Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kielsi poikansa rankaisemisen huonosta käytöksestä kerhossa

Vierailija
28.09.2014 |

Vedän voimistelukerhoa lapsille sivutyönäni. Ikähaarukka on 3-5 v. Ei siis ole mikään iltapäiväkerho, vaan telinevoimisteluun ikään kuin valmistava ryhmä.. Ryhmässä on eräs poika, jolle yhteiset säännöt eivät yksinkertaisesti tunnu menevän perille. Säännöllisesti tämä poika mm. juoksee muita päin, tekee kuperkeikkoja tarkoituksella muita päin, riehuu ja tönii jne. Leikeissä saattaa yhtä äkkiä seota ja keksiä omia sääntöjä. En tiedä onko pojalla jotakin erityistä diagnoosia käytökseen - ei ole vanhemmat maininneet.

Kerran sitten tämän pojan äiti oli katsomassa kerhoa. Ajattelin että jes hyvä juttu, ehkä jos näkee pojan huonoa käytöstä niin voivat kotona keskustella kuinka kerhossa käyttäydytään. Alkulämmittelyssä jouduin huomauttamaan pojalla muutamaan otteeseen mm. siitä ettei saa tehdä kuperkeikkaa toisia päin, eikä töniä. Muistutin myös, että mikäli hän kolmannen kerran rikkoo sääntöjä, joutuu hän jäähypenkille (maton sivuun istumaan ja katsomaan, eli siis hetkellinen osallistumiskielto). Todella harvoin tätä keinoa joudutaan edes käyttämään, yleensä suurinosa lapsista tottelee nätisti ja ottaa ehkä yhden varoituksen. Kesken Mustan Miehen poika kuitenkin alkoi taas riehumaan, joten sanoin että jäähypenkki kutsuu. Poika kieltäytyi tottelemasta, ja juoksi ympyrää pitkin mattoa. Menin hänen luokseen ja otin kädestä kiinni taluttaakseni reunaan. Poika heittäytyi aivan veltoksi maahan, siis tahallaan. Otin tukevan otteen (siis huom, en tosiaan mitenkään väkivaltaista), ja käytännössä raahasin purevan lapsen reunaan. Tätä äiti katsoi sivusta, paheksuen selvästi enemmän minua kuin poikaa. Kun poika oli ollut jäähyllä n. puoli minuuttia (kerran kerettiin huutaa uusi 'kuka pelkää' kierros), tämä äiti tuli sanomaan minulle että rangaistus on kohtuuton ja lapsen pitää jo päästä mukaan leikkiin?!

Siis mitä helvettiä, näin suoraan sanottuna! Jos kyseessä olisi ollut oma lapseni, olisin poistunut jo kauan sitten häpeän kyyneleet silmissäni ja lapsi käsipuolessa kotiin opettelemaan käytöstapoja. Tämä mamma taas oli sitä mieltä, että hänen mussukkaansa rangaistiin turhasta. Mitä mieltä te olette, miten olisitte itse toimineet kyseisen äidin asemassa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis lasten kanssa käydään yhteiset säännöt läpi joka kerta tunnin alussa, ne ollaan alunperin yhdessä luotukin. Lapset siis tietävät, mikä on sallittua ja mikä ei. Tottakai usein tuon ikäiset leikkiessään innostuvat ja riehaantuvat, se on toki ihan ok. Huomauttamalla porukan saa yleensä ruotuun. Mutta tuollainen huono käytös muita lapsia ja ohjaajaa kohtaan on mun mielestäni ihan järkyttävää,miten kukaan vanhempi voi sellaista edes lapseltaan hyväksyä! Pahoittelut otsikosta, en tiennyt miten tiivistäisin tämän.

Vierailija
2/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt joku, haluan tietää mitä kyseisen äidin päässä mahtoi liikkua -ja jos joku osaa kertoa paremman ratkaisun tuon ikäisten ''rankaisemiseen'' isossa ryhmässä, niin ideoita otetaan vastaan. Pakko vielä lisätä silläkin riskillä että kuullostan itse epäammattimaiselta ja lapselliselta: kerran kun eräs toinen lapsi aidosti vahingossa teki kuperkeikan tätä häirikköä päin (häirikkö siis itse poistui omalta linjaltaan eteen), olin jopa asteen verran vahingoniloinen. Tietääpähän miltä se tuntuu, itse kun harrastaa tätä toisia kohtaan jatkuvaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erityislapsen äitinä sanon, että olisin kyllä itse puuttunut tilanteeseen ja ottanut pojan sivuun rauhoittumaan heti kun riehuminen alkaa. Me päädyimme vastaavassa tilanteessa harrastuksen keskeyttämiseen kun lapsi toistuvasti häiritsi muita, ja ihan lapsensa itsensäkin takia, kun selvästi oireili väsymystään riehumalla. Harrastus hoitopäivän päälle oli liikaa.

Vierailija
4/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyytäisin äitiä lopettamaan harrastuksen koska poika satuttaa muita osallistujia ja häntä ei saa rangaista siitä. Muistan itsekin nuo torvelot liikuntahetkistä ja heidän takiaan en harrasta liikuntaa aikuisenakaan. Ei lasten kuulu tulla aina satutetuksi liikunnassa.

Vierailija
5/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa vielä, että en kyllä yhtään ymmärrä äidin reagointia. Jatkaisin ohjaajana samaan malliin, eli lapsi edelleen hetkeksi sivuun kun rikkoo sääntöjä. Yritä muistaa kuitenkin välillä myös positiivinen palaute, kun sille on aihetta, ettei mene ihan pelkäksi kieltämiseksikään. 

Vierailija
6/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että pojassa ei sinänsä ole mitään vikaa, muuta kuin se, että vanhemmat eivät ole koskaan pitäneet kuria. Jos on vähänkin omapäisempi nassikka kyseessä, niin pojalla ei sen kurittomuuden seurauksena ole nyt minkäänlaista kunnioitusta muita kohtaan kun on oppinut tekemään niin kuin haluaa.

Tietenkin on mahdollista myös esim. adhd tms käyttäytymishäiriö, mutta tuo äidin käytös kyllä viittasi siihen suuntaan, että hän on ihan sokea poikansa touhuille.

Vierailija
7/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 03:44"]

Nelonen jatkaa vielä, että en kyllä yhtään ymmärrä äidin reagointia. Jatkaisin ohjaajana samaan malliin, eli lapsi edelleen hetkeksi sivuun kun rikkoo sääntöjä. Yritä muistaa kuitenkin välillä myös positiivinen palaute, kun sille on aihetta, ettei mene ihan pelkäksi kieltämiseksikään. 

[/quote]

Toki muistan positiivisenkin palautteen - myös tälle tietylle häirikölle. Lapsille on muutenkin parempi antaa liikuntaharrastuksissa negatiivista palautetta positiivisen palautteen kautta, tyyliin ''nyt muistit kädet hienosti, ensi kerralla yritä vielä pitää nilkat ojennuksessa yhtä hyvin'', menee perillekin paremmin kuin ''mikset nyt voi koskaan ojentaa niitä nilkkoja kunnolla!!11'' :)

ap

Vierailija
8/62 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harmi, että harrastukset ei ole lapsille, vaan lapset harrastukselle. Harmi ettei lapsellinen lapsi voi osallistua. On se kumma että luokittelu alkaa suunnilleen jo vauvaryhmistä (tässä taapero/leikki-ikä).

Vierailija
9/62 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisille lapsille on monenlaisia harrastuksia, joihin voi osallistua. Pitää vain valita harrastus sen lapsen tason mukaan. Jos ei mitenkään kykene kuuntelemaan ohjeita ja toimimaan niiden mukaan, niin silloin paras harrastus on se päiväkodissa oleminen tai jos on kotihoidossa, niin 3 h kerhossa käyminen. Niissä opetellaan niitä perustaitoja ja tehdään silti kaikenlaista kivaa. 

Toinen hyvä harrastusmuoto tuon ikäisille on vanhempi-lapsi harrastukset. Niitä löytyy kuvataiteesta, tanssista, sählystä, jumpasta ja monesta muusta lajista. Mutta perusteluna sille, että niitä ei valita olen kuullut, että ei siksi, kun haluaa sen hetken vapaata siitä omasta lapsesta. 

Aika moni lapsi kun oikeasti haluaa tehdä niitä asioita, joita on harrastukseen tullut tekemään.

nimim. äiti, joka suruissaan katsoo oman jo 8 v lapsensa harrastuksessa kuinka lapsi usein ei pääse omalla vuorollaan tekemään asiaa, kun toiset etuilee (ja ohjaaja ei näe), ja kuinka koko porukan aikaa menee hukkaan, kun osa riehuu eikä kuuntele ohjaajaa. Kun joskus on vaan se 1 ohjaaja / yli 10 lasta. 

Vierailija
10/62 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:37"]

On harmi, että harrastukset ei ole lapsille, vaan lapset harrastukselle. Harmi ettei lapsellinen lapsi voi osallistua. On se kumma että luokittelu alkaa suunnilleen jo vauvaryhmistä (tässä taapero/leikki-ikä).

[/quote]

Tässä ei ole kyse mistään sinun kuvailemastasi. Jos sinulle onkin ihan sama, että lapsesi viettävät kerhossa aikansa kuunnellen, kun Pekka-Pietarille kerrotaan taas kymmenettä kertaa, ettei kavereita saa töniä ja pitää muistaa katsoa, ettei tee kuperkeikkoja toisten päälle, koska se voi sattua, muut eivät välttämättä ole samaa mieltä. Se ei ole mielekäs kerho yhdellekään muulle ryhmään kuuluvalle lapselle eikä lisää heidän kiinnostustaan lajiin, jonka alkeisharjoitteluun kerho on tarkoitettu. Kerho on hyvä ja tarpeellinen vain Pekka-Pietarin kannalta, koska hänelle ei ole muistettu kotona opettaa, että kerhossa noudatetaan ohjaajan ohjeita ja muita lapsia ei käytetä nyrkkeilysäkkeinä. Muille perusteet on opetettu jo kotona, siitä huolimatta he saavat olla kerhossa lapsia ja tehdä virheitäkin, tai saisivat jos Pekka-Pietari ei terrorisoisi koko ryhmää.

Vierailija
11/62 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon törmännyt näihin aloituksen kaltaisiin äiteihin/iseihin ihan leikkipuistossa... Todella raivostuttavaa.

Kerrankin eräs poika (ehkä 4-5v) kiusaamaan ja tuuppimaan minun lastani 2v ja hänen hivenen nuorempaa kaveria. Olin menossa väliin ja katsoin, et jaha, pojan isä siellä jo vieressä on, mut mitä tekee isä. Huomaa tilanteen, jättää poikansa ja LÄHTEE MENEMÄÄN mahdollisimman kauas sanomatta mitään pojalle. Mitä helvettiä?

Viime kerralla puistoillessa jätettiin likan kanssa hiekkalaatikko-lelut laatikolle, kun huomio kiinnittyi jo pelkästään liukumäkeen ja juoksemiseen likalla. Oon aina ajatellut, että saa muutkin lapset niitä lainailla ja leluilla leikkiä, kun oma ei sitä tee. Yleensä aina on joku lapsi tai lapsen vanhempi tullut lupaa leluihin kyseleen ja mukavaa, että niitä käytetään. Kuitenkin puistossa oli 4 aikuista 2 lapsen kanssa. Aikuiset iältä 20-55.. Näin kun he siinä hetken löivät viisaita päitä yhteen miettien, voisko niitä leluja lainata. Eivät kyselleet (fine), mutta päätyivät pistämään ne sellaiseen leikkimökin tapaiseen ja muksut sinne leikkimään, niin, että nää lappasivat ämpärin äkkiä täyteen hiekkaa ja ojensi täyden ämpärin sinne mökkiin, ettei kukaan vaan näkisi. Mitä helvettiä nyt taas? :D Ei siinä mitään touhuilkoon rauhassa miten touhuaa, mutta meidän oli lähdettävä, joten lähdin keräileen leluja rattaisiin, niin mihin joudunkaan. Joudun vänkäämään ja kääntämään esikoulu ikäisen lapsen kanssa siittä, miksi nyt pitää se ämpäri ja lapiokin saada (jota yritettiin pitää viimeseen asti piilossa), kun ollaan lähdössä kotiin ja tyttö haluaisi omat tavaransa mukaan. Tää jätkä vaan nälvi ja solvasi ymmärtämättä mitään mitä sanoin ja nämä aikuiset, jotka ovat puolen metrin päässä kaikki ei kukaan puhu yhtään mitään mulkoilevat vain. Oli pikkaisen pidättelemistä etten ruvennut kurkkusuorana huutamaan tälle lapselle, joka käyttäytyi törkeästi aivan vierasta aikuista kohtaan! Jos vielä näihin törmään, en pidättele!

En ymmärrä miksi omia lapsiaan ei voi komentaa tai edes yrittää sanoa, jos toinen toimii väärin millään lailla. Kyllä mä tota mun kohta 3 vuotiasta komentelen ja katson sen perään puistossa ja menen väliin jos yhtään mitenkään idioottimaisesti käyttäydytään!  Odottaisin sitä samaa ihan kaikilta vanhemmilta, mut tuntuu, että noita tilanteita piisaa ihan liikaa. Onneksi kuitenkin harvempi oikeasti on tuollainen!

Vierailija
12/62 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sali/lajiharrastus on täysin eri asia, kun perusoikeuksiin kirjattu kouluopiskelu. Ensimmäinen on täysin vapaaehtoista ja täten lajin opettajilla on oikeus määrittää salilla olevat pelisäännöt. Yleensä säännöt on tehty turvaamaan harrastajien turvallisuus ja vasta toissijaisesti kasvatukselliset näkökohdat. Riippuen tietenkin kunkin ryhmän ikähaarukasta.

Nuorten judossa mitä harrastin, oli matolla parhaillaan 30 nuorta saman aikaisesti heittelemässä toisiaan pitkin mattoa. Tällä harrastajamäärällä ei vanhemmille hirveästi jätetty varaa valittaa säännöistä koska käytössä on vain yksi sali.

Muistan kun juuri Judon aloittaessani peruskurssilla salilla oli yksi tälläinen "Mikko Petteri", joka kaikista säänöistä poiketen yritti luistaa opettajan ohjauksesta. Tämän lisäksi hänellä oli tapana mattopainin akana rystysillä satuttaa ja nipistellä opettajalta salaa muita lapsia ihan vain silkasta huvista satuttaa.

Pukukopissa pukeutuessani vielä huvikseen päätti kokeilla potkaista minua munille. Itsepuolustuslajia harrastaville moinen käytös harjoituskumppanilta on erittäin loukkaavaa. Ikävä kyllä tämä poika oli puolta kokoa itseäni pienempi, joten säälistä annoin vielä mahdollisuuden korjata käytöstään varoituksen säestämänä. Ei kestänyt kauaa, kun tämä rääpäle päätti kokeilla tuuriaan uudemman kerran.

Voin sanoa, että en judourani aikana nähnyt yhtä makeasti lentänyttä "Judokaa" sen koommin. Kaveri sijoittui vastapäisen penkkirivistön selkänojalle nopeammin kuin märkä rätti irtoaa kädestä.

Selvisi paikalla olevalle pojan isälekkin, että Judo ei välttämättä ole se pojan harrastus - eikä poikaa sen koommin salilla näkynyt. Itselläni lajin parissa vierähti seuraavat 4 vuotta.

Vierailija
13/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua!! Mikä tilannetajuton äiti. Itse olisin kuollut häpeästä.

Vierailija
14/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkö ne "leijonaemot" on? :D

Vierailija
15/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et kai leiki mustaa miestä oikeasti niiden kanssa? Siis kysymällä "kuka pelkää mustaa miestä"? Vaihda se nyt vaikka merihirviöön, peikkoon tai vaikka vihreään mieheen. Tuota rasistista leikkiä ei ole saanut vetää enää vuosiin, juuri keskusteltiin siitä koulutuksessa isolla joukolla.
t. Ip kerhon vastuuohjaaja.

Vierailija
16/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:58"]Siis et kai leiki mustaa miestä oikeasti niiden kanssa? Siis kysymällä "kuka pelkää mustaa miestä"? Vaihda se nyt vaikka merihirviöön, peikkoon tai vaikka vihreään mieheen. Tuota rasistista leikkiä ei ole saanut vetää enää vuosiin, juuri keskusteltiin siitä koulutuksessa isolla joukolla.
t. Ip kerhon vastuuohjaaja.
[/quote]

Voi luoja... mekin leikittiin sitä ala-asteella useampaan otteeseen ja ihan normaaleja meistä kaikista kasvoi. Leikki on LEIKKIÄ.

Vierailija
17/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidistä en tiedä, mutta sinulta näköjään puuttuu kaikenlainen osaaminen toimia 3-5v lasten ryhmässä.

Lapsia ei raahata kovakouraisesti minnekään! Ei edes silloin, kun sinä itse ajat tilanteen siihen, että et kykene olemaan aikuinen vaan menet teoissasi lapsen tasolle.

Meillä vastaavassa kerhossa ei tyydytä kieltelemään vaan opetetaan lapsille, miten ollaan. Ei tehdä kuperkeikkoja toisia päin vaan tehdään kuperkeikkoja täällä sivussa, näytä,miten hyvin se täällä sujuu. Täällä ei juosta toisia päin ja satuteta heitä, nyt on anteeksipyynnön paikka jne. Jos lapselle ei kerrota, miten toimitaan, ei lapsi seuraavalla kerralla tiedä, miten olla. Jotkut säännöt ja kolmesta virheestä jäähyttäminen jne. on aika lailla hankala juttu lapselle, jolla on ikää kolme vuotta eikä mitään käsitystä siitä, milloin tuli tehtyä väärin ja mikä taas oli peliin kuuluva juttu.

Jos ryhmässä on ADHD-lapsi, sovitaan etukäteen, kuka aikuisista on hänen kanssaan. Et kai väitä, että vedät yksin telinevoimisteluryhmää 3-5v lapsille, ethän?

Vierailija
18/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:14"]Äidistä en tiedä, mutta sinulta näköjään puuttuu kaikenlainen osaaminen toimia 3-5v lasten ryhmässä.

Lapsia ei raahata kovakouraisesti minnekään! Ei edes silloin, kun sinä itse ajat tilanteen siihen, että et kykene olemaan aikuinen vaan menet teoissasi lapsen tasolle.

Meillä vastaavassa kerhossa ei tyydytä kieltelemään vaan opetetaan lapsille, miten ollaan. Ei tehdä kuperkeikkoja toisia päin vaan tehdään kuperkeikkoja täällä sivussa, näytä,miten hyvin se täällä sujuu. Täällä ei juosta toisia päin ja satuteta heitä, nyt on anteeksipyynnön paikka jne. Jos lapselle ei kerrota, miten toimitaan, ei lapsi seuraavalla kerralla tiedä, miten olla. Jotkut säännöt ja kolmesta virheestä jäähyttäminen jne. on aika lailla hankala juttu lapselle, jolla on ikää kolme vuotta eikä mitään käsitystä siitä, milloin tuli tehtyä väärin ja mikä taas oli peliin kuuluva juttu.

Jos ryhmässä on ADHD-lapsi, sovitaan etukäteen, kuka aikuisista on hänen kanssaan. Et kai väitä, että vedät yksin telinevoimisteluryhmää 3-5v lapsille, ethän?
[/quote]

Apua.. Selvästi et itse ole koskaan vetänyt voimisteluryhmää 15 lapselle :D Totta hitossa nuo luettelemasi asiat on käyty läpi, JOKA KERTA. Ei sitä vaan voi aina vahtia sitä yhtä lasta ja juosta nappaamaan kiinni jos tämä herranterttu yhtä äkkiä päättääkin lähteä juoksemaan eri kaistalle tekemään niitä kuperkeikkojaan miten on aiemmin sovittu. Eikä yhtä aikuista voida varata kenenkään erityislapset "valvojaksi" (etenkään kun vanhemmat ei mahdollisesta diagnoosista ole edes maininneet), kyllä se sitten on vanhemman velvollisuudella järjestää tämä tukihenkilö lapselleen jos ei lapsi kykene ryhmässä toimimaan. Korostan, että kaikki muut lapset kyllä ryhmässä osaavat näitä hyvinkin yksinkertaisia sääntöjä noudattaa. Nämä "älä töni ja satuta muita" asiat käydään kyllä läpi joka ikinen kerta ihan kaikkien kanssa. Olisiko se sitten reilua muita lapsia kohtaan, että yksi lapsi saisi jotain erityisopetusta ja huomiota, ja muut sitten olisivat toisen ohjaajan vastuulla? En vedä kerhoa yksin, mutta välillä äkillisten sairaustapausten jne yhteydessä siellä vaan täytyy pärjätä yksin. Ja yleensä tämä onnistuu hyvin, ainakin kaikkien muiden lasten osalta.

Vierailija
19/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen viesti siis ap. Pahoittelut kappalejaon puutteesta, puhelimella ei näköjään onnistu.

Vierailija
20/62 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:58"]

Siis et kai leiki mustaa miestä oikeasti niiden kanssa? Siis kysymällä "kuka pelkää mustaa miestä"? Vaihda se nyt vaikka merihirviöön, peikkoon tai vaikka vihreään mieheen. Tuota rasistista leikkiä ei ole saanut vetää enää vuosiin, juuri keskusteltiin siitä koulutuksessa isolla joukolla. t. Ip kerhon vastuuohjaaja.

[/quote]

Niinpä! Nuohoojat saisi kaikki viedä nurkan taakse!

Kuka kuvittelee, että tuon leikin musta mies tarkoittaa jotain afrikkalaista? Se on nokikolari eikä mikään somali. Mutta ehkä Helsingin suunnalla nimenomaan pelätään somaleita mutta ei ole korrektia sanoa sitä ääneen, ja sitten se on jotenkin kummallisesti laajentunut koskemaan kaikkea, mikä on mustaa? Syödäänkö Helsingissä lakuakin vain valkoisena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi