Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyylijumala Sami Sykkö arvostelee suomalaisten pukeutumista

Vierailija
27.08.2021 |

hs.fi
Suomalaiset pukeutuvat treenivaatteisiin, kuin Itäkeskuksessa.

Tyyliguru Sami Sykkö on tavannut mm. Karl Lagerfeldin joten puhunee totta. Hävettää.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.

Just mun tyyli, mutta olen jo 37v. Helppoa, rentoa ja tuntuu hyvältä päällä. Mikään muu vaate ei ole yhtä miellyttävä, joustava ja arkeen sopiva kuin treenitrikoot. Miksi meidän naisten tulee luopua vaatteista, jotka ovat mukavat päällä ja siirtyä vähemmän mukaviin farkkuihin? Luulisi, että tässä feminismin luvatussa maassa nainen saisi viimeinkin, tuhansien vuosien jälkeen, tehdä pukeutumispäätökset perustuen ennen kaikkea mukavuuteen ja toiminnallisuuteen.

Treenitrikoot, joka paikassa, TÖRKEYDEN huippu, kuten sana TREENI kertoo, on niiden oikea paikka lenkkipolku, kuntosali tai muu TREENAAMISEEN soveltuva paikka. Moni ei edes katso peiliin kun reidet lyllyy ja takaosasto hyllyy, uskon toki, että trikoo on oikea materiaali. Järkky!

Trikoo ei ole materiaali, se on neulos. Polyesteri tai polyamidi tai puuvilla tai elastaani on materiaali.

Vierailija
62/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan suomessa sitä, että niin moni ymmärtää pukeutua tilanteen mukaan. Jos esimerkiksi lähtee ajamaan autolla jonnekin, niin pukeutuu mukaviin vaatteisiin (mukavat ja joustavat housut). Jos lähtee lenkille ja päättää tulomatkalla kiertää kaupan kautta, niin sitten kauppaan mennään lenkkivaatteissa eikä suinkaan niin, että lähdettäisiin lenkille "siisteissä kauppavaatteissa ja täydessä kauppameikissä". Jos lähtee julkisilla vaikka pitkälle junamatkalle, niin silloinkin pukeutuu mukavuus edellä eikä suinkaan pukuun ja täyteen tällinkiin. Arvostan näitä ihmisiä paljon pidemmälle kuin "tyyligurujen" mielipiteitä siitä miten pitäisi pukeutua. Arvotilaisuudet on asia erikseen, sellaiset, joissa on historiallista traditiota takana ja pukukoodi.

Asuin kerran kämppiksen kanssa, joka ei voinut edes roskia viedä ulos ennenkuin oli meikannut. Pinnallisempaa tyyppiä en ole vieläkään löytänyt. Julkkiksista ehkä, mutta kun en heitä henk-koht tunne, niin ei voi sanoa varmaksi.

Mukavuudesta tuli koronan myötä JÄTTI-ISO trendi. Ja kerrankin me suomalaiset ollaan muodin aallonharjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon niin kyllästynyt näihin hmppeleihin, jotka yrittää tulla sanelemaan, miten muut ihmiset saa pukeutua. Kuulkaa, ihan miten huvittaa! Luovempaa se oma tyyli on kuin Italian Voguesta kopsattu.

Taas yksi, joka lähtee mukaan provoon, vaikka alkuperäisessä jutussa ei ollut mitään tuonne päinkään.

Vierailija
64/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä tämä juttu on kun kaikki vaatteet pitää olla mustia.

Kesällökin mustat verkkarit tai muun malliset housut, ja paita tietenkin musta, miksi?

Minulla suurin osa vaatteista on mustia. Kaupassa on usein värivaihtoehtona musta, valkoinen, punainen, ripulin ruskea ja  ripulikukallinen. Sävyt näissä ovat minun silmiini usein karseita, tai sitten kuviollisissa vaatteissa ei ole kauniit kuviot. Olen tosi nirso vaatevalinnoissa... jäljelle jää lopulta aina sitten se musta tai valkoinen, jossa valkoinen jää pois siksi että ei sovi ihoni sävyyn. Sitten on pakko ostaa musta. Siedän kyllä mustaa, koska se käy pariksi lähestulkoon kaikille muille väreille, mutta jos saisin vapaasti valita, niin pukeutuisin värikkäämmin.

Jos taas tilaan jostain nettikaupasta ja innostun valitsemaan ns. monipakkauksia, niin niissä on lähestulkoon aina musta+joku muu väri, näin tulee taas kotiin yksi uusi musta vaate. näin sitä sitten vain ajautuu kulkemaan mustissa. Olen pitkään miettinyt, että pitäisi siirtyä jonkun ulkomaisen vaatekaupan vakiasiakkaaksi, siellä kun usein on tyylilkäitä värisävyjä, olen huomannut.

Vierailija
65/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä jutussa arvosteltu kenenkään pukeutumista, todettiin vain että kaupunginosittain vaihtuu hieman tyyli.

Mikä sinänsä oli huvittavaa, että ihanko totta, meinaatteko Sykkö ja toimittajat, että konservatiivinen 60 v. Göran ja konservatiivinen perheenäiti 35 v. Janica pukeutuu eri tavalla kuin taidelukiossa opiskeleva  18 v Lahja ja omaa trendibaaria pitävä Aarne 25 v.  tai Itäkeskuskuksessa hengailevat 15-vuotiaat Iines ja Sharya?

Todettiin, että trendikkäintä pukeutumista oli Itäkeskuksessa, vanhasta ja halvasta (kirpparit) uutta luovaa ja persoonallista Kalliossa, ja konservatiivista ja laatuun pyrkivää Etelä-Helsingissä. 

Nätisti kyllä Sykkö sanoi, että harvoin Suomessa näkee likaista ja rääsyistä pukeutumista, 'meistä pidetään huolta'. Mikä on ihan totta, muuhun maailmaan verrattuna tuollaista pukeutumista näkee suomalaisilla harvoin.

Vierailija
66/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö urheiluvaatteet ole tyylikkäitä? Niitä näkee paljon mainoksissa ja ne antaa sporttisen kuvan.

Itse en ole vielä häiriintynyt kenenkään treenivaatteista tai legginseistä. Jos ihmiset niitä pitää, niin eikö ne silloin ole omalla tavallaan muotia?

Vierailija
67/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.

Just mun tyyli, mutta olen jo 37v. Helppoa, rentoa ja tuntuu hyvältä päällä. Mikään muu vaate ei ole yhtä miellyttävä, joustava ja arkeen sopiva kuin treenitrikoot. Miksi meidän naisten tulee luopua vaatteista, jotka ovat mukavat päällä ja siirtyä vähemmän mukaviin farkkuihin? Luulisi, että tässä feminismin luvatussa maassa nainen saisi viimeinkin, tuhansien vuosien jälkeen, tehdä pukeutumispäätökset perustuen ennen kaikkea mukavuuteen ja toiminnallisuuteen.

Farkutkin on mukavat, kun ne on hyvin istuvat.

On ihan hyvä syy olemassa, miksi ihmiset treenaavat trikoot päällä eikä farkut. Ei farkut ole lähelläkään niin mukavat päällä kuin treenitrikoot ovat. Moni vaihtaa kotiin päästyään olohousut ihan juuri siksi, että farkuissa on hieman ahdistavampaa olla. 

Vierailija
68/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kohta jo mennä hitaammallekin perille, että Sykkö ei Hesarin jutussa arvostellut ketään. Kannattaisi lukea juttu ennen kuin triggeröityy.

Vierailija
69/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samihan puhuu täyttä totta. Suomalaisten tyyli on keskimäärin huono. Kannattaisi kehittää omaa tyyliään, on huomaavaista myös kanssaihmisiä kohtaan. On ikävää kun ulkomailla tunnistaa kaukaa kuka on Suomesta, joku syyhän tähän on. 

Sori, ei yhtään kiinnosta olla huomaavainen kanssaihmisiä kohtaan. Normaalit käytöstavat pysyy, mutta pukeutumiseeni ei puutu yksikään teistä.

Vierailija
70/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suurin osa kommentoijista ole edes varmaankaan lukeneet koko juttua. Siinä ei ollut yhtään ikävää sanaa suomalaisten pukeutumisesta.

Eipä niin. Ihmeellistä kommentointia täällä. Tuohan on ihan hyvänmielen juttu.

Haukutaan Samia, joka kehui näkemiensä ihmisten tyyliä ja analysoi, että siellä, missä on eri-ikäisiä, erilaisista kulttuureista ja yhteiskuntaluokista olevia näkyy enemmän vaihtelua tyyleissä, mikä on piristävää. Että ainakin aloittaja vedä pääsi pois sieltä, mihin ei aurinko paista. Ja muut liipasinherkät voivat seurata perästä.

Itse voin sanoa, että käynti lähiön Prismassa voi olla tyylimielessä pään räjäyttävä kokemus. 

Vierailija
71/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peltohiiren ininää. Ei pidä välittää. 

Et siis lukenut juttua. Sami kommentoi positiivisesti ihmisten tyyliä. Että jos opettelisit käyttämään päätäsi ja lopettaisit turhan ininän.

Vierailija
72/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuva ystävä ihmetteli kesällä naisten rumaa ja epänaisellista pukeutumista ja olen kyllä samaa mieltä. Suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Päälle laitetaan juoksutrikoot (vaikka suurin osa ei selvästi urheile koskaan) ja homssuiset vaatteet. En menisi edes koiran kanssa lenkille sellaisissa vaattteissa kun mitä täällä Hgin katukuvassa näkee.

Todella harvoin näkee tyylikästä pukeutumista ja suurin osa nuorista naisista on ylipainoisia.

Häh? Asun pk-seudulla ja kyllä täällä näki kivasti pukeutunutta porukkaa. Mekkoja, hameita ym. Menepäs käymään Lappeenrannassa tai jossain Mikkelissä niin näet oikeasti tyylitöntä porukkaa..

Vierailija
73/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 15 vuotta kesken kokoisessa ruotsalaisessa kaupungissa, nyt Helsingissä. Ruotsissa näki tasan kahta tyyliä: mukava säänmukainen muttei niin väliä miltä näyttää (eli just se sama tylsä mistä suomalaisia arvostellaan) ja ns Espoo-tyyli. Gootin näin kaupungilla kerran. Suomessa sentään näkee vaihtelua, on hippejä, hevareita, Marimekko-faneja jne. noiden klassinen-siisti ja käytännöllinen-ennen-kaikkea lisäksi.

Tämä!! Persoonallisuus kunniaan!

T. Ulkomailla asunut

Vierailija
74/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoin pukeutuvat 50-vuotias läskit suomalaisnaiset. Jokaisesta näkee että ikinä ei ole treenattu yhtään mitään.

Jokaisesta näkee että ikinä ei ole treenattu yhtään mitään?

Et sinä sen pöytäkoneesi takaa jalkaudu arvioimaan yhtään ketään.

Vierailija
75/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa homofobia nostaa rumaa päätään tässä ketjussa, jonka aloitus jo on pielessä.

Vierailija
76/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenitrikoot, joka paikassa, TÖRKEYDEN huippu, kuten sana TREENI kertoo, on niiden oikea paikka lenkkipolku, kuntosali tai muu TREENAAMISEEN soveltuva paikka. Moni ei edes katso peiliin kun reidet lyllyy ja takaosasto hyllyy, uskon toki, että trikoo on oikea materiaali. Järkky!

Eikö tossa ole ristiriita? Se hyllyvä tapaus voi olla kävellen liikkeellä ja kyllä lasken kävelynkin ihan treeniksi. Itselläni on farkkutrikoita ja olen melko hoikka, mites on, "saanko" pukeutua näin? :D

Vierailija
77/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenitrikoot on kamalat. Kuin olisi sukkikset vaan päällä. Ne voi ihan suosiolla säästää oikeaan treenaamiseen ja kaupunkikävelylle pistää kunnon housut jalkaan. Ei ole pakko olla farkut vaan housut mitkä ei näytä sukkiksille.

Muuta huomautettavaa mulla ei ole suomalaisten naisten vaatteista.

Mutta mitä se Sykkö sanoi eri kaupunginosien ihmisten vaatetuksesta?

Vierailija
78/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
79/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä jutussa arvosteltu kenenkään pukeutumista, todettiin vain että kaupunginosittain vaihtuu hieman tyyli.

Mikä sinänsä oli huvittavaa, että ihanko totta, meinaatteko Sykkö ja toimittajat, että konservatiivinen 60 v. Göran ja konservatiivinen perheenäiti 35 v. Janica pukeutuu eri tavalla kuin taidelukiossa opiskeleva  18 v Lahja ja omaa trendibaaria pitävä Aarne 25 v.  tai Itäkeskuskuksessa hengailevat 15-vuotiaat Iines ja Sharya?

Todettiin, että trendikkäintä pukeutumista oli Itäkeskuksessa, vanhasta ja halvasta (kirpparit) uutta luovaa ja persoonallista Kalliossa, ja konservatiivista ja laatuun pyrkivää Etelä-Helsingissä. 

Nätisti kyllä Sykkö sanoi, että harvoin Suomessa näkee likaista ja rääsyistä pukeutumista, 'meistä pidetään huolta'. Mikä on ihan totta, muuhun maailmaan verrattuna tuollaista pukeutumista näkee suomalaisilla harvoin.

No oli joku muukin sentään lukenut tuon jutun! En ole helsinkiläinen, mutta juuri noin täälläkin pukeutuvat ruotsinkieliset eläkeläiset kahvilassa, kolmekymppiset terassilla ja teinit ostoskeskuksessa. Ei se heidän asuinalueistaan paljon kerro.

Vierailija
80/156 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sami Sykön nimi tuo ensimmäisenä mieleen hääpukuohjelman valkoisen kokolattiamaton ja Samin pienet, mustiin sukkiin verhotut, uimaräpylän muotoiset jalat. Olkoon vain tyyliasiantuntija, mutta hänen ammatillinen uskottavuutensa katosi tuon ohjelman myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän