Lapsen opettaja sanoi että kansallispuistoretkellä pitäisi mieluiten olla gore-tex kengät. Meillä ei ole rahaa
Onko muita halvempia sadetta ja märkää kestäviä kenkiä?
Lapsella on vain lenkkarit ja kumpparit. Onko kumpparit liian kömpelöt kävellä pitkiä matkoja ja liukkaat jos sataa (kallioista maastoa)?
Tai toimiiko jos laittaa muovipussit lenkkareiden sisään?
Retkeä ei peruta sateen takia.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.
Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?
Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!
Ilmeisesti käyttäjästä kiinni. Meillä kyllä on useampia kenkiä, mutta lenkkarit yksinkertaisesti kuluvat pohjasta puhki, jollei kahdessa kuukaudessa, niin kesän mittaan. Parhaina vuosina on ostettu alakoululaiselle kolmet, heti alkukeväästä, keskellä kesää ja vielä syys-lokakuulla. Ei käytetä enää edes marketin halpislenkkareita jotka kuluu vielä nopeammin, käytössä Nike/Adidas. Ja sinä jonka lapsi käyttää toista vuotta samoja lenkkareita, mahtaa niissä olla paljon kasvunvaraa?
Muutamassa kuukaudessa? Huh, huh. Nyt olisi kyllä lasten tossuvalmistajilla parantamisen paikka jo ihan maapallon takiakin. Useimmat (aikuisten) juoksutossuvalmistajat lupaavat pohjille n. 1000 kilometriä ja aikast lailla se pitääkin kutinsa. Itse juoksen 150-200 km kuukaudessa, joten tossujen ikä olisi 6 kk eli yksi kesäkausi, mutta koska käytössä useampi tossupari, käytännössä juoksen tossut puhki kahdessa vuodessa/kaudessa. Ja ihan varmaa on, ettei edes poikkeuksen vilkas ja aktiivinen alakoululainen todellakaan juokse samanlaisia päivittäisiä kilometrejä kuin me aikuiset juoksijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumisaappailla on kuljettu maastoissa ennen kuin coretexit on edes keksitty, ja kuljetaan vieläkin. Itse asiassa coretexit voivat olla kömpelömmät kuin hyvät kumisaappaat. Joka syksy metsästäjät rämpivät pitkiä päiviä märissä maastoissa kumisaappaat jalassa.
Tässä tapauksessa halvin keino kumisaappaitten lisäksi on kosteussuojasuihke, joka suojaa vähäiseltä kosteudelta. Ei missään tapauksessa muovipusseja!
Muuten samaa mieltä noista kumppareista, mutta miksi ehdoton ei muovipusseille?
Partiolaiset nimenomaan käyttävät ja suosittelevat tätä halpaa kikkaa eli joku pieni ohut pakastuspussi sukan alle. Harrastan itse juoksemista ja talvella loskasäällä tämä toimii erittäin hyvin. Samalla jalat pysyvät lämpimänä. Goretex-lenkkari ei auta yhtä hyvin sillä loska ja vesi roiskuu juostessa lenkkarin yläreunan yli suoraan kengän sisään.
Pane nyt kuitenkin se muovipussi sukan päälle. Vähemmän se sukka kastuu jalkojen hikoaminen vuoksi kuin vedessä kävelyn vuoksi. Siis sukan päälle!
Hyvä huomio, itse asiassa korjaan näin: itse laitan muovipussin kahden ohuen nilkkasukan väliin juostessa. Silloin se on sekä sukan alla että päällä. Ja pysyy hyvin paikoillaan.
- tuo edellisen viestin kirjoittaja
Sinulle voin suositella neopreenisukkien hankkimista. Niitä saa parilla kympillä, joten pitkässä juoksussa (kirjaimellisesti) tulevat edullisemmiksi kuin jotkut kolmen euron minigrip-pussit, ovat pidempi-ikäiset ja ekologisemmat ja paljon miellyttävämmät käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oltiin isän kanssa 6 km maastovaelluksella, isällä oli kumpparit ja minulla vaelluskengät. Isä painoi kumppareissaan aivan yhtä hyvin kuin minä, vaikka on jo melkein 80-vuotias :)
Kävin metsästysreissuilla 30 vuotta kumisaappaat jalassa. Sitten ostin ensimmäiset vaelluskenkäni. Sen jälkeen en ole kumisaappaita pistänyt jalkaani, lähtiessäni metsään. Kunnon kengissä, maastossa kävely on paljon miellyttävämpi kokemus kuin lerppuavissa kumisaappaissa.
Millaiset ovat lerppuavat kumisaappaat? Meillä käytetään paljon kumisaappaita, erimallisia. Yhdetkään niistä eivät ole lerppuavat, joten jotain omituista sinun saappaissa on ollut.
Onko opettaja itse nuori kaupunkilainen, jolle kumisaappaat ovat jääneet vieraiksi? Maalla ja varsinkin maatiloilla ne ovat edelleen jokapäiväiset jalkineet niin töissä kuin harrastuksissa.
Crocsit on ihan hyvät ulkona reippailuun
Saappaat tai lenkkarit kelin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumisaappailla on kuljettu maastoissa ennen kuin coretexit on edes keksitty, ja kuljetaan vieläkin. Itse asiassa coretexit voivat olla kömpelömmät kuin hyvät kumisaappaat. Joka syksy metsästäjät rämpivät pitkiä päiviä märissä maastoissa kumisaappaat jalassa.
Tässä tapauksessa halvin keino kumisaappaitten lisäksi on kosteussuojasuihke, joka suojaa vähäiseltä kosteudelta. Ei missään tapauksessa muovipusseja!
Muuten samaa mieltä noista kumppareista, mutta miksi ehdoton ei muovipusseille?
Partiolaiset nimenomaan käyttävät ja suosittelevat tätä halpaa kikkaa eli joku pieni ohut pakastuspussi sukan alle. Harrastan itse juoksemista ja talvella loskasäällä tämä toimii erittäin hyvin. Samalla jalat pysyvät lämpimänä. Goretex-lenkkari ei auta yhtä hyvin sillä loska ja vesi roiskuu juostessa lenkkarin yläreunan yli suoraan kengän sisään.
Pane nyt kuitenkin se muovipussi sukan päälle. Vähemmän se sukka kastuu jalkojen hikoaminen vuoksi kuin vedessä kävelyn vuoksi. Siis sukan päälle!
Hyvä huomio, itse asiassa korjaan näin: itse laitan muovipussin kahden ohuen nilkkasukan väliin juostessa. Silloin se on sekä sukan alla että päällä. Ja pysyy hyvin paikoillaan.
- tuo edellisen viestin kirjoittaja
Itse erehdyin kerran juoksulenkillä kokeilemaan tuota muovipussia. Paha virhe. En hikoile herkästi jaloista, mutta tuolla tavalla saa ainakin jalat märiksi.
Muistelin just kun aikanaan lähdin ekaa kertaa metsälle goretex-kengissä, ukoilla oli kumisaappaat. Astuin ekaan suonsilmäkkeeseen ja mun goretexit oli täynnä vettä... miehet porskutti vaan kumisaappaissaan. Kumisaappaat paremmat vaikeassa maastossa.