Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen opettaja sanoi että kansallispuistoretkellä pitäisi mieluiten olla gore-tex kengät. Meillä ei ole rahaa

Vierailija
25.08.2021 |

Onko muita halvempia sadetta ja märkää kestäviä kenkiä?
Lapsella on vain lenkkarit ja kumpparit. Onko kumpparit liian kömpelöt kävellä pitkiä matkoja ja liukkaat jos sataa (kallioista maastoa)?
Tai toimiiko jos laittaa muovipussit lenkkareiden sisään?
Retkeä ei peruta sateen takia.

Kommentit (107)

81/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole aivan märkää niin lenkkarit ja ohut villasukka. Jos on niin kumpparit. Ei ole järkeä ostaa gorekenkiä jos ei ole paljon käyttöä. Onko välikausikenkiä? Meillä on niitä nyt laitettu jalkaan vastaaville reissuille.

Suomessa on kylmää ja märkää koko syksy ja kevät, joten kyllä vedenpitävät jalkineet (ei-kumisaappaat) on ihan perusvaruste niin koululaisilla kuin päiväkoti-ikäisillä.

Alennuksia ja tarjouksia, sekä kirppiksiä kannattaa suosia, mutta just ennen retkeä ei kannata enää hankkia, jos kengät eivät ehdi muokkautua.

Ja oikeasti metsään kannattaa valita polkujuoksukengät, joissa on pitävä pohjakuvia. Ihan eri juttu mennä kalliolla tällaisilla kuin normilenkkareilla tai vaikka Vikingin Gore-Texeillä.

Kumisaappailla on pärjätty kautta aikojen. Ei niitä Core-Tex kenkiä kauaa ole ollut

Vierailija
82/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkikilpailu alkaa, ope julisti sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Eikö teillä ole luottokorttia.

Pikavipit on juuri tälläisiä tilanteita varten!

Vierailija
84/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toista vuotta" ei tarkoita kahta vuotta.

Missään ei myöskään sanottu "kesät talvet"; luultavasti lainaamasi kommentoijan mainitsemat popot ovat käytössä kausittain ja muihin kausiin ja säihin on muitakin jalkineita.  Jos kengät ovat suurin piirtein peruslaadukkaat, eikä ole jotakin hirmuista kasvupyrähdystä, niin hyvin voi mennä parinakin kesänä samat kengät.

Joten kultaseni, taidat itse keksiä omiasi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matketeista saa halpoja ulkoilukenkenkiä vaikka kuinka. En oikein usko, että lapsella on nytkään vain 2 paria kenkiä, kun ne lenkkarit pitäisi sit uusia 2-3 kk välein.

Siis häh? Uusia 2-3 kk välein? Kyllä tuo meillä on pitänyt jo toista vuotta ja tykkää niistä. Meidän olisi siis pitänyt ostaa lenkkareita sinä aikana 7 paria?

Olen kyllä kuullut puhuttavan kulutusyhteiskunnasta mutta rajansa kaikella -)))))!

Tosissasiko teillä kävellään samoilla kengillä 2 vuotta kesät ja talvet? Joko ei kävellä ollenkaan tai sitten keksit omiasi.

Vierailija
85/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumisaappailla on kuljettu maastoissa ennen kuin coretexit on edes keksitty,  ja kuljetaan vieläkin. Itse asiassa coretexit voivat olla kömpelömmät kuin hyvät kumisaappaat. Joka  syksy metsästäjät rämpivät pitkiä päiviä märissä maastoissa kumisaappaat jalassa.

Tässä tapauksessa halvin keino kumisaappaitten lisäksi on kosteussuojasuihke, joka suojaa vähäiseltä kosteudelta. Ei missään tapauksessa muovipusseja!

Muuten samaa mieltä noista kumppareista, mutta miksi ehdoton ei muovipusseille?

Partiolaiset nimenomaan käyttävät ja suosittelevat tätä halpaa kikkaa eli joku pieni ohut pakastuspussi sukan alle. Harrastan itse juoksemista ja talvella loskasäällä tämä toimii erittäin hyvin. Samalla jalat pysyvät lämpimänä. Goretex-lenkkari ei auta yhtä hyvin sillä loska ja vesi roiskuu juostessa lenkkarin yläreunan yli suoraan kengän sisään.

Vierailija
86/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakakai opettaja sanoo noin! Etkö ymmärrä mitään "mieluummin" tarkoittaa.

Minäpä selitän sinulle. Se tarkoittaa, että jos kalvokengät on käytettävissä niin pankkaa ne jalkaan.

Muutoin ne jotkut muut sopivat jalkineet.

Ymmärsitkö?

Vierailija
87/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oltiin isän kanssa 6 km maastovaelluksella, isällä oli kumpparit ja minulla vaelluskengät. Isä painoi kumppareissaan aivan yhtä hyvin kuin minä, vaikka on jo melkein 80-vuotias :)

Vierailija
88/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumisaappailla on kuljettu maastoissa ennen kuin coretexit on edes keksitty,  ja kuljetaan vieläkin. Itse asiassa coretexit voivat olla kömpelömmät kuin hyvät kumisaappaat. Joka  syksy metsästäjät rämpivät pitkiä päiviä märissä maastoissa kumisaappaat jalassa.

Tässä tapauksessa halvin keino kumisaappaitten lisäksi on kosteussuojasuihke, joka suojaa vähäiseltä kosteudelta. Ei missään tapauksessa muovipusseja!

Partiolaiset nimenomaan käyttävät ja suosittelevat tätä halpaa kikkaa eli joku pieni ohut pakastuspussi sukan alle. Harrastan itse juoksemista ja talvella loskasäällä tämä toimii erittäin hyvin. Samalla jalat pysyvät lämpimänä. Goretex-lenkkari ei auta yhtä hyvin sillä loska ja vesi roiskuu juostessa lenkkarin yläreunan yli suoraan kengän sisään.

Pane nyt kuitenkin se muovipussi sukan päälle. Vähemmän se sukka kastuu jalkojen hikoaminen vuoksi kuin vedessä kävelyn vuoksi. Siis sukan päälle!

Vierailija
89/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennarit jalkaan ja vaihtokengät ja -sukat mukaan.

Vierailija
90/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tätä.

Kannattaa kokeilla ekaks vaikka jo pieniksi jääneisiin kenkiin

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.newsner…

Vierailija
91/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Eikö teillä ole luottokorttia.

Jaha, milleniaani kommentoi.  Ei mitään tajua siitä, että luottokorttiostos on velkaa, joka on joskus maksettava takaisin.   Jos perhe puksuttaa tietyllä summalla kuukaudesta toiseen, niin ei se budjetti nyt vaan kasva mihinkään, vaan aina niiden kenkien maksaminen on ylimääräinen iso kulu.

Oletko Marin, Ohisalo tai Li?   Kuulostat ihan heiltä.

Vierailija
92/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellanen suihke jota laitat kenkien pintaan pari kerrosta! Ei mee heti kosteus läpi.

Vierailija
93/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, teitä ”herran pelkosia” . Opettajahan sanoi MIELUITEN , tarkoittaa sitä ,että se laittaa ,kenellä on. Ei se lapsi siitä sula ,jos kengät hiukan kastuu, pistä parit vaihtosukat reppuun , äläkä tee koko asiasta sen suurempaa numeroa ap.

Vierailija
94/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oltiin isän kanssa 6 km maastovaelluksella, isällä oli kumpparit ja minulla vaelluskengät. Isä painoi kumppareissaan aivan yhtä hyvin kuin minä, vaikka on jo melkein 80-vuotias :)

Kävin metsästysreissuilla 30 vuotta kumisaappaat jalassa. Sitten ostin ensimmäiset vaelluskenkäni. Sen jälkeen en ole kumisaappaita pistänyt jalkaani, lähtiessäni metsään. Kunnon kengissä, maastossa kävely on paljon miellyttävämpi kokemus kuin lerppuavissa kumisaappaissa.

Vierailija
95/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pane nyt kuitenkin se muovipussi sukan päälle. Vähemmän se sukka kastuu jalkojen hikoaminen vuoksi kuin vedessä kävelyn vuoksi. Siis sukan päälle!

Hyvä huomio, itse asiassa korjaan näin: itse laitan muovipussin kahden ohuen nilkkasukan väliin juostessa. Silloin se on sekä sukan alla että päällä. Ja pysyy hyvin paikoillaan.

- tuo edellisen viestin kirjoittaja

Vierailija
96/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan koko aloitus keksitty? Lenkkarit tai kumisaappaat käyvät mainiosti retkelle. Kenkiä saa ilmaiseksi tai todella edullisesti, muutamalla eurolla esimerkiksi kirpputorilta, Torista tai Facebookin Roskalava-ryhmistä.

Joten jos vanhemmilla on tahtotilaa, niin lapselle saa hankittua goretex-kengät joko ilmaiseksi tai muutamalla eurolla. Tosin en usko, että yksikään opettaja odottaa vanhempien hankkivan lapselleen uusia goretex-kenkiä koulun retkelle!

Vierailija
97/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkarit mielummin kuin kumpparit! Jos siellä nyt joku kyy sattuu olemaan, so what, ei kannata astua päälle.

Vierailija
98/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kansallispuisto ole sen kosteampi kuin asfalttikaan, joten monesti ne kengät millä on hyvä kävellä kouluun, on hyvä kävellä puistossa.

No vähän riippuu kansallispuistosta ja reitistä, joka on tarkoitus kävellä. Ei kaikkialla ole sellaisia 2 m leveitä sorastettuja baanoja, joissain paikoin mennään kapeaa mutaista polkua.

Minkähän ikäisistä lapsista kysymys? Ei ihan pieniä koululaisia voi ihan huonoille reiteille viedä.

Vierailija
99/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö goretexit ole usein aika matalia? Nouseeko kuriksien lahkeet niistä yli niin, että sukat kastuu?

Kurikset koululaiselle, mahdollisesti jopa teinille?

Aloituksessa puhuttuun lapsen opettajasta. Voihan se olla lastentarhanopettaja.

Päiväkoti-ikäiset tuskin lähtevät kansallispuistoon niin pitkälle retkelle, etteikö kumpparilla jaksaisi kävellä.

Vierailija
100/107 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on open normaalia kyykyttämistä tai täydellistä ymmärtämättömyyttä. Meillä alle viikon varoitusajalla olisi pitänyt olla retkipatja ja makuupussi.

Teille tuli siis ihan yllätyksenä, että yön yli kestävälle retkelle pitää olla yöpymisvarusteet omasta takaa? Missä kuvittelitte lapsen nukkuvan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi