Miten kukaan viitsii tuhlata monta tuhatta euroa vain häiden vuoksi?
Yksi päivä juhlitaan, ja puolet vieraista humalassa senkin ajan.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme 10v sitten naimisiin, ja häämme maksoivat n. 4500e.
Vieraita oli n. 60, ja häissämme tarjottiin maltillisesti alkoholia, vieraille oli kuljetus juhlapaikalle, ja esim Iltapala-kattaus vielä erikseen.
Meillä oli siis melko pienen budjetin häät siihen verrattuna, mitä kaikkea sillä saatiin aikaan. Mm. Hääpukuihin ja sormuksiin ei tuhlattu ylettömästi, mitkä monille taas on suurimmat kuluerät.
Ap kysyy miksi tuhlata yhden päivän takia?
Meille ei ollut kyse ainoastaan yhdestä päivästä. Aloimme suunnitteleen häitä n vuosi ennen itse hääpäivää. Käytimme paljon aikaa kilpailuttamiseen ja suunnitteluun, että mistä ja miten saamme haluamamme elementit parhaaseen hintaan, ja miten asioita voi toteuttaa itse tekemällä jne. Vuoden aikana makselimme pikkuhiljaa kulueriä pois, kuten hääpaikan vuokra, koristeita, kutsuja, tuolihuppuja, sormukset, puvut jne.. Myös alkoholit tilasimme hyvissä ajoin ja pitopalvelunkin varausmaksu piti maksaa ennakkoon..
Eli häät tuli maksetuksi pikkuhiljaa vuoden aikana jo ennakkoon, ja myös tuntui että olimme häämoodissa koko vuoden pikkuhiljaa tehden.
Hääpäivä oli lauantai, mutta hääpaikka oli varattu torstaista sunnuntaihin.. Oli ihanaa kun hääpäivä ei vain tullut ja mennyt yhtäkkiä ns kaikki valmiina-pakettina, vaan meidän ns häätiimi, eli perheeni ja kaaso ja bestman, valmistelimme hääpaikan ihanaksi torstain ja perjantain aikana. Hääpäivä oli ihana huipennus, ja koko häätiimi jäi vielä paikan päälle yöksi, ja sunnuntaina saimme paikat nopeasti pakettiin porukalla.
Isovanhempieni antamalla isohkolla rahalahjalla kuittasimme vielä loput pitopalvelun laskusta, ja häät oli sillä maksettu.
Eli meille kyseessä ei ollut tuhansien eurojen käyttäminen yhteen päivään. Meille kyseessä oli elämämme tärkeimpään päivään valmistautumiseen, fiilistelyyn ja itse päivään laitettu raha. Nämä tuhannet eurot kattoivat siis koko vuoden hääfiilistelyn. Ei ollut huono vuosi eikä sijoitus ;)
Aika hauska ajatus että häät suunnitteluineen ja valmisteluineen ovat jo osa sitä ihanaa kokemusta, eikä ainoastaan se itse hääpäivä.
Mulle ois painajaisvuosi :D
Samaa ihmettelen. Varsinkin, kun ero on kuitenkin edessä vielä tämän vuosikymmenen aikana.
Häähullu kirjoitti:
Monta tuhatta on pikkuraha jostain elämän tärkeimmästä päivästä lapsen syntymän jälkeen joten älkää viitsikö kitistä!!!
Pikkuraha erityisesti jos mies maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi elämän tärkein juhla, meillä taisi mennä reilu 10000€.
Naisen tärkein juhla
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni noin 10000 e. Ei kaduta yhtään, oli ikimuistoiset bileet.
Oliko erojaiset yhtä halvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään ymmärrä, että monille (ainakin naisille) naimisiin "pääsy" on vielä v. 2021 joku isokin juttu. Todella kivikautista!
Se on se prinsessana olo tärkeintä monelle, saa olla päivän prinsessana
Itsellä ei ollut mitään juhlia. Vihkiessä 2 todistajaa ja vihkimisen jälkeen lähdettiin navettatöihin kuten normaalisti
Tällaisen käytännöllisen naisen kun saisi. Eikä mene massan mukana, vaan tekee oman päätöksen.
Ehkä vielä joku päivä sattuu omallekin kohdalle...
M30
Eikö se millaiset häät haluaa järjestää ole jokaisen parin oma asia? Jokainen käyttäköön rahansa miten haluaa, harva täällä elää niin, että ei koskaan tuhlaa mihinkään – eikä sellaisessa elämässä mitään järkeä olisi myöskään.
Minä ja puolisoni pidimme pienet 20 ihmisen häät, emme niinkään itsemme vaan vanhempiemme ja isovanhempiemme takia. Oli oikein onnistunut päivä. Ei elämämme paras, mutta oikein kiva. Olemme molemmat introverttejä, minä vieläkin enemmän kuin mieheni, joten emme tätä isompia häitä olisi missään nimessä järjestäneet.
Sisarelleni ja hänen miehensä sekä puolisoni sisar ja hänen miehensä ovat ulospäinsuuntautuneempia ja tykkäävät juhlista. Emme yllättyneet kun kumpikin pari piti n. 80 henkilön hääjuhlat. Se oli heidän tyyliään ja päivät olivat jälleen oikein onnistuneita.
Olen muuten ollut useammissa häissä, enkä koskaan ole nähnyt kännissä olevia vieraita (kyseessä ei ole uskonnolliset piirit joten siitä ei ole kyse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme 10v sitten naimisiin, ja häämme maksoivat n. 4500e.
Vieraita oli n. 60, ja häissämme tarjottiin maltillisesti alkoholia, vieraille oli kuljetus juhlapaikalle, ja esim Iltapala-kattaus vielä erikseen.
Meillä oli siis melko pienen budjetin häät siihen verrattuna, mitä kaikkea sillä saatiin aikaan. Mm. Hääpukuihin ja sormuksiin ei tuhlattu ylettömästi, mitkä monille taas on suurimmat kuluerät.
Ap kysyy miksi tuhlata yhden päivän takia?
Meille ei ollut kyse ainoastaan yhdestä päivästä. Aloimme suunnitteleen häitä n vuosi ennen itse hääpäivää. Käytimme paljon aikaa kilpailuttamiseen ja suunnitteluun, että mistä ja miten saamme haluamamme elementit parhaaseen hintaan, ja miten asioita voi toteuttaa itse tekemällä jne. Vuoden aikana makselimme pikkuhiljaa kulueriä pois, kuten hääpaikan vuokra, koristeita, kutsuja, tuolihuppuja, sormukset, puvut jne.. Myös alkoholit tilasimme hyvissä ajoin ja pitopalvelunkin varausmaksu piti maksaa ennakkoon..
Eli häät tuli maksetuksi pikkuhiljaa vuoden aikana jo ennakkoon, ja myös tuntui että olimme häämoodissa koko vuoden pikkuhiljaa tehden.
Hääpäivä oli lauantai, mutta hääpaikka oli varattu torstaista sunnuntaihin.. Oli ihanaa kun hääpäivä ei vain tullut ja mennyt yhtäkkiä ns kaikki valmiina-pakettina, vaan meidän ns häätiimi, eli perheeni ja kaaso ja bestman, valmistelimme hääpaikan ihanaksi torstain ja perjantain aikana. Hääpäivä oli ihana huipennus, ja koko häätiimi jäi vielä paikan päälle yöksi, ja sunnuntaina saimme paikat nopeasti pakettiin porukalla.
Isovanhempieni antamalla isohkolla rahalahjalla kuittasimme vielä loput pitopalvelun laskusta, ja häät oli sillä maksettu.
Eli meille kyseessä ei ollut tuhansien eurojen käyttäminen yhteen päivään. Meille kyseessä oli elämämme tärkeimpään päivään valmistautumiseen, fiilistelyyn ja itse päivään laitettu raha. Nämä tuhannet eurot kattoivat siis koko vuoden hääfiilistelyn. Ei ollut huono vuosi eikä sijoitus ;)
Aika hauska ajatus että häät suunnitteluineen ja valmisteluineen ovat jo osa sitä ihanaa kokemusta, eikä ainoastaan se itse hääpäivä.
Mulle ois painajaisvuosi :D
Miksi?
Vaikka eihän kaikki nauti juhlien järjestämisestä tai juhlista ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on sen verran, että 1000€ kerran elämässä tapahtuvaan juttuun ei kaada taloutta.
Ai sun mielestä 1 on monta?
Minulle on aivan sama mihin ihmiset rahansa törsää, mutta enemmän ihmettelen mikä tarve naisilla on tehdä KAIKKI tämän annetun prinsessakaavan mukaan. Hääohjelmista kopioidaan kaikki mahdollinen ja ollaan "oman näköisiä". Miehet roikkuu alistuneesti mukana.
Ja oikeasti, miksi se hääpäivä on "elämän paras päivä". En ihan oikeasti ymmärrä.
Nämä on kaikki sellaisia muualta opittuja malleja, joilla täytetään elämä, ja markkinamiehet hieroo tyytäväisenä käsiään :) Mutta hyvä jos ihmiset tulevat onnelliseksi toimittuaan annetun mallin mukaisesti.
Ihmiset nyt tykkää järjestää juhlia. Häät on hyvä syy järjestää vähän isommat juhlat. Jos et tykkää juhlia, niin sitten et järjestä niitä. Avioliitto onnistuu ihan dvv:ssä muutamassa minuutissa arkivaatteissa ilman sormuksia. Todistajatkin löytyy virastosta.
Kyllä naisen kuuluu saada olla kerran elämässään prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Prinsessaleikit kuuluu pikkutytöille.
Köyhille kaikki on kallista ja muille saman hintaista. Meidän häihin meni reilu 25000€ ja ei tarvinnut edes säästää sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt samaa. Toinen asia on, että miksi häitä kutsutaan morsiamen päiväksi. Eikö se ole myös sulhasen päivä? Jos ei, mihin sitä sulhasta sitten tarvitaan? Naisethan voisivat järjestää ihan omia morsianpäiviään.
Miksi aina edellytetään, että mies ostelee huomenlahjoja, hääpäivälahjoja ja muita muistamisia? Miksei mies saa lahjoja naiselta?
Itse olen nainen, jos epäilitte.
Joillekin se voi olla olevinaan morsiamenpäivä, mutta meille se oli nimenomaan MEIDÄN päivä.
Kyllähän miehillekin ostetaan lahjoja. Kyllä itsekin annoin huomenlahjan ja muistetaan toisiamme hääpäivinä ja synttäreinä ihan puolin ja toisin. Mistä nää sun yleistykset tulee?
Siitä nämä yleistykset tulee, että ei tarvitse katsoa montaakaan hääohjelmaa (kotimaisia tai ulkomaisia), joissa morsian julistaa, että tämä on hänen päivänsä. Enkä ole nähnyt vielä kertaakaan morsianta ostamassa mitään huomenlahjoja tms. sulhaselle.
Kaikissa järjestelyissäkin sulhanen tuntuu usein olevan sellainen pakollinen järjestelijäapulainen. Kun morsianta meikataan tai hänen hiuksiaan laitetaan kuntoon, sulhanen toimii roudarina; kanniskelee tavaroita hääpaikalle, pystyttelee opasteita, hoitelee lapsia tms.
Enkä muista yhdenkään aviomiehen koskaan kiukutelleen julkisuudessa siitä, että hänen vaimonsa unohti hääpäivän, eikä hän saanut mitään lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Köyhille kaikki on kallista ja muille saman hintaista. Meidän häihin meni reilu 25000€ ja ei tarvinnut edes säästää sitä varten.
Aika köyhät häät teillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen junttikavereita teillä on kun ajattelette häisen olevan joku ryyppyjuhla?
Toki häissä viiniä ja skumppaa kuluu mutta ainakin omassa lähipiirissäni kaikki juovat sivistyneesti.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat kirjoituksellasi mutta miksi alkoholin käyttö olisi sivistynyttä, käyttää sitä sitten humalahakuisesti tai niin ettei humallu. Yhtä lailla se tekee tuhoa elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen nainen haluaa leikkiä prinsessaa, edes hääpäivänään?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt tykkää järjestää juhlia. Häät on hyvä syy järjestää vähän isommat juhlat. Jos et tykkää juhlia, niin sitten et järjestä niitä. Avioliitto onnistuu ihan dvv:ssä muutamassa minuutissa arkivaatteissa ilman sormuksia. Todistajatkin löytyy virastosta.
Samaa mieltä, ja lisäisin vielä että yhtä helposti ja halvalla avioituminen käy myös kirkossa tai kirkkoherranvirastossa, jos kirkollista toimitusta tahtoo. Vihkitoimituksen kaava on himpun verran pidempi, mutta mitään juhlia tai vieraita ei tarvita. (Ei sillä että olisit muuta väittänytkään, mutta hirveän usein keskusteluissa yhdistyy ajatus nopeasta koruttomasta siviilivihkimisestä ja isoista kirkkohäistä.)
Me mentiin maistraatissa, mutta rahaa paloi silti, koska meillä oli kalliit puvut. Miehen vielä hänelle ammattilaisella teetetty. Lisäksi ammattilainen teki meikit, kampaukset ja kukat. Oli komeat häät silti vaikka ihan vain maistraatissa ilman isoa vierasmäärää.
Tuskin häihin laitettu raha kuolinvuoteella kaduttaa.