Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyylijumala Sami Sykkö arvostelee suomalaisten pukeutumista

Vierailija
27.08.2021 |

hs.fi
Suomalaiset pukeutuvat treenivaatteisiin, kuin Itäkeskuksessa.

Tyyliguru Sami Sykkö on tavannut mm. Karl Lagerfeldin joten puhunee totta. Hävettää.

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumat ne vaatteilla koreilee.

Tämä on hyvä tekosyy vetää ryysyissä läpi vuosikymmenten.

Ei mikään tekosyy. Onko sinun itsetuntosi kiinni siitä miltä näytät?

Itse en välitä v_ttujakaan miltä näytän tai miten vanhalla autolla ajan.

Välitän vain sijoituksieni ja kiinteän omaisuuden lisääntymisestä.

En todellakaan mieti pukeutumistani trendeihin höynäytettyjen h1nttareiden mieliksi.

Vierailija
102/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin pukeutua kauniisti, mutta elämäni on sateessa ja mudassa rämpimistä 95% ajasta. Asun lähiössä miehen, kahden koiran ja vauvan kanssa. Käydään keskustassa ehkä pari kertaa vuodessa, kauppareissut autolla Prismassa tai Lidlissä. Järjetöntä olisi alkaa pukeutua kauniisti tuonne hiekkatielle sadesäällä vaikka mieli tekisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesoletettu, joka itse käyttää naisten röyhelöpaitoja, ei ole oikea henkilö arvostelemaan muiden pukeutumista.

No jaa, ei ole yllättävää että muotisuunnitteliijalla on hieman taiteellinen tyyli...

Minusta Sykkö ei myöskään varsinaisesti arvostellut pukeutumista siinä mielessä että pitäisi huonona, vaan lähinnä neutraalisti totesi tiettyjä asioita suomalaisille tyypillisestä pukeutumisesta. Hän ei todellakaan puhunut että suomalaisten pitäisi hävetä tai muuttaa tyyliään tms.

Ei oo Sykkö mikään muotisuunnittelija, ei siis suunnittele itse vaatteita. On toimittaja ja stailisti, enintään osaa haukkua muiden vaatteita, ei tehdä niitä. 

Älä jaksa.

Sami Sykön juttuja luen aina kun näen, tykkään just siitä kun hän ei hauku kenenkään pukeutumista vaan analysoi lempeästi pilke silmäkulmassa. Ja kiva kun hän arvostaa myös persoonallista tyyliä.

Ja todellakin, kannattaa aina lukea puheena oleva juttu ennen kuin tulee loukkaantuneena puolustamaan omaa pukeutumistaan 🤦

Vierailija
104/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumat ne vaatteilla koreilee.

Tämä on hyvä tekosyy vetää ryysyissä läpi vuosikymmenten.

Ei mikään tekosyy. Onko sinun itsetuntosi kiinni siitä miltä näytät?

Itse en välitä v_ttujakaan miltä näytän tai miten vanhalla autolla ajan.

Välitän vain sijoituksieni ja kiinteän omaisuuden lisääntymisestä.

En todellakaan mieti pukeutumistani trendeihin höynäytettyjen h1nttareiden mieliksi.

Veikkaan että välität, kun noin raivostut jonkun mielipiteestä.

Ei tee näköjään omaisuus onnelliseksi.

Vierailija
105/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Sami Sykön vaimo pukeutuu? Tyylikkäästi, oletan.

Vierailija
106/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotikriitikkomiehet on aina jotain hom0ja, joiden mielestä miehillä joku rusetti, huoleton huivi tai hassunvärinen vaate osoittaa yksilöllisyyttä. Että semmoisia klooneja.

Vierailija
107/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kiinnostamaan mikä on Espoo-tyyli.

T. Espoolaisrouva

Vierailija kirjoitti:

Asuin 15 vuotta kesken kokoisessa ruotsalaisessa kaupungissa, nyt Helsingissä. Ruotsissa näki tasan kahta tyyliä: mukava säänmukainen muttei niin väliä miltä näyttää (eli just se sama tylsä mistä suomalaisia arvostellaan) ja ns Espoo-tyyli. Gootin näin kaupungilla kerran. Suomessa sentään näkee vaihtelua, on hippejä, hevareita, Marimekko-faneja jne. noiden klassinen-siisti ja käytännöllinen-ennen-kaikkea lisäksi.

Vierailija
108/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just työpaikan hississä törmäsin toisen firman viimeisen päälle puunattuun nuorehkoon naiseen: kynähame, pieni jakku, saapikkaat ja raskas, täydellinen meikki, tiukalle vedetty lasihiuksiponnari toisella olalla (trendi nuorehkoilla ns. uranaisilla). Ensimmäinen ajatus oli, että vieläkö näitäkin on - ei positiivisessa mielessä. Ja se hajuvesipilvi, missä ajettiin!

Ei kiitos, mieluummin jotakin siistiä ja puhdasta mukavaa. Nainen olen itsekin, semmonen vanhempi, tuon peilivaiheen jo läpikäynyt, en silti mikään suttu. 

Vierailija
109/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotiteollisuuden äänitorvi koko ukko. Kaikilla ei ole varaa kalliisiin vaatekappaleisiin ja siksipä ostavat halpaa kertakäyttö kamaa.

Nyt tulisikin ryhdistäytyä pikaisesti ja ajatella kokonaisuutta!

Vierailija
110/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.

Just mun tyyli, mutta olen jo 37v. Helppoa, rentoa ja tuntuu hyvältä päällä. Mikään muu vaate ei ole yhtä miellyttävä, joustava ja arkeen sopiva kuin treenitrikoot. Miksi meidän naisten tulee luopua vaatteista, jotka ovat mukavat päällä ja siirtyä vähemmän mukaviin farkkuihin? Luulisi, että tässä feminismin luvatussa maassa nainen saisi viimeinkin, tuhansien vuosien jälkeen, tehdä pukeutumispäätökset perustuen ennen kaikkea mukavuuteen ja toiminnallisuuteen.

No mun mielestä paksut sukkahousut on ihanan mukavat ja joustavat päällä, ne on kuin toinen iho. Pitäisikö mun alkaa kulkea niissä ilman, että laitan mitään niiden päälle? Ne nimittäin näyttää melkein samalta - ovat vain hiukan peittävämmät/vähemmän paljastavat kuin ne trikoot.

Lukutaito ja ymmärrys jättävät toivomisen varaa.

Ei pidä. Mutta on oikeus jos haluat.

Vierailija
111/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin Sameihin törmää aina silloin tällöin. Oman tyylin puute korvataan eri lähteistä kopioitujen mallien pohjalta, henkilön oma ruumiinrakenne ja olemus unohtaen. Esimerkiksi tietty puku tai takki näyttää täysin erilaiselta 190 cm pitkän normaalirakenteisen henkilön päällä kuin 165 cm pitkän ja sirorakenteisen kantamana jne. eikä siinä vaatteen brändillä ole enää merkitystä jos se näyttää väärältä kantajansa päällä.

Vierailija
112/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikoinaan vajaan vuoden Berliinissä, joka on metropoli ja Helsinkiin verrattuna iso kaupunki. Siellä näki monenlaista pukeutumista, saksalaisesta viimeisen päälle business-pukeutumisesta punkkareiden vaihtoehtoiseen pukeutumiseen.

En ole kovinkaan paljon sen jälkeen viitsinyt stressata pukeutumisesta omassa kotikaupungissani Helsingissä. Tilaisuuden ja sään mukaan pukeudun ja näillä iltapäivälehtien ”tyylikäs mies pukeutuu tänä syksynä lilaan -jutuilla pyyhin lähinnä takapuoltani. Jos tämä ei jollekin muotiasiantuntijalle kelpaa, niin eipä mua kauheasti kiinnosta.

Vierailija
113/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykön tyylijumala status on sitä vain Iltapäivälehtien yleisölle. Muut seuraavat tyyliä eri lähtökohdista ja lähteistä.

Vierailija
114/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen nuoren naisen katutyyli: treenitrikoot, tennarit ja yläosana joku lyhyt takki. Pitkät tasapaksut hiukset ponnarilla.

Miehenä olen oikein mielissäni tästä muodista. Minun silmiini tuollainen sporttisesti pukeutunut nainen on oikein viehättävä näky. Jakkupukutyypit ei niin innosta.

Niinpä. Nätti mekko on myös aina viehättävä, mutta ei innosta ne beiget prässihousut ja löysät poolopaidat vai mitä nyt ikinä naisilla onkaan muodissa.

Vierailija
115/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hän mitenkään arvostellut! Juttu oli mielenkiintoinen katsaus erilaisiin tyyleihin katukuvassa

ilman minkäänlaista arvostelua.

Vierailija
116/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ”rajua kritiikkiä”. Tästäkö sitten mielensä pahoittaa. En asu Itäkeskuksessa enkä pukeudu trikoisiin, mutta nämä ovat monen suomalaisen arvoja pukeutumisessa. Ei sitä arvosteltu mitenkään.

”Se, mikä täällä näkyy, on pyrkimys mukavuuteen ja käytännöllisyyteen. Ei yhtään haluta hienostella eikä myöskään liikaa erottua joukosta”, Sykkö sanoo.

”Jollain tapaa tyyli on yleissuomalainen. Näin pukeutuvia ihmisiä löytää ympäri maan.”

Vierailija
117/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Suomalaiset arvostavat mukavuutta ja ulkona käydään lähinnä asioilla. Ei joka ilta oleskelemassa, kuten metropoleissa.

Tämä. Arvostetaan mukavuutta, helppoutta ja käytännöllisyyttä. Suurimmalla osalla ihmisistä myöskin on rajalliset rahavarat, jolloin joutuu rajoittamaan garderobin laajuutta. Jo vaihtelevilta sääoloilta suojautumiseen joutuu käyttämään enemmän rahaa kuin jossain Keski-Euroopan suurkaupungissa. Olosuhteet ja elämäntyyli on niin erilainen.

Vierailija
118/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuva ystävä ihmetteli kesällä naisten rumaa ja epänaisellista pukeutumista ja olen kyllä samaa mieltä. Suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Päälle laitetaan juoksutrikoot (vaikka suurin osa ei selvästi urheile koskaan) ja homssuiset vaatteet. En menisi edes koiran kanssa lenkille sellaisissa vaattteissa kun mitä täällä Hgin katukuvassa näkee.

Todella harvoin näkee tyylikästä pukeutumista ja suurin osa nuorista naisista on ylipainoisia.

Ja jo ensimmäisellä sivulla löytyi vipuvarreksi ulkomailla asuvan ihmettelyt. Tokalla sivulla saan saan varmaan lukea mielipiteestä, jonka painoa arvoa korostetaan sillä, että juteltiin asiasta miehen kanssa ja hänkin oli sitä mieltä, että suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Hoh hoijaa.

Vierailija
119/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samin analyysit oli hyviä, allekirjoitan. Tosin ollaan lapsuudessa samasta pihastakin Rudikalla.

Naisissa inhottaa ehkä eniten ponnarit, miehissä lippalakit ja teepaidat.

Vierailija
120/156 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Suomalaiset arvostavat mukavuutta ja ulkona käydään lähinnä asioilla. Ei joka ilta oleskelemassa, kuten metropoleissa.

Tämä. Arvostetaan mukavuutta, helppoutta ja käytännöllisyyttä. Suurimmalla osalla ihmisistä myöskin on rajalliset rahavarat, jolloin joutuu rajoittamaan garderobin laajuutta.

Uffista saa siistejä kauluspaitoja kympillä.

Tosin sellainen välikausitakkimaahan Suomi on. 10 kuukautta vuodessa takki päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme