Tyylijumala Sami Sykkö arvostelee suomalaisten pukeutumista
hs.fi
Suomalaiset pukeutuvat treenivaatteisiin, kuin Itäkeskuksessa.
Tyyliguru Sami Sykkö on tavannut mm. Karl Lagerfeldin joten puhunee totta. Hävettää.
Kommentit (156)
Törkeitä kommentteja joiltakin! Miten Sami Sykön homous tähän liittyy? Hävetkää oikeasti.
Huomaa, että suurin osa ei ole edes lukenut juttua. Se oli kivalla ja lämpöisellä hengellä kirjoitettu. Kenenkään tyyliä ei arvosteltu, vaan tuotiin esiin monimuotoisuutta. Ja onhan se fakta, että rikkaassa kaupunginosassa pukeutuminen on erilaisempaa. Mä en ainakaan duunari vetänyt hernettä nenääni tuon asian esille tuomisessa.
Ja mitä Samin omaan tyyliin tulee, niin mä esteetikkona ja visuaalisena ihmisenä ymmärrän hänen tyyliään.
Mauton, lavastettu ja vääristelevä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.
Entä sitten? Miksi pitäisi laittautua esimerkiksi kauppareissua varten jotenkin erityisemmin? Tai jos on vaikka matkalla treeneihin tai treeneistä?
No silloin kun minä kävin eri treenipaikoissa, liikuntatunneilla jne., niin mulla oli erikseen ne treenivaatteet, jotka laitettiin siellä treenimestassa päälle ja taas pois lähdettäessä sieltä pois. Matkalla oli eri vaatteet.
Ihmettelen myös, että eikö nämä ihmiset hikoile siellä treeneissä? Eli mennään hikisissä kamppeissa julkisiin ja esim. ruokakauppaan. Mulla ei tulisi mieleenikään.
Kyllä se niin taitaa olla, että ne treenivaatteet = arkivaatteet, vaikka liikkuisi missä.
Vierailija kirjoitti:
tyyppi kirjoitti:
no musta Sami ei kylla arvostellut vaan kepeasti kommentoi. Jutun ihmiset oli tosi eriikasia jote ei siina oikein edes voinut vertailla. Ja verkkarit on ihan OK jos ne pukee kivasti ja leikittelee streetstyle-tyylilla.
Vaatteet on mun aatteet ja noinpoispain mutta ei kannatta tosta vetaa hernetta nenaan.
Kaikki omalla tyylillaan vaan. Helsigissa pukeudutaan musta tosi kivasti ihan kaikkialla. Ite asun pariisisa ja kaikki on tyylikkaita mutta tylsia.
Sama havainto Italiassa asuessani.
Suomessa on pukeutumisessa enemmän monimuotoisuutta, persoonallisuutta ja uskallusta.
Lontoossa on paras pukeutuminen, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.
Entä sitten? Miksi pitäisi laittautua esimerkiksi kauppareissua varten jotenkin erityisemmin? Tai jos on vaikka matkalla treeneihin tai treeneistä?
No silloin kun minä kävin eri treenipaikoissa, liikuntatunneilla jne., niin mulla oli erikseen ne treenivaatteet, jotka laitettiin siellä treenimestassa päälle ja taas pois lähdettäessä sieltä pois. Matkalla oli eri vaatteet.
Ihmettelen myös, että eikö nämä ihmiset hikoile siellä treeneissä? Eli mennään hikisissä kamppeissa julkisiin ja esim. ruokakauppaan. Mulla ei tulisi mieleenikään.
Kyllä se niin taitaa olla, että ne treenivaatteet = arkivaatteet, vaikka liikkuisi missä.
Joskus 2000 alussa oli vielä tapana vaihtaa treenivaatteet erikseen. Nyt vaan mennään jo valmiiksi kaupungilla nuhrautuneissa treenikamoissa salille, hikoillaan siellä, pyyhkästään vähän kainaloita ja mennään kavereiden kanssa kaffelle ja siitä vielä markettiin. Ja himassakin virutaan niissä athleisurekamoissa. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan suomessa sitä, että niin moni ymmärtää pukeutua tilanteen mukaan. Jos esimerkiksi lähtee ajamaan autolla jonnekin, niin pukeutuu mukaviin vaatteisiin (mukavat ja joustavat housut). Jos lähtee lenkille ja päättää tulomatkalla kiertää kaupan kautta, niin sitten kauppaan mennään lenkkivaatteissa eikä suinkaan niin, että lähdettäisiin lenkille "siisteissä kauppavaatteissa ja täydessä kauppameikissä". Jos lähtee julkisilla vaikka pitkälle junamatkalle, niin silloinkin pukeutuu mukavuus edellä eikä suinkaan pukuun ja täyteen tällinkiin. Arvostan näitä ihmisiä paljon pidemmälle kuin "tyyligurujen" mielipiteitä siitä miten pitäisi pukeutua. Arvotilaisuudet on asia erikseen, sellaiset, joissa on historiallista traditiota takana ja pukukoodi.
Asuin kerran kämppiksen kanssa, joka ei voinut edes roskia viedä ulos ennenkuin oli meikannut. Pinnallisempaa tyyppiä en ole vieläkään löytänyt. Julkkiksista ehkä, mutta kun en heitä henk-koht tunne, niin ei voi sanoa varmaksi.
Mukavuudesta tuli koronan myötä JÄTTI-ISO trendi. Ja kerrankin me suomalaiset ollaan muodin aallonharjalla.
Kyllä se oli iso trendi jo ennen koronaa. Oikein räjähti fitness*erseilyn ja instan alkuaikoina.
Jutusta jäi mieleen jännä tieto: E-Helsingissä naiset käyttävät ballerinoja. Tosi epämukavat kengät ja harvoin enää näkee.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuva ystävä ihmetteli kesällä naisten rumaa ja epänaisellista pukeutumista ja olen kyllä samaa mieltä. Suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Päälle laitetaan juoksutrikoot (vaikka suurin osa ei selvästi urheile koskaan) ja homssuiset vaatteet. En menisi edes koiran kanssa lenkille sellaisissa vaattteissa kun mitä täällä Hgin katukuvassa näkee.
Todella harvoin näkee tyylikästä pukeutumista ja suurin osa nuorista naisista on ylipainoisia.
Suomalaisten miesten tyyli puolestaan on likainen t-paita tai kokoa liian pieni yläosa, virttyneet ja puolirisat farkut, yhtä risaiset lenkkarit, tukka vedetty sivuilta ja takaa millikoneella ja päälle jätetty epämääräinen harmahtava töyhtö. Naama punoittaa turvonneena ryyppyputkesta. Ainoa valtti ulkomaalaisten naisten hurmaamiseksi on se, että ei lyö kuin kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö urheiluvaatteet ole tyylikkäitä? Niitä näkee paljon mainoksissa ja ne antaa sporttisen kuvan.
Itse en ole vielä häiriintynyt kenenkään treenivaatteista tai legginseistä. Jos ihmiset niitä pitää, niin eikö ne silloin ole omalla tavallaan muotia?
Minun mielestäni ne eivät voi olla tyylikkäitä missään muualla kuin sellaisissa paikoissa, joissa urheilua tai liikuntaa harrastetaan, eli urheilukentillä, kuntosaleilla, lenkkipoluilla, hiihtoladuilla jne. Ne eivät ole mitenkään tyylikkäitä ostoksilla, virastoissa tai kahviloissa ja ravintoloissa asioidessa jne.
Muodikas ei ole synonyymi tyylikkäälle myöskään.
Toisaalta makunsa kullakin, ja jokainen pukeutukoon niin kuin haluaa. Ja tyylittömyyskin voi olla tietoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa/kiinnostusta/jaksamista pukeutumiseen panostamiseen. Hyvä kun rahaa riittää loppukuuksi ilman vaateostoksia.
T.mt eläkeläinen
Ei halvalla pukeutuminen sinänsä ole huono juttu minusta. Halvallakin voi pukeutua asiallisesti ja siististi tai vaikka leikillisesti. Itse laitan valtavasti rahaa voidakseni pukeutua säänmukaisesti, esim. omasta mielestäni jäätävään viimaan joka on muiden mielestä kaikkea muuta kuin jäätävä. Jotain vikaa termostaatissa ja se tulee minulle kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuva ystävä ihmetteli kesällä naisten rumaa ja epänaisellista pukeutumista ja olen kyllä samaa mieltä. Suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Päälle laitetaan juoksutrikoot (vaikka suurin osa ei selvästi urheile koskaan) ja homssuiset vaatteet. En menisi edes koiran kanssa lenkille sellaisissa vaattteissa kun mitä täällä Hgin katukuvassa näkee.
Todella harvoin näkee tyylikästä pukeutumista ja suurin osa nuorista naisista on ylipainoisia.
No siinäpähän uliset. Katso pelle muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just mun tyyli, mutta olen jo 37v. Helppoa, rentoa ja tuntuu hyvältä päällä. Mikään muu vaate ei ole yhtä miellyttävä, joustava ja arkeen sopiva kuin treenitrikoot. Miksi meidän naisten tulee luopua vaatteista, jotka ovat mukavat päällä ja siirtyä vähemmän mukaviin farkkuihin? Luulisi, että tässä feminismin luvatussa maassa nainen saisi viimeinkin, tuhansien vuosien jälkeen, tehdä pukeutumispäätökset perustuen ennen kaikkea mukavuuteen ja toiminnallisuuteen.
No mun mielestä paksut sukkahousut on ihanan mukavat ja joustavat päällä, ne on kuin toinen iho. Pitäisikö mun alkaa kulkea niissä ilman, että laitan mitään niiden päälle? Ne nimittäin näyttää melkein samalta - ovat vain hiukan peittävämmät/vähemmän paljastavat kuin ne trikoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samihan puhuu täyttä totta. Suomalaisten tyyli on keskimäärin huono. Kannattaisi kehittää omaa tyyliään, on huomaavaista myös kanssaihmisiä kohtaan. On ikävää kun ulkomailla tunnistaa kaukaa kuka on Suomesta, joku syyhän tähän on.
Sori, ei yhtään kiinnosta olla huomaavainen kanssaihmisiä kohtaan. Normaalit käytöstavat pysyy, mutta pukeutumiseeni ei puutu yksikään teistä.
Täsmälleen samaa mieltä. Minua ei todellakaan kiinnosta jonkun vajaan tahvon ulina huomaavaisuudesta eikä se ole minun ongelmani.
Itse asiassa pikemminkin nautin siitä, että joku tuollainen pelle pahoittaa mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Jutusta jäi mieleen jännä tieto: E-Helsingissä naiset käyttävät ballerinoja. Tosi epämukavat kengät ja harvoin enää näkee.
Kokeile laadukkaampia ballerinoja, vaikka Tory Burchin. Mukavampia kenkiä ei olekaan, harmi vaan ettei niillä tarkene talvella. Näyttävätkin sata kertaa paremmilta kuin lenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samihan puhuu täyttä totta. Suomalaisten tyyli on keskimäärin huono. Kannattaisi kehittää omaa tyyliään, on huomaavaista myös kanssaihmisiä kohtaan. On ikävää kun ulkomailla tunnistaa kaukaa kuka on Suomesta, joku syyhän tähän on.
Sori, ei yhtään kiinnosta olla huomaavainen kanssaihmisiä kohtaan. Normaalit käytöstavat pysyy, mutta pukeutumiseeni ei puutu yksikään teistä.
Täsmälleen samaa mieltä. Minua ei todellakaan kiinnosta jonkun vajaan tahvon ulina huomaavaisuudesta eikä se ole minun ongelmani.
Itse asiassa pikemminkin nautin siitä, että joku tuollainen pelle pahoittaa mieltään.
Hieno persujuntin kommentti. Naisia ei sulla varmaan jonoksi asti ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno persujuntin kommentti. Naisia ei sulla varmaan jonoksi asti ole?
Oliko tuo tosiaan parasta mihin vajaalla aivotoiminnalla kykenit? Persujuntti ilman naisia? Ooo. Kyllä nyt varmasti ottaa suorastaan sydämmestä. Kaikenlaisia pellejä sitä oikein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laadukkaampia ballerinoja, vaikka Tory Burchin. Mukavampia kenkiä ei olekaan, harmi vaan ettei niillä tarkene talvella. Näyttävätkin sata kertaa paremmilta kuin lenkkarit.
Okei, kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä tämä juttu on kun kaikki vaatteet pitää olla mustia.
Kesällökin mustat verkkarit tai muun malliset housut, ja paita tietenkin musta, miksi?
Se on kyllä. Itseä piristää heti kun on värejä päällä! Ei tosin tilkkutäkkimäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee.
Tämä on hyvä tekosyy vetää ryysyissä läpi vuosikymmenten.
Olisi ihana pukeutua tyylikkäästi. Itsellä ei ole juurikaan tyylitajua.
Luonnonkuituiset vaatteet ovat suosikkejani. Saatavuus ja hinta rajoittavat. Puserosta 130, 150 tai 180€, ei minun palkallani ostella tälläisiä.
Satsaan mieluummin ravintoon.
Pyrin pukeutumaan asiallisesti. Verkkareissa kaupungille, ei onnistu.