Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen opettaja sanoi että kansallispuistoretkellä pitäisi mieluiten olla gore-tex kengät. Meillä ei ole rahaa

Vierailija
25.08.2021 |

Onko muita halvempia sadetta ja märkää kestäviä kenkiä?
Lapsella on vain lenkkarit ja kumpparit. Onko kumpparit liian kömpelöt kävellä pitkiä matkoja ja liukkaat jos sataa (kallioista maastoa)?
Tai toimiiko jos laittaa muovipussit lenkkareiden sisään?
Retkeä ei peruta sateen takia.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpparit jalkaan sinne metsään mennessä. Kyllä ne voi vaihtaa normi kenkiin kouluun palattaessa. Kumpparit muovikassiin koulumatkan ajaksi.

Vierailija
42/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaisiin kunnolliset muotoillut pohjalliset sisään, jotta jalka saa tukea. Riittävästi sukkia ja varasukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmasti ihan riittävät kengät tuollaiselle reissulle ja varmasti käyttöä voi tulla muutenkin: 

https://www.prisma.fi/fi/prisma/starter-lasten-ulkoilujalkine-winkler-s…

Eihän tuo ees kestä vettä. Älkää nyt ainakaan mitään softshell jalkinetta ostako jos ostatte, siitä menee vesi suoraa läpi.

Ei muuten mene ihan suoraan läpi. Mulla on ollut ulkoilukenkänä softshellit, ja kyllä ne sen verran kosteutta pitää, mitä tuollaiselle koulun retkelle on tarvis.

Vierailija
44/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laittaa lenkkarit, jos sataa niin kumpparit. So simple. Ei tarvii alkaa ostaa uusia kenkiä yhtä retkeä varten.

-ope

Vierailija
45/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistäisin lapsen varmaan normi lenkkareilla tai sitten kumppareilla. Itse en välitä mistään kalvollisista kengistä, ovat inhottavat kun kaatuessaan eivät sitten kuivu millään. Kevyet hengittävät kengät, sinne merinovillainen sukka ihoa vasten, joka lämmittää märkänäkin, hyvin on pärjännyt pidemmätkin retket ja juoksulenkit kelistä riippumatta. Aloituksen perusteella oletan retken olevan noin 10-15 km, siinä ajassa ei mene jalkapohjatkaan miksikään, vaikka olisi märät alusta loppuun. Pääasia ettei tule kylmä :)

Vierailija
46/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, laita Wilmaan kysymys opettajalle... Kuinka pitkän matkan aiotte kävellä oppilaiden kanssa?. Katso sitten säätiedot. Jos sataa niin saappaat ja jos ei niin sitten lenkkarit. Ei siellä mitään goreTex kenkiä tarvitse. Ei minullakaan ole. Olen liikunnanopettaja.

Ja sitäpaitsi, jos lapsi sanoo, että ”opettaja sanoi, että pitää olla” olla... Niin mitäköhän se opettaja ihan oikeasti on sanonut?

Kysy tarkentavia kysymyksiä ihan rohkeasti.

Aikuisilta.

Vierailija
47/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, laita Wilmaan kysymys opettajalle... Kuinka pitkän matkan aiotte kävellä oppilaiden kanssa?. Katso sitten säätiedot. Jos sataa niin saappaat ja jos ei niin sitten lenkkarit. Ei siellä mitään goreTex kenkiä tarvitse. Ei minullakaan ole. Olen liikunnanopettaja.

Ja sitäpaitsi, jos lapsi sanoo, että ”opettaja sanoi, että pitää olla” olla... Niin mitäköhän se opettaja ihan oikeasti on sanonut?

Kysy tarkentavia kysymyksiä ihan rohkeasti.

Aikuisilta.

… ja millainen maasto on.

Vierailija
48/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ehdottelee marketista edullisia ulkoilujalkineita, mutta ei niitä kannata edellisellä viikolla käydä hakemassa. Ei uusi kenkiä retkellä, muuten tulee rakkoreissu!

Vierailija
49/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen takia pyydetty että gore- texit on niin hyvän laatuisia. Juuri ostin lapselle 50 e goretex lenkkarit, xxl;stä. Olen myös ostanut prismasta softshell kenkiä, hintaan 30 e pari. (ovat siis myös vettähylkivä mutta eivät niin hyviä kuin goretex)

Katsele facekirppikset onko siellä.

Minun mielestäni kannattaa lapsen kenkiin sijoittaa, huonoissa kengissä on ikävä olla.

Vierailija
50/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sen takia pyydetty että gore- texit on niin hyvän laatuisia. Juuri ostin lapselle 50 e goretex lenkkarit, xxl;stä. Olen myös ostanut prismasta softshell kenkiä, hintaan 30 e pari. (ovat siis myös vettähylkivä mutta eivät niin hyviä kuin goretex)

Katsele facekirppikset onko siellä.

Minun mielestäni kannattaa lapsen kenkiin sijoittaa, huonoissa kengissä on ikävä olla.

GoreTex on pelkkä kosteussuojakalvo, ehkä parhaiten brändätty sellainen. Kengän laadun kanssa tällä ei ole tekemistä, sillä GoreTex-suojattuja kenkiä on monen hintaisia monelra eri valmistajalta. Usein toki ne kalliimmat (ja paremmat) kengät on suojattu juuri GoreTexillä, mutta ei se GoreTex-merkintä ole yksinään laadun tae.

Vierailija
51/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö goretexit ole usein aika matalia? Nouseeko kuriksien lahkeet niistä yli niin, että sukat kastuu?

Vierailija
52/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole aivan märkää niin lenkkarit ja ohut villasukka. Jos on niin kumpparit. Ei ole järkeä ostaa gorekenkiä jos ei ole paljon käyttöä. Onko välikausikenkiä? Meillä on niitä nyt laitettu jalkaan vastaaville reissuille.

Vierailija
53/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.

Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?

Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!

Tosissasiko teillä kävellään samoilla kengillä 2 vuotta kesät ja talvet? Joko ei kävellä ollenkaan tai sitten keksit omiasi.

Vierailija
54/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään goretexejä pakko ostaa. Ope sanoi niistä varmasti vain vinkkinä tai suosituksena. Ei kukaan opettaja oleta, että kaikki lähtevät retkelle tietyt kengät jalassa. Halvempiakin malleja saa. Kumpparit käy, mutta voivat olla liukkaat jos pohjat ovat kuluneet. Nykyäänhän on tosi pitäviäkin kumppareita. Älä ota asiasta stressiä vaan käytä vaan järkeä.

T. Alakoulun ope

Vierailija
55/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoa ilmastonmuutokseen. Gore Tex ei ole ekologinen teknologia.

Vierailija
56/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavan lenkkarit menee, jos on kuiva sää eikä maa ole märkä. Muuten esim nuo Prisman 30e ulkoilujalkineet on ihan ok. Gore tex on hifistelyä. Niissä sitäpaitsi jalka hikoaa paljon, jos ei ole tosiaan kylmä sää.

Tavan? Siis tavalliset.

Vierailija
57/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.

Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?

Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!

Tosissasiko teillä kävellään samoilla kengillä 2 vuotta kesät ja talvet? Joko ei kävellä ollenkaan tai sitten keksit omiasi.

Jos on ostanut laatukengät lapselle? Minä käytin Niken ja Adidaksen vähän kalliimpia lenkkareita koko ala-asteen ja ihan muutamat lenkkarit piti ostaa koko ala-asteen aikana kun jalka kasvoi ja vanhat laitettiin sitten eteenpäin. Lenkkarit kestivät silloin 90-luvulla kyllä pitkään.

Vierailija
58/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä ehdotellaan kenkien ostoa yhden kansallispuistoretken vuoksi? Älytön ajatuskin. Eihän nyt joka ikiseen asiaan voi aina ostaa erikseen jotain, mitä ei käytä tai tarvitse muulloin. Eikä kyse ole edes vain rahasta: en ainakaan itse halua koko ajan shoppailla jotain, vaikka olisi varaakin. Ja todellakaan en ostaisi kouluretkeä varten erillisiä kenkiä, jos tavalliset metsäretket on pärjätty olemassaolevilla kengillä/saappailla.

Vierailija
59/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on open normaalia kyykyttämistä tai täydellistä ymmärtämättömyyttä. Meillä alle viikon varoitusajalla olisi pitänyt olla retkipatja ja makuupussi.

Vierailija
60/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkareillakin pärjää kun laittaa villasukat jalkaan. Villa ei kylmene kosteanakaan. Kumisaappaat toinen vaihtoehto. Ihan normaalisti ihmiset käyvät sienessä ja marjassakin saappaat jalassa. Laittaa vaan tarpeeksi sukkia ettei jalka liiku saappaassa kovin paljoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi