Vesa Kallionpää kuvailee puolisonsa Maarit Feldt-Rannan viimeisiä hetkiä tuskallisiksi: ”Se ei ollut hyvä kuolema”
https://www.is.fi/viihde/art-2000008209398.html
"Vesa Kallionpää kuvailee kirjassa vaimonsa kuolemaa epäoikeudenmukaiseksi, vaikka ammattilaiset toimivat parhaansa mukaan. Kokemuksen jälkeen hänestä tuli eutanasian kannattaja ja hän liittyi epäviralliseen ryhmään, joka pyrkii edistämään kuolinavun mahdollisuutta Suomessa."
Ei olisi kyllä Jumalan tahdon mukaista tuollainen toiminta!!
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä uskovia ikinä hävetä olla aina tulppana vastaan laittamassa kun maailmasta yritetään tehdä kaikille parempaa paikkaa elää? Teidän mielikuvitushahmon takia nyt sitten pitää suuren määrän ihmisiä kärsiä vaikka olette vähemmistössä. Ei kukaan vaadi TEITÄ ottamaan viimeistä armon pilleriä, mutta miksi kiellätte sen kaikilta muiltakin?
Tämä! Miksi teitä kiinnostaa, minne me ateistit menemme? Vai pelkäättekö, että itsekin tuskaisina viimeisinä hetkinä menisitte toivomaan sitä armokuolemaa? Uskonnot aiheuttavat niin paljon kärsimystä, sotia ja epätasa-arvoa maailmaan, enkä voi käsittää, miten Suomen kaltaisessa kehittyneessä yhteiskunnassa näiden uskovaisten täysin naurettava maailmankuva voi ohjailla jopa lainsäädäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut ikinä yhtään järkevää perustetta eutanasiaa vastaan. Suurin osa on jotain uskovaisten absurdeja höpinöitä. Miksi ihmeessä meidän ateistienkin pitäisi joutua kärsimään heidän naurettavasta maailmankuvastaan? Voivathan he itse sitten kuoleman hetkellä valita, että sinnittelevät helvetillisten kipujen ja tuskan kanssa, jos siitä heille hyvä mieli tulee. Eutanasiassa on kyse omasta tahdosta.
En usko, että kukaan joka on oikeasti hoitanut saattohoitopotilaita ja nähnyt tällaisen huonon kuoleman, mihin ei kipupumppu tai mitään muukaan auta, voi vastustaa sitä. T. Lääkäri, joka on näitä potilaita hoitanut
Minä vastustan sitä siksi, että ihminen on itse vastuussa elämästään. Jokainen voi itse valita, lähteekö saattohoitopaikkaan vai jääkö sinne edelliseen. Tapoja hoitaa se homma on kuitenkin lukemattomia.
Ainoat poikkeukset ovat täysin liikuntakyvyttömät ja vegetatiivisessa olevat. Ensimmäiset eivät pysty ja jälkimmäisethän eivät ole edes olemassa.
Kaikkein älyttömin oli se tyyppi, joka sai luvan eutanasiaan pieleen menneiden transhoitojen takia. Kykeni matkustamaan kohdemaahan saamaan hoitonsa, mutta ei kuitenkaan tahtonut kuolla niin paljon, että olisi itse ottanut siitä vastuun.
Ja joo, olen nähnyt ihmisten kuolevan syöpään. Jokainen heistä olisi voinut etukäteen päättää olla käymättä sitä kärsimystä läpi. Jos olisi oikeasti tahtonut.
Eihän tuossakaan ole mitään järkeä. Luuletko tosiaan, että Suomen lainsäädäntö sallisi jotain mt-diagnoosein tehtäviä eutanasioita? Haloo. Nyt puhutaan kuolevista potilaista, joista on jo tehty saattohoitopäätös. Ei kai se, että jossain maissa eutanasialaki on paska nyt tarkoita, että Suomessa lähdettäisiin sille tielle. Tuo ei ole millään muotoa järkevä peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut ikinä yhtään järkevää perustetta eutanasiaa vastaan. Suurin osa on jotain uskovaisten absurdeja höpinöitä. Miksi ihmeessä meidän ateistienkin pitäisi joutua kärsimään heidän naurettavasta maailmankuvastaan? Voivathan he itse sitten kuoleman hetkellä valita, että sinnittelevät helvetillisten kipujen ja tuskan kanssa, jos siitä heille hyvä mieli tulee. Eutanasiassa on kyse omasta tahdosta.
En usko, että kukaan joka on oikeasti hoitanut saattohoitopotilaita ja nähnyt tällaisen huonon kuoleman, mihin ei kipupumppu tai mitään muukaan auta, voi vastustaa sitä. T. Lääkäri, joka on näitä potilaita hoitanut
Minä vastustan sitä siksi, että ihminen on itse vastuussa elämästään. Jokainen voi itse valita, lähteekö saattohoitopaikkaan vai jääkö sinne edelliseen. Tapoja hoitaa se homma on kuitenkin lukemattomia.
Ainoat poikkeukset ovat täysin liikuntakyvyttömät ja vegetatiivisessa olevat. Ensimmäiset eivät pysty ja jälkimmäisethän eivät ole edes olemassa.
Kaikkein älyttömin oli se tyyppi, joka sai luvan eutanasiaan pieleen menneiden transhoitojen takia. Kykeni matkustamaan kohdemaahan saamaan hoitonsa, mutta ei kuitenkaan tahtonut kuolla niin paljon, että olisi itse ottanut siitä vastuun.
Ja joo, olen nähnyt ihmisten kuolevan syöpään. Jokainen heistä olisi voinut etukäteen päättää olla käymättä sitä kärsimystä läpi. Jos olisi oikeasti tahtonut.
Voi luoja. Joo, oman hengen riistäminenhän on niin helppoa. Siitä vaan junan tai rekan eteen välittämättä kuljettajista tai muulla tavalla joka traumatisoi ihmisiä. Jos edes onnistuu. Ja tuohan täytyy tehdä silloin kun on vielä niin täysissä sielun ja ruumiin voimissa että se on käytännössä mahdollista. Kun taas oikea hetki on silloin kun ihminen ei enää pysty elämään ja tuska ylittää sietokyvyn. Ei silloin lähdetä mihinkään junaradalle hortoilemaan kun ei pystytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari ihmistä kun on lopettaneet itsensä ennen kuolemaan johtavan sairauden pahinta vaihetta ja se on täysin hyväksyttävä syy. Huomattavasti arvokkaampi tapa lähteä ja mieluisampi kuin se mitä terveydenhuolto tarjoaa.
Samaa mieltä. Tuossa saa lähteä ainakin tavallaan "saappaat jalassa" ja kerralla eikä kuolemaa tarvitse tehdä päiviä/viikkoja/kuukausia.
Valitettavasti tavat, joilla ihmiset joutuvat toteuttamaan itsemurhansa, eivät ole useinkaan arvokkaita saati varmoja tai kivuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Maarit oli väsynyt. Ei halunnut edes nesteytystä eikä mitään.
Niin no, ei kuolemaa, saattohoidossa olevaa potilasta edes nesteytettäisi. Jutussa on tällaisia asiavirheitä. Kuolevalle ihmiselle nesteytys aiheuttaa usein enemmän kipua ja tuskaa, neste ei enää imeydy normaalisti vaan kerääntyy kudoksiin ja keuhkoihin ja vaikeuttaa hengitystä. Jos ihminen on tajuissaan, janon tunnetta voi lievittää muilla keinoin. Tämän tietää kaikki hoitajat. Ihmiset on niin vieraantuneita kuolemasta nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Lopettakaa välittömästi propagandanne tästä potilaiden nukuttamisesta, johon säännöllisesti törmää yhtenä käytettynä argumenttina eutanasian vastustamisessa. On sairasta ruokkia tällaista mielikuvaa ihmisille, että jokaisessa Suomen kaupungin ja kunnan saattohoitoa toteuttavassa laitoksessa on tähän mahdollisuus.Ei ole. Ymmärrätkö mitkä olosuhteet tarvitaan ihmisen nukuttamiseen ja tämän anestesian ylläpitoon? Anestesilääkäri, anestesiahoitaja, tehostetun valvonnan olosuhteet, 24/7 tehostettu valvonta. Tämä ei toteudu kun muutamissa yliopistosairaaloissa ja sielläkin hyvin rajoitetusti. Hyvät ihmiset. teitä ei tulla nukuttamaan tuskien yltyessä sietämättömiksi. Ei, teidät heitetään johonkin kroonikko-osaston perimmäisen nurkan sänkyyn tekemään kuolemaa vailla mitään apua. Kivunhoidon taso Suomessa oli alle kaiken arvosteluasteikon. Muistutus vielä teillekin eutanasian vastustajat, teidänkin vuoronne tulee kuolla kidutettuna ja armoa anellen. Tätä ei teille kuitenkaan tulla suomaan. Ehkä sitten saatte kirkkaamman kruunun.
Vailla mitään apua? Ei pidä paikkaansa, tiedät sen itsekin. Mehevä juttuna, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä uskovia ikinä hävetä olla aina tulppana vastaan laittamassa kun maailmasta yritetään tehdä kaikille parempaa paikkaa elää? Teidän mielikuvitushahmon takia nyt sitten pitää suuren määrän ihmisiä kärsiä vaikka olette vähemmistössä. Ei kukaan vaadi TEITÄ ottamaan viimeistä armon pilleriä, mutta miksi kiellätte sen kaikilta muiltakin?
Tämä! Miksi teitä kiinnostaa, minne me ateistit menemme? Vai pelkäättekö, että itsekin tuskaisina viimeisinä hetkinä menisitte toivomaan sitä armokuolemaa? Uskonnot aiheuttavat niin paljon kärsimystä, sotia ja epätasa-arvoa maailmaan, enkä voi käsittää, miten Suomen kaltaisessa kehittyneessä yhteiskunnassa näiden uskovaisten täysin naurettava maailmankuva voi ohjailla jopa lainsäädäntöä.
En ole ateisti, mutta kanssasi aika lailla samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Lopettakaa välittömästi propagandanne tästä potilaiden nukuttamisesta, johon säännöllisesti törmää yhtenä käytettynä argumenttina eutanasian vastustamisessa. On sairasta ruokkia tällaista mielikuvaa ihmisille, että jokaisessa Suomen kaupungin ja kunnan saattohoitoa toteuttavassa laitoksessa on tähän mahdollisuus.Ei ole. Ymmärrätkö mitkä olosuhteet tarvitaan ihmisen nukuttamiseen ja tämän anestesian ylläpitoon? Anestesilääkäri, anestesiahoitaja, tehostetun valvonnan olosuhteet, 24/7 tehostettu valvonta. Tämä ei toteudu kun muutamissa yliopistosairaaloissa ja sielläkin hyvin rajoitetusti. Hyvät ihmiset. teitä ei tulla nukuttamaan tuskien yltyessä sietämättömiksi. Ei, teidät heitetään johonkin kroonikko-osaston perimmäisen nurkan sänkyyn tekemään kuolemaa vailla mitään apua. Kivunhoidon taso Suomessa oli alle kaiken arvosteluasteikon. Muistutus vielä teillekin eutanasian vastustajat, teidänkin vuoronne tulee kuolla kidutettuna ja armoa anellen. Tätä ei teille kuitenkaan tulla suomaan. Ehkä sitten saatte kirkkaamman kruunun.
Vailla mitään apua? Ei pidä paikkaansa, tiedät sen itsekin. Mehevä juttuna, ei siinä mitään.
Sen sijaan niitä eutanasiaan tarkoitettavia suonensisäisiä lääkkeitä voisi antaa kuka vaan filippiiniläinen suomea osaamaton hoiva-avustaja jokaisessa hoivakodissa ympäri Suomen? Eiku....
Itse olen hoivakodissa töissä. Näen kuolemia usein ja ne ovat osa vanhan ihmisen arkea. Syöpään kuoleminen on ehdottomasti tuskallidin tapa kuolla, niistä kuolemista joita olen todistanut. Monella ihmisellä on mielikuva, että on olemassa kipulääke, joka vie kaiken tuskan pois. Ei ole. Monella saattohoidossa olevalla on kipupumppu ja sekään ei välttämättä riitä. Se on kamalaa katsottavaa. Suurin osa kaikista vanhuksista kuitenkin kokee rauhallisen ja kivuttoman kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lääkärit ja lääketieteen opetus ovat jotenkin vinksahtaneita. Sen huomaa jo tämän päivän lööpistä liittyen kilpirauhasongelmien hoitoon. Ihmisiä kidutetaan ja ei uskota, kun mainitsee tuskista. Mulle on myös pyöritelty silmiä ja tuhahdeltu psykiatrin ja tehohoitolääkärin toimesta. Varsinkaan psykiatrit eivät tunnu sietävän jos itkettää.
Ja olen itse ollut myös todistamassa läheiseni tuskallista syöpäkuolemaa ja suurin murhe hoitohenkilökunnalla oli, että hänestä tulee morfiiniriippuvainen vaikka elinaikaa oli vain päiviä. Tuo oli asia jolle uskalsin jopa nauraa läheiseni kanssa.
Joo, jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa suurin mahdollinen paha on, että joku tulee lääkkeistä riippuvaiseksi vakavan sairauden hoidon aikana. Se tuntuu jotenkin tragikoomiselta kun katsoo miten lääkärit täällä pihtaavat kipu- ja unilääkkeitä. Oikeastaan huvittavaa kun vertaa esim. Amerikkaan tai joihinkin Euroopan maihin. Siellä voisi jo puhua ongelmasta ja olisi ymmärrettävää jos hössötettäisiin samalla tavalla kuin Suomessa. Ilmeisesti Suomessa lääkiksessä opetetaan, että ihmisen pitää kärsiä mahdollisimman paljon elämän aikana tai muuten se ei ole oikeaa elämää.
Muistan vieläkin kun olin joitakin vuosia sitten sairaalassa leikkauksen jälkeen ja tuli jotain komplikaatioita ja jouduin jäämään sairaalaan. Inhosin sitä ympäristöä kun ei voinut nukkua kunnolla ja se desinfiointiaineen haju...sanoin lääkäreille suoraan, että paranen paremmin kotona ja ihmettelin kun eivät meinanneet päästää minua kohtiin. Kysyin sitten suoraan mikä mättää niin kaksi lääkäriä katsoi hetken toisiinsa ja sanoi sitten, että eivät uskalla päästää kotiin niin voimakkaiden kipulääkkeiden kanssa joita sillä hetkellä annettiin kipujen kurissa pitämiseksi. Just joo. Olen perheellinen, ei rikos- tai väärinkäyttötaustaa, tunnollinen kansalainen...silloin ei naurattanut, nyt jo hieman. Päästivät sitten kuitenkin perustelujeni jälkeen kotiin lääkkeiden kanssa ja jo reilusti alle viikossa pystyin jättämään kipulääkkeet pois ja jatkamaan elämää normaalisti.
Todennäköisesti he eivät epäilleet väärinkäyttöä. Vahvoidsa kipulääkkeissä on rajujakin haittavaikutuksia, joista hengityslama pahimpana.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisesti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli hyväksyt itsemurhan tälläisissa tapauksissa, niin hyväksyt sen myös kaikissa tapauksissa. Olisiko sinusta oikein, että esim. koko ikänsä kiusattu ja yksinäinen ihminen saisi itsemurha-apua?
Minusta olisi, mutta jotkut eivät sitä haluaisi.
Hollannissa masennusta sairastava on saanut eutanasian.
Olen eri mutta tuo on väärin. Tuohon ei tarvitse ryhtyä vaikka Hollannissa niin tehtiinkin (?), slippery slope ei ole mikään automaatti.
Hollanti lienee vapaamielisin jopa lapsille eutanasia on laillinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on mikä on. Morfiinia pitäisi reilulla kädellä käyttää, kun saattohoitopäätös on tehty.
Ei lääkärit anna, siitä voi tulla riippuvaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Joo, oman hengen riistäminenhän on niin helppoa. Siitä vaan junan tai rekan eteen välittämättä kuljettajista tai muulla tavalla joka traumatisoi ihmisiä. Jos edes onnistuu. Ja tuohan täytyy tehdä silloin kun on vielä niin täysissä sielun ja ruumiin voimissa että se on käytännössä mahdollista. Kun taas oikea hetki on silloin kun ihminen ei enää pysty elämään ja tuska ylittää sietokyvyn. Ei silloin lähdetä mihinkään junaradalle hortoilemaan kun ei pystytä.
Kuka tässä on junista tai rekoista puhunut? Itsemurhan voi tehdä muullakin tavalla kuin jättäytymällä kulkuneuvon alle.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hypnoosista olla apua niihin kipuihin?
Ehkä hyvinkin, mutta todennäköisesti ei kaikissa tapauksissa. Kaikkia ihmisiä ei pysty edes hypnotisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on mikä on. Morfiinia pitäisi reilulla kädellä käyttää, kun saattohoitopäätös on tehty.
Ei lääkärit anna, siitä voi tulla riippuvaiseksi...
Höpö höpö. Et oo kuullu kipupumpusta?
Emme anna eläinten kärsiä vaan ne lopetetaan. Miksi annamme ihmisen kärsiä, vaikka mitään mahdollisuuksia ei enää ole, vain tuskaa? Näistä kauheista lopuista ovat monet kertoneet, ja nämä kertomukset ovat saaneet minut hyväksymään eutanasian mieluummin kuin kauhean itsemurhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten monien uskovien ihmisten mielestä tuota ”Jumalan tahto”-argumenttia voi käyttää tässä maailmassa niin monenlaiseen pahaan.
Ja kummallista miten monella uskovalla on varma tieto jumalan tahdosta.
Olen myös kummastellut, kuinka se Jumalan tahto niin usein myötäilee tämän uskovan omaa tahtoa.
Olen ollut uskovien piirissä kauan. Moni tuntemani uskova on kaiken lisäksi lääkäri. Yksikään heistä ei luule tietävänsä Jumalan tahtoa eikä yksikään halua kenenkään kärsivän eikä yksikään suhtaudu vihamielisesti eutanasiaan. Enemmänkin nöyrän varovasti, tietyllä pelolla. Kaikki heistä haluaisivat jokaiselle ihmiselle hyvän kuoleman, ilman turhia tuskia. Moni heistä tekee töitä, myös vapaaehtoisesti myös kärsiviä ja kuolevia auttaen.
Tämä kuva uskovista täällä on niin hiton vääristynyt. Ymmärrän, että usein äänessä on olemassa tuomitsevia helvetin lieskoilla pelottelijoita, jotka luulevat tietävänsä psremmin kuin muut. Ovat onneksi marginaalinen ryhmä eivät mielestäni edusta aitoa kristinuskoa. Tavalliset uskovat uppoavat ns massaan.
Tulevana lääkärinä todellakin toivon, että tarpeeksi tehokkaat keinot kuolinkipujen lievittämiseen/estämiseen löydetään mutta itsekään en halua toimia pyövelinä kenenkään kohdalla.
Jokainen ansaitsee parhaan mahdollisen hoidon ja avun viimeisillä hetkillään.
Resurssit tulisi tässä asiassa pistää ihan uusiksi.