jos teini on ilkeä ja
veemäinen jo toista vuotta, saako olla takaisin?
Kommentit (218)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:11"]Millä aiot perustella asian? Kiinnostaisi kuulla. "Illalla kerron tytölle, että tänään on varattu matka ja että hän on mummolassa sen viikon ja perustellaan asia." [/quote] Että ajateltiin viettää viikko ilman haukkumista ja päänaukomista. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärtä pointtia. Oli meinaan ihan helvetillinen se reissu kaikille. Ap. [/quote] Mutta perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista? Eihän tuossa ole vielä niitä perusteluja. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärrä pointtia. Mitä pointtia? Saat takuulla muistuttaa, enkä usko, että sittenkään ymmärtää. Ilman kunnon perusteluja miten voit edes olettaa niin? [/quote] Ystävä hyvä, pyydän olettamaan, että tätä asiaa on puitu meillä sen tuhannen kertaa. Tyttö ei ole tyhmä. Me reissataan usein, joten siinä ei perusteluja. Nyt vaan ilman häntä. Mies olis jättäny tytön jo kesälomalla mummolaan, minä halusin yrittää vielä. Ap
[/quote]
Mikä ystävä hyvä, älä nyt ala lässyttää, kun perusteluja vaaditaan. Jos sulla ei ole mitään kunnon perusteluja tytölle niin miten voit odottaa että hän ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:30"]
Lässynlää, läpätilää. Mahtavia, traumaisia keittiöpsykologeja palsta pullollaan. Menette vaan sinne matkalle, prinsessan on aika oppia että teoista on seurauksensa ja toiset lapsetkin kyllä ansaitsee lomansa ilman vittuilua.
[/quote]
Joo, mutta tyttö ansaitsee kunnon perustelut miksi hän ei pääse mukaan. Siksi ei nyt riitä.
En minä koe, että ap on nostanut itseään jalustalle. Neuvotonhan hänkin on tässä asiassa. Nyt päätymässä tällaiseen rakaisuun joka periaatteessa on vastaan kaikkea sitä mitä teinien kasvatuksesta sanotaan. Kuitenkaan meistä kukaan ei elä heidän elämäänsä eikä tunne tilannetta.
Toivon todella, että tämä ei ole ap:lle itsetuntokysymys. Että nenille hyppiminen on suurempi ongelma kuin ne ongelmat mitä nuorelle tästä jatkossa mahollisesti seuraa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:11"]Millä aiot perustella asian? Kiinnostaisi kuulla. "Illalla kerron tytölle, että tänään on varattu matka ja että hän on mummolassa sen viikon ja perustellaan asia." [/quote] Että ajateltiin viettää viikko ilman haukkumista ja päänaukomista. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärtä pointtia. Oli meinaan ihan helvetillinen se reissu kaikille. Ap. [/quote] Mutta perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista? Eihän tuossa ole vielä niitä perusteluja. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärrä pointtia. Mitä pointtia? Saat takuulla muistuttaa, enkä usko, että sittenkään ymmärtää. Ilman kunnon perusteluja miten voit edes olettaa niin? [/quote] Ystävä hyvä, pyydän olettamaan, että tätä asiaa on puitu meillä sen tuhannen kertaa. Tyttö ei ole tyhmä. Me reissataan usein, joten siinä ei perusteluja. Nyt vaan ilman häntä. Mies olis jättäny tytön jo kesälomalla mummolaan, minä halusin yrittää vielä. Ap
[/quote]
Mikä ystävä hyvä, älä nyt ala lässyttää, kun perusteluja vaaditaan. Jos sulla ei ole mitään kunnon perusteluja tytölle niin miten voit odottaa että hän ymmärtää?
[/quote]
Mulla ei ole kunnon perusteluja SULLE. Tyttö kyllä ymmärtää ja jos ei, niin on sitten viikko aikaa miettiä. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:34"]turhaan me täällä ap.lle yritämme järkeä puhua. ei mitään vaikutusta, muussa perheessä ei mitään vikaa vaan kaikki on pissiksen syytä. ei ap edes noteeraa meidän viestejä. ainakin minä osaan hyvin kuvitella, että samaan tapaan ap keskustelee tämän teinin kanssa, syytellen ja nostaen itseään jalustalle. että miksiköhän teini on hankala... [/quote] Kun puhut pissiksistä et ole vakavasti otettava keskustelukumppani tässä asiassa. Kyllä huomasin kateus-viestisi. En vaivaudu näin yli nelikymppisenä edes ottamaan kantaa noihin höpinöihin. Älä ota henk.koht. ap
[/quote]
Vastasit toiselle. Minä kirjoitin kateudestasi. Jos ikä on sinulle pätevä kriteeri sille, ketä pitää kuunnella, niin tiedoksesi: olen sinua vanhempi. Nöyrrytkö sinä koskaan kenenkään edessä?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:34"]
turhaan me täällä ap.lle yritämme järkeä puhua. ei mitään vaikutusta, muussa perheessä ei mitään vikaa vaan kaikki on pissiksen syytä. ei ap edes noteeraa meidän viestejä. ainakin minä osaan hyvin kuvitella, että samaan tapaan ap keskustelee tämän teinin kanssa, syytellen ja nostaen itseään jalustalle. että miksiköhän teini on hankala...
[/quote]
Niin, nokkimisjärjestys äidin ja tyttären välillä se olla pitää. Tyttö alempana, äiti (ja isä) ylempänä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:24"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:11"]Millä aiot perustella asian? Kiinnostaisi kuulla. "Illalla kerron tytölle, että tänään on varattu matka ja että hän on mummolassa sen viikon ja perustellaan asia." [/quote] Että ajateltiin viettää viikko ilman haukkumista ja päänaukomista. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärtä pointtia. Oli meinaan ihan helvetillinen se reissu kaikille. Ap. [/quote] Mutta perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista? Eihän tuossa ole vielä niitä perusteluja. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärrä pointtia. Mitä pointtia? Saat takuulla muistuttaa, enkä usko, että sittenkään ymmärtää. Ilman kunnon perusteluja miten voit edes olettaa niin? [/quote] Ystävä hyvä, pyydän olettamaan, että tätä asiaa on puitu meillä sen tuhannen kertaa. Tyttö ei ole tyhmä. Me reissataan usein, joten siinä ei perusteluja. Nyt vaan ilman häntä. Mies olis jättäny tytön jo kesälomalla mummolaan, minä halusin yrittää vielä. Ap [/quote] Mikä ystävä hyvä, älä nyt ala lässyttää, kun perusteluja vaaditaan. Jos sulla ei ole mitään kunnon perusteluja tytölle niin miten voit odottaa että hän ymmärtää? [/quote] Mulla ei ole kunnon perusteluja SULLE. Tyttö kyllä ymmärtää ja jos ei, niin on sitten viikko aikaa miettiä. Ap
[/quote]
Miten niin MULLE?
Apua... etkö sä näe miten sä viilaat itseäsi linssiin jos et tajua, että ei tässä ole mitään eri perusteluja eri tahoille, tytölle ja av:lle, vaan SINUN OMAT PERUSTEESI jättää tyttö kotiin. Kerrot ne hänelle.
Mä ajattelin kysyä, mitkä ne ovat, koska mua kiinnostaa tietää, miten sä hänelle perustelet päätöksesi.
Tyttö ymmärtää ilman perusteluja ainoastaan sen, että te ette rakasta ja kunnioita häntä ja se ei edesauta sinun tai poikasi(?) masennuksen hälvenemistä. Eikä tyttöä. Ei ketään.
Älä petä itseäsi että "tyttö kyllä ymmärtää". Ei ymmärrä, miten hän voisi jos sulla ei ole perusteluja? Eli et itsekään ymmärrä miksi jätät hänet kotiin?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:24"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:11"]Millä aiot perustella asian? Kiinnostaisi kuulla. "Illalla kerron tytölle, että tänään on varattu matka ja että hän on mummolassa sen viikon ja perustellaan asia." [/quote] Että ajateltiin viettää viikko ilman haukkumista ja päänaukomista. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärtä pointtia. Oli meinaan ihan helvetillinen se reissu kaikille. Ap. [/quote] Mutta perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista? Eihän tuossa ole vielä niitä perusteluja. Muistutan kesälomareissusta jos tuntuu ettei ymmärrä pointtia. Mitä pointtia? Saat takuulla muistuttaa, enkä usko, että sittenkään ymmärtää. Ilman kunnon perusteluja miten voit edes olettaa niin? [/quote] Ystävä hyvä, pyydän olettamaan, että tätä asiaa on puitu meillä sen tuhannen kertaa. Tyttö ei ole tyhmä. Me reissataan usein, joten siinä ei perusteluja. Nyt vaan ilman häntä. Mies olis jättäny tytön jo kesälomalla mummolaan, minä halusin yrittää vielä. Ap [/quote] Mikä ystävä hyvä, älä nyt ala lässyttää, kun perusteluja vaaditaan. Jos sulla ei ole mitään kunnon perusteluja tytölle niin miten voit odottaa että hän ymmärtää? [/quote] Mulla ei ole kunnon perusteluja SULLE. Tyttö kyllä ymmärtää ja jos ei, niin on sitten viikko aikaa miettiä. Ap
[/quote]
Miten niin MULLE?
Apua... etkö sä näe miten sä viilaat itseäsi linssiin jos et tajua, että ei tässä ole mitään eri perusteluja eri tahoille, tytölle ja av:lle, vaan SINUN OMAT PERUSTEESI jättää tyttö kotiin. Kerrot ne hänelle.
Mä ajattelin kysyä, mitkä ne ovat, koska mua kiinnostaa tietää, miten sä hänelle perustelet päätöksesi.
[/quote]
Minä kerroin jo. Ei kelvannu vaan jankutat lisää. ap
En kyllä saanut vastausta siihen, että millä perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista. Siksi kun se tuntuu teistä inhottavalta? Sano hänelle edes se syy sitten.
Ettei hän luule, että hän tuntuu teistä inhottavalta. Vaan käytös.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:01"]En kyllä saanut vastausta siihen, että millä perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista. Siksi kun se tuntuu teistä inhottavalta? Sano hänelle edes se syy sitten.
Ettei hän luule, että hän tuntuu teistä inhottavalta. Vaan käytös.
[/quote]
Ihan hyvä tarkennus. Ollaan kyllä painotettu, että nimittely ja ilkeily tuntuu pahalta. Korostan tätä kun keskustelen hänen kanssaan. ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:01"]En kyllä saanut vastausta siihen, että millä perusteella ajattelitte viettää viikon ilman päänaukomista ja haukkumista. Siksi kun se tuntuu teistä inhottavalta? Sano hänelle edes se syy sitten. Ettei hän luule, että hän tuntuu teistä inhottavalta. Vaan käytös. [/quote] Ihan hyvä tarkennus. Ollaan kyllä painotettu, että nimittely ja ilkeily tuntuu pahalta. Korostan tätä kun keskustelen hänen kanssaan. ap
[/quote]
Hyvä! Muista pysyä rauhallisena. On sinun velvollisuutesi sanoa tuosta käytöksestä. Ja ottaa pettymys vastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:34"]turhaan me täällä ap.lle yritämme järkeä puhua. ei mitään vaikutusta, muussa perheessä ei mitään vikaa vaan kaikki on pissiksen syytä. ei ap edes noteeraa meidän viestejä. ainakin minä osaan hyvin kuvitella, että samaan tapaan ap keskustelee tämän teinin kanssa, syytellen ja nostaen itseään jalustalle. että miksiköhän teini on hankala... [/quote] Kun puhut pissiksistä et ole vakavasti otettava keskustelukumppani tässä asiassa. Kyllä huomasin kateus-viestisi. En vaivaudu näin yli nelikymppisenä edes ottamaan kantaa noihin höpinöihin. Älä ota henk.koht. ap
[/quote]
olet kyllä taitava nostamaan itsesi jalustalle! lue uudelleen viestisi nro:75. sieltä se lähti, tosin nestettä päässä on aavistuksen kauniimmin sanottu, muta täsmälleen samaa asiaa tarkoittaen. Oletko täten itse varteen otettava keskustelukumppani?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:25"]Aloittaja onko tämä ilkeä teini poika vai tyttö?
[/quote]
Tyttö. Äärettömän kaunis, mutta ilmeisen ylimielinen. Tämä vähän ohiksena, mutta alan uskomaan neidille nousseen nestettä päähän. Minulle hän on kuitenkin kaikesta huolimatta varsin rakas.. ap
[/quote]
Ai tämä? No tulkitsit ihan väärin. On totta, että tyttö on kaunis kuin kuva (minulle tietysti aina, mutta täyttää kyllä yleiset kauneuskriteerit) ja sehän on hyvä asia. Huonoksi sen tekee se, että käyttäytyy ylimielisesti. Arvostelee muiden ulkonäköä, kommentoi "onneks MÄ en näytä tolta" jne. Ja jos nuori saa jatkuvasti satoja tykkäyksiä ja kymmeniä hehkutuksia somessa ulkonäöstään, on riski, että alkaa nousta päähän. Tätä pelkään. Kuten laitoin, että tämö ohiksena. En osaa sanoa kuinka paljon vaikuttaa kotikäyttäytymiseen. Ap
Millaisessa perheessä suunnitellaan lomamatkaa yhden perheenjäsenen selän takana? Onko muilta lapsilta kysytty haluavatko he lähteä matkalle? Päättävätkö teillä vanhemmat kaikesta? Meillä ainakin on lapset jo alakouluikäisinä otettu mukaan loman suunnitteluun ja kaikkeen muuhunkin mikä vaikuttaa heidän elämäänsä. Entäs jos isovanhempien luokse jääminen onkin onnenpotku eikä rangaistus?
Minusta paljon reilumpaa olisi ollut sanoa että syyslomalla ollaan vanhempien kesken ajateltu lähteä matkalle, mutta kesälomareissu kun oli helvettiä, haluatko lähteä mukaan, jos haluat käytöksen on muututtuva.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:23"]Millaisessa perheessä suunnitellaan lomamatkaa yhden perheenjäsenen selän takana? Onko muilta lapsilta kysytty haluavatko he lähteä matkalle? Päättävätkö teillä vanhemmat kaikesta? Meillä ainakin on lapset jo alakouluikäisinä otettu mukaan loman suunnitteluun ja kaikkeen muuhunkin mikä vaikuttaa heidän elämäänsä. Entäs jos isovanhempien luokse jääminen onkin onnenpotku eikä rangaistus?
Minusta paljon reilumpaa olisi ollut sanoa että syyslomalla ollaan vanhempien kesken ajateltu lähteä matkalle, mutta kesälomareissu kun oli helvettiä, haluatko lähteä mukaan, jos haluat käytöksen on muututtuva.
[/quote]
Tytölle on sanottu jo muutama reissu sitten, että kannattaa käyttöytyä jos mielii mukaan. Takana on kolme katastrofista reissua. Mies sanoi tytölle kesäreissun päätteeks, ettei ikinä enää tätä helvettiä. Ei tule täytenä yllätyksenä. Muut haluaa matkalle ja tätä kohdetta ollaan mietitty/puhuttu pitkään. Sisarukset ei suostu jakamaan enää matkalla huonetta tytön kanssa, mies ei suostu. Minä en taas enää jaksa. Kaksi vikaa reissua yritin. Ap
Kerro ap miten tyttö reagoi. Kiinnostaa tämän keskustelun jälkeen.
Muuten olen sitä mieltä että vanhemmat kyllä voivat päättää milloin matkustetaan ja minne.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:23"]
Millaisessa perheessä suunnitellaan lomamatkaa yhden perheenjäsenen selän takana? Onko muilta lapsilta kysytty haluavatko he lähteä matkalle? Päättävätkö teillä vanhemmat kaikesta? Meillä ainakin on lapset jo alakouluikäisinä otettu mukaan loman suunnitteluun ja kaikkeen muuhunkin mikä vaikuttaa heidän elämäänsä. Entäs jos isovanhempien luokse jääminen onkin onnenpotku eikä rangaistus?
[/quote]
Tämä olisi rakentava tapa.
Eiköhän ap ole jo yrittänyt rakentavasti. Pentuhan kuulostaa psykopaatilta. Voiko joku todella terrorisoida muuta perhettä noin ja te syyttelette uhreja? Kyllä teininkin pitää olla ihmisiksi. Jos ei, pitää kärsiä seuraukset. Ei nätti naama riitä, kun käytös on tuota.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 14:06"] Teini hakee rajojaan. Näytä esimerkkiä, älä alennu samalle tasolle. Rakasta loputtomasti. Keskustele. Älä kosta. [/quote] Tuskin aloittajaakaan on rakastettu ja varsinkaan loputtomasti. Hyvä antaa neuvoja sellaiselle, jolla ei itselläänkään ole sitä mitä hänen pitäisi toiselle antaa. 26 [/quote] Hauska lukea näitä av-spekulointeja, joita tehdään ihan vaan sen parin rivin perusteella mitä kirjoitin :D Minä en ole ilkeilevä ihminen ja tulen hyvin rauhallisesta, seesteisestä perheestä. Meillä on kaksi muutakin nuorta, joiden käytös ihan ok. Ollaan venytty ja laitettu rajoja jo niin pitkään, että masennutaan kohta kaikki jos en nyt tee jotain radikaalimpaa. Mennään matkalla ilman tätä päänaukojaa. Oppii jotain tai on oppimatta, mutta saadaanpa olla viikko ilman vittuilua ja haukkumista. Ohessa esimerkki ihan vaan viime perjantailta: Minä - mites sun pv meni? Teini - paremmin ku sun elämäs (lue: äiti, et sinä oikeasti halua tietää ja minä annan välinpitämättömyydestäsi palautetta kertomalla tylysti havaintoni, että elämäsi ei ole sitä kuin haluat väittää ja se aiheuttaa muille vahinkoa. Jos välittäisit minusta, alkaisit välittömästi selvitellä, miksi olen sinuun niin pettynyt, siis syvätasolla. Ei siksi, että haluat tivata, olenko kostamassa sitä kun et antanut tarpeeksi rahaa kun lähdin ulos. Äiti, on olemassa ihmisiä jotka pystyvät myöntämään olevansa väärässä, mutta sinä et kuulu heihin, joten minulla ei ole muuta keinoa anella sinua näkemään miten minä tunnen kuin yrittää loukata puolustusmuurisi nurin. Koko kysymyksesi on vain yritys kiistää minun tunteitteni oikeutus ja leikkiä, että kaikki on välillämme normaalisti.) Minä - Aha, no sehän kiva. Lähetään koht porukal syömään. Teini - no en oo lähös tommosen apinalauman kaa mihinkää (lue: äiti, en koe enää edes kuuluvani perheeseen, koska minä olen yksin syypää kaikkeen ja minulla ei ole valtaa vaatia hyväksyntäänne tai rakkauttanne, ja siksi teidän kanssanne on tuskallista olla joka ikinen hetki). Minä - voisit puhua vähän fiksummin. Ja oo tulematta sitten jos ei ruoka kelpaa. Teini - tuun jos voin istuu kaverin kaa eri pöydäs (lue: äiti älä hylkää minua, tiedän että olet valmis sen tekemään ja minun on nöyrryttävä, anna minun edes säilyttää kasvoni ja löytää ratkaisu, jolla pystyn edes olemaan paikalla ilman että sydämeni särkyy, ymmärrä että minun on kohta muutenkin liityttävä muihin ihmisiin ja irroitettava teistä, mutta kun välimme ovat näin huonot, kaverit ovat ainoa mitä minulla on) Minä - no et voi. Teini- painu helvettiin sit siitä kyttäämästä. Vähän ajan päästä ovi paukahtaa ja teini lähtee (lue: äiti, en voi nöyrtyä rajattomiin jos sinä et anna yhtään periksi, tai en ole edes olemassa, enkä voi suostua siihen). Laittaa viestin, et jätä rahaa käy mäkkäris. En jätä ja kuulen olevani vitun ämmä (lue: äiti, sinä haluat osoittaa minulle etten ole minkään arvoinen ja usko pois, viesti on vastaanotettu. Sinähän suorastaan nautit nöyryyttää minua, mutta ymmärrä että minun on joko uskottava että tosiaan en ole minkään arvoinen tai taisteltava, ja minä jaksan vielä taistella). Tätä rataa menty kohta 2 v. Koulu menee hyvin, on paljon kavereita, mitä kyllä välillä ihmettelen.
[/quote]
Selitys on siinä, että lapsesi on oma yksilönsä, jolla saattaa olla hyvinkin normaaleja suhteita muihin ihmisiin kun sinä et ole näkemässä. He eivät loukkaa häntä mennen tullen. Lapsessasi on ainesta, älä yritä rääpiä häntä pitkäaikaistyöttömyyteen ja sairaseläkkeelle. Teinejäkin voi lukea, hekin yrittävät viestiä kaikin keinoin. Niitä keinoja ja elämänkokemusta ei vain ole vielä tarpeeksi. Lue nuo riviesi välit.