Nämä asiat vain poikien äidit ymmärtävät
http://m.iltalehti.fi/perhe/2014092518695373_pr.shtml?utm_source=etblokki&utm_campaign=etblokki
Oletko samaa mieltä?
Mä ainakin olen. Tosin mulla on kokemusta van yhdestä viliviikarista. ♡
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:21"]Täysin loistava ja hyvä kirjoitus. Mitä itse olen pieniä poikia seurannut, niin juuri näin asiat ovat! Ihania pikku viikareita, jotka osaavat rakastaa täydestä sydämestä, ilman mitään kieroja taka-ajatuksia ja salaköhmyilyjä. Pojat ovat ihania, suorasukaisia vipeltäjiä, niin pitää ollakin, mitä maailma olisi, jos kaikki olisivat meidän naisten kaltaisia... Ainakkn joltain saa rehellisen halauksen, kun naispuolisilta ystäviltä ei sitä välttämättä saa... Ja kaikki naiset taatusti tietävät mitä tarkoitan, vaikka täällä jotain muuta kirjoittaisivatkin ja hyökkäisivät tätä kirjoitusta vastaan taas kerran totuutta kiertäen...
[/quote]
Nainen on ehkä hiukan eri asia kuin pieni lapsi, kumpaa sukupuolta tahansa. Jos nainen onkin kiero niin se on opittu iän myötä.
En ole samaa mieltä. Tuo lehtijuttu ei päde ainakaan minun kolmeen poikaani, eivätkä siinä vihjatut asiat päde tyttäreeni.
Meidän poika on kova manipuloimaan vanhempiaan. Se on myös ärsyttävän läpinäkyvää. Piipittävällä äänellä puhuu rakastamisesta ja silittää ja halailee, väistämättä tämän jälkeen tulee jotain toiveita uusista leluista ja jätskistä. On huomannut miten paljon tommonen hivelee vanhempien egoa ja saa ne syömään kädestä. Hävettää välillä sortua siihen teatteriin. Jos ei piipitys ja ihannointi tuo toivottua tulosta, muuttuu pikkulinnun kujertelu apinan raivoksi. Vaatteista on tarkka, mitään käytettyä ei käytä ja jopa olematon reikä lakanassa saa tuon pois tolaltaan. Ollaan mietitty miten meidän lapsesta on voinut tulla tommonen snobi.
Entiset tyttölapset täällä paljastavat katkerilla kommenteillaan jutun olevan totta.
En kyllä allekirjoita. Minulla on yksi tyttö ja melkein kaikki noista sopii häneen. Paitsi se "kaikki peittyy pissaan" ja fyysisyydestä sen verran että en kyllä hyväksy minkäänlaista väkivaltaa, en pojalta enkä tytöltä.
On pojissa eroa tyttöihin verrattuna. Fyysisyyden merkitys, tietynlainen poikauho jne. Mutta pojat ovat erilaisia, enkä ainakaan omani perusteella voi allekirjoittaa kuin muutaman noista. Aikamoista höpötystä tuo lista, sanoisin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 08:45"]
Kertokaa te tyttöjen ja poikien äidit, onko tytöt teille rakkaampia? Usein nimittäin vaikuttaa siltä ja joskus näin onkin. Äidit mollaavat poikia paljon enemmän ja tyttöjä kehuvat. Valitetaan kuinka rankkaa on olla pojan äiti jne...
Tiedän esimerkiksi että omassa lapsuudenkodissani olin itse tyttönä suosikki. Veljestäni tulikin sitten mielenterveysongelmainen ja huumeiden väärinkäyttäjä... Olin tosi pahoillani hänen puolestaan jo lapsena, vaikka syy ei tietenkään ollut minun.
[/quote]
Kyllä molemmat ovat yhtä rakkaita, en suosi kumpaakaan.
Erilaisia juttuja toki tehdään heidän kanssaan sitten kun vietetään ns. laatuaikaa kahdestaan mutta nekään jutut eivät ole mitään sukupuolisidonnaisia vaan ihan lapsen omista mielenkiinnon kohteista lähteviä. Tytön kanssa yleensä lähdetään kalastamaan ja pojan kanssa leikitään legoilla tai mennään uimaan.
Itse en voi allekirjoittaa yhtäkään noista väitteistä. Lapset ovat nimenomaan yksilöitä, eivät sukupuolia. Sen olisi hyvä jokaisen vanhemman muistaa. Valitettavan usein lapset yritetään edelleen kasvattaa siihen tiettyyn muottiin "poikien jutut" ja "tyttöjen jutut".
-tytön ja pojan äiti-
Ahahahahaha en lukenut kommentteja vain lehtijutun ja ihan kaikki koskee meillä sekä tyttöjä, että poikia. Kyllä heissä erojakin on, mutta ei noin radikaaleja.
Tämän voin hyvin päättää 2 vuotiaan tyttäreni tänpäiväiseen kommenttiin ulkona "oho...pievu hihihihihi"
T:kuuden äiti
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:13"]] Miksi tämä kommentti on saanut niin paljon nega peukkuja?! Eikö pojat sitten ole ihania? Vai eikö poikien äiti saaa olla onnellinen ja ylpeä pojistaan? Pitäisikö poikien äitien surkutella, kun ei ole sitä tyttöä? Mikä ihme on vialla palstalla!? T. 4 poikaa eikä yhtään tyttöä enkä todellakaan sure neljää tervettä poikaani
[/quote]
No voihan. Kyllä kuule olen onnellinen ja ylpeä enkä kaipaa muuta, tiedät itsekin miten omia lapsia rakastaa, jos sulla kerran on 4 poikaa (mulla yksi vähemmän).
Se on ton jutun ällöttävä siirappisuus, joka sai mutkin laittamaan noita miinuksia. Ja olen aina vierastanut sellaista "skabaamista" perheasioilla. Ne ovat yksityisiä asioita! Työelämä on kilpailua varten, jos sellainen vietti on, ja jos siellä pärjää.
Mua ihmetyttää vähän miksi tämä juttu on saanut kauhean haukkuryöpyn! Mistä nyt kenkä puristaa? Pitääkö kaikki ottaa noin saakelin vakavasti? Pilke silmässähän tämä juttu on varmasti tehty. Minulla on sekä tyttöjä poikia, mutta tunnistan joitain selviä juttuja tuosta tekstistä. Jotkut taas ei sovi yhtään. Turha tuosta on mesota.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:44"]Pojat on niin ihkuja <3
Ja toi artikkeli oli hauska, ei sitä kannata liian vakavasti ottaa vaikka siinä totuuden siemen monessa kohdassa onkin :)
t.poikien onnellinen äiti
[/quote]
Miksi tämä kommentti on saanut niin paljon nega peukkuja?! Eikö pojat sitten ole ihania? Vai eikö poikien äiti saaa olla onnellinen ja ylpeä pojistaan? Pitäisikö poikien äitien surkutella, kun ei ole sitä tyttöä? Mikä ihme on vialla palstalla!?
T. 4 poikaa eikä yhtään tyttöä enkä todellakaan sure neljää tervettä poikaani
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:44"]Pojat on niin ihkuja <3
Ja toi artikkeli oli hauska, ei sitä kannata liian vakavasti ottaa vaikka siinä totuuden siemen monessa kohdassa onkin :)
t.poikien onnellinen äiti
[/quote]
Miksi tämä kommentti on saanut niin paljon nega peukkuja?! Eikö pojat sitten ole ihania? Vai eikö poikien äiti saaa olla onnellinen ja ylpeä pojistaan? Pitäisikö poikien äitien surkutella, kun ei ole sitä tyttöä? Mikä ihme on vialla palstalla!?
T. 4 poikaa eikä yhtään tyttöä enkä todellakaan sure neljää tervettä poikaani
[/quote]
Ehkä se on tuo ihku joka aiheuttaa ton alapeukutuksen.
Minulla on poika ja tyttö ja molemmat osaa kyllä hyppiä pitkin seiniä ja sotkea vessahommissa jne. Kumpikaan ei ole toista riehakkaampi, ovat luonteeltaan hyvin samanlaisia ainakin tähän saakka :) eivät mitään rauhallisia, hiljaisia kullannuppuja vaan kekseliäitä ja meneviä, tunteet näytetään ääripäinä jne. Sukuunsa ovat tulleet... Tunnistin siis useamman kohdan tuosta listasta tytöllenikin sopivaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 08:45"]
Kertokaa te tyttöjen ja poikien äidit, onko tytöt teille rakkaampia? Usein nimittäin vaikuttaa siltä ja joskus näin onkin. Äidit mollaavat poikia paljon enemmän ja tyttöjä kehuvat. Valitetaan kuinka rankkaa on olla pojan äiti jne...
Tiedän esimerkiksi että omassa lapsuudenkodissani olin itse tyttönä suosikki. Veljestäni tulikin sitten mielenterveysongelmainen ja huumeiden väärinkäyttäjä... Olin tosi pahoillani hänen puolestaan jo lapsena, vaikka syy ei tietenkään ollut minun.
[/quote]
No ei todellakaan tyttäreni ole minulle poikaani rakkaampi. Ihan tasan yhtä rakkaita ovat. Mutta tuo artikkeli on täyttä roskaa. Stretreotypiat taas huipussaan. Sen sanominen ei tee äidistä poikien inhoajaa!
Juu, näin kahden pojan ja kahden tytön äitinä voin sanoa, että osa jutuista totta, mutta osa vain sukupuoleen sidottua yleistystä. Lapset on yksilöitä, kuitenkin syntyvät ja kasvavat tietysti oman sukupuolen mukaan. Tytöt voivat olla poikamaisia ja pojat tyttömäisiä. Meidän yksi tyttö remuaa ja rikkoo vaatteet, joten olen saanut huomata, että sukupuolisidonnaisuus näkyy siten ettei kaupoissa ole silityspaikkoja joista tytöt tykkäisi.
Lopulta pienet ihmiset kasvavat naisiksi ja miehiksi, osa on kasvatuksen tulosta, osa luontaista synnynnäistä kiinnostusta. Sukupuolessa on noin 20 erilaista astetta. Voi olla miehisiä naisia ja päinvastoin.
En hirveästi tykännyt artikkelista, mutta ei sitä tarvitse vakavissaan ottaa.
Minulla on 2 poikaa, enkä ole huomannut tuon listan juttuja. Typerä artikkeli, joka aliarvioi sekä poikia että tyttöjä.
1. Tähtien sota vastaa uskontoa
Kolmen pojan (ensimmäinen jo täysikäinen) äitinä en allekirjoita tuota. Yritin ehdottaa yhteiseksi leffaksi 14-vuotiaalle, muttei ollut kiinnostunut. Vanhin katsonut sen murrosiässä.
2. Samaan aikaan vihaat ja olet kiitollinen niistä etuoikeuksista, jotka poikasi saa aikuistuttuaan
Vanhimmalla pojalla lukihäiriö, ei kyllä mitään etuoikeuksia suhteessa itseeni naisena koulu- ja työelämässä
3. Pojilta saa parhaat halaukset
Meillä on myös tyttö, joka hakee halauksia ihan yhtä hanakasti ja aidosti kun veljensä. Meillä halataan paljon.
4. Pierut ovat hauskoja
Poikien mielestä ne ovat ratkiriemukkaita. Taitolaji, jossa kovaäänisyys ja paha haju ovat hyve. Jonain päivänä huomaat nauravasi heidän mukanaan.
Hah, meidän poikien mielestä piereminen toisten lähellä on noloa ja hajut ei todellakaan miellytä nenää.
5. Kaikki peittyy pissaan
Totta, jossain vaiheessa poikien kasvaessa pissan paine nousee ja varmasti yllättää pissaajan itsensäkin. Liittyy kasvuun ja silloin äiti antaa ukaasin, että täytyy istua tai pestä vessa perässä. Tottelevat :)
6. Mikä tahansa käy aseesta
Aseleikit kuuluivat yhden poikamme leikkeihin hetken. Muidenkin poikien mielenkiinto syttyi murrosiässä, kun kiinnostuivat äidin ampumaharrastuksesta.
7. Pojat ovat fyysisiä
Ovat fyysisiä kyllä, mutta taas meillä vain yksi poika kolmesta leikki roolileikkejä niin, että oli itse roolihahmo, toiset kaksi leikkivät mielummin figuurien (esim legoukot) kanssa mielikuvitusleikkejä. Tyttö sitä vastoin harrastaa joukkuelajeja ja leikkii kepparikisoja loikkien ja pomppien ympäri taloa ja pihaa.
8. Pojat eivät kuuntele
Valikoiva kuulo, kaikilla. Tytön jäljiltä talossa ehdottomasti enemmän pieniä tavaroita, laukkuja, vaatteita yms
9. Marvelin ja DC:n sarjakuvasankarit vastakkain - kuka voittaa?
Tässä kohtaa tutut viimeistään tunnistaa, tätä kun olen ääneen ihmetellyt: Kukaan pojista ei ole ollut kiinnostunut örkki-mörkki-supersankarihahmoista mitenkään fanaattisesti, mutta tytär katsonut kaikki pokemonitkin läpi.
10. Vaatteilla ei ole merkitystä
No on merkitystä pojille! Kyllä pitää olla tietyt verkkarit ja farkut jalassa ja tietyn merkkiset t-paidat ja hupparit. Ok, vaatekaappi ei pursua, vähällä mennään, mutta vain tietyt kelpaa päälle j akyllä on tarkkaa hiustenkin laitto
11. Pojat rakastavat ehdoitta
Ja he rakastavat koko sydämestään. Siinä missä tytöt pienenä polkevat jalkaa ja huutavat jättämään rauhaan, ennen teini-ikää murjottavat ja teini-iässä pitävät mykkäkoulua, poikien rakkaus on vankkumatonta ja voimakasta.
No meillä pojat rakastavat ehdoitta, pitävät kyllä oman tilansa ja rauhaan pitää jättää kun sitä kaipaavat. Tytärkin rakastaa ja haluaa tulla rakatetuksi. Itse tyttärenä koen tärkeäksi omien vanhempieni rakkauden ja rakastan ja näytän sen vanhemmilleni.
Luulen että tuo kirjoittaja on kuvitellut itsensä oikeasti tyttöjen äidiksi ja ollut kova paikka kun tulikin vain poikia. Noilla väittämillään (varsinkin noi halausjutut) sitten ehkä vakuuttaa itselleen että pojat on parempia.. Ajatus vaan. Mielestäni järjettömiä väitteitä.