Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholi keskeisenä osana sosiaalisia tilanteita

Vierailija
27.09.2014 |

Mitä mieltä olette siitä, että kaikki pyörii alkoholin ympärillä? Korkeakouluissa et saa ystäviä jos et ole innokkaasti juoksemassa bileissä mukana juomassa toisten kanssa (voihan siellä toki juomattakin olla, mutta itse miellän humaltuneiden ihmisten seuran epämiellyttäväksi silloin kun itse olen selvinpäin), työpaikan järjestämissä tilaisuuksissa viinan vetäminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ystävienkin kanssa mennään baariin, mennään yksille, vietetään iltaa viinin kanssa.

Alkoholia nauttimattomat ihmiset ovat omituisia, heidät jätetään helposti ulkopuolelle, vanhat ystävät hylätään jos nämä eivät olekaan enää kiinnostuneet juomisesta. Ihmisiä joiden kanssa ollaan niin kavereita alkoholipitoisissa tilaisuuksissa, ei haluta tavata niiden ulkopuolella. Eivätkö aikuiset ihmiset todella osaa viettää aikaa ja tutustua toisiinsa ilman että on saatava vähintään jonkinlainen rentoutus alkoholista? Itselläni on vallan vaatimattomat sosiaaliset taidot, mutta kyllä minä silti voin keskustella ja viettää muiden kanssa aikaa, tuntea että minulla on todella hauskaa, vaikka mitään en ottaisi.

Miksi siis kaikki pyörii niin epäterveellisen ja rahaa vievän asian ympärillä, miksi se on normaalia ja hyväksyttyä?

Etenkin alkoholia ottamattomien ihmisten kohtelu tuntuu todella surulliselta, he ovat mukavia ja hauskoja ihmisiä siinä missä muutkin, mutta jäävät usein ulkopuolelle koska ihmiset eivät halua viettää toistensa seurassa aikaa ilman että tarkoitus on humaltua ja vieroksuvat ihmisiä jotka eivät sellaisesta ajanvietteestä ole kiinnostuneita.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden myös ulos hyvästä syystä,kuten kuuntelemaaan esiintyjiä. Vaikka keikat onkin pubeissa, pääsyy on joku muu kuin juominen. T.#9.

Vierailija
2/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä iässä ~ 40 v saa viettää viikonloppunsa yksin jos ei alkoa ota.
Ei tule kutsua mihinkään illanistujaisiin , koska kukaan ei halua että siellä olisi joku joka näkisi muiden toilailut ja vielä muistaisi ne seuraavana aamuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomiseni tai juomattomuuteni on harvoin kiinnostanut ketään, nuorempana sain ihailevia "vie minut kotiin ja rapsuta"henkisiä kutsuja bailuissa,kun olin selvinpäin.

Juon joskus harvoin siiderin, yleensä otan alkoholittoman drinkin titai limun. Kerran muutaman hengen kotibileissä on yritetty  väkisin juottaa shottia, mutta siitä on jo vuosia. Osaan pitää hauskaa ja vuosi vuodelta nautin enemmän. T. Nainen pian 42 v.

Vierailija
4/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa ollaan yleensä niin estyneitä selvinpäin. Alkoholin varjolla voi olla avoin ja sosiaalinen ja ei tarvitse pelätä mokaamista, sillä vaikka mokaakin voi syyttää alkoholia.

Vierailija
5/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa on tullut mietittyä kun meillä loppui juominen kokonaan miehen raitistuttua. Onneksi kuitenkin meidän ystäväpiiriin mahtuu jos jonkinlaista tyyppiä ja tapaa, niin että meidän raittius on ihan vaan tapa muiden joukossa. Ongelmana on sitten oma perheeni, jossa alkoholi kuuluu jokapäiväiseen elämään. Tajusin vasta raitistuttuani, että vanhempani ja siskoni ovat tissutelleet päivittäin koko aikuisikänsä. Aika hurjaa. He eivät näe asiassa ongelmaa.

Vierailija
6/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta kaikki ei todellakkaan pyöri alkoholin ympärillä. Toisaalta en ole koskaan joutunut kärsimään kenenkään alkoholismista tai liikakäytöstä.

Minä en todellakaan ole mikään absolutisti tai moralisti ja aikuisiän parhaat ystävät olen löytänyt ihan alkoholittomista kuvioista. Rakkaan mieheni (yhdessä yli 20v) tapasin aikoinani humalassa.

Minua ei haittaa että joku ei juo ja liikaa juovat örisijät ovat matkan varrella pudonneet tuttavapiiristä.

Vierailija
7/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tätä mäkin ihmettelen (enkä voi sietää). Mut pyydettiin treffeille ja kun soiteltiin ko päivänä, niin pyytäjä oli ihan sönkötuskunnossa. Ja lapsikin ois pitäny ottaa mukaan!

Vierailija
8/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on ja mikä on ongelma? Skumppa kuuluu juhliin ihan kuin kahvikin. Eikä pulloa tartte kokonaan juoda ja jos et ota yhtään, ei tartte muita syyllistää.
Totta on et juomattomat saa oudoksuntaa, koska oletetaan et oot 'tylsä' etkä osaa hauskaa pitää, mut omalla käytöksellä nämä ennakkoluulot kumotaan

Vierailija
9/9 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne jääväni ulos sosiaalisista tilanteista, vaikken käytäkkään alkoholia. Olen juonut koko elämäni aikana alle kolme siideriä ja alle yhden tölkin olutta ja pari kulausta kirkkaita, ja 20v poikaystäväkin juo vain 0-4 olutta/kk, lähinnä peli-iltoina, vaikka mulle poikaystävän juominen ois ihan ok. Just ennen elokuuta, poikaystävän synttärit, meni vuos kokonaan ilman alkoholia. Saattaa olla, että saatan itsekkin ottaa silloin tällöin oluen tms, kun täytän 18v ja kaverit uskaltaa ottaa mut juttuihin paremmin mukaan. t. 17v