. Sitten vaan pyöräyttää sen valkokastikkeen, joka sekin tulee vartissa.

Vierailija
25/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä pitää työläänä ja miten perusteellisesti homman tekee. Itse en pidä työläänä, ainesten pilkkomisen jälkeen bolognese porisee melkein itsestään muutaman tunnin hellalla ja samalla voi tehdä muuta.

Vierailija
26/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:28"]

Meneehän siinä aikaa kolme tuntia kaikkinensa eli meillä tehdään vain vapaapäivinä. Niitä valmissekoituksia mä en käytä.

[/quote]

Miten saat kulumaan kolme tuntia lasagnen tekoon?

[/quote]

Kyllä siihen saa jos laskee mukaan tomaattikastikkeen hauduttamisen ja uunissa olo ajan. Soosit itessäänhän vaatii jauhelihakastike 20 min (sis. sipuleiden kuorinnat ja pilkonnat, porkkanat ja sellerit jos käyttää jne.) ja valkokastike vartin. Kasaus ehkä 5 min.

24

Vierailija
27/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten tekee. Joskus tein itse pastalevyn, keittelin bolognese-kastikkeen ja brchamel-kastikkeen ja raastoin juustot, tuolloin hikoilin keittiössä helpostikin sen kolme tuntia+tunnin paistoaika. Nykyään teen yleensä valmiista levyistä, mutta kyllä se silti melko työläs ruoka on. Mutta kunnolla tehtynä niiiin hyvää, voidin elää pelkällä lasagnella. Ravintoloistakaan harvoin saa oikeasti hyvää lasagnea.

Vierailija
28/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:28"]

Meneehän siinä aikaa kolme tuntia kaikkinensa eli meillä tehdään vain vapaapäivinä. Niitä valmissekoituksia mä en käytä.

[/quote]

Miten saat kulumaan kolme tuntia lasagnen tekoon?
[/quote]

Et taida osata bolognesen valmistamista kun tuollaista kyselet. 1,5 tuntia on minimi haudutusaika että saa siedettävän lopputuloksen. En ymmärrä sinne päin tekemistä, niin mustavalkoinen olen, että syön mieluummin kaurapuuroa kuin nopeasti kyhättyä "lasagnea".

Vierailija
29/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:16"]

On jos oikeasti tekee. Bolognesekastiketta saa haudutella tuntikausia ja juustokastikekattilaa jölkeenpåin pestä tuntikausia.  Pilkottavaa ja puunattavaa riittää. Aikaa kuluu.

[/quote]

En ole ikinä joutunut juustokastikekattilaa pesemään mitenkään kauaa. Ihan normaali pesu.

Vierailija
30/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:16"]

On jos oikeasti tekee. Bolognesekastiketta saa haudutella tuntikausia ja juustokastikekattilaa jölkeenpåin pestä tuntikausia.  Pilkottavaa ja puunattavaa riittää. Aikaa kuluu.

[/quote]

En ole ikinä joutunut juustokastikekattilaa pesemään mitenkään kauaa. Ihan normaali pesu.
[/quote]

Minäkin ihmettelin tuota. Kai se nyt palaa pohjaan jos yksin hellalle jättää, mutta en muista itselle käyneen kertaakaan.

Vierailija
31/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän siihen aikaa, kun on ns. kaksi vaihetta, se kastikeosuus ja uuniosuus. Teen itse jauhelihakastikkeen (ruskeakastike) ja juustokastikkeen. Nämä porisemaan samaan aikaan, menee n. 20-30 min, sitten kasaaminen ja uunissa vähintään 45 min. Joten 1,5 h menee helposti. Ei siis arki-iltojen ruokaa meillä. Ja se sotkun määrä, tulee saatanallisesti tiskattavaa. Plaah.

Vierailija
32/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee aktiivivaiheisiin n. 40 min, teen jauheliha-ja valkokastikkeen samaan aikaan mikä nopeuttaa ajallisesti mutta vaatii rutiinia. tunti uunissa ja valmis. Tomakastikkeen hauduttelu hoituu uunissa, en ole huomannut eroa maussa haudutusajan suhteen. Paljon valkosipulia ja porkkanaa, kasvisversioon esim. suppiksia ja kesäkurpitsaa. ohh. :)

Vierailija
33/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

kovasti innostuin tästä ketjusta, ja tulikin mieleeni, että missä ravintolassa olette saaneet erinomaista lasagnea?

Itselläni nämä kerrat ovat olleet kovin harvassa, koska tässä ruokalajissa on kyse nimenomaan aineksista, ja aika tyyriistä sellaisista.

Mutta siis: missä Suomessa sijaitsevassa ravintolassa olette maistaneet maukasta lasagnea?

Tiedustelee

Martta

Vierailija
34/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa viidelletoista. Olen myös tällaainen ammattikokki. Enkä ikinä arvostrle toisten tekemiä ruokia.
Kyllä minulle uppoaa vaikka Atrian silikkalaatikko jos sellaista on pöydässä tarjolla.
Toki annan vinkkejä jos joku kysyy.

Kyllä itsekin käytän puolivalmisteita ruuanlaitossa toisinaan. Mielummin laset saavat välillä ruokansa pakasteesta, kuin että äiti työpäivän jälkeen naputtaa vihannesnoppaa kämmen verillä, kuunnellen muksujrn vinkumista nälästä :)

Vierailija
35/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi työläs ruoka

Kuori porkkanat, selleri (vittumaisin juures kuorittavaksi) sipuli ja valkosipuli, kalttaa tomaatit (vihaan tomaatin kuoria ruuassa, raasta porkkanat ja selleri, pilko sipuli ja valkosipuli sekä tomaatit.

Paista jauheliha ja muut ainekset, keittele kunnes on kypsää vähintäin 30min.

Raasta juusto, tulee halvemmaksi kuin valmis raaste.

Keitä valkokastike, ranne tulee kipeäksi sekoituksesta ja vahdi ettei pala pohjaan. Ainakin 30min menee valmistuksessa.

Lado uunivuokaan, paistele uunissa, ainakin 45min.

Kaalikääryleiden jälkeen vaivalloisin ja aikaa vievin ruoka jota yleensä teen, vaatii  paljon "läsnäoloa", normaali ruuanlaittoni vaatii aikaa korkeintaan tunnin ja kesä aikaan siihen sisältyy jo peruna yms kaivuu maasta.

Vierailija
36/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:15"]Riippuu mihin vertaa.

Lasagnessa on kolme vaihetta..
1, jauhelihakastikkeen teko
2. Valkokastikkeen teko
3. Kasaus ja uuniin

Ei mielestäni työläs.
[/quote]

Taikinan tekovaihe jäi välistä. Ne valmiit levyt on ihan kamalia käyttää

Vierailija
37/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ilmeisesti tee pitkän kaavan mukaan eli myös lasagnelevyjä itse.

Vierailija
38/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työläs valmiilla valkokastikkeella. Aikaa valmistukseen kuluu noin puoli tuntia ja hyvää on. Lisään itse tuoreita tomaattiviipaleita ja basilikaa. Mozzarellakin käy, jos tykkää. Jauhelihakastikkeeseen tomaattimurskaa. Päälle juustoraastetta. Viinirypäle-avokadosalaatti rinnalle, oliiviöljyä kastikkeeksi ja mustapippuria myllystä vielä mausteeksi.

Vierailija
39/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruoanlaitossa hyvin paljon oikova, ja näillä nikseillä valmistuu minun helppolasagne. Jauhelihan sijaan keittän ja paistan pannulla soijarouhetta - helppoa kun aineita voi olla aina varalla kotona, ei vanhene. Sekaan valmista basilikatomaattikastiketta, (porkkanaa vauvan sosepurkista ja teinipoika ei huomaa mitään), valkosipulia ja sipulia. Valkokastikkeen sijaan ruokakermaa ja valmista juustoraastetta. Täysjyvälasagnelevyjä.
Tiedän, että moni panostaa hurjan paljon enemmän ruoan laittoon, ihan vapaasti. Kirjoitin tämän, jos joku kiireinen lasagnea haluava löytää tästä jonkun vinkin kuinka helpottaa työtaakkaa. Soijarouhe toimii paremmin kuin muissa ruuissa, maku kai pehmenee uunissa. Perhe luulee syövänsä jauhelihaa.

Vierailija
40/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up