Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lasagne työläs ruoka?

Vierailija
28.09.2014 |

Usein kuulee puhuttavan sen työläydestä mutta onko se todella?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:15"]Riippuu mihin vertaa. Lasagnessa on kolme vaihetta.. 1, jauhelihakastikkeen teko 2. Valkokastikkeen teko 3. Kasaus ja uuniin Ei mielestäni työläs. [/quote] Taikinan tekovaihe jäi välistä. Ne valmiit levyt on ihan kamalia käyttää

[/quote]

Mikä niissä valmiissa levyissä on vikana?

Vierailija
2/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jos ostaa valmiin paketin kaupasta. Siihen vain jauheliha, vola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mihin vertaa.

Lasagnessa on kolme vaihetta..
1, jauhelihakastikkeen teko
2. Valkokastikkeen teko
3. Kasaus ja uuniin

Ei mielestäni työläs.

Vierailija
4/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike tehdään erikseen, juustokastike erikseen... eli paistinpannu ja kattila siinä sotkeentuu. Lisäksi tietysti se uunivuoka, johon koko komeus kasataan. Yhtä paljon tiskiä kuin esim.makaronilaatikkoa valmistaessa.

Vierailija
5/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen lasagnen. Minusta ei ole työläs. Moneen ruokaan menee saman verran aikaa. Se mitä en osaa tehdä, on juustokastikkeen kaataminen siististi. Aika sotkua saan aikaiseksi :-D

Vierailija
6/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän, mankeloiko itse levyt, haudutteleeko tomaattikastikkeen tuoreista tomaateista jne. vai ostaako tuollaisen lisäaineilta maistuvan teollisen version. Itse käytän valmista tomaattimurskaa ja pastaa, mutta nuo valmiit paketit on yäk.

Vierailija
7/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jos oikeasti tekee. Bolognesekastiketta saa haudutella tuntikausia ja juustokastikekattilaa jölkeenpåin pestä tuntikausia.  Pilkottavaa ja puunattavaa riittää. Aikaa kuluu.

Vierailija
8/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se jos vertaa johonkin kanakastikkeeseen. Valkokastike voi olla jollekin rasittava ja vaikeakin. Kastike voi paakkuuntua jos ei osaa. Koko ajan pitää sekoittaa. Jauhelihaosio on toki helppo ja kasaus. Uunissakin on kauan.

Vierailija
9/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagnessa pitäisi käyttää bechamel-kastiketta jotta maku olisi optimaalinen.

Aika riippuu aineksista. Meillä tehdään liha- ja kanalasagneita joissa tuoreita vihanneksia. Teemme isomman erän samalla kertaa mutta pakastamista en voi suosittaa kun maku ei vaan ole yhtä hyvä kuin tuoreessa.

t. Martta

Vierailija
10/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä "vähän" oikasen, mutta silti menee aikaa. Teen jauhelihakastikkeen itse, paljon porkkanaa mukaan. Levyt kaupasta ja valkoinen kastike purkista, vähän ohentelen sitä maidolla kun on niin jämäkkää. Kasaus ja uuniin. Meillä viikonloppuruokaa, kun siinä kestää niin kauan.

Vierailija
11/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten Martan kanssa samaa mieltä, että lasagnessa ainoa oikea kastike tomaattikastikkeen lisukkeeksi on valko- eli bechamel-kastike. Ei mitään juustoja sinne, juustoraastetta voi sitten laittaa siihen päälle.

Vierailija
12/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän siinä aikaa kolme tuntia kaikkinensa eli meillä tehdään vain vapaapäivinä. Niitä valmissekoituksia mä en käytä.

Vierailija
13/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tunnissa saan lasagnen valmiiksi. Jauhelihakastike, valkokastike tulee puolessa tunnissa ja puoli tuntia uunissa. Hyvää ja riittoisaa.

Vierailija
14/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
15/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käytän valmiita mutta tuunaan niitä. Laitan tupla-annoksen jauhelihaa ja sipulia. Puristan kynnen valkosipulia joukkoon ja pitsamaustetta ja mustapippuria. Ihan hiukan lisää suolaa. Käytän punaista maitoa ja emmental raastetta. Valmista n. 45 minuutissa. Ei aina tartte olla täydellinen kokki..Hyvin on uponnut myös pariin ammattikokkiin.

Vierailija
16/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole!

Vierailija
17/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:28"]

Meneehän siinä aikaa kolme tuntia kaikkinensa eli meillä tehdään vain vapaapäivinä. Niitä valmissekoituksia mä en käytä.

[/quote]

Miten saat kulumaan kolme tuntia lasagnen tekoon?

Vierailija
18/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammalle on työlästä , jopa sen valmiin einesversion lämmittäminen. Miehen se kuuluisi tehdä,

kun mamma on niin uupunut ja väsynyt kaikesta työmäärästä.

Tavalliselle ihmiselle se ei ole työläs ruoka, alusta asti kunnon raaka-aineista tehtynäkään.

Vierailija
19/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lasagneeseen käytettävästä bechamel-kastikkeesta: on totta, että bechamel on klassisessa keittiötaidossa sama kuin valkokastike, mutta suosittaisin lasagnen teossa lisäämään siihen kuitenkin hieman muskottia ja viherpippuria. Meillä siihen sulatetaan vielä hieman punaleima-juustoa koska antaa koko ruokalajille kauttaaltaan hienon aromin.

Tiedän myös hifistelijöitä, jotka laittavat muskotin ja viherpippurin lisäksi aivan ripauksen timjamia, mutta tässä nyt mennään tosi syvälle makuasioihin.

Mutta jos haluatte hemmotella kotiväkeä, niin näillä ohjeillä keittiö tuoksuu ihanalta ja ruoka maistuu hyvältä. Kasviksiksi laittakaa porkkana, juuriselleria ja pieni palsternakan pala.

Nam nam.

t. Martta

Vierailija
20/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikeasti ole työläs.