jos teini on ilkeä ja
veemäinen jo toista vuotta, saako olla takaisin?
Kommentit (218)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:12"]Lähdetään siitä, että onnellinen lapsi ei ilkeile. Kannattaisi selvittää, miksi teinillä on paha olla.
[/quote]
Höpö höpö. Teinit kuten aikuisetkin saattavat ihan onnellisinakin kettuilla. Luonteenpiirre se tai teinillä osa itsenäistymisprosessia.
Ei, silloin olet huono vanhempi.
(Oikeasti mielestäni saa.)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:20"]Ei, silloin olet huono vanhempi.
(Oikeasti mielestäni saa.)
[/quote]
Näin olen minäkin ajatellut, mutta en jaksa olla enää hyvä vanhempi. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:14"]
veemäinen jo toista vuotta, saako olla takaisin?
[/quote]
No jospas se just kokeilee niitä rajojaan, että kuinka pitkään se saa perseillä ennen kuin räjähtää?
Mun mies on sanonut mulle, kun joskus kysyin että haistatteliko se koskaan vanhemmilleen ( kuten minä tein), niin se sanoi, ettei tullut edes mieleen, ei isänsä olisi ikinä hyväksynyt epäkunnioittavaa käytöstä perheen äitiä kohtaan. Mulle tuli lähinnä olo, että voi kun munkaan ei olisi annettu sillä lailla perseillä, en koe että se olisi ollut mulle millään lailla hyväksi.
Kunnon rajat on välittämistä!
Minä olin teininä ilkeä äitiäni kohtaan. Äitini ajatusmaailma on oman huonon lapsuutensa vuoksi todella kiero.
Sain päivittäin (13v-17v) kuulla todella ilkeitä kommentteja ulkonäöstäni ja kavereistani. Pahimmalta tuntui kun äitini saattoi kaupassa tai julkisilla paikoilla tokaista kovaan ääneen että haisen pahalle tai että hiukseni ovat kuin kananperse. Pikkupillu oli myös suosittu sana nimittelyjen lomassa. Hän teki ystävilleni selväksi ettei hyväksy teinityttöjä kotonaan. Ihan kaikki oli väärin mitä tein.
Eräänä päivänä päätin että jatkossa kohtelen ja puhuttelen äitiäni samalla tavalla. Tästä seurasi se että eräänä iltana isä nosti rinnuksista seinille ja huusi että minun pitää pyytää äidiltä anteeksi tai lähden lastenkotiin kun KUKAAN ei jaksa katsella tuollaista käytöstä. Luulempa ettei isäni ollut ikinä pistänyt merkille äitini kohtelua minua kohtaan.
Nykyään 25 vuotiaana en osaa antaa arvoa vanhempieni kasvatusta kohtaan, enkä pidä heitä hyvinä vanhempina.
Saat olla ilkeä teiniäsi kohtaan, mutta älä huorittele tai tallo lapsesi itsetuntoa pohjamutiin. Muista pyytää anteeksi, jospa se siitä jotai oppis.
Ainakin SuperNanny neuvoi kerran vanhempia olemaan takaisin välinpitämättömiä, välinpitämättömälle teinille.
Olet vähän myöhässä kysymyksesi kanssa jos kerran kettuilua on jatkunut jo pari vuotta... Voit toki yrittää päästä vielä tilanteen herraksi, mutta auktoriteettisi taitaa olla jo mennyt ja siihen ei enää takaisin ilkeily auta. Yrittäisin siis puhumista ja asioiden sopimista teinin tasolla, eli sinä olet aikuinen ja pysyt sanojesi takana. Kettuilun pitää loppua tai sen jatkumisesta tulee seuraus.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:59"]Ainakin SuperNanny neuvoi kerran vanhempia olemaan takaisin välinpitämättömiä, välinpitämättömälle teinille.
[/quote] Katsotko sinä tosiaan sitä super tylsää ja feikkiä ohjelmaa?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:54"]Minä olin teininä ilkeä äitiäni kohtaan. Äitini ajatusmaailma on oman huonon lapsuutensa vuoksi todella kiero.
Sain päivittäin (13v-17v) kuulla todella ilkeitä kommentteja ulkonäöstäni ja kavereistani. Pahimmalta tuntui kun äitini saattoi kaupassa tai julkisilla paikoilla tokaista kovaan ääneen että haisen pahalle tai että hiukseni ovat kuin kananperse. Pikkupillu oli myös suosittu sana nimittelyjen lomassa. Hän teki ystävilleni selväksi ettei hyväksy teinityttöjä kotonaan. Ihan kaikki oli väärin mitä tein.
Eräänä päivänä päätin että jatkossa kohtelen ja puhuttelen äitiäni samalla tavalla. Tästä seurasi se että eräänä iltana isä nosti rinnuksista seinille ja huusi että minun pitää pyytää äidiltä anteeksi tai lähden lastenkotiin kun KUKAAN ei jaksa katsella tuollaista käytöstä. Luulempa ettei isäni ollut ikinä pistänyt merkille äitini kohtelua minua kohtaan.
Nykyään 25 vuotiaana en osaa antaa arvoa vanhempieni kasvatusta kohtaan, enkä pidä heitä hyvinä vanhempina.
Saat olla ilkeä teiniäsi kohtaan, mutta älä huorittele tai tallo lapsesi itsetuntoa pohjamutiin. Muista pyytää anteeksi, jospa se siitä jotai oppis.
[/quote]
En ole tallomassa itsetuntoa enkä nimittelemässä. Tehdään ulkomaanmatka ja nyt päätin, että päänaukoja ei tule mukaan. Saa rämpiä räntäsateessa, kun me muut shoppaillaan auringossa ilman vittuilua. Eikä tuoda tuliaisia. Ap.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:59"]Ainakin SuperNanny neuvoi kerran vanhempia olemaan takaisin välinpitämättömiä, välinpitämättömälle teinille.
[/quote] Katsotko sinä tosiaan sitä super tylsää ja feikkiä ohjelmaa?
[/quote] Joo, mulla on näitä tylsiä av-palstoja, ja höpöohjelmia aivot vapaalle-harrastuksinani.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:54"]Minä olin teininä ilkeä äitiäni kohtaan. Äitini ajatusmaailma on oman huonon lapsuutensa vuoksi todella kiero.
[/quote]
En ole tallomassa itsetuntoa enkä nimittelemässä. Tehdään ulkomaanmatka ja nyt päätin, että päänaukoja ei tule mukaan. Saa rämpiä räntäsateessa, kun me muut shoppaillaan auringossa ilman vittuilua. Eikä tuoda tuliaisia. Ap.
[/quote]
Oma ihana kullannuppu esikoiseni on 5v, ja näitä teinijuttuja lukiessani alkaa aina kylmä hiki kohota otsalle, että tätäkö se meilläkin tulee joskus sitten olemaan.. en osaa muutakuin sanoa tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:54"]Minä olin teininä ilkeä äitiäni kohtaan. Äitini ajatusmaailma on oman huonon lapsuutensa vuoksi todella kiero. Sain päivittäin (13v-17v) kuulla todella ilkeitä kommentteja ulkonäöstäni ja kavereistani. Pahimmalta tuntui kun äitini saattoi kaupassa tai julkisilla paikoilla tokaista kovaan ääneen että haisen pahalle tai että hiukseni ovat kuin kananperse. Pikkupillu oli myös suosittu sana nimittelyjen lomassa. Hän teki ystävilleni selväksi ettei hyväksy teinityttöjä kotonaan. Ihan kaikki oli väärin mitä tein. Eräänä päivänä päätin että jatkossa kohtelen ja puhuttelen äitiäni samalla tavalla. Tästä seurasi se että eräänä iltana isä nosti rinnuksista seinille ja huusi että minun pitää pyytää äidiltä anteeksi tai lähden lastenkotiin kun KUKAAN ei jaksa katsella tuollaista käytöstä. Luulempa ettei isäni ollut ikinä pistänyt merkille äitini kohtelua minua kohtaan. Nykyään 25 vuotiaana en osaa antaa arvoa vanhempieni kasvatusta kohtaan, enkä pidä heitä hyvinä vanhempina. Saat olla ilkeä teiniäsi kohtaan, mutta älä huorittele tai tallo lapsesi itsetuntoa pohjamutiin. Muista pyytää anteeksi, jospa se siitä jotai oppis. [/quote] En ole tallomassa itsetuntoa enkä nimittelemässä. Tehdään ulkomaanmatka ja nyt päätin, että päänaukoja ei tule mukaan. Saa rämpiä räntäsateessa, kun me muut shoppaillaan auringossa ilman vittuilua. Eikä tuoda tuliaisia. Ap. [/quote] Oma ihana kullannuppu esikoiseni on 5v, ja näitä teinijuttuja lukiessani alkaa aina kylmä hiki kohota otsalle, että tätäkö se meilläkin tulee joskus sitten olemaan.. en osaa muutakuin sanoa tsemppiä!
[/quote]
Ei se sitä suinkaan välttämättä ole. Toki jossain vaiheessa varmaan kaikissa talouksissa otetaan teinin kanssa yhteen, mutta tuskinpa läheskään joka paikassa saa kuunnella vittuilua vuositolkulla.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:59"]Ainakin SuperNanny neuvoi kerran vanhempia olemaan takaisin välinpitämättömiä, välinpitämättömälle teinille. [/quote] Katsotko sinä tosiaan sitä super tylsää ja feikkiä ohjelmaa?
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät, jos et kerran katso?
Tuo pätkä muuten toimi tosi hyvin. Jätkä huomasi aika äkkiä missä mennään. Ihminen tarvitsee peilejä tajutakseen mitä touhuaa.
Aapeen sen sijaan olisi hyvä miettiä tilannettaan aika paljon ennen kuin alkaa kostaa tai laukoa myrkkyään lapsen silmille. Jos noin ilkeää on ajattelu että ensimmäiseksi ollaan jättämässä teini pois ulkomaanmatkalta, kehottaisin hakemaan ulkopuolista apua. Vaikuttaa nyt vähän siltä, että teinillä on aihettakin ilkeillä. Teillä ei ole nyt kaikki kunnossa muillakaan.
Oikeus auktoriteettiin tulee siitä, että rakastaa lastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 11:59"]Ainakin SuperNanny neuvoi kerran vanhempia olemaan takaisin välinpitämättömiä, välinpitämättömälle teinille. [/quote] Katsotko sinä tosiaan sitä super tylsää ja feikkiä ohjelmaa?
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät, jos et kerran katso?
Tuo pätkä muuten toimi tosi hyvin. Jätkä huomasi aika äkkiä missä mennään. Ihminen tarvitsee peilejä tajutakseen mitä touhuaa.
Aapeen sen sijaan olisi hyvä miettiä tilannettaan aika paljon ennen kuin alkaa kostaa tai laukoa myrkkyään lapsen silmille. Jos noin ilkeää on ajattelu että ensimmäiseksi ollaan jättämässä teini pois ulkomaanmatkalta, kehottaisin hakemaan ulkopuolista apua. Vaikuttaa nyt vähän siltä, että teinillä on aihettakin ilkeillä. Teillä ei ole nyt kaikki kunnossa muillakaan.
Oikeus auktoriteettiin tulee siitä, että rakastaa lastaan.
[/quote]
Juuri näin!!!! Törkeää käytöstä rangaista teiniä noin, ei ihme, että aukoo takaisin. Koska jos ap kykenee ajattelemaan noin, tuo ajatus ei voi olla ensimmäinen.
Toihan on hylkäämistä, ettei ota mukaan matkalle, ei ilkeyttä ja veemäisenä olemista.
Ei saa. Aikuisen kuuluu käyttäytyä kuin aikuinen. Takaisin vittuileminen on taantumista teiniasteelle. Aikuisen kuuluu ottaa teini-ikään kuuluva kapinointi vastaan, olemalla kuitenkin samalla se tuki, turva ja rajojen asettaja.
Jotenkin epäilen että ap on ollut v mäinen itsekin ja nyt teini on peilinä takaisin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 13:48"]
Jotenkin epäilen että ap on ollut v mäinen itsekin ja nyt teini on peilinä takaisin.
[/quote]
Mä aina ihmettelen, että onko sitä oikeasti sellaisia vanhempia, jotka ei ole v-mäisiä lapsilleen?
Mikä persoonallisuushäiriö? Kaikki kusipäät eivät ole narsisteja ja kaikki sukset ristissä muun maailman ja perheensä kanssa olevat teinit eivät ole persoonallisuushäiriöisiä. Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta. Kasvatus ja ympäristö muokkaavat synnynnäisestä temperamentista persoonallisuuden. Tutustu 199 temperamenttityypittelyyn, hakusanan "haastava" alta löytyy ilkiöt ja riiviöt. Olen samaa mieltä, että kaikkien ihmisten ei tarvitse saada lapsia, varsinkaan jos niitä kasvattaa kuten koiria.. Helposti myös suoruus ja että asioista puhutaan kaunistelematta aiheuttaa pahaa mieltä ihmisissä. Minulla ei ole myös koiraa koska ne syövät paljon ja pitävät erityisesti lapsista ;-P ja en myöskään kuulu ryhmään "mielensäpahoittajat".