Lapsen opettaja sanoi että kansallispuistoretkellä pitäisi mieluiten olla gore-tex kengät. Meillä ei ole rahaa
Onko muita halvempia sadetta ja märkää kestäviä kenkiä?
Lapsella on vain lenkkarit ja kumpparit. Onko kumpparit liian kömpelöt kävellä pitkiä matkoja ja liukkaat jos sataa (kallioista maastoa)?
Tai toimiiko jos laittaa muovipussit lenkkareiden sisään?
Retkeä ei peruta sateen takia.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.
Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?
Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!
Tosissasiko teillä kävellään samoilla kengillä 2 vuotta kesät ja talvet? Joko ei kävellä ollenkaan tai sitten keksit omiasi.
Puhelimme kylläkin lenkkikengistä ja niiden uusimisvälistä.
Muista kupletin juoni; Aina ei tarvi yrittää olla nokkela?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo opelle, että meidän lapsi ei sitten varmaankaan pysty osallistumaan.
Mun porukat joutui sanomaan ala-asteella juuri noin, kun ne teki konkurssin 90-luvun lamassa. Olin sen aikaa toisen luokan oppitunneilla kuluttamassa aikaa, kun muut oli pari päivää siellä retkellä. Faija tosin osti autoon silloin jotkut lisävalot. Oliskobteillä jotain sellasta, mitä ilman te pärjäisitte? Miettisitte ne kengät sijoituksena lapsen tulevaisuuteen ja pitkällä tähtäimellä luovutte jostain, esim seuraavasta älypuhelimesta. Meidän perheessä rahoitusta mietitään aina tätä kautta ja tää työläppäri onkin ainoa portti nettiin meillä.
Ohis, et kai ole tosissasi, että annat työnantajan omaisuutta, työläppärisi, muiden nettikäyttöön tai mihinkään käyttöön? Kyllä mun koneeni ainakin sisältää pääsyn työnantajan serverille ja sitä kautta vaikka minne, mihin ulkopuolisilla ei ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.
Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?
Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!
Ilmeisesti käyttäjästä kiinni. Meillä kyllä on useampia kenkiä, mutta lenkkarit yksinkertaisesti kuluvat pohjasta puhki, jollei kahdessa kuukaudessa, niin kesän mittaan. Parhaina vuosina on ostettu alakoululaiselle kolmet, heti alkukeväästä, keskellä kesää ja vielä syys-lokakuulla. Ei käytetä enää edes marketin halpislenkkareita jotka kuluu vielä nopeammin, käytössä Nike/Adidas. Ja sinä jonka lapsi käyttää toista vuotta samoja lenkkareita, mahtaa niissä olla paljon kasvunvaraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo opelle, että meidän lapsi ei sitten varmaankaan pysty osallistumaan.
Mun porukat joutui sanomaan ala-asteella juuri noin, kun ne teki konkurssin 90-luvun lamassa. Olin sen aikaa toisen luokan oppitunneilla kuluttamassa aikaa, kun muut oli pari päivää siellä retkellä. Faija tosin osti autoon silloin jotkut lisävalot. Oliskobteillä jotain sellasta, mitä ilman te pärjäisitte? Miettisitte ne kengät sijoituksena lapsen tulevaisuuteen ja pitkällä tähtäimellä luovutte jostain, esim seuraavasta älypuhelimesta. Meidän perheessä rahoitusta mietitään aina tätä kautta ja tää työläppäri onkin ainoa portti nettiin meillä.
Kun lapsella on jo kumisaappaat, niillä pärjää oikein hyvin. Kokemusta maastossa liikkumista ilman coretexejä noin 50 vuotta.
Gore-Tex.
Mun lapsilla on vain goretex-kengät. Kalliit, mutta kun pärjäävät niillä säässä kuin säässä, eikä tarvitse muita kenkiä ostaa (talvikengät tietty erikseen), tulee loppujen lopuksi halvemmaksi kuin monien eri kenkien osto.
Kasvuvarafriikeille tiedoksi, ettei teinityttöni jalka ole enää pariin vuoteen kasvanut, kun kerran pituuskasvukin jo ohi. Kaikki lapset ei ole jotain taaperoita.
Ostakaa marketista jotkut muut pinnoitetut kengät. Ei niitten tartte just goretexiä olla.
Jos olet ajoissa liikkeellä niin voit löytää suunnilleen käyttämättömät facen kirrpiksistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole aivan märkää niin lenkkarit ja ohut villasukka. Jos on niin kumpparit. Ei ole järkeä ostaa gorekenkiä jos ei ole paljon käyttöä. Onko välikausikenkiä? Meillä on niitä nyt laitettu jalkaan vastaaville reissuille.
Suomessa on kylmää ja märkää koko syksy ja kevät, joten kyllä vedenpitävät jalkineet (ei-kumisaappaat) on ihan perusvaruste niin koululaisilla kuin päiväkoti-ikäisillä.
Alennuksia ja tarjouksia, sekä kirppiksiä kannattaa suosia, mutta just ennen retkeä ei kannata enää hankkia, jos kengät eivät ehdi muokkautua.
Ja oikeasti metsään kannattaa valita polkujuoksukengät, joissa on pitävä pohjakuvia. Ihan eri juttu mennä kalliolla tällaisilla kuin normilenkkareilla tai vaikka Vikingin Gore-Texeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvuvarafriikeille tiedoksi, ettei teinityttöni jalka ole enää pariin vuoteen kasvanut, kun kerran pituuskasvukin jo ohi. Kaikki lapset ei ole jotain taaperoita.
Tietoista hämäystä puhua teinistä lapsena.
Osta käytettynä. Itse ostin juuri 15 € lähes uudenveroiset Vikingin goret lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö goretexit ole usein aika matalia? Nouseeko kuriksien lahkeet niistä yli niin, että sukat kastuu?
Kurikset koululaiselle, mahdollisesti jopa teinille?
Ei käytettyjä. Jalksienen hoito on hankalaa ja kallista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö goretexit ole usein aika matalia? Nouseeko kuriksien lahkeet niistä yli niin, että sukat kastuu?
Kurikset koululaiselle, mahdollisesti jopa teinille?
Aloituksessa puhuttuun lapsen opettajasta. Voihan se olla lastentarhanopettaja.
Kumisaappailla pärjää. Hölmö ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosissasiko teillä kävellään samoilla kengillä 2 vuotta kesät ja talvet? Joko ei kävellä ollenkaan tai sitten keksit omiasi.
Jos on ostanut laatukengät lapselle? Minä käytin Niken ja Adidaksen vähän kalliimpia lenkkareita koko ala-asteen ja ihan muutamat lenkkarit piti ostaa koko ala-asteen aikana kun jalka kasvoi ja vanhat laitettiin sitten eteenpäin. Lenkkarit kestivät silloin 90-luvulla kyllä pitkään.
Monella lapsella jalka kasvaa niin nopeasti, että kenkiä joutuu uusimaan usein, vaikka varaisi sitä kasvunvaraakin. Todella moni lapsi käyttää myös liian pieniä kenkiä, kun on ostettu ne ”pitkään kestävät laatukengät”…
Surullista lapsen puolesta, että asiat on noin huonosti. Mitäänhän ei ole pakko hankkia, mutta kyllä vettä hylkivät kengät ovat suomen syksyssä perusvaruste. Jos menee yhtään kostealle hiekalle tai nurmikolle niin joutuu juoksentelemaan tönköissä kumppareissa, jos haluaa pitää varpaat kuivana. Kenkiä saa käytettynä tai marketin halpismerkkejä. Ei tarvi olla satasen kengät
Vierailija kirjoitti:
On myös muita halvempia kenkiä, ei aina kaikkien tarvitse olla GoreTexiä. Drymaxxilla ja muilla pinnoitteilla suojattuja kenkiä löytyy myös ihan marketeista.
Mutta hyvillä kumppareillakin pärjännee, riippuen toki lenkin pituudesta. Kalliolla voivat olla liukkaahkot, mutta ei mahdottomat. Lenkkarit kastuvat varmaankin, ja muovipussi lenkkarin sisällä kuulostaa kammottavalta ajatukselta.
Hätätilanteessa se muovipussi on lapselle ihan ok. Lapsen jalka ei niin hikoile kun aikuisen
Ei opettaja voi määrätä mitkä laittaa
Gore-tex hullu paikalla jälleen. Viimeksi oli ekaluokkalaiselle vaadittu goretexia!
Minkäänlaisia kenkiä ei pitäisi ihan uusina laittaa retkeilyyn lasten jalkaan. Lähes jokainen aikuinen tietää, että kengät täytyy ns. sisäänajaa jotta välttyy hiertymiltä. Mieluimmin sitten tutut kumpparit joissa hyvä pohjallinen +villasukat. Ohuenakin villasukka on aina parempi kuin keinomateriaali. Liian ohutpohjainen kumppari saattaa rasittaa jalkapohjaa. Tässä vain pienellä äänellä inisee kokemuksistaan lapissa vaellusretkellä muutaman kerran mukana ollut.
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osta